כל מה שחשוב ויפה
שמוליק אלבו
שמוליק אלבו. צילום: רענן מורג

שמוליק אלבו רוצה להיות אמוציונלי בעולם של טבלאות אקסל

בניגוד למערכות לניהול משאבי אנוש שבנויות סביב טבלאות אקסל, שמוליק אלבו - מוביל תחום עיצוב המוצר בחברת Hibob - מאמין שלא מספיק רק לקבל ולחבק תפיסה אמוציונלית ואנושית, צריך גם לדעת לנהל אותה

בדומה לכל העולם, התפרצות הקורונה לפני שנה בדיוק תפסה גם את שמוליק אלבו, מוביל תחום עיצוב המוצר (VP design) בחברת Hibob, בתקופה של חוסר ודאות. אולם, אם יש ענפים שחוסר הוודאות הזה עדין מאפיין אותם, תעשיית ההיי־טק הייתה מהראשונות להתאושש, מה שחייב את החברה – שפיתחה פלטפורמה לניהול משאבי אנוש ועובדים – לספק את הפתרונות הדרושים, במהירות.

״המגזר העסקי התאפס, החל לגייס עובדים בחזרה, והבנו שיש צורך לתת פיתרון לסיטואציה של ניהול ותקשורת מרחוק״, מספר אלבו. ״בנינו תהליך יחסית פשוט, שהעובד החדש יכול לחוות לפני שהוא נכנס לחברה. זה ממשיך ביום הראשון לעבודה ומהווה הזדמנות להכיר לעובד את הקבוצה הקרובה שלו ואת אנשי המפתח שהוא צריך להכיר.

״לחברות שמגייסות מרחוק זה חשוב במיוחד: העובדה שקיבלת מייל ראשון עם סרטון וידאו מסביר פנים, מייצרת לך זהות והזדהות עם הקבוצה החדשה שנכנסת אליה. זה משהו שפיתחנו די מהר וקיבל מאז תאוצה״.

דוגמאות אחרות להסתגלות של הייבוב למציאות החדשה הן ההטמעה במערכת של טופס הצהרת בריאות או ניהול העבודה בקפסולות. ״גם את זה פתרנו: ברגע שאתה מתחבר לאפליקציה וחותם על הצהרת בריאות, אנחנו יודעים שאתה במשרד. קידמנו פיתרון טכנולוגי שמייצר פשטות: אנחנו קשובים לצרכים שעולים מהשטח, מנסים כמה שיותר מהר לעזור במה שאפשר ולהיות רספונסיביים״.

אם אתה בונה סביב העובד את הכלים המתאימים, שעוזרים לך לדעת עליו יותר על הביצועים שלו, על הלך הרוח שלו, זה מאפשר לך כמי שמנהל את המערכת לקבל תובנות רחבות יותר על הלך הרוח של החברה

״אני זוכר כשהצטרפתי לחברה, הסתכלתי על המוצר וראיתי את העתיד – ללא קשר לקורונה: הבנו שלעבוד מנקודה מסוימת בעולם הופך להיות חסר משמעות. באה הקורונה ונתנה לזה בוסט מטורף, וכולם הבינו את המשמעות של עבודה מרחוק או היברידית״.

באיזה אופן שונה המוצר שלכם מהמציאות שפגשתם? 

״התפיסה שלנו אמוציונלית, אנושית יותר: מערכת לניהול משאבי אנוש עם תפיסה הוליסטית שמעמידה את האנשים במרכז, בניגוד למערכות ישנות יותר שבנויות סביב טבלאות אקסל ששולחים במיילים. אם אתה שם את הבן אדם במרכז ובונה סביבו את הכלים המתאימים, שעוזרים לך לדעת עליו יותר על הביצועים שלו, על הלך הרוח שלו, זה מאפשר לך כמי שמנהל את המערכת לקבל תובנות רחבות יותר על הלך הרוח של החברה״. 

התפיסה האנושית באה לידי ביטוי גם בשם החברה. כשהוקמה ב־2015 ״ביטוח אוסקר״ הייתה חברה גדולה שפעלה בארצות הברית, והנהלת הייבוב אהבה את הרעיון לקרוא למוצר בשם אישי. השם הזמני שנבחר בזמן ההקמה היה בוב, שנשמע מבחינתם כמו אדם טוב (והזכיר על הדרך את בוב הבנאי). מאוחר יותר, מכיוון שהדומיין של bob.com עלה הרבה כסף, הם הוסיפו את ״היי״ ומאותה נקודה שם החברה הפך ל־Hibob, והמוצר הפך באופן רשמי לבוב.

״אם קודם לכן ההתמקדות הייתה על תיעוד, המערכת שלנו מתמקדת באנגייג׳מנט. אבל לא מספיק רק לקבל ולחבק את התפיסה הזו, צריך גם לדעת לנהל אותה. היום אנחנו יודעים לתת לך מענה ברמה הטכנולוגית לגדול בכמה אתרים במקביל, שלכל אחד תפיסה תרבותית שונה – בכל מקום משלמים אחרת, תהליך הקליטה הוא שונה, אזורי הזמן אחרים, מתי יוצאים לחופש, לכמה זמן וכן הלאה. יש המון אתגרים גלובליים כי הכל הפך להיות גלובלי, אתה יכול לעבוד מכל מקום.

״בוב נותנת למנהלי משאבי אנוש הסתכלות של 360 מעלות. אנחנו מאפשרים למנהלי משאבי האנוש לתקשר את התובנות שלהם גם להנהלה, נותנים להם את כל היכולות בצורה הוליסטית ותפיסה אנליטית״.

מי הלקוחות שלכם?

״חברות טכנולוגית כמו פייבר או מנדיי.קום, שצומחות מהר. הן מתחילות עם 100/200/300 עובדים, והמשאב האנושי הוא אקוטי לצמיחה, וזה חלק מהתהליך שבוב מאפשר לנהל, במיוחד אם אתה עובד באזורים שנים בעולם. זו מערכת ששמה את הכל במקום אחד, נותנת ערך למנהלים ולעובדים, ומאפשרת לראות בצורה שקופה סטטוסים של כל העובדים, משכורות, עמידה ביעדים, ניהול ימי חופש, אופציות, יעדים וכן הלאה. זה פיתרון של 360 מעלות״. 

תפיסה יותר אינסטגרמית ופחות דאטה־בייס

אלבו, בן 48, הוא בוגר המחלקה לתקשורת חזותית מאסכולה לעיצוב (2001), בתקופה שהאינטרנט ״היה ממש בתחילת דרכו, עם רעש החיבור הבסיסי של החייגן״. לאחר הלימודים החל לעבוד בפאזלהד, סוכנות עיצוב שנתנה פתרון הוליסטי בעולמות המוצר, הפיתוח והעיצוב לחברות טכנולוגיה כמו אמדוקס, נייס ועוד. 

״הייתי ג׳וניור והתמזל מזלי. אני מעצב בדי.אן.איי אבל התפיסה שלי כבר אז הייתה של אוריינטציה מובהקת למוצר. במשך שלוש שנים עיצבתי ממשקים למערכות מורכבות, מוקדים טלפוניים, חברות תעופה, שם התחלתי את דרכי. ושם גם הכרתי את מנכ״לmy heritage ועבדתי עבורו על התחלת המוצר״.

לימים הצטרף אלבו ל־my heritage, ״התחלתי כמעצב יחיד וביחד בנינו את הפרויקט משנה המציאות הנפלא הזה, עם צוות של שישה מעצבים שנתנו מענה לכל השירותים שהיו בחברה הזו, עד שעזבתי לאחר עשר שנים. הייתה לי הזכות להיות חלק מתהליך שעוברת חברה בסדר גודל כזה.

״היה לי את העונג לעבור את התהליך של סטארט־אפ ולהבין מוצר ברמה הפיתוחית, עם מענה אינטראקטיבי במוצר כל כך גדול, עם עבודה ישירה מול משתמשים בכמויות אדירות, כך שיכולתי לבחון את התוצאות והנסיונות בעולם הזה של גניאולוגיה. כל הזמן מצאתי את עצמי ממציא את עצמי מחדש עם הצוות והקבוצה, עוד רבדים ועוד רבדים, שכולם מבוססים על עץ המשפחה״.

מה לקחת משם?

״זו הייתה נקודה מאוד משמעותית בקריירה שלי כמעצב וכחלק מקבוצה: בעולמות הטכנולוגיה היום לא מספיק להיות רק מעצב, לדעת לעשות דברים יפים ולהשתמש בכלים טכנולוגיים. איזו משמעות יש לי כמעצב בחברה כזו, ואיך אני יודע להביא את הטוב ביותר לקבוצה הזו? זה חלק חשוב מעבודה״. 

לאחר מכן עבד אלבו במשך שלוש שנים בספלייסר, סטארט־אפ קטן שמהווה מרקט־פלייס להשכרת חללים קריאיטיביים בעיקר בניו יורק ובלוס אנג׳לס. ״זה דומה לאייר בי.אנד.בי, אבל במקום לישון אתה משכיר חלל לאירוע – צילומים, חתונות, אירועי חברה – עם התייחסות לשתי פרסונות, בעל החלל ובעל האירוע״.

בשנתיים האחרונות עובד אלבו בהייבוב, ביחד עם עוד שלושה מעצבי מוצר ושני מעצבי מרקטינג, אני לא מנהל את המרקטינג. ״כשנכנסתי לחברה היא הייתה בתהליך האבולוציוני של קפיצת המדרגה בלעבוד עם חברות של 100/200 עובדים לחברות של 500, 700 וכמה אלפי עובדים. היום אנחנו תומכים בשש שפות, ויש לזה הבט משמעותי במוצר שהוא לא רק מודולרי אלא גם מבחינת תפיסה רב־תרבותית״.

איך התפיסה שלכם באה לידי ביטוי בעיצוב?

״כשהסתכלתי על המוצר בעיניים של מעצב, היה קל לראות שחוויית המשתמש היא משהו שעמד לנגד עיני החברה. אתה נכנס למערכת ואחד הדברים הראשונים שאתה חווה זה תחושה מזמינה, קצת בדיסוננס לתחום ניהול משאבי אנוש שיש בו משהו טכני בדרך כלל.

זה בא לידי ביטוי במוטיב האיורי שמנסה לשבור את הקרח, בסכמת צבעים דומיננטית, בטיפוגרפיה בולטת: איך מנגישים מידע יבש ויוצרים איתו תפיסה יותר אינסטגרמית ופחות דאטה־בייס

״זה בא לידי ביטוי במוטיב האיורי שמנסה לשבור את הקרח, בסכמת צבעים דומיננטית, בטיפוגרפיה בולטת: איך מנגישים מידע יבש ויוצרים איתו תפיסה יותר אינסטגרמית ופחות דאטה־בייס. הייתה לנו דריסת רגל שנושקת לעולם המגזינים – פונטים גדולים, מגזיניים וכותרתיים, שהרגשתי שעשו בהם שימוש קצת יותר ממה שצריך בעולם של שירות. הרגשתי שהמינון היה לא מאוזן.

״יצרנו מערך מאוזן בין שימושיות ליופי, ושמרנו את הביוטי יותר לאתר ולמרקטינג שיוצא החוצה, כשבתוך המוצר הורדנו קצת את המינונים והטינו את הכף לפונקציונליות ויעילות, כדי לייצר תהליכים שמאפשרים ליוזר להגיע ליעד שלו בקלות ובנוחות״.

מה מנחה אותך בעבודה? 

״יש לנו ארבעה עקרונות עיצוב: בהירות, יעילות, עקביות ויופי, בסדר הזה. אני מאמין גדול במינונים – חשוב להבין מה אנחנו עושים לפני איך אנחנו עושים. אם אתה מעצב טוב יש הרבה דרכים וכלים לאיך; השאלה אם אתה מבין בדיוק מה אתה עושה, איזו בעיה אתה מנסה לפתור״. 

20 שנה אחרי שגמרת את הלימודים, מה השתנה ומה נשאר אותו דבר?

״אחד הדברים הכי ברורים לי הוא שהתמזל מזלי ובחרתי בתחום מאוד חיוני: כמעצבי תקשורת חזותית התפקיד שלנו הוא להעביר את המסר התקשורתי בצבע, קומפוזיציה, סאונד, אינטרקאציה. הצורך הזה היה ועדיין סופר חיוני לכל שירות דיגיטלי.

״האינטרנט נתן לנו קרקע אינסופית לבטא את עצמנו ולהעביר מסר מבחינה חזותית. זה לא השתנה, אולי חוץ מהווליום שהתגבר. הדומיין שנקרא עיצוב או תקשורת חזותית הוא סופר סופר חשוב ואינטגרלי לכל דבר שקורה היום – לאן שלא תלך״. 

מה כן השתנה? 

״האפשרות שלי להסתכל על דברים כחלק מקבוצה, מעבר לרק מעצב, אם זה להבין אנשים, לנהל אנשים, להבין מוצר ואסטרטגיה, מה זה עסק, לדעת לא רק מה לעשות אלא מה לא לעשות. זה הערך האמיתי שלך כשאתה בתוך עסק ויש יעדים: אתה חייב לדעת להתמודד ולהבין משמעות אסטרטגית. היום אני ניגש לכל תהליך עם הסתכלות הרבה יותר רחבה. 

״אני חושב שמעצב מוצר טוב צריך לדעת לשאול שאלות. עם הזמן אני יותר ויותר מחפש לראות איך מעצבים שואלים שאלות, עוד לפני שהם מזיזים את העכבר. בסוף אנחנו מעצבים לאנשים: בכל מקום שאתה נוגע יש אנשים, והמון מעצבים ומפתחים נוטים לשכוח את זה. יש המון משמעות לחשיבה הזו לפני העשייה, זה חייב להיות מגולם בתוך היותך מעצב מוצר״.

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden