כל מה שחשוב ויפה
אבנר גיצלטר
אבנר גיצלטר. צילום: לירון ויסמן

אבנר גיצלטר: להפוך את מצלמת הטלפון לאביזר רפואי

למרות שאבנר גיצלטר, מנהל העיצוב של חברת healthy.io, מתעסק כל היום בשתן ובפצעים כרוניים, הוא נהנה מלעזור לאנשים, ואומר שגם בתחום הבריאות, ״אם האפליקציה לא נראית מיליון דולר זה כישלון לחברה ולאינטגריטי של המוצר״

כשאבנר גיצלטר הצטרף להלת׳י כמנהל העיצוב (design director), הדבר הראשון שאמרו לו היה ״ברוך הבא לממלכת הפיפי״. שכן, החברה – שהפכה את הסמארטפון לכלי דיאגנוסטי רפואי – מאפשרת להשתמש במצלמה של הטלפון כדי לבצע בדיקות רפואיות ספציפיות, בזמן ובמקום שנוח לפציינטים.

לחברה שתי משפחות מוצרים: האחת שמאבחנת מחלות באמצעות בדיקות שתן והשנייה שעוזרת באבחון ובטיפול של פצעים כרוניים. ברגע שהצטרפו הפצעים הכרוניים, ״פתאום הפיפי לא היה נראה כל כך נורא, קיבלתי פרופורציות״, הוא אומר בחיוך. ״אתה מתעסק בעולמות הרפואה, עוזר לאנשים, ולמרות שאנחנו מתעסקים כל היום בפיפי ופצעים, אני נהנה מזה. איפה עוד אתה יכול להגיד שהשתמשת בצבע ׳פיפי צהוב שמח׳? זה חלק מהכיף״. 

איך זה עובד?

״במשפחה הראשונה אתה מקבל ערכה יעודית שמורכבת מכוס למילוי שתן, סטיק שעליו יש ריאגנטים כימיים, שברגע שהם באים במגע עם שתן הם מחליפים את הצבע שלהם, ולאחר שאתה סורק את הסטיק בעזרת האפליקציה בטלפון היא תאבחן את המצב הרפואי שלך. שלוש האוכלוסיות שהבדיקות האלו פונות אליהן הן אלו שצריכות בדיקות במהלך ההיריון, אבחון דלקת בדרכי השתן ותפקוד כליות.

״בארץ אנחנו משתפים פעולה עם כל קופות החולים, ומאפשרים לנשים בהיריון לעשות בדיקות בבית בנוחות, בלי שהן יצטרכו להתאפק עד שהן מגיעות למרפאה, ומבלי שיצטרכו ללכת עם כוס מלאה בשתן במסדרונות המרפאה. זה לא מחליף את האחות אבל נותן לה יותר זמן ומקום לדבר עם האישה ההיריונית, לשמוע על מהלך ההיריון, מה היא מרגישה וחווה״.

דלקות במערכת השתן פצעים כרוניים״את המוצר השני לאבחון דלקת בדרכי השתן אנחנו מוכרים בעיקר באנגליה, שם לאישה עם סימפטומים של דלקת בדרכי השתן יקח בממוצע ארבעה ימים ללכת לרופא, לעשות בדיקה, לגלות תוצאה ולקבל תרופות. אפשר לקנות את הערכה בבית מרקחת או באתר שלנו, היא נשלחת לפציינטית הביתה, ובהנחה שהפרמטרים יראו שהיא אכן סובלת מדלקת היא יכולה לקבל מרשם ולסגור את המעגל הזה תוך שלוש שעות. מעבר לאי הנוחות שזה חוסך, ככל שלא יטפלו בדלקת בדרכי השתן היא יכולה לעלות לכליות וליצור בעיות משמעותיות״. 

ותפקוד הכליות?

״בארצות הברית שליש מהאוכלוסיה נמצא בסכנה למחלת כליות כרונית – אנשים עם יתר לחץ דם ואנשים עם השמנת יתר. הבעיה עם המחלה היא שהיא א־סימפטומטית: אתה לא יודע שאתה חולה בה עד לשלב מאוחר מדי כשאתה צריך השתלת כליה או דיאליזה שלוש פעמים בשבוע כל החיים שלך.

״באמצעות בדיקה שנתית אנשים יכולים לגלות סימפטומים מוקדמים, אבל גם אלה שאומרים להם בואו להיבדק, לא באים. אנחנו מציעים לגופי רפואה – אם זה בארצות הברית או באנגליה – תנו לנו את רשימת האנשים בסיכון, אנחנו נדאג לדבר איתם ולשכנע אותם להיבדק. אנחנו כבר מכירים את הפסיכולוגיה האנושית איך לגרום לאנשים הנעה לפעולה״.

והמשפחה השנייה של הפצעים?

״פצעים כרוניים הם פצעים פתוחים שבהגדרה לא נרפאו מעל שלושה חודשים. הבעיה היא שאנשי הרפואה רואים אותם בפעימות רחוקות, פעם בעשרה ימים, שבועיים, וקשה ככה לנטר את ההתקדמות של הטיפול״. 

פצעים כרוניים

״אנחנו מספקים מדבקת כיול ששמים לאורך הציר של הפצע, ועושים סריקת וידאו שלו. התוצאה היא מודל תלת־ממדי שנותן תמונת מצב של אותו רגע, כך שמהטיפול הבא אתה יכול לעקוב בצורה מדויקת יותר אחר תהליך הריפוי. זו לא אחות אחת שרואה את הפצע, אחות אחרת שרואה אותו אחרי שבועיים ושלישית אחרי חודש, ולא ממש יכולות לעקוב אחרי התהליך.

״באנגליה פצעים כרוניים עולים למדינה יותר ממה שסרטן עולה. הרבה אנשים שסובלים מהם הם אנשים שקשה להבין אם הם מבריאים או מחלימים והם נתקעים באותו מצב הרבה זמן. אנחנו נותנים העצמה לצוות הרפואי שפוגש את האנשים האלו גם בתהליך האבחון וגם בתהליך הריפוי״. 

אמילי באנגלית, אורית בעברית

גיצלטר, בן 35, הוא בוגר המחלקה לתקשורת חזותית שנקר (2012). לאחר הלימודים עבד כשנה וחצי בסוכנות המיתוג פירמה, שם ״הרגשתי שזה פחות מתאים למי שאני״. הוא הצטרף לחברה בתחום הפרסום באינטרנט ב־80 אחוז משרה, וביום החופשי שלו התחיל פרויקט צד בשם TLV Buildings שבו צייר את הבניינים של תל אביב.

הפרויקט צד את עיניו של יהונתן אדירי, מנכ״ל healthy.io, שביקש מגיצלטר ב־2013 לעצב לוגו ואפליקציה לאחד ממוצרי החברה. רק לאחר תחנה נוספת ב־Tonara, סטארט־אפ שפיתח אפליקציית אייפד שמגשרת בין מורי לפסנתר לתלמידיהם, שיחה נוספת עם אדירי ב־2016 הובילה לצירופו של גיצלטר להלת׳י כמנהל העיצוב של החברה.

״כשהצטרפתי להלת׳י רוב העבודה היתה סביב האפליקציה והאתר. מאז, כמו שהחברה גדלה ל־160 עובדים, גם תחומי האחריות שלי התרחבו. כיום אני אחראי על תשעה מעצבי מוצר ומרקטינג, והחברה עובדת בשיטת צוותים יעודיים לכל מוצר. כל צוות הוא כמו סטארט־אפ קטן בתוך החברה, עם אנשי מוצר, פיתוח, עיצוב.

״כל אחד מהמעצבים אחראי על הדומיין שלו. כמו שאני אחראי לדאוג שהכל יעבוד כמו שצריך, הם השלוחה שלי. אני חושב שבגלל זה יחס המעצבים פר עובדי חברה הוא יחסית גבוה להיי־טק. וגם בגדילה של החברה, האימפקט של המעצב הכי צעיר הוא גבוה כי הוא זה שמקבל את ההחלטות והוא זה שצריך לענות כשמשהו לא עובד או משתבש.

״בסופו של דבר, לשמחתי, מי שלקחו אותי לעבודה הם אנשים שהעיצוב חשוב להם: הם רגישים אליו ונתנו דגש על עיצוב וחוויה מהרגע הראשון, הם הבינו את החשיבות של מעצבים לגרום לאנשים להשתמש במוצר. לראייה, כשהצטרפתי אחוז ההצלחה של שימוש במוצרים שלנו היה 80 אחוז באפליקציה הראשונה, היום אנחנו מדברים על 99.5 אחוז". 

מה קרה לחצי האחוז האחרון? 

״הגילאים שמשתמשים במוצרים שלנו הם מבחורה צעירה בת 16 ועד לגבר בן 96. ברור שבמנעד הזה, כמה שהמוצר יהיה פשוט, תמיד יהיו תקלות; תמיד ישאר החצי אחוז הזה. אבל אני לא שקט עם זה ואנחנו עדיין בודקים כל מה שאנחנו עושים, הם זה פוגם או משפר את החוויה. זה לא שפתאום עברנו מ־80 ל־99 אחוזים, עבדנו מאוד קשה בשביל זה״.

תהליך הבדיקה תהליך הבדיקה

מה כולל תהליך השימוש במוצר? 

״השימוש במוצר ההתחיל בסדרה של סרטונים שמסבירים לך מה לעשות. יצרנו את אמילי, האחות הצ׳טבוטית שלנו, שמובילה אותך לאורך התהליך, נותנת לך הסבר ויזואלי, מילולי וטקסטואלי ומסבירה למה אתה עושה את מה שאתה עושה. בהולנד, אגב, זו אנה; בארץ זו אורית, וביפן זו אימילי שמובילה אותך שלב אחר שלב.

״פירקנו את התהליך לסט פעולות פשוטות כמו ׳תבדקו שיש לכם את הערכה׳. אני מבקש פידבק מהיוזר שלי ובסוף כל פרק יש כפתור שהמשמעות שלו היא שאני רוצה לבדוק שאתה עדין איתי. זו הייתה הבעיה, אנשים שהלכו לאיבוד בין הפרקים. זה ממש פועל כמו צ׳אט – אפשר להשתיק, יש וידאו שאפשר לראות בו את הצעדים המדויקים, יש אודיו אם אין לך כוח לקרוא, ויש תמונת סיכום״. 

birds

אז איך עליתם באחוזים?

״חילקנו את הווידאו לחלקים קצרים יותר, מפוקסים, ואנחנו מבקשים מהיוזר פידבק כל פעם מחדש; זה החזיק אותם. אחרי השינוי הזה אחוז ההצלחה התחיל לעלות וראינו שזה הכיוון הנכון, היינו הרבה זמן על 97/8; ה־99.5 לקח כמה שנים.

״דוגמה אחרת במוצר הפצע, מעבר לזה שהוא סורק את הפצע הוא גם כולל שאלון רפואי עם בין חמש ל־30 שאלות. כשהאחות עם טלפון מול פציינט זה יוצר סיטואציה בעייתית אז עברנו לשאלון יותר קליקבילי, שמנגיש תשובות מהירות עם שאלות סגורות ויותר ממוקדות. במקום עשר דקות למלא את השאלון יקח לה דקה וחצי״. 

מה בסופו של דבר התפקיד של עיצוב במה שאתה עושה?

״כשיצאתי מהלימודים, וגם אחרי שעבדתי בפירמה, הייתי מאוד אגרסיבי בגישה שלי לגבי החשיבות של עיצוב. זה עדיין נכון, אבל בסופו של דבר זה משהו שצריך לבוא לא רק ממך. אם בצד השני לא רואים את החשיבות של עיצוב זה מקום לחיכוך. צריך לדאוג לשותפות אמיתית שמבינה למה עיצוב, מה הערך שלו; זה אחד הדברים החשובים, בטח בהיי־טק. 

״שתי החברות הקודמות שעבדתי בהן הבינו עיצוב, חשבו שעיצוב זה חשוב, אבל ברגע שהיה צריך לבחור הוא היה הראשון שנפגע. לשמחתי זה לא המצב פה: אם האפליקציה לא נראית מיליון דולר וזה לא עובד, זה כישלון לחברה ולאינטגריטי של המוצר״.

בדיקת כליות בדיקת כליות

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

Log in as an administrator and view the Instagram Feed settings page for more details.

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden