כל מה שחשוב ויפה
הצבה בתערוכה שפת התכשיט. צילומים: שי בן אפרים

מגלים אוצרות // איריס פישוף

איריס פישוף אוצרת תערוכות שמשלבות יודאיקה, עיצוב, אמנות ודת כבר 34 שנים. התערוכה החדשה שאצרה במוזיאון לאמנות האסלאם מציגה 45 צורפים ישראליים בשיח עם התכשיטים ההיסטוריים במוזיאון

הפעם הראשונה

הפעם הראשונה שאצרתי תערוכה היתה בשנת 1985, במוזיאון ישראל בירושלים. התערוכה ״מעלין בקודש; שימוש שני באמנות יהודית״ עסקה בתופעה של מיחזור ושימוש ברדי־מייד בכלי פולחן יהודיים בני מאות ועשרות שנים; מנורת חנוכה שנעשתה מפח שנועד לקופסאות שימורי סרדינים, או קופסת מוהל שהיתה במקורה קופסת תכשיטים מכסף מעוטרת בציורי אמייל. באותם ימים מילאתי תפקיד של אוצרת לאמנות יהודית במוזיאון ישראל. התפקיד כלל כמובן גם את ניהול האוסף, ובתערוכה נכללו פריטים יוצאי דופן שמשכו את תשומת ליבי מתוך אוסף היודאיקה של המוזיאון.

איריס פישוף. צילום: רוני כנעני

הצבה בתערוכה שפת התכשיט

זוג קמעות לזרוע אירן, 1891, אוסף משפחת גרוס. צילום: ארדון בר חמא

ורד בבאי, חידודי עפרונות ודבק

התחנה האחרונה

בסוף מאי נפתחה התערוכה האחרונה שאצרתי, ״שפת התכשיט״, במוזיאון לאמנות האסלאם. זו תערוכת תכשיטים מורכבת ורחבת היקף, בהשתתפות 45 צורפים ישראליים (ואחד מגרמניה) שנמצאים בשלבים שונים בקריירה שלהם. הרעיון היה שמעצבי התכשיטים בני זמננו יערכו דו־שיח עם התכשיטים האסלאמיים ההיסטוריים שבאוסף המוזיאון ויגיבו לתכשיט מסוים, למוטיב, להיבט צורני, לטכניקה או למשמעות.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

שיח התרבויות בתערוכה מועשר במגוון יצירות צורפות שנוצרו לפני שנים רבות בתרבויות שונות ומרוחקות זו מזו. אלו יצירות שהיו בשימוש המאמינים בני שלוש הדתות: חפצי אמנות אסלאמיים בני כ־1000 שנים, אוצרות נוצריים בני מאות שנים מאוסף המסדר הפרנציסקני בירושלים, המוצגים בישראל לראשונה, ומבחר קמעות יהודיים מארצות האסלאם מאוסף משפחת גרוס.

מבחינתי האישית, תערוכת תכשיטים זו משקפת את השינוי שעשיתי בדרכי המקצועית לפני כ־15 שנים, כשהפכתי את תשוקתי לתכשיטים לתחום האקדמי והאוצרותי העיקרי שלי. דרך שהביאה לאוצרות מספר תערוכות בנושא, כולל ביאנלה לתכשיט במוזיאון ארץ־ישראל בשנת 2015, ולפרסום ספרי Jewellery in Israel.

הדס לוין, סיכת סיפור בחרוזים. צילום: רוני כנעני

ציפור מאיראן, המאה ה־11-12, המוזאון לאמנות האסלאם

שירלי בר-אמוץ, תליון החיה

מכל מלמדיי השכלתי

במרוצת השנים הושפעתי מתערוכות רבות שראיתי ומאוצרים שונים שפגשתי. דומה שהדמות שהשפיעה עלי במיוחד בראשית דרכי המקצועית במוזיאון ישראל היתה דמותו של ישי (ישעיהו) שחר. משחר, שאתו עבדתי על קטלוג ותערוכת אוסף פויכטונגר, למדתי מהי עבודת אוצרות מדויקת, קפדנית, ומעמיקה כמיטב המסורת הבריטית שבה למד. דמות נערצת נוספת היה יונה פישר, גם כן מתקופת עבודתי במוזיאון ישראל. העובדה שכבר בשנת 1977 הציג תערוכת תכשיטים של ביאנקה אשל גרשוני באגף האמנות של המוזיאון היא בעיניי פריצת דרך והכרה מוקדמת בכך שתכשיטים הם צורת אמנות לכול דבר.

תצוגת תכשיטים שהותירה בי רושם עמוק היא התצוגה של ה־Danner Rotunda במוזיאון העיצוב במינכן. ביקרתי בתצוגה בשנת 2014, זמן קצר לאחר שחודשה באוצרותו של אוטו קונצלי (Otto Künzli). מוצגים בה תכשיטים עכשוויים של למעלה מ־100 מעצבי תכשיטים מרחבי העולם, כחלק מתצוגת הקבע של המוזיאון. התרשמתי מהחלל ומדרך התצוגה, ובמיוחד מהקונספט האוצרותי שיצר הקשרים מרתקים בין העבודות.

נועה זילברמן, תכשיטי כלולות. צילום: רוני כנעני

נגה הראל, תליון וסיכה ניסור והשחרה

תערוכת החלומות

הייתי רוצה לאצור תערוכת נושא גדולה ומקיפה בהשתתפות צורפים ישראליים ובין־לאומיים כאחד. בחלום שלי מתחרים מספר נושאים אקטואליים, חברתיים ופוליטיים. הייתי שמחה להציג את תערוכת החלומות שלי במוזיאון בינלאומי גדול, כשברשותי תקציב בלתי מוגבל…

בקרוב אצלך

מאחר שזה עתה סיימתי לעבוד על תערוכה מורכבת ולא פשוטה, שלקחה את כל זמני, החלטתי לקחת לעצמי פסק זמן לפני שאבחר את הפרויקט הבא. בינתיים, אני בודקת אפשרות של ניוד ״שפת התכשיט״ ובוחנת פרויקטים אפשריים אחרים.


רוצה להשתתף במדור? שלחו לנו מייל לכתובת [email protected]
לקריאת כל המדורים לחצו כאן

הצבה בתערוכה שפת התכשיט

גביע מתחילת המאה ה־18.

דגנית שטרן שוקן וקובי רוט, סיכת אני למשל

ענת אבוקיה גרוזובסקי, תליוני למראית עין

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden