כל מה שחשוב ויפה
איל פומרנץ, 30_110 
איל פומרנץ, 30_110. צילומים: נועה אייזנמן דמרון

איל פומרנץ // 30_110 

איל פומרנץ יוצר ואזות מעודפי צינורות PVC המאופיינות באסתטיקה היברידית בהשראת ניפוח זכוכית ועבודת קדרות

לאורך ההיסטוריה האנושית תרבויות השאירו אחריהן יצירות ומוצרים מסוגים שונים. תהליכים אלו גרמו בעשורים האחרונים לייצור גל בלתי פוסק של חומרי גלם מבוזבזים שהולך לטמיון. ההערכה היא בישראל לבדה מדובר בכמויות אדירות של כ־600 ק״ג בממוצע שמבוזבזים על ידי כל ישראלי בכל שנה!

כדי לצמצם את נפח הפסולת בחברה המערבית, מקובל בדרך כלל להשתמש בשיטות של מיחזור, פרקטיקה שבה בתהליך תעשייתי המוצר (פסולת) מפורק ומוחזר למצב של חומר גלם. לשיטה זו יש מגרעות רבות, בהן יצירת חומר באיכות נמוכה מהאיכות המקורית ושימוש בתהליך שהוא עתיר באנרגיה (הבזבזנית מעצם טבעה).

פרקטיקה אחרת היא העדפה של שימוש חוזר בחומרי גלם. בתהליכים של שימוש חוזר נשמרים מאפיינים בסיסיים של המוצר המקורי, ומתקיימת זיקה לשימוש המקורי שלו; מתקבלת אפשרות ליצירת מוצרים חדשים ומפתיעים ״הניזונים״ ממאפייני המוצר המקורי. בפרספקטיבה של שמירת הסביבה, השימוש החוזר מאפשר שימוש מחודש בפריטים מבלי שעברו חידוש ומסייע לחסוך זמן, כסף, אנרגיה ומשאבים.

איל פומרנץ, 30_110  איל פומרנץ, 30_110  איל פומרנץ, 30_110 

איל פומרנץ, 30_110 

כבר עם תחילת לימודי במחלקה לעיצוב תעשייתי במכון טכנולוגי חולון, הבנתי שעיצוב תעשייתי לא נועד רק לעצב ולייצר מוצרים אסתטיים, יפים ונחשקים, אלא עליו גם לשקף מאמץ להתמודד עם הצרכים האנושיים, ובהם צרכי שימור הסביבה בה כולנו חיים.

כמעצבים בעידן הנוכחי, אני מרגיש יותר מתמיד את החשיבות שלנו כמעצבים וכיוצרים בעלי השפעה על הצורה שבה ייראה העולם של מחר. בנוסף אני מאמין שעיצוב תעשייתי צריך לשלב התנסות, היחשפות, סקרנות – לא לקבל דברים כמובן מאליו, אלא תמיד לבחון דברים מהיסוד, ולשנות קונספציות ותהליכים מוכרים.

הרעיון להשתמש בצינורות PVC עלה בדעתי דווקא בנסיבות פרוזאיות. זהו חומר פולימרי תרמופלסטי סינטתי נפוץ מאוד; גמיש, קל משקל, נוח לעבודה ובעל עמידות גבוהה. התקנת מערכות מים (לצורכי הובלת שפכים ונוזלים) עם צינורות PVC היא פשוטה, קלה ונוחה ולא לוקחת זמן רב ומאמצים ניכרים. עם זאת, תהליך מיחזור PVC הוא יקר מכיוון שיש צורך בפירוק, סינון והפרדה של חומרים לא רצויים כדי לשמור על טוהר החומר הממוחזר.

מדוע לא להשתמש בידע קודם, בחוכמה ובאסתטיקה של בעלי מלאכה קלאסיים כמו נפחים וקדרים, בשילוב עם שאריות מאותן תעשיות מתקדמות אך בזבזניות, כדי לקבוע מורשת חדשה, בת־קיימא ויצירתית?

בבניין שבו גרים הוריי התבצע תהליך שיפוץ גדול, ובביקוריי שמתי לב שבשטח הבניין פזורות שאריות רבות של צינורות PVC משומשים. מאחר וצינורות אלו מסופקים במידות אחידות, בתהליכי הבנייה נוצרים באופן טבעי עודפים רבים, שבדרך כלל נזרקים כפסולת ללא שימוש חוזר.

הדבר גרם לי לחשוב מדוע לא לנצל את חומר הגלם הזה לשימוש חוזר, אך תוך יצירת צורות חדשות והיברידיות, בעלות פונקציונליות ואסתטיות חדשות לגמרי? מדוע לא להשתמש בידע קודם, בחוכמה ובאסתטיקה של בעלי מלאכה קלאסיים כמו נפחים וקדרים, בשילוב עם שאריות מאותן תעשיות מתקדמות אך בזבזניות, כדי לקבוע מורשת חדשה, בת־קיימא ויצירתית?

איל פומרנץ, 30_110 

מתוך תהליך העבודה. צילומים: מ״ל

איל פומרנץ, 30_110  איל פומרנץ, 30_110  איל פומרנץ, 30_110 

תהליך העבודה עם הצינורות נעשה כפרויקט הגמר בלימודים. השלב המקדים והחשוב ביותר היה תהליך מחקרי; להבין את התכונות הפיזיקליות של חומר הגלם PVC: איך אפשר לחמם, לכופף, ללחוץ ולפסל את חומר הגלם, ואלו מכשירים וכלי עבודה נדרשים לצרכי התהליך. זה היה תהליך ארוך של ניסוי וטעיה, שכלל שימוש בטכנולוגיות חדשות ויצירת כלי עבודה חדשים ומותאמים.

את ההשראה קיבלתי מעולם ניפוח הזכוכית ומעבודה בקדרות וקרמיקה. עבדתי בשיתוף פעולה עם בעלי מקצוע נוספים כדי להבין את מגבלות ויכולות העבודה על PVC. הצלחתי ליצור תהליך מובנה ומסודר, שמאפשר לי הרכבת מוצרים חדשים תוך ביצוע שורה של מניפולציות צורניות. 

את ההשראה קיבלתי מעולם ניפוח הזכוכית ומעבודה בקדרות וקרמיקה. עבדתי בשיתוף פעולה עם בעלי מקצוע נוספים כדי להבין את מגבלות ויכולות העבודה על PVC

לסדרת הראשונה של הוואזות קראתי 30_110: הקוטר של הצינור הוא 110 מ״מ והצינור מתחיל ב־30 ס״מ לפני המניפולציה שאני עושה עליו. התוצרים החדשים מעלים את ערכו של החומר במטרה להיות שווה ערך לכלי קרמיקה וזכוכית שמקבלים בדרך כלל את הבמה. מרחב אפשרויות היצירה מתוך חומר הגלם של צינורות ה־PVC גדול ונע בין רהיטים, עציצים, חפצי נוי, וכן הלאה.

המודעות הגוברת היום לנושא שימור הסביבה, מהווה קרקע פורייה לניסיונות וליכולות שלנו כמעצבים להביא מוצרי צריכה שמשלבים בין יופי, אסתטיקה, פרקטיות ומקוריות, ומנצלים את המשאבים המתכלים של כדור הארץ. אני מאמין שהפרויקטים והמוצרים שאני מעצב ומייצר אכן מיישמים תפיסות אלו.


*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. דברת שוואב

    מקסים!!! גם צורנית וגם מהותית. יישר כוח!

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden