כל מה שחשוב ויפה
דודו גרשטיין, פארק GUIZHOU, סין
דודו גרשטיין, פארק GUIZHOU, סין

הרומן של דודו גרשטיין עם המזרח הרחוק

עם עבודות סביבתיות גדולות ממדים בסין, בטאיוואן, בדרום קוריאה ובסינגפור, דודו גרשטיין מאמין ש״אמנות נועדה לאנשים, לא רק למוזיאונים. יפה היא לא מילה גסה״

בימים כתיקונם האמן דודו גרשטיין היה עושה עכשיו את דרכו לסין, להתרשם במו עיניו משני פרויקטים חדשים שיצר, ושעכשיו הגיעו לישורת הביצוע האחרונה. אבל מכיוון שימים אלה הם ממש לא כתיקונם, לפי שעה הוא נאלץ להסתפק בצילומים שנשלחים אליו; מתרגש, כדבריו, כשהוא רואה איך מה שהחל כסקיצות עיפרון בסטודיו שלו באזור התעשייה בהר טוב, הפך לנוכחות חיה במרחב ציבורי שמרוחק קילומטרים רבים ממנו. 

הפרויקטים החדשים ממוקמים במחוז צ׳יאנגסו (Jiangsu) ליד העיר העתיקה סוג׳ו, השוכנת במרחק של כשעת נסיעה משנחאי. במקום, שמזמן סביבת נוף מרהיבה על שפת אגם יאנג־צ׳אנג־הו (Yang–Cheng-Hu), נבנה מתחם חדש המשלב בית אבות, מוזיאון לאמנות עכשווית ובית מלון, וגרשטיין הוזמן ליצור בעבורו עבודות אמנות; עבודה בעבור מבנה המוזיאון, שאמור להיפתח בעוד מספר חודשים, ועבודת פיסול סביבתי שנועדה להצבה בכיכר שברחבת הכניסה לבית האבות. 

גרשטיין הוא מהיוצרים הפוריים בארץ, עם מוניטין רבים שרכש גם ברחבי העולם. שפתו הצבעונית והפיגורטיבית בעיקרה מבוססת על סיטואציות ומוטיבים מוכרים מחיי היומיום, וככזו היא קריאה ומתקשרת. ״אמנות לא חייבת להיות קשה, מורכבת או אניגמטית, ויפה היא לא מילה גסה״ אומר מי שתפיסתו הדמוקרטית גורסת ש״אמנות נועדה לאנשים, לא רק למוזיאונים, ואחד הדברים שמנחים אותי הוא לגרום הנאה״.

PELOTON, סינגפור

PELOTON, סינגפור

PELOTON, סינגפור

כור מחצבתו הוא הציור, אך דרכו רצופה ״פאזות״ משתנות; לצד הציור הוא עוסק בפיסול ובמדיומים נוספים; יצירתו נעה בין קני מידה שונים – מאוביקטים קטנים מאוד ועד עבודות קיר גדולות ופיסול סביבתי – והוא אף היה הראשון בארץ שאימץ לחיק יצירתו את טכנולוגיית החיתוך בלייזר, שבאמצעותה יצר עבודות רב שכבתיות שהפכו להיות מזוהות עימו.

״אני כל הזמן הולך ׳קדימה ואחורה׳ בעשייה שלי; לפעמים נתקל בטכנולוגיה שמסקרנת אותי ומעוררת בי רצון להתנסויות חדשות, ולפעמים חוזר לציור, ולתמות שעסקתי בהן בעבר, מפתח אותן ומוסיף להן שכבות תוכן״.

ובתוך ״ההליכה״ המשתנה, פסלי חוצות ועבודות שנועדו להשתלב במרחב הציבורי, הם מהדברים האהובים עליו, ומהווים, לדידו, סוג של שיא. ״קנה המידה שלהם עושה משהו והם מרתקים אותי. אני אוהב להיות חלק מהסביבה, את ההתמודדות עם פורמטים גדולים ואת ההשתלבות עם ארכיטקטורה. לא פחות מכך אני אוהב גם את ההתמודדות עם ההבטים הטכניים שכרוכים בעבודות מסוג זה, כמו התקנות מורכבות, שינוע או מעורבות הנדסית שנדרשת לא פעם״. 

פארק SUZHOU, סין

פארק SUZHOU, סין

פארק SUZHOU, סין

כך, העבודות האחרונות שביצע בסין בהחלט זימנו לגרשטיין את מה שאהוב עליו. הפיסול הסביבתי שיצר בעבור המתחם החדש מורכב משישה שלדי סירות עשויים מתכת, כשאת ההשראה לכך שאב מהסביבה שבה הוא ממוקם; מהאגם ומנהר סמוך שסירות עתיקות עדיין נראות בו, וממסורת של אלפי שנות דיג וימאות.

״הרעיון הראשוני היה ליצור ערימות של שלדי סירות, אך בהמשך הוא התפתח לשישה שלדים נפרדים. כל אחד מהם נצבע בצבע אחר ובאופן פיזורם על הרקע הירוק של השטח הם נדמים כפרחים ענקיים״.

להבדיל משפת הצבע העזה שמאפיינת את כתב ידו של גרשטיין, צבעי הסירות מפתיעים בגונם המאופק והפסטלי משהו. ״הצורניות של הסירות חזקה, ותוספת של צבעוניות עזה הייתה עלולה לייצר מופע בוטה מידי, שלא אליו כיוונתי ולא אותו רציתי ליצור״. 

הזכוכית המודפסת שנאפית בתנור

העבודה שיועדה למבנה המוזיאון החלה כשהוא עוד היה בחיתוליו והתבצעה בשלט רחוק. ״מבנה המוזיאון תוכנן על ידי אדריכל יפני כמבנה לבן ונקי קווים, שבהקף המעטפת שלו משולבות נישות אופקיות, והעבודה שהוזמנה יועדה להשתלב בתוכן״. מעצם הווייתו המוזיאלית, שמכתיבה התייחסות מיוחדת לאור יום ולתאורה, המבנה חף מפתחים ובהיעדרם ביקש גרשטיין לשוות לנישות, שגובהן כ־2.5 מטרים ואורכן כ־12-14 מטרים, אשליה של חלונות.

בדומה לעבודת הסירות, כך גם כאן ההשראה לעיצוב נשאבה מהאזור, מהחלונות המסורתיים בבתיה העתיקים של סוג׳ו, שמאופיינים בדיגום גיאומטרי מורכב המזכיר, לדבריו, את המשרביות של המזרח הקרוב. ״הרעיון אפשר לי לחבר את המסורת הסינית ואת ממד המקומיות עם הקומפוזיציות המופשטות ועזות הצבע שאהובות עלי״. 

לתרגום הרעיון בחר גרשטיין לעשות שימוש בזכוכית מודפסת ולא במתכת המזוהה עימו. ״מתכת לא התאימה לאופי העבודה ולרעיון שביקש לדמות חלונות. הדפסה קרמית היא טכנולוגיה חדשנית שפותחה על ידי החברה הישראלית DIP-TECH; הזכוכית המודפסת נאפית בתנור, כשתהליך האפייה ושימוש בדיו קרמי מקבעים את ההדפסה בתוך החומר ומעניקים לה עמידות נצחית.

״הכרתי את הטכנולוגיה עוד קודם לכן, ומאז שהתוודעתי אליה סחבתי אותה בתוכי וחיכיתי להזדמנות מתאימה להשתמש בה. לשמחתי היא הגיעה״. עם זאת, הוא אומר, השימוש בה היה כרוך בעבודת תכנון רבה במיוחד. ״הסתבר שהצבעים המתקבלים בהדפסה אינם זהים לאלה שמופיעים במחשב ושהיו חלק מהיצירה, כך ש׳ביטלתי׳ את מה שציירתי ויצרתי ציורים חדשים בהתאמה לצבעוניות שמתקבלת בהדפסה״.

מרכז האמנות GARDIAN ב־SUZHOU, סין

מרכז האמנות GARDIAN ב־SUZHOU, סין

מרכז האמנות GARDIAN ב־SUZHOU, סין מרכז האמנות GARDIAN ב־SUZHOU, סין מרכז האמנות GARDIAN ב־SUZHOU, סין

כל יחידה עוצבה בפני עצמה, תוך שמירה על קו סגנוני אחיד שבו טקסטורות מופשטות מהוות רקע למוטיב הנושא. התוצאה, כפי שנראה בתמונות, מהדהדת מופע של ויטראז׳ים, שנוכחותם הצבעונית מלווה את נפחי המבנה הלבן כממד של עניין אחר ומפתיע. 

העבודה עם הזכוכית המודפסת הותירה בו, כך נראה, ״טעם של עוד״, ונכון לעכשיו הוא משלב אותה גם בעיצוב שהוא מבצע בעבור קמפוס אוניברסיטאי חדש, שמתמקד במקצועות העיצוב והטכנולוגיה ושבנייתו אמורה להסתיים בספטמבר 2021. ״עיצבתי בעבורו חלונות ויטראז׳ שקופים מעט שאף הם מבוססים על דיגום פתחים עתיקים, וכן פנלים עשויים מזכוכית למחיצות״.

עם זאת, גרשטיין מרגיע שלא מדובר בפניית פרסה אמנותית. ״אני לא מתכוון להפוך עכשיו לאמן זכוכית או לאמץ את הזכוכית המודפסת כמדיום העשייה שלי. זה פשוט מה שהתאים למקום״. 

תחילתה של ידידות מופלאה

הרומן של גרשטיין עם המזרח הרחוק מלבלב כבר משנת 2006.״יום אחד קיבלתי שיחת טלפון מסינגפור, עם הצעה להשתתף במכרז לפסל גדול שיוצב בחזית של שני בנייני קומות. לא הייתה תמה שהוגדרה ואני לא בטוח שידעתי אז איפה בדיוק למצוא את סינגפור על המפה, אבל זכיתי במכרז וזו הייתה נקודת ההתחלה״.

הפסל גדל המידות, ״מומנטום״, שמתנשא לגובה 18.5 מטרים ומשקלו 44 טון, הוא סימבול לאופי חברתי; מעין חרוט שדמויות אדם עולות ויורדות ממנו ובראשו המחודד ניצבת דמות שאוחזת מעין ספירלה, כמו מחזיקה את הסטרוקטורה החברתית. ״זה הפסל הגדול ביותר בסינגפור, שמוצב במרכז העסקים של העיר, ונחשב לאייקון על מפת התיירות שלה״.

דודו גרשטיין, מומנטום, סינגפור

דודו גרשטיין, מומנטום, סינגפור

דודו גרשטיין, מומנטום, סינגפור

מומנטום, שהיה הסנונית הראשונה של עבודתו במזרח, סימן את ״תחילתה של ידידות מופלאה״ בין גרשטיין לבין אסיה, וכיום אפשר להיתקל בעבודותיו בטאיוואן, בבנגקוק, בדרום קוריאה ובסין.

״התחלתי לקבל הזמנות ובהתחלה התפלאתי, כי אמנות המזרח שונה מזו המערבית. אבל עם הזמן הבנתי שיש להם רצון גדול להתחבר למערב וכנראה שמשהו בשפה שלי נכון להם ומייצג אותו בעבורם. מעבר לכך, יש במדינות האלה מודעות גבוהה לאסתטיקה של המרחב. הם מייחסים לה חשיבות רבה וגם משקיעים בכך תקציבים גבוהים מאוד, במיוחד בטאיוואן״.

כדוגמה לכך מביא גרשטיין פרויקט שבו התבקש לעצב מעטפת זמנית למבנה כלבו גדול של יונדאי בטאיוואן. ״המבנה עבר שיפוצים שבמסגרתם מעטפתו קולפה, וכדי לא לחשוף לסביבה את המראה הלא אטרקטיבי הוא נעטף במעין פרוסות/יריעות מתכת, שעליהן הודבקו הדפסי ציורים של רוכבי אופניים.

״עשרות רוכבי אופניים, שגובה כל אחד מהם היה 15 מטרים, יצרו מראה צבעוני ותחושת תנועה שסבבו את המבנה מכל עבריו, ומדובר בנפח לא מבוטל שמתנשא לגובה של 60 מטרים והיקפו כ־300 מטרים. הפרויקט לימד אותי איך ועד כמה על מזבח האסתטיקה הם מוכנים להשקיע במשהו זמני עם אורך חיים קצוב״.

הכלבו של יונדאי, טאיוואן

הכלבו של יונדאי, טאיוואן

הכלבו של יונדאי, טאיוואן

תחנת מטרו, שנזן, סין

תחנת מטרו, שנזן, סין

המגיפה אמנם גרמה לגרשטיין להחמיץ תערוכת יחיד שהוקדשה לעבודתו והתקיימה בגלריה בעיר Jingdezhen, שנחשבת מעוז ייצור הקרמיקה הסינית, אך מאחורי הפינה כבר מחכות לו הבאות; בימים אלה תושק באותה הגלריה תערוכה חדשה, שבה יציג לצד שני אמנים נוספים ציורים ומחיצות זכוכית, ובחודש מאי יקח חלק בפסטיבל אמנות, סוג של ביאנלה, שאמור להתקיים באזור Jiang-Xi.

״האזור הוא כפרי, והעבודות פזורות במרחב גדול למדי ממש בתוך הטבע, כשהמבקרים נוסעים במסלול שעובר דרכן. העבודה שלי לדוגמה, תוצג בתוך שדה תה״.

בחזיתו של קניון גדול אחר בטאיוואן עתיד להיחנך באביב הקרוב ״טורנדו של פרפרים״, פסל שמתנשא לגובה 10 מטרים, וששמו מעיד עליו יותר מכל; מעין ספירלה חופשית הנוצרת מצינורות מתכת עבים ונתמכת/נשענת על עמוד אלכסוני, כשהיא הולכת ומתרחבת כלפי מעלה ועליה ״מסתובבים״ הפרפרים. 

״אני כמובן אשמח אם ייצא לי להיות שם, אבל קודם כל ולפני הכול אני משתוקק כבר לראות את עבודת הסירות ואת השתלבות החלונות במבנה המוזיאון, ומחכה בקוצר רוח שהשמיים ייפתחו״.

דודו גרשטיין, פארק GUIZHOU, סין

דודו גרשטיין, פארק GUIZHOU, סין

דודו גרשטיין, פארק GUIZHOU, סין דודו גרשטיין, פארק GUIZHOU, סין דודו גרשטיין, פארק GUIZHOU, סין דודו גרשטיין, פארק GUIZHOU, סין

*כוכבית מייצגת שדות חובה

8 תגובות על הכתבה

  1. נירה כלב

    צבעוניות נהדרת וגם מקובעת ולא מתקלה.
    פעם רציתי לציר תמונות קטנות מרובעות לאורך כל קיר המסעדה ביד מרדכי ככה מסביב ולמעלה. וגם מעל חדר האוכל יש לנו קיר לבן בגובה 80 ס'מ שהוא רייק ורציתי עליו גם משהו צבעוני לכל אורכו.
    מאוד יפה השילוב בין הלבן לצבעוני.
    אני בכלל אוהבת ויתרג'ים זה מקסים כאילו האומנות מתמזגת עם האור והאוויר זה ממש מקסים.

  2. שושי

    צבעוני וקליל. אוהבת את התנועה והצבע.

  3. אפרת

    אמן ויוצר מוכשר, מקורי, כנה ומעורר השראה.

  4. שולמית נוס

    מאד אוהבת את היצירה "מומנטום" , אמן מוכשר מבכל הבחינות, לאחרונה חזר לציור וזה נפלא, כמו בפיסול כך גם בציורים תמיד מרתק ומחדש.

    1. דודו גרשטיין

      תודה לך שולמית.🙏❤️

  5. ימימה אֶרגז Y.Ergas , visual artist

    יפה מאוד! נהנית לראות את היצירות החדשות . שלדי הסירות, והזכוכית הצבעונית המקיפה את המבנה הלבן של המוזיאון — יש משהו מרענן בקומפוזיציות הצבעוניות המופשטות שעל הפנלים האלה, זה גם עובד היטב עם הצמחייה שבסביבה.

    1. דודו גרשטיין

      תודה על התיקון, אאמץ לי את זה להבא.

  6. אילת זהר

    מזרחק רחוק הוא מושג אוריינטאליסטי (רחוק מאיפה? מאירופה!) ולכן צריך להשתמש במושג מזרח-אסיה שהוא מושג גאוגרפי, ולא נוקט לשון מידרגית. שמחתי לעזור.

    אילת

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden