כל מה שחשוב ויפה
תמיד כאן, תמיד בצלאל
שירן ראובן
שירן ראובן. צילום: כפיר צור

שירן ראובן: ירושלים שלה

Jerus 2021, קולקציית החורף של MAMO, חוזרת לילדות של שירן ראובן ומחפשת תחושת ביטחון ביתית

קולקציית החורף 2021 של שירן ראובן, בעלת המותג MAMO, עוסקת בנוסטלגיה. גם היא, כמו כולנו, הושפעה בתקופה האחרונה מתחושת האי־ודאות שפקדה אותנו, וחידדה אצלה את המחשבה על בגדים שאינם תלויים בזמן ובמקום, לצד העיסוק בעונות השנה ובזמן החולף. כל אלו גרמו לה לחזור לרגע לילדה הירושלמית שבה – וזה מקור השם שבחרה לקולקציה, Jerus 2021.

ג׳רוז היה הכינוי שלה ושל חבריה בנעוריהם לעירם, ירושלים. מאחר והקולקציה היא סוג של חזרה בזמן, כדבריה, לילדות ולזיכרונות, זה השם הראשון שעלה לה באופן טבעי. התוספת, 2021, באה לציין את שנת הקולקציה, עכשווית אבל בתקופה ״משוגעת״.

ראובן הבינה, שאמנם היא עצמה השתנתה עם הזמן, אבל הזיכרונות והעבר הם חלק ממי שהיא כיום, והבגדים שלה הם נגזרת של העולם שממנו היא באה, ובמובנים מסוימים גם המקום שאליו היא תמיד חוזרת. בקולקציה היא מנסה ללכוד את היופי והאסתטיקה העל־זמניים, שמלווים כל צעד, כל תפר ושלב בחיים, ובעיקר מקנים לנו תחושת ביטחון.

קולקציית Jerus 2021 של שירן ראובן ל־MAMO

קולקציית Jerus 2021 של שירן ראובן ל־MAMO. צילומים: מירב בן לולו

קולקציית Jerus 2021 של שירן ראובן ל־MAMO קולקציית Jerus 2021 של שירן ראובן ל־MAMO קולקציית Jerus 2021 של שירן ראובן ל־MAMO קולקציית Jerus 2021 של שירן ראובן ל־MAMO

ראובן, בת 35, מתגוררת כיום ברחובות עם בן זוגה ושני ילדיה. הסטודיו שלה פועל בירושלים, בבית אמה, שממשיכה ללוות אותה ומעורבת בעבודתה. כל הייצור נעשה מהבית באופן מוקפד, בכמויות קטנות ועם תופרות מעולות שעובדות איתה.

חלק מהייחוד של תהליך ייצור הקולקציות הוא העשייה המשותפת יחד עם אמה. ״זה בא לידי ביטוי בהבדלים בינינו: היא רגילה לעשייה מסורתית לפי הספר ואני בוחנת כל הזמן, מנסה לשנות, לפתח, להשתחרר מהמקום המוכר. בקולקציה האחרונה זה הורגש יותר מתמיד. לא היה תפר או כפתור שלא עבר תחת ידי שתינו, מה שחידד אצלי את ההבנה על איכות הבגד ושליטה בכמויות הייצור״.

כך, הבית הפך להיות מוטיב מרכזי בתהליך עבודתה: משפחה, ריחות, מרקמים, חפצים וכמובן, ירושלים מלאת ההשראה. ״יותר משרציתי לעשות בגדים שמתאימים לבית ברוח התקופה, רציתי לעשות בגדים שאפשר ללבוש בבית ובאותה נשימה באירוע ובמסעדה. רציתי שהלקוחות שלי ירגישו נוח במעבר החד בין הבית, שבילינו בו ימים שלמים, לבין החזרה לשגרה״, היא מסבירה.

קולקציית Jerus 2021 של שירן ראובן ל־MAMO

קולקציית Jerus 2021 של שירן ראובן ל־MAMO. צילומים: מירב בן לולו

קולקציית Jerus 2021 של שירן ראובן ל־MAMO קולקציית Jerus 2021 של שירן ראובן ל־MAMO

birds

״שמתי דגש על נוחות אבל שמרתי על השפה המחויטת שעל פיה נולד המותג. הבדים ברובם טבעיים, הגזרות משוחררות ונוחות והצבעוניות טבעית. עיקר ההשראה שלי מגיעה מלבוש מחויט אבל לאו דווקא מהודק, יש איזושהי תחושה של שחרור, חופש ותנועה בתוך הבגד״.

הבגדים יוצאים מהבית

את מותג האופנה שלה MAMO הקימה ראובן לאחר שסיימה את הלימודים במחלקה לעיצוב אופנה בבצלאל ב־2016. עוד לפני שפתחה את המותג זכתה ראובן בפרס חממת מפעל הפיס, ואת קולקציית הביכורים שלה הציגה בשבוע האופנה תל אביב 2018. מיד לאחר מכן ניתנה לה ההזדמנות להציג בשבוע האופנה ברלין.

השם ״מאמו״ מגיע מ״אימא״ בצרפתית, הישר מהשורשים של האם, שנולדה במרוקו וגדלה בצרפת. הבגדים שהיא מעצבת למאמו ״הם לא תוצאה של טרנד: הם תוצאה של חלום, מחשבה, חיבור לעבר וראייה לעתיד. ״גם בתהליך הייצור קורה לי משהו נוסטלגי. כילדה תמיד התבוננתי מהצד על אמא שלי וכעת, כשאני עובדת מהבית שלה, היא הפכה למתבוננת בי, ונתנה לי להוביל את התהליך גם כשהיו רגעים שידעה יותר ממני״.

מאחורי הקלעים של שבוע האופנה

מאחורי הקלעים של שבוע האופנה תל אביב. צילומים: גוני ריסקין

מאחורי הקלעים של שבוע האופנה מאחורי הקלעים של שבוע האופנה מאחורי הקלעים של שבוע האופנה

תפיסת המותג שלה החלה עוד בבצלאל, ״עניין אותי לחקור את התהליך שעברתי מילדה שהכירה וגדלה על אופנה, לבסטודנטית בוגרת שמסתכלת ובוחנת לבוש בדרך אחרת. כילדה לאמא שעסקה באופנה, לבוש היה חלק עיקרי בבית שבו גדלתי והחלום היה לפתוח בית אופנה גבוהה, מתוך רצון לשמור על הביוגרפיה האישית שלי.

״לא פעם עסקתי בבידול שבין עולם האופנה המסורתי, שעליו גדלתי, לבין עולם העיצוב העכשווי והמתקדם, שנגלה בפניי בשנים האחרונות. אני חוקרת את העולמות השונים שעל פיהם גדלתי כמו דת וחילוניות, גברים ונשים, מזרח ומערב.

כך, הנראות והיופי של הבגד הם התהליך שהבגד עובר מהזיכרון שלה. לדוגמה, גלבייה ביתית של סבתא, שהפכה להיות שמלת ערב; חולצת שבת מכותנה לבנה של סבא שהפכה להיות נשית יותר; מעיל טרנץ׳ שחודש מגזרה של ז׳קט שתפרה לעצמה.

״בקולקציה הראשונה שלי פתחתי ארגז של גזרות ישנות משנות ה־60 והתחלתי לעבוד איתן, מבלי לחשוב ולתכנן סקיצות: הגדלתי, שיניתי, הארכתי. היום אני מבינה את ההבדל בין גזרת בסיס של אז לבין גזרת בסיס של היום; היום הגזרות יותר פיט – יותר מהודקות. השאיפה המרכזית שלי, היא לגשר בין טכנולוגיות, חומר ותרבות ולהציע קונטרסט וחוויה בין שני העולמות.

״באופן טבעי, אני עוברת תהליך מתמשך. היום הרבה יותר מרגש ומאתגר אותי לעצב נקי: זה הכי קשה להביא את עצמך ואת הייחודיות שלך לידי ביטוי בלבוש נקי ומדויק. עבודה בטכניקה מגדירה ביתר קלות שפה עיצובית, ואני עסוקה בכך רבות ומנסה להבין ובוחנת את עצמי ואת הדרך שלי מכל הכיוונים״.

שבוע האופנה ברלין

שבוע האופנה ברלין. צילומים: מ״ל

שבוע האופנה ברלין שבוע האופנה ברלין שבוע האופנה ברלין

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

תגובה אחת

  1. מזל פרץ

    שירן ראובן דריקס נולדת מיוחדת וגדלת ככזו, גאה בך מצליחנית שאת ! הכתבה המעניינת אכן מעידה על אמך מורתך שהיא ההשראה שלך , עיצובים מדהימים את מציגה בזכות כישורייך הרבים ויכולותייך הבלתי מוגבלות ! שאפו מלכה 👑

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden