כל מה שחשוב ויפה
עבודתה של אלהם רוקני בתערוכה קבלת פנים בערד. צילומים: מ״ל

מגלים אוצרות // גילי זיידמן

מהתערוכה ״*שם זמני״ - בדיזנגוף סנטר ב־2009 ועד ל״קבלת פנים״ - התערוכה המוצגת בימים אלה במרכז לאמנות עכשווית בערד, גילי זיידמן חוקרת שאלות של אירוח וכניסה של אמנות לחללים בלתי צפויים

הפעם הראשונה

״*שם זמני״ – תערוכה שאצרתי יחד עם ניצן וולנסקי וגיל כהן ב־2009, עוד לפני לימודי האוצרות – הוצגה בחנות ריקה בדיזינגוף סנטר, לימים נייקי. הרעיון היה לאצור תערוכות פופ אפ במקומות עם טראפיק מובנה של אנשים, להכניס את חוויית צריכת האמנות לסידורי היומיום ולעקוף את הצורך בחלל תצוגה מוסדי. באותה תקופה עבדתי במחלקה לצילום במוזיאון ישראל, ירושלים ובהמשך למדתי בתכנית ללימודי אוצרות של המרכז לאמנות עכשווית בתל אביב וסמינר הקיבוצים. השתתפו בתערוכה מיכל אורגיל, אסף אלבוחר, יואב בט, אביטל וויברן, איוה כפרי, נטלי מנדל, אלדד מנוחין ורז סופר. 

גילי זיידמן. צילום: מ"ל

שם זמני

הגר ציגלר בתערוכה קבלת פנים

התחנה האחרונה

״קבלת פנים״ – תערוכה קבוצתית במרכז לאמנות עכשווית בערד, בהשתתפות הדסה גולדויכט, שיר יפת, דינה יקרסון, אוה חוה לוי, הגר ציגלר, איריס פשדצקי, אדוה קרני, אלהם רוקני, תכלת רם והראל לוז. התערוכה נפתחה בתחילת יולי והיא פתוחה לקהל עד 1.10.19.

זוהי התערוכה השלישית שאני אוצרת בגלריה של המרכז לאמנות עכשווית בעיר. התערוכה נוגעת בעיסוק המתמשך שלי בשאלות על אוצרות, אמנות וחוויות אנושיות; יחד עם שאלות שהמרכז לאמנות עכשווית בערד שואל, בקו שהתוותה הדס קידר, וממשיך את הדיבור על סביבת המחייה וסביבת הפעולה.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

יש תיירות ענפה בערד. המאפיין הזה של אירוח, על הציר שבין בין אדם לחברו ולעסק, התחבר עבורי לשאלות על העשייה של המרכז לאמנות עכשווית, לרבות תכנית השהות, ומיקום העשיה התרבותית הזו בין ההתרחשויות השונות בעיר. העבודות בתערוכה מכילות בתוכן הכנסת אורחים. המכלול שלהן יחד משלב התייחסויות שונות לנושא האירוח, כמו גם לבית, פנטזיה, חיפוש. במסגרת העבודה על התערוכה נפגשתי עם מספר בעלי צימרים לשיחה על האירוח בביתם, או במקום עבודתם. תוך כדי עלתה שיחה על מה משאירים בבית, למשל, פרחים וקערת פירות, יין אם מזמינים לשני לילות או יותר. יצאתי מהשיחה עם כל מיני מחשבות, וביניהן – מהם הפרחים והפירות של הגלריה? מה מסמן ״חיכיתי לך, זה בשבילך״? 

הראל לוז ותכלת רם בתערוכה קבלת פנים

דינה יקרסון

איריס פשדצקי

מכל מלמדי השכלתי

Chambres d'Amis שאצר יאן הוט ב־1986 בגנט, בלגיה, זו תערוכה שהייתי שמחה לחוות. אני מתייחסת אליה בטקסט התערוכה של ״קבלת פנים״ וגם בתזה שלי. הציגו בה כ־50 אמנים אירופאים ואמריקאים בכ־50 בתים ברחבי העיר, באופן שכלל גם את אתרי ההיסטוריה המרכזיים של העיר. היציאה הזו מן המוכר המוזיאלי וכניסה לתוך המוכר הביתי, והפער בין מה שצריך לעשות אל מה שהוא לכאורה טריוויאלי – זה מהלך מאוד מעניין בעיני. עצם הבחירה במקום התצוגה מכיל את השאיפה של התערוכה ומטעין אותה באנרגיות. 

במובן מסוים, אם כי במישור אחר לגמרי, התערוכות שאיריס פשדצקי ואני אצרנו ב״מקרר״ בתל אביב זכו מכך שהיו ממוקמות בדבר עצמו. יש משהו בקירות, במצע, שמדבר עבורנו. 

הדרך אל הבריאות, תמר נסים

קבלת פנים

תערוכת החלומות

תערוכת החלומות שלי היא יותר פרויקט חלומותיי: Guest/House, משהו בין תערוכת יחיד אחד על אחד, להשאלה מספריה ל־couchsurfing. פלטפורמה אוצרותית, שבאמצעותה משאילים עבודות אמנות לתקופה קצרה. את גרסת הפיילוט פיתחתי יחד עם מאיר סדן, רונית פורת ואבנר פינצ׳ובר, על בסיס רעיון שהגיתי במהלך התואר השני שלי באוצרות, באקדמיה לאמנות של ציריך (ZHdK). השתתפו אז (בשנת 2014) הילה בן ארי, שרון פדידה ואתי שוורץ.

העבודה מגיעה בהפתעה, כלומר לא בוחרים עבודה ספציפית, אלא נרשמים לחוויה. היא מגיעה עם ערכה שמלווה את הצופה/המארח.ת של העבודה, וחושפת בהדרגה אינפורמציה אודות העבודה, כמו גם הצעות ושאלות אודות ביקור העבודה בבית, באופן שמנסה לגרות את החושים ולפתח ״דיאלוג״ בין המארח.ת לעבודה האורחת. אם נתייחס לצפייה בעבודת אמנות כאל שיחה, דיבור באמצעות אמנות, התוצר של המפגש כאן הוא הבעת הרגשות והמחשבות של המארח.ת. כלומר, הפלטפרומה האוצרותית ממשיכה את ההיתכנות היצירתית אצל הקהל.

בקרוב אצלך

זו תקופה שאני עובדת עם תמר נסים ובאוקטובר תפתח לה תערוכה בוילה, גלריה לאמנות עכשווית במסגרת ״מנופים״ בירושלים. תמר צוללת אל ארכיונים צילומיים, ספרות מקצועית ומוזיאונים היסטוריים, ומתחקה אחר הבניית מערכת הערכים של הלאום היהודי, וכיצד זו שימשה פתח לחטיפות ילדי תימן, המזרח והבלקן. בדצמבר האחרון נפתחה התערוכה הראשונה ״הכחול יזהיר מלובן״ בגלריה אינדי בתל אביב, התערוכה ״הדרך אל הבריאות״ היא השנייה בטרילוגיה ובתחילת 2020 יוקרן סרט שיחתום פרק מסויים בסימון ההיסטורי והאישי שהיא יוצרת.


רוצה להשתתף במדור? שלחו לנו מייל לכתובת [email protected]
לקריאת כל המדורים לחצו כאן

גילי זיידמן ותכלת רם בהקמת העבודה There's a Story I think I Know של הגר ציגלר, בתערוכה קבלת פנים. צילום: הגר ציגלר

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden