כל מה שחשוב ויפה
קרקס הבריחה: שבוע העיצוב ירושלים 2021
אורי בקר
אורי בקר. צילום: מ״ל

אורי בקר: המעצב נוכח

שני אנשים גולשים באתר קניות; לאחד מוצעת הנחה ולשני לא. אורי בקר, מנהל צוות עיצוב המוצר של Namogoo, מסביר איך זה קורה ולמה הוא מתרגל מיינדפולנס ביחד עם כל המעצבים בכל יום שני בבוקר

בניגוד למנהלי עיצוב או חווית משתמש שמגיעים בדרך כלל מרקע של עיצוב (או מדעי ההתנהגות), לאורי בקר – מנהל צוות עיצוב המוצר של Namogoo – יש שני תארים ראשונים בהנדסת סאונד. את הראשון למד במכללת bpm, ואת השני בלונדון. ״אחרי שעברתי ללונדון עבדתי באולפני הקלטות עם אמנים והרכבים בסדרי גודל שונים. זה היה מגניב אבל לא מאוד יציב מבחינת שעות, לילות, עד שהחלטתי שאני רוצה משהו טיפה יותר מסודר״, הוא מספר.

״במקביל עבדתי עם מי שהיה אז השותף שלי על אפליקציה לשיווק מוזיקה של להקה שעבדנו איתה. הוא תכנת ואני עיצבתי, בלי לדעת שזה מה שאני עושה, ולאחר מכן המשכנו את העבודה לעוד כמה להקות. כשרציתי לעשות את השיפט לעיצוב, חיפשתי מלא עבודה עם אפס ניסיון ובלי לימודים. בסך הכל עבדתי כמעצב בכמה סטארט־אפים כשש שנים״.

איך זה קרה?

״בשלב כלשהו לקחתי קורס של חודשיים שלימד את היסודות, שממש עזר לי להבין מה מעניין אותי, לתת שמות לדברים, אבל בסופו של דבר למדתי דרך הידיים. אני חושב שהדרך הפחות שגרתית שעשיתי מעניקה לי פרספקטיבה שונה, דווקא בגלל שאין לי את היסודות או את ה׳קיבעון׳; אני ניגש לעיצוב בצורה שונה. 

״כשהיו אומרים לי שאי אפשר לעשות משהו, או שלא ככה עושים את זה, לא קיבלתי את זה כמובן מאליו. הצעתי פתרונות שעל פניהם לא היו בהכרח נפוצים אבל הם עבדו, חלק יותר וחלק פחות. גם היום אני היחיד בצוות שלי שאין לו תואר בעיצוב״. 

מידע לכולם

מידע לכולם

הפלואו של המשתמשים

הפלואו של המשתמשים

אתה יכול לתת דוגמה?

״לאחרונה עבדנו על אחד הפיצ׳רים הגדולים בנמוגו, והיינו צריכים לנתח פלואו של משתמשים במוצר. חקרנו הרבה מערכות אניליטיקה שונות ואמרו לי במפורש אל תמציא את הגלגל מחדש; אבל המצאתי אותו מחדש, ולא כי הייתי מוכרח לעשות את זה אחרת.

״גוגל אנליטיקס הוא כלי מדהים, כל המידע שם, אבל הוא לא נגיש אם אתה מבין שם הכל; הוא מיועד לפלח מצומצם של אנשים. רצינו לבנות משהו שכל מי שרואה אותו יוכל להבין, ולעודד אנשים שעל פניו לא משתמשים באנליטיקס, להשתמש בו, והדרך לעשות את זה היא פשטות. הדאטה נהיית יותר זמינה, וחבל שלא קל לקרוא ולפענח אותה״.

מיינדפולנס כל שני בבוקר

בקר, בן 35, חזר לארץ מלונדון לפני שנתיים. לאחר שנה שבה עבד כמעצב בכיר באאוטבריין – תקופה שלדבריו פחות אתגרה אותו – החל לעבוד בנמוגו. החברה מאפשרת לאתרי מסחר אונליין לשמר חווית קנייה נקייה מהפרעות והסחות בכל נקודות הממשק מול הלקוחות. הטכנולוגיה שלה מזהה וחוסמת פרסומות של מתחרים ותוכן לא רצוי המוחדר אל הדפדפן של הגולש. אלה פוגעים בתהליך הרכישה ומנתבים אותו אל מחוץ לאתר, מה שפוגע באופן ישיר במותג ובמכירות. 

על ידי חסימת תכנים אלו אצל הלקוחות, נמוגו משמרת את המבקרים ומונעת זליגה של הכנסות לאתרים מתחרים. מכן גם נובע שמה: בניגוד לרושם היפני שאולי השם עשוי לייצר בתעתיק הלטיני שלו, המקור הוא עברי – נמוגו – במובן של נעלמו ללא זכר.

המוצר של נמוגו נמצא כיום בשימוש אצל המותגים והקמעונאים הגדולים בעולם, המדווחים על עליה ביחס ההמרה ושיפור משמעותי בכל המדדים העסקיים; ביניהם חברות כמו אסיקס, לנובו, סמסונייט ועוד. משרדי החברה ממוקמים בהרצליה פיתוח ובבוסטון. 

בשנה שעברה רכשה נמוגו את הסטארט־אפ הישראלי Personali, שמאפשר לתת לגולשים הנחות חכמות. ״לדוגמה, אתה ואני גולשים באתר מסוים, לך יציעו 15 אחוז הנחה ולי לא, כי המערכת יודעת שאני אמשיך לרכישה בלי הנחה ואתה לא. היא גם יודעת להגיד שאתה תסתפק נגיד ב־15 אחוז הנחה ולא 17״.

אנחנו משתמשים באינטלגנציה מלאכותית כדי להבין מה מניע אותך, מה יגרום לך להשלים רכישה ובאיזה שלב להציע לך את ההנחה. הלקוח יכול גם לקבוע יעדים – אני רוצה לחסל מלאי או להגיע ליעד מכירה

איך זה עובד?

״יש לנו קוד באתר שמונע את כל הדברים שלא אמורים להיות שם, ובנינו כלי אנליטי שינתח את כל הפעילות: מה קרה, מי ניסה להיכנס, מתי וכן הלאה. בנוסף אנחנו משתמשים באינטלגנציה מלאכותית כדי להבין מה מניע אותך, מה יגרום לך להשלים רכישה ובאיזה שלב להציע לך את ההנחה.

״הלקוח יכול להגדיר לדוגמה שהוא מוכן להציע בין 10 ל־20 אחוז הנחה, לאוכלוסיה כזו או אחרת, שגולשת במכשיר כזה או אחר וכן הלאה. או שההוא יכול לקבוע יעדים – אני רוצה לחסל מלאי, להגיע ליעד מכירה – ואז אנחנו מציעים מה כדאי עשות כדי להגיע ליעד: אחוז מסוים של הנחה, משלוח חינם וכן הלאה״.

שימוש בצבע וברגש

שימוש בצבע וברגש

״גם המוצר הראשון שלנו, שעבר עיצוב מחדש בשנה שעברה, וגם המוצר החדש שעיצבנו ובנינו עכשיו, מתבססים על חוויה מזמינה ומעצימה של ניתוח דאטה והבנה מעמיקה של המצב הקיים, על מנת לתת למשתמש שלנו את הביטחון בעשיה שלה/ו. הפן העיצובי עבר גלגולים רבים שבסופו של דבר מנסה לשדר נועזות ידידותית: בצבעים, בשפה ובאינטרקציות״. 

זה קצת לא הוגן שמישהו אחד יקבל הנחה ומישהו אחר מבלי להיות מודע לכך. 

״אין לי לזה תשובה חד משמעית. אחד הפרמטרים למה לך מגיע ולי לא, נובע מדפוסי ההתנהגות שלנו: מי שמחפש מלא את ההנחות, שניגש ישר לטאב של הסיילים, אולי מגיע לו או לה לקבל את ההנחה. בתמונה הגדולה, גם באאוטבריין וגם פה – סי.אן.אן, הארץ או ווינט לא היו קיימים בלי פרסומות, ובלי תקשורת אין דמוקרטיה. אם לא היה פיתרון שמונע זליגת לקוחות, הרבה מסגרות היו נסגרות, אז אני בכל זאת מצליח לראות איך אנחנו תורמים לכלכלה יותר גלובלית״. 

מה כולל התפקיד שלך בחברה?

״היום אנחנו חמישה מעצבים, עדיין הנדס־און, גם אם קצת פחות ממה שהייתי רוצה. אני מוודא שאנחנו עושים את מה שאנחנו צריכים לעשות מבחינת יעדים ו׳מגדל׳ את המעצבים בצוות שלי. את העבודה עם אנשים אני מקביל לעבודה עם סאונד, האתגר הוא להוציא מהם (וממנו) את המקסימום. 

״מבחינה זו מאוד חשובה לי שפה: איך מעבירים רעיון, איך משכנעים את מנהלי המוצר, איך הם מסבירים את הרעיונות שלהם (׳לא בזבזתי זמן, השקעתי זמן׳). אני בקטע של מיינדפולנס, להיות נוכח – כל יום שני בבוקר אנחנו מתרגלים ביחד 10 דקות. בגלל שכל הזמן יש הרבה מה לעשות, חשוב להיות נוכח: עכשיו עושים משהו אחד, התוצאה לא חשובה. לקבל פידבק, לחיות איתו, לא לנסות להרגיש יותר טוב או פחות טוב: להכניס את המיינדסט של להיות נוכח בעבודה בעזרת ניהול זמן ומשאבים טוב יותר, וקשרים אישיים יותר טובים״.

מאיפה זה הגיע לך?

״אינטואיציה? אולי בגלל שאין לי את ההכשרה הסטנדרטית אני רואה מה עובד. וזה לא שאני רוצה לנסות לרצות את כולם, אין טעם להתבאס על מי שלא מבין. אני מנסה לגשר. מה שעדיין מניע אותי הוא התשוקה לעשייה, ומה שהשתנה, ואני ער לזה בשנה האחרונה, זה הניהול. ניהול לא מדבר אלי כי אני הכי בכיר או הכי טוב, אלא הדחף להוביל אנשים, להעצים אותם״.

אז כשאתה מחפש מעצבים חדשים מה אתה מחפש?

״השליטה הבסיסית בכלים והניסיון זה חצי רלוונטי. אני מחפש אנשים שרוצים להיות על זה, שאכפת להם, שיודעים לבטא את הרצונות שלהם. אף פעם לא הסתכלתי על לימודים, העיניים שלי פיזית לא רואות את זה בקורות חיים. מה שחשוב זה מוטיבציה גבוהה, יכולת ואמונה עצמית״.

עם שני המוצרים, המסר שלנו הוא אחדות: להגן על מסע הלקוח, ובמקביל להסתכל קדימה. אנחנו מגייסים אנשים בטירוף, יש פה רנסאנס, מרגישים משהו באוויר. יצא מזלנו שבקורונה אנשים רואים נטפליקס, עושים ילדים וקונים אונליין, ולא בסדר הזה…

מה אם כך נשאר לכם לעשות? לכאורה הכל עובד.

״אם זה רק היה ככה… תמיד יש את השלב הבא, זה פול טיים ג׳וב. אנחנו יודעים לנוע מהר, לעשות חישוב של עלות מול תועלת ויעילות, להמשיך ולהטמיע פרקטיקות. וגם יש שאיפות לעוד מוצרים, עוד יכולות.

״עם השילוב של שני המוצרים, המסר שלנו הוא אחדות: להגן על מסע הלקוח, ובמקביל להסתכל קדימה. אנחנו מגייסים אנשים בטירוף, יש פה רנסאנס, מרגישים משהו באוויר. יצא מזלנו שבקורונה אנשים רואים נטפליקס, עושים ילדים וקונים אונליין, ולא בסדר הזה…״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden