כל מה שחשוב ויפה
טופוגרפיה של הראיה. צילומי הצבה: יובל חי

עבודה בעיניים // אילת כרמי

מחקר מדעי ופרשנות אמנותית נפגשים בדיאלוג מתמשך בעבודתה של אילת כרמי, ״הטופוגרפיה של הראיה״, שחונכת גלריה חדשה במרכז למדעי המוח באוניברסיטה העברית, בין ראיה לעיוורון ובין מציאות לתעתוע

הפרטים הטכניים

אילת כרמי, מציגה עד סוף מרץ את טופוגרפיה של ראיה, שחונכת את הגלריה לאמנות ומוח במרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח (ELSC), האוניברסיטה העברית בירושלים. אוצרת: מיכל מור.

מי אני

אילת כרמי, ילידת קיבוץ בית השיטה, בוגרת בצלאל. הצגתי והצבתי תערוכות בחללים מוזיאליים ובגלריות בארץ ובעולם.

העבודה

״טופוגרפיה של ראיה״ נוצרה מתוך דיאלוג מתמשך עם חוקרת המוח ד״ר איילת מקיטון, שמתמקדת במחקרה בראיה אחרי עיוורון. התערוכה מאפשרת הצצה לתחושה האמביוולנטית הנוצרת עקב הפער בין קבלת קלט ראייתי תקין לבין פרשנות לא ברורה של אותו קלט; העבודה קושרת בין המורכבות של הקלט החזותי במוח לבין המראה הנשקף מחלון הגלריה בה אני מציגה. כמו בתערוכות רבות שלי, התערוכה כולה היא הצבה ציורית שעושה שימוש בשילוב שכבות של ציורים המונחים זה על זה. ההצבה מאתגרת אסטרטגיות שונות של ציור שכבתי, תוך התייחסות למרחב הפנים והחוץ, לנוף מציאותי ודמיוני ולקשרים הנוצרים ביניהם.

צילומים: יובל חי

עבודת החלון, שנקראת ״המכון לחקר כדור הארץ״, נוצרה במיוחד בהתאמה לחלל המסוים הזה. היא החלה והתפתחה לאחר שהבחנתי כי מחלון הגלריה במרכז למדעי המוח נשקף הבניין של חקר כדור הארץ והעצים שסביבו. החלטתי להכניס כמה אלמנטים קונקרטיים הנשקפים מהחלון ולשלב אותם עם דימויים אחרים שנולדו ונוצרו במחשבות שלי. האלמנטים ״המציאותיים״ קשורים ומתייחסים גם ליצירות האחרות בתערוכה, העוסקות בתלת־ממד בלתי־אפשרי (המתייחס לנבדקים של חוקרת המוח ד״ר איילת מקיטון, שמתחילים לראות אחרי עיוורון אבל המוח שלהם לא מצליח לפענח תלת־ממד).

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

כשעומדים בנקודה מסוימת אחת בחלל הגלריה אפשר להבחין איך הנוף הקונקרטי מבחוץ משתלב עם המציאות הבדיונית שלי. כשזזים מנקודה זו ומסתכלים על עבודת החלון ממקומות אחרים ברחבי הגלריה מתקבלת תמונה אחרת לגמרי. המוח מפענח את העבודה (ואת המציאות) בדרכים שונות על פי נקודות המבט האין־סופיות. בשעות השונות של יום העבודה משתנה גם בגלל שהיא תלוית אור חיצוני ותאורה. בשעות הערב, כשהגלריה מוארת ובחוץ חשוך, העבודה בולטת יותר לעיני הצופים שעומדים בחוץ ובחושך.

תעבירו את זה הלאה

העבודה הנוכחית היא Site Specific, כך שלא ממש ניתן להעבירה כמות שהיא. התערוכה מתייחסת לחלונות הספציפיים ולנוף המסוים שנשקף מהם בגלריה לאמנות ומוח, שנמצאת בבניין המרתק ומעורר ההשראה של האדריכל סר נורמן פוסטר. אני מקווה שבעתיד יהיו לי עוד הזדמנויות להמשיך ולפעול בחללים מורכבים ומיוחדים כמו הבניין הזה, אני מוצאת את זה מאוד מגרה ומאתגר.

העבודה המוצגת בתערוכת זוכי פרסי משרד התרבות. צילום: מ״ל

פלוס אחד

בימים אלו נפתחה במוזאון אשדוד תערוכת הזוכים בפרסים של משרד התרבות לשנים 2017-2018. זכיתי בפרס שרת התרבות 2017, כך שבתערוכה מוצגת עבודה חדשה שלי שחלקים ממנה ציירתי במקביל לעבודה על ״טופוגרפיה של הראיה״. חלקים אחרים של העבודה המוצגת לקוחים מעבודה גדולה אחרת שלי בשם ״דקל יריחו״ שהוצגה במסגרת Flower Power בסירקל 1 ברלין 2018. לעיתים קרובות אני ממשיכה ומתייחסת אל עבודות שכבר נחשפו בתערוכות קודמות והן מקבלות משמעות נוספת בהקשר החדש ובחיבור הנוסף.


רוצה להשתתף במדור? שלחו לנו מייל לכתובת [email protected]
לקריאת כל המדורים לחצו כאן

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden