כל מה שחשוב ויפה
אריאלה בקר
אריאלה בקר. צילום: מ״ל

אריאלה בקר מעבירה את ענף הבנייה בעולם לעידן הדיגיטלי

מנהלת העיצוב וחווית המשתמש של זרוע הפעילות של Autodesk, שמתמקדת בפיתוח פתרונות מתקדמים לעולם הבניה, הופכת את כל השלבים בתהליך הבנייה, שחלקם נותרו ללא שינוי מאות שנים, לדיגיטליים

כשאריאלה בקר החלה לעבוד באוטודסק, היא גילתה עולם חדש: עולם הבנייה; וליתר דיוק, את הקשר שלא רבים מכירים בין העולם הדיגיטלי לתעשיית הבניה שנטועה בעולם הפיזי, תחום שלם שאף קיבל שם משלו, ״קונסטרקשן־טק״. זה היה אחרי שהספיקה לעבוד ב־HP, בוויקס ובסטארט־אפים נוספים, ולמרות שהיא הכירה מוצרים אחרים של אוטודסק – כמו אוטוקאד או 3Ds MAX – היא לא הכירה את התחום או את המוצר שהצוות שלה מפתח בתל אביב.

״אוטודסק היא חברה גלובלית מאוד מאוד גדולה, עם כמעט 12 אלף עובדים ומשרדים בכל העולם״, היא מספרת, ״ואין ספק שלישראל יש מקום מיוחד בארגון העולמי. מתוך כ־60 מעצבים המועסקים ברחבי העולם בחברה, תחת הפעילות של ACC – ה־Autodesk Construction Cloud – הרי שכעשרה מתוכם מועסקים בישראל, בנוסף לחוקרת UX. אם לוקחים בחשבון את העובדה שאנחנו ממשיכים להתרחב ומגייסים עוד מעצבים בימים אלו, ואת העובדה שלאוטודסק מספר לא קטן של מרכזי פיתוח ברחבי העולם, הרי שהנתון הזה מרשים למדי״.

לאוטדסק הצטרפה בקר כמנהלת העיצוב וחווית המשתמש (XD manager) של ACS בתל אביב, זרוע הפעילות של החברה המתמקדת בפיתוח פתרונות מתקדמים לעולם הבניה (Autodesk Construction Solutions). ״עולם הבנייה הוא תעשייה עצומה בהקף ובגודל, שנחשבת לאחת התעשיות שעדין לא עשו עד הסוף את המעבר לעולם הדיגיטלי. 

״למרות שב־50 השנים האחרונות הטכנולוגיה הובילה לתנופה אדירה במגוון רחב של תחומים וענפים, הרי שענף הבנייה נותר הרחק. אנחנו הופכים את כל השלבים בתהליך הבנייה (שחלקם נותרו ללא שינוי מאות שנים) לדיגיטליים: החל מהתכנון, דרך העיצוב, ניהול הפרויקט, ועד למסירת המפתח ללקוח״.

ומה אתם עושים?

״מרכז הפיתוח שלנו נמצא בחוד החנית של המהפכה הזו, בתחום החדש שמכונה קונסטרקשן־טק, שמתמקד בפיתוח מוצרים טכנולוגיים על מנת לייעל את תהליכי העבודה בתחום תעשיית הבנייה. מבחינה זו, קשה להצביע על מהלך אחד ויחיד שעשינו כאן, כי מדובר במכלול שלם של תכונות.

״הובלנו את מהפכת המובייל בחברה העולמית ועיקר העבודה שלנו כאן מתמקד בלקחת את הפונקציונליות הזו צעד אחד קדימה; כלומר, לייצר סביבת עבודה פשוטה, יעילה ושימושית שתסייע למשתמשים בעבודתם. הקורונה הדגימה עד כמה חשובים כלי עבודה מרחוק, במיוחד בתעשיות המוגדרות כחיוניות. זכינו לראות כיצד הכלים שפיתחנו כאן בישראל עוזרים למליונים מסביב לעולם להמשיך לעבוד בצורה יעילה ובטוחה״.

הקורונה הדגימה עד כמה חשובים כלי עבודה מרחוק, במיוחד בתעשיות המוגדרות כחיוניות. זכינו לראות כיצד הכלים שפיתחנו כאן בישראל עוזרים למליונים מסביב לעולם להמשיך לעבוד בצורה יעילה ובטוחה

את יכולה לתת דוגמה ספציפית?

״דוגמה לשינוי משמעותי במערכת מצד ה־UX שהובלנו, היא הוספה של workflow bar לכמה מתהליכי העבודה. הקומפוננטה הזו מאפשרת מעקב מדויק יותר אחרי התהליך בכל השלבים שלו ומאפשרת לבדוק את סטטוס העבודה בכל רגע נתון, אצל מי יושבת או אפילו מתעכבת החלטה מסוימת, אילו צעדים הושלמו. בנוסף היא מעצימה משתמשים ומעודדת אותם לבצע פעולות במערכת מאחר ונוספה שקיפות לצעדים הבאים ולמה שהולך לקרות אחרי כל פעולה״.

לעזור לאנשים לחזור הביתה בשלום

אוטודסק היא המובילה העולמית בפיתוח פתרונות תוכנה דו ותלת־ממדיים לתחומי התכנון, העיצוב וההנדסה. משרדי החברה בתל אביב נפתחו לראשונה בנובמבר 2009, ומרכז הפיתוח הישראלי מהווה חלק חשוב ומרכזי בפיתוח מוצרי הליבה של החברה. כיום, עם מעל ל־160 עובדים הממוקמים בשדרות רוטשילד בתל אביב, תפקידה של השלוחה המקומית הוא לשמש כמרכז מחקר ופיתוח לשירותי הענן והכלים לפלטפורמות המובייל של החברה.

״גם בתקופה המאתגרת הזו, ענף הבניה בעולם, כמו בארץ הוגדר כמגזר חיוני. בין אם בניה של בתי חולים, שדות תעופה, בנייני משרדים ודיור על מנת לעמוד בדרישה ההולכת וגדלה של האורבניזציה. אוטודסק, כמובילה עולמית במערכות תכנון וניהול פרויקטי בנייה, ממשיכה להשקיע מאמצים ומשאבים רבים במתן מענה לצרכים אלו״.

בקר, בת 37, היא בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית במכון טכנולוגי חולון (2010). לאחר הלימודים התחילה לעבוד בעולמות הפרסום, עד שהבינה ״שזה פחות מה שאני מחפשת. כל פרויקט זה שגר ושכח, מפרסמים וממשיכים לפרויקט הבא״.

המשרה הראשונה כמעצבת מוצר ב־HP הייתה המקום שבו נחשפה לעולם הרחב של חברת מוצר: ״לקוחות, UX, מתודולוגיות עבודה נכונות יותר של צוותי פיתוח. התאפשר לי ליזום דברים חדשים ואני מסתכלת על זה כבית הספר הראשון שלי בתחום״. 

מה את עושה?

״התפקיד מחולק לשני כובעים: ניהול הצוות, דאגה למעצבים, פיתוח אישי ומקצועי, הטמעת תהליכים; ומנהלת ה־UX בקבוצת ניהול המוצר. זה מעבר לתהליכים – מה האסטרטגיה, מה החזון, איפה אנחנו צריכים ורוצים להיות, האם יש אזורים שלא נגענו בהם, כלים שרוצים לפתח שנה שנתיים קדימה. 

״ובאופן ספציפי, המטרה היא לקדם את ענף הבניה בצורה חכמה יותר, למצוא פתרונות טכנולוגיים באתר, בתכנון, למפות את כל הפלואו והפרסונות שלוקחות חלק בתהליך המאוד מורכב של הבנייה. המטרה שלנו להגביר את היעילות, לחסוך מיליארדי דולרים: וברגע שאתה עושה תהליך נכון יותר בצורה מדויקת יותר, זה מגביר משמעותית את הבטיחות. בסוף מה שאנחנו עושים זה גם יעילות וגם לעזור לאנשים לחזור הביתה בסוף היום בצורה בטוחה יותר״.

להגביר את היעילות, לחסוך מיליארדי דולרים ולהגביר את הבטיחות. בסוף מה שאנחנו עושים זה גם יעילות וגם לעזור לאנשים לחזור הביתה בסוף היום בצורה בטוחה יותר

איך זה קורה?

״לתהליך הבנייה יש כמה שלבים: תכנון – תכניות, שרטוטים; בנייה – מה קורה כשאנשים מתחילים לבנות את המבנה; ועד שלב האישורים וקבלת המפתח. בתוך הפלטפורמה יש את כל מה שקורה באתר. לדוגמה, אחד המוצרים שלנו הוא תכנון לוחות זמנים: איך להכניס את כל המידע הקיים בצורה שתוכל להסתכל על אבני הדרך בצורה הכי מדויקת.

״או איך לנהל את הפגישות נכון יותר, ומה קורה כשמנהל הפרויקט מגיע לאתר ורואה משהו, והוא לא בטוח אם זה מה שצריך להיות שם, אם צינור שעובר בקיר מסוים באמת צריך לעבור שם. הוא יכול לשלוח בקשה אונליין לאדריכל, האם הכוונה הייתה ככה וככה, האם אתה מאשר להמשיך עם הבנייה. כשמגיע משלוח של זכוכיות לחלונות – צריך לאשר האם זה לפי ההזמנה, האם זה מה שצריך להקים. 

״ויש את עולם ה־viewer – לקחת את כל השרטוטים ולהפוך אותם לדיגיטליים, כך שאתה יכול לטייל בתוך המבנה, לסמן אזורים ולראות אם יש בעיות או שצריך לשם לב אליהן״.

מה היה עד שאתם נכנסתם לתמונה?

״פעם הכל היה מאוד ידני, אבל גם היום השאלה היא כמה מהתהליך הוא דיגיטלי, כמה הוא נוח, כמה הוא שיתופי. אני לא צריכה לשלוח לך את המסמכים אלא אתה מקבל נוטיפיקציה. זה כל התהליך, כל שיתוף הפעולה. ועדיין יוצא לנו להיתקל בחברות שעושות חלק מהדברים באקסל…״.

מקום בשולחן

אחד ההבטים שבקר מדגישה בפעילות שלה הוא המבנה הארגוני של אוטוסדק, שבו המעצב הוא חלק אינטגרלי מהליך קבלת ההחלטות. ״באופן מסורתי תפקידו של המעצב הוא לממש ולהטמיע את חוויית המשתמש שהוחלט עליה בחברה, כך שעל פי רוב מדובר בתפקיד שעל פי מודל העבודה הקלאסי הוא פסיבי ובעל יכולת השפעה מוגבלת על הליך קבלת ההחלטות. באוטודסק הסיפור שונה לחלוטין, בעיקר הודות למבנה הארגוני הייחודי שממקם את המעצב כחוליה משמעותית בהליך קבלת ההחלטות״.

כך, אחד ההבטים הבולטים והמשמעותיים בארגון הוא מבנה הטרייפקטה (Trifecta) המשולש. כל צוות בחברה מובל על ידי שלושה בעלי תפקידים: מנהל פיתוח, מנהל מוצר ומוביל UX. ביחד השלושה אחראים על יצירת הערך במוצר עבור הלקוחות והשפעה על השוק, תוך כדי תמיכה זה בזה בקבלת החלטות ובתכנון משאבים.

birds

״המבנה האופקי הזה (בניגוד למודל האנכי הקלאסי) מאפשר הליך מושכל יותר של קבלת החלטות ברחבי הארגון בהבטים השונים של תהליך העבודה על המוצר, ומבטיח שקיפות בקבלת ההחלטות. מבחינת ה־UX המבנה הזה נותן באופן רשמי ׳מקום בשולחן׳ עבורנו. אנחנו נמצאים באותו צוות ובאותה שכבה ברמת קבלת ההחלטות עם הפרודקט ומנהל הפיתוח, ויש לנו אחריות משותפת להוביל את המוצר. זה משולש שאין בו מקבל החלטות יחיד אלא לכולם יש קול שווה.

המבנה הזה נותן באופן רשמי ״מקום בשולחן״ עבורנו. אנחנו נמצאים באותו צוות ובאותה שכבה ברמת קבלת ההחלטות עם הפרודקט ומנהל הפיתוח, ויש לנו אחריות משותפת להוביל את המוצר. זה משולש שאין בו מקבל החלטות יחיד אלא לכולם יש קול שווה

״בנוסף למקום ולהשפעה הגדולה שיש למעצבים בטרייפקטה הרי שיש להם אחריות נוספת, שחורגת מגבולות הגזרה הרגילים של ה־UX. התפקיד גורש מהם להבין את הביזנס, את הצרכים של הלקוחות: מדוע נכון יותר לתעדף פיצ׳ר מסוים על חשבון אחר? מה אנחנו רוצים עבור המוצר שלנו שנה קדימה? וכן הלאה.

״המעצבים מעורבים באזורים שמעבר לעולמות העיצוב ונדרשת מהם נקודת מבט רחבה יותר. הדרישה הזו, מעבר להיותה מאתגרת ומרתקת, מעניקה למעצבים אפשרות להתפתח בכמה רבדים. ישנו מקום רב ליוזמות אישיות ולהנעת תהליכים חוצי ארגון עם הזדמנות לחשיפה בארגון גלובלי מול ההנהלה וצוותים מקבילים ברחבי העולם. בנוסף, אופי העבודה מפתח ׳מיומנויות רכות׳ נוספות דוגמת הובלת רעיונות, העברת מסרים, יכולות תקשורת וכדומה״.

לאן הדברים הולכים מפה?

״במבט קדימה אני יכולה לומר כי בתחום הקונסטרקשן־טק הכל הופך יותר יותר אוטומטי ושלבים מתקצרים ונעשים יעילים יותר. ככל שנתקדם הלאה המערכות יתמקדו יותר ויותר בהפקת תובנות ובמה שמכונה כ־predictive analytics. לדוגמה: איפה תמיד יש איחורים בלוחות זמנים, תקופות שבהן לא צריך לצקת בטון כי יש בדרך כלל גשם, מניעת דופליקציה של טיקטים וכדומה. התפקיד שלנו יהיה לאפשר את היכולות האלה ולהנגיש את המידע הזה בזמן הנכון ובמקום הנכון ובאופן שייצר למשתמש ערך אמיתי״.

אז מה עוד נשאר לעשות?

״זה מקצוע שממשיך להתפתח. פעם הוא היה מאוד ויזואלי, התעסקנו באיך זה נראה, אבל אנחנו כבר לא שם. חווייה היא משהו הרבה יותר עמוק, היא משהו שאין לו סוף, שנושם ומשתנה. אני לא חושבת שאפשר להגיד די, גילינו הכל: מאתיקה ועד איך איך לגרום למשתמש להבין מה הפעולה הבאה, מה הולך לקרות. יש עוד הרבה ללמוד״. 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. יאיר

    חח איזה ערימה של שטויות. תפקיד מיותר לגמרי למוצר שגם ככה כושל בצוות שלא מתקדם לשום מקום. אז לא נותר אלא לשלם על כתבות פרסומיות כי מי רוצה לעבוד במקום כושל

  2. מקסמיליאן

    באמת מקום חלש, אוטודסק בארץ זה לאנשים בלי שאיפות קריירה שבחרו בנוחות ומתפשרים על המקצועיות שלהם. מוצר שנשלט על ידי המפתחים ובגלל זה המוצרים בארץ גרועים. בלי קשר, אוטודסק העולמית חברה מאוד מאוד אפורה

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden