כל מה שחשוב ויפה
שחר ליבנה בקופר היואיט. צילומים: אלן בום
שחר ליבנה בקופר היואיט. צילומים: אלן בום

שחר ליבנה: האלכימאית

עם קולקציית תכשיטים לבלנסיאגה ופרס מעצבת השנה של DEZEEN, שחר ליבנה הופכת פלסטיק לאבנים יקרות וחלבונים לטקסטיל

חגית: הי שחר מה שלומך באיינדהובן הקרירה?‎

שחר: היי חגית, מתמודדים עם הקור והקורונה באומץ‎

חגית: עולם מטורף! את חיה באינדהובן כבר כמה שנים מאז שנסעת ללמוד, ומשם את מנהלת את הסטודיו והקריירה שלך?‎

שחר: בדיוק חוגגת שמונה וחצי שנים! עברתי בספטמבר 2012, איך שהזמן רץ! אני גרה כאן והסטודיו שלי כאן, ולחלוטין מנהלת את הקריירה מכאן‎

חגית: וואו, עוד יותר ממה שחשבתי! ‎נשמע שמצאת את ייעודך במחקר שהתחיל בפרויקט הגמר והתקדם לכיוונים מפתיעים? ‎

שחר: לגמרי! התמזל מזלי וכבר בסמסטר האחרון ללימודים, לפני היציאה להתמחות, עבדתי על פרוייקט שהמורים וראשי המחלקה עודדו אותי להמשיך לחקור לעומק כתזת מחקר, ומשם התקדם להרבה כיוונים פוטנציאליים‎

חגית: אפשר להגיד שמצאת יהלומים. מה שהיה נראה כמו רעיון תיאורטי, התקבל בצורה מפתיעה אצל חברות שהזמינו אותך לשתף פעולה‎

שחר: לחלוטין! החברות שבסוף שיתפתי איתן פעולה הן רק חלק קטן מההצעות שקיבלתי לאורך השנים. מאוד חשוב לי לשמר את פרוייקט ״מטאמורפיזם״ כפרוייקט עם סיפור חזק, לכן, היו גם הרבה פעמים שסירבתי

צילום: Opfot.com

פרויקט הגמר מהאקדמיה באיינדהובן

פרויקט הגמר באיינדהובן. צילום: אלן בום

חגית: איך את מסבירה את התפוצה של הרעיון – של מחצבים מפלסטיק? או במילים אחרות – איך נוצר הקשר עם בלנסיאגה ודומיו? ‎

שחר: הפרויקט הוצג במוזיאונים ותערוכות בכל רחבי העולם והחומר ״ליטופלאסט״ (החומר הפיזי שבו אני משתמשת כמדיום) נמצא בהמון ספריות חומרים. גם התקשורת, שמצאה ועדיין מוצאת את הנושא מעניין, תרמה לתפוצה. כך שחברות רואות ושמועות ויוצרות איתי קשר‎

חגית: את עובדת לבד בסטודיו או שצמחת לחברה שמעסיקה עוד חוקרים/מעצבים?‎

שחר: אני מה שנקרא one woman show‎  אני מעסיקה פרילנסרים חיצוניים לכל מיני פרויקטים לפעמים, אבל הרבה פעמים זאת אני ועצמי בסטודיו‎

חגית: זה מהמם, אז תיכף נדבר על התוצרים הסופיים. לפני זה – מאיפה את מקבלת את החומר? ואולי גם תסבירי רגע בקצרה מהו החומר ואיך הוא נוצר… ‎

שחר: אני עובדת עם כמה חברות מיחזור מקומיות, שמספקות לי בשמחה חומרים שהם לא ממש מעוניינים למחזר (כי אין ביקוש, כי קשה למחזר וכדומה), חומרים שמיועדים למטמנות או לשריפה. בנוסף, אני אוספת חומרי פלסטיק בחופים, ולאחרונה התנסיתי עם פלסטיק מחברה שנקראת OceanWorks, ארגון שמנגיש פלסטיק שנאסף מהים לחברות.

חוץ מפלסטיק אני משתמשת במשקעים שונים כגון אבקת שיש ממחצבות.‎ אני מדמה תהליך גיאולוגי שנקרא מטאמורפיזם, שמשנה את התרכובת הכימית של סלעים וחומרים אחרים‎

חוץ מפלסטיק אני משתמשת גם במשקעים שונים כגון אבקת שיש ממחצבות.‎ אני מדמה תהליך גיאולוגי שנקרא מטאמורפיזם, התהליך שמשנה את התרכובת הכימית של סלעים וחומרים אחרים‎

חגית: חשבתי שהמצאת את השם הפיוטי הזה ‎

שחר: הוא מאוד פיוטי! יש בו כל כך הרבה שכבות, לא יכולתי להמציא משהו כל כך מושלם‎. אבל כן המצאתי את השם של החומר ״ליטופלאסט״, צירוף של שתי מילים מיוונית: ליטוס – אבן, ופלאסט – ניתן לעיצוב ושינוי‎

חגית: יפה ‎

ביום־יום של הסטודיו את מעצבת מוצרים עתידיים – חלקי עור מלאכותי, תכשיטים, כלים (שראינו בתערוכות במילאנו וברחבי העולם) או בעיקר עובדת על פי בריף של הזמנות מחברות?

שחר: גם וגם. אני בעיקר עסוקה במחקרים אישיים ומוצרים עתידיים וליד זה בשיתופי פעולה‎

חגית: אז הנה הגיע הרגע, למנות כמה משיתופי הפעולה המרשימים שלך:‎ נעלי ספורט, תכשיטי מעצבים, אגרטלים, ולאחרונה אקססוריז ותכשיטי גוף לבלנסיאגה? וואו. איך מפתחים סדרה כזו?

שחר ליבנה בשיתוף עם Nat-2™

שחר ליבנה בשיתוף עם Nat-2™. צילום: אלן בום

שחר ליבנה

שחר ליבנה. צילום: שרלוט קין

שחר: נעלי הספורט היו שיתוף פעולה עם חברת NAT2‎. התכשיטים לבלאנסיגה הם תוצרים של תהליך של שנה, שבה עבדתי מקרוב עם מחלקת האקססוריז של החברה ובאמצעות פידבקים ממנה.‎ פה באמת היה שיתוף פעולה מלא, חלקנו רעיונות, עשיתי פרוטוטייפס, ולאט לאט הפרוייקט קרם עור וגידים‎.

והכי חשוב – כולנו מרוצים מהתוצאות‎

חגית: איך הרגשת כשהם פנו אלייך? התפלאת, או שאת סופר cool כזה ״אוקיי, בלנסיאגה. לא ביג דיל״?‎

שחר: מאוד התרגשתי! הם המותג הגדול הראשון שלי, אני לוקחת את זה כמחמאה ענקית‎. לצערי, מכיוון שכל זה נוצר בזמן המגפה העולמית, לא יכולנו להיפגש פיזית. אז הרבה שיחות זום, תמונות והודעות וואטסאפ‎

חגית: באמת רציתי לשאול אם היית בתצוגה, ואז הבנתי כמה זה בלתי אפשרי…‎

שחר: זה אחד מהדברים שהכי העציבו אותי. לא הייתה תצוגה פיזית שיכולתי ללכת ולחוות… אבל בלנסיאגה השיקו השנה את הקולקצייה כמשחק מחשב! שזה מדהים בפני עצמו, ותצוגת המסלול נערכה בצורה של AR‎

מתוך תצוגת האופנה של בלנסיאגה. צילומים: יח״צ בלנסיאגה

מתוך תצוגת האופנה של בלנסיאגה. צילומים: יח״צ בלנסיאגה

birds

חגית: התרשמתי עמוקות מההחלטה ללכת לכיוון של משחק מחשב (מודה שעוד לא ניסיתי). אז איך נראה התהליך? מה הם מכתיבים ומה נשאר פתוח להשתוללות שלך?

שחר: אני די שמחה על המשחק מחשב, שבשונה מתצוגת מסלול ממש מאפשר להתקרב ולהסתובב מסביב לדוגמניות ודוגמנים 👯

התהליך היה מאוד פתוח. חלקנו רעיונות וחשיבה איך ״ליטופלאסט״ יכול להיות מתורגם לתכשיטים. מצד אחד, אני הבאתי את החתימה והסגנון האישי שלי, עם האסתטיקה של החומר; מצד שני הם בחרו צבעים וצורות בסיס, שיתאימו לקולקציה. ‎בתהליך בדקנו מה עובד ולא עובד, בכל זאת צריך עמידות והתאמה לטרנדים‎

שחר: עשיתי אדפטציה של החומר, אם תשימי לב, התכשיטים לא נראים לחלוטין כמו האוביקטים שאני בדרך כלל עושה‎

חגית: הצמידים קצת הזכירו לי את העבודות של גאטנו פשה עם סיליקון/פלסטיק רך, שמעוצב כאילו התכשיטים יצאו ממכונת פסטה, והחומר נותר בסידור אקראי. ‎בליטופלסט העבודה נעשית הפוך, אני מבינה, בגריעה מגוש החומר, כמו עיבוד אבני חן ממחצב?‎

שחר: לא בדיוק… גוש החומר נלחץ לתבנית ומעוצב ידנית אחר כך על ידי גריעה, יש חלק של פיסול‎, ו‎יש פה אקראיות: אני נותנת לחומר וליד להחליט‎. אני עובדת בצורה חופשית, נותנת לחומר להוביל, אמנם עם איזושהי חשיבה מראש, בהתאם למה שאני עובדת עליו, אבל אני משאירה אותו מאוד גס‎

גוש החומר נלחץ לתבנית ומעוצב ידנית על ידי גריעה, יש חלק של פיסול‎, ו‎יש אקראיות: אני נותנת לחומר וליד להחליט‎. אני עובדת בצורה חופשית, נותנת לחומר להוביל, אמנם עם איזושהי חשיבה מראש, בהתאם למה שאני עובדת עליו, אבל אני משאירה אותו מאוד גס‎

חגית: הייתי רוצה לגעת ולחוש את המרקם‎

שחר: תמיד אנשים מופתעים עד כמה זה קל‎. יש תחושה של אבן, אבל הרגשה פלסטית, קצת מבלבל‎.

לתכשיטים של בלנסיאגה יש פרטים מאוד קטנים כמו הלוגו וחלקי כסף שצריכים להתאים, אז עבדתי קצת אחרת. בהתחלה יצרתי צורות חופשיות ווראיציות לבריף, אחרי שהחלטנו יחד מה הכי מתאים, הצורות נסרקו בתלת־ממד, הודפסו ויצרתי תבנית לתוכה לחצתי את החומר‎

צילומים: יח״צ בלנסיאגה

צילומים: יח״צ בלנסיאגה

חגית: זו קולקציה חד פעמית או שתמשיכי לייצר אותה? ‎

שחר: הקולקציה יוצרה לסתיו 2021, כרגע אנחנו עובדים על כמות מסויימת שתצא למכירה במאי‎. ואני בהחלט מקווה שאמשיך לעבוד עם בלנסיאגה על דברים חדשים‎

חגית: תרשמי אותי כנסיינית לפרוטוטייפ…‎

שחר:  בשמחה!‎

חגית: אפשר לומר שבניגוד לרוח הכללית, 2020 הייתה טובה אלייך? בין היתר זכית בתואר מעצבת השנה של מגזין העיצוב DEZEEN, לצד צמד המעצבים היותר ותיקים פורמהפנטזמה, שגם הם עוסקים בתחום של חיפוש חומרים ו״פוסט טבע״‎

שחר: 2020 הייתה שנה טובה מבחינת קריירה, ואני אסירת תודה על כך, כל כך הרבה אנשים נפגעו מהקורונה, עולם העיצוב גם, עם ביטול שבועות העיצוב… ‎

חגית: את חושבת שהשנה הזו תשפיע גם על כיווני החקירה והיצירה שלך?‎

שחר: הזכייה בהחלט נתנה לי כוחות להמשיך הלאה! ופורמהפנטזמה היו מורים שלי וגם תמיד היוו לי דוגמה, אז בכלל הזכייה מדהימה.‎ לא בטוחה שאתעסק בנושאים כגון בידוד או מחלות, ואם כן, לא בגלל הקורונה. זה די מאוס עליי כבר‎

חגית: אני מאוד מבינה אותך. התכוונתי לכך שבאיזשהו מקום נראה שהמחקר והעיצוב בחומרים פוסט טבע / פוסט תעשייתיים – היו קשורים גם לניסיון לחזות פני עתיד, קטסטרופה אקלימית, מחסור שיגיע בעקבות השפע. והנה באה מגיפה…‎ זה רק מראה כמה מעט אפשר באמת לחזות‎

שחר: עם זה אני לגמרי מסכימה. העיסוק שלי בטבע ואוקולוגיה לגמרי מהדהד פה, אבל זה היה די בלתי נמנע כחלק מכל היחס הכללי של האנושות לטבע‎

חגית: אבל בואי נישאר בצד האופטימי. מה את מתכננת כעת? ‎לעתיד הקרוב?‎

שחר: כרגע אני עובדת על פרוייקט טקסטיל חדש בטילבורג‎ עם מוזיאון הטקסטיל של הולנד‎. לומדת מזה הרבה‎

חגית: נשמע כיף. תוכלי לגלות משהו על הפרויקט? יש עוד דברים חדשים באופק? ‎

שחר: אני עובדת על סדרה של tapsteries מחוטים מיוחדים העשויים מחלבונים. הסדרה תעסוק בתהליך הפירוק וההרכבה של יצורים חיים, איך אנו בני האדם מתייחסים לטבע סביבנו כמשהו שניתן ליצור ולפרק בקלות.‎ ויש כמה רעיונות ושת״פים שבתחילת דרכם, נראה לאן השנה הזאת תיקח אותי‎

חגית: מעניין מאוד, אני בטוחה שלמקומות טובים :)‎

שחר: אני מקווה, מפה אפשר רק לצמוח‎. תודה רבה על הראיון המעניין והכייפי‎

חגית: תודה לך! ובהצלחה

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. נעמי

    קראתי את הכתבה על שחר בגלריה של הארץ וגם את הראיון פה, תהליכי העבודה והחשיבה שלה ממש מרתקים בעיני, וגם התוצרים מאד יפים ואסתטיים

  2. מרב דביש בן משה-אמנית ואדריכלית נוף

    מעורר השראה ותקווה ממש, מקווה שעם ההנאה והיופי ברור הציווי מוסרי בר קיימא למזעור פסולת שאינה מתכלה לאורך ימים

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden