כל מה שחשוב ויפה
מאיר אגסי. צילומים: יגאל פרדו
מאיר אגסי. צילומים: יגאל פרדו

״מוזיאון מאיר אגסי״ מתעורר לתחיה בלובי מקום לאמנות

בתערוכה Two Chickens In Love אורית מור וליאוני שיין משחזרות את ״מוזיאון מאיר אגסי״ ומאירות מחדש את האיש ועבודותיו, בקריירה שנגדעה

חגית: הי אורית, הי ליאוני, מה שלומכן? איך זה להקים מוזיאון?

אורית: הי, טוב תודה. מוזיאון מאיר אגסי כהגדרתו שלו הוא ״חלל מנטלי מטאפורי ממשי״ וכך התייחסנו אליו בהצבת התערוכה. זהו מהלך שמבקש להקים לתחייה אלמנטים מרכזיים ולחשוף את הפעולה האוצרותית והארכיבאית של אגסי. מעין ניסיון רַפָּאוּת; מהלך איחוי־מחדש של ״מוצג ארכיאולוגי״, שחלקיו מפורקים ומאוחסנים במגרות

חגית: אם כך, הלובי הופך לחלל מנטלי, מטאפורי… המוזיאון הוא למעשה יצירת חייו

ליאוני: בשנים 1992-1998 אגסי חי עם משפחתו בבריסטול, למד אמנות באוניברסיטת מערב אנגליה, ופעל כאמן, שהיה גם סופר, משורר וכותב מסות על אמנות בת־זמננו בכתבי עת שונים

אורית: הלובי מנסה לשקף במידת האפשר את כל חלקיו של הפרוייקט המושגי של אגסי. הוא יצר אותו כאמן, אוצר, ארכיבאי, אספן – יש בו ארבעה אמנים (שלוש הצבות של האמנים שאגסי בדה, לצד עבודותיו בשמו)

בשיחה עם האמנית הצרפתייה אנט מסאז׳ה, הוא סיפר לה על תחומי עיסוקיו השונים, והיא בתגובה העירה שאגסי הוא מעין ״מוזיאון של איש אחד״. הרעיון שהתגלגל בראשו של כבר זמן מה לפני כן, החל להתגבש מאותו רגע

חגית: נספר ברקע הדברים שמאיר אגסי, שהיה אמן וכותב מוערך ואהוב, נהרג בשנת 1998 בתאונת דרכים קשה באנגליה, שם התגורר, ועימו נהרגו גם אשתו ובנו הצעיר. העזבון שלו שמור במוזיאון המשכן לאמנות בעין חרוד.

פגשתי ב״מוזיאון״ המרתק שלו לפני יותר מעשור, כשהאוצר יניב שפירא (כיום אוצר המשכן בעין חרוד) הציג אותו בגלריה הקיבוץ. האם זה המשך, מהדורה חדשה, תוספת ופרשנות?

אורית: המיקוד הוא בתקופה של שנותיו האחרונות. ואנחנו משחזרות את ההצבות שלו מבריסטול

חגית: אז בואו נתחיל מההתחלה: איך נולד הרעיון? איפה בכלל נמצאות העבודות בדרך כלל?

ליאוני: ב־1992 הייתה למאיר שיחה עם האמנית הצרפתייה אנט מסאז׳ה, לקראת כתיבת מאמר על עבודתה. הוא סיפר לה על תחומי עיסוקיו השונים והיא בתגובה העירה שאגסי הוא מעין ״מוזיאון של איש אחד״. הרעיון שהתגלגל בראשו של כבר זמן מה לפני כן, החל להתגבש מאותו רגע כפרויקט בשם ״מוזיאון מאיר אגסי״.

פרויקט המוזיאון הוא ארגון־על מושגי, מעין מבנה העשוי תאים רבים, שיכול להכיל בו־בזמן את הפרקטיקות השונות שבהן עסק: רישום, יצירת ספרי אמן, אסמבלאז׳ים, עבודה ארכיבאית ולקטנות של פריטי אספנות. לצד כל אלה, הפרויקט סיפק לאגסי מסגרת לבחינת רעיונות שהעסיקו אותו לאורך השנים באמצעים פלסטיים וטקסטואליים. כמו הניסיון לנסח את תהליך כניסתה של יצירה לקאנון האמנותי, או חקר יצירתם של אמנים אאוטסיידרים

birds

חגית: בצירוף מקרים מעניין, במקביל לתערוכה בלובי, מוצגת תערוכת יחיד של בתו הגדולה, האמנית נלי אגסי, במוזיאון נחום גוטמן

אורית: נכון. אנחנו כמובן בקשר עם נלי (התערוכות נפתחו יום אחר יום).

לא היכרתי את מאיר באופן אישי – אבל כן את הטקסטים שלו (סטודיו, הכד מטנסי). עזבון מאיר אגסי נמצא במשכן לאמנות בעין חרוד, וכשראיתי אותו הצעתי לעשות תערוכה בלובי, והזמנתי את ליאוני לחבור אליי למסע הזה

חגית: איך משחזרים הצבות של דברים שלא ראיתן?

אורית: התחלנו בחקר העיזבון והפעולה שלנו מְחקה את הפרקטיקה של ״שחזור מקרה״, שהוא עצמו ניסח כאמן וכאוצר, כשעבד על ההצבות של הפרסונות השונות שבדה.

בשיחה עם נעמי אביב אמר אגסי: ״הכול מאוד מדויק אצלי […] מקרה, דוח, שחזורים, עבודות, זכויות יוצרים, תצלומים״.

בשלב הראשון – תחקיר עמוק דרך הטקסטים, התצלומים, תיעוד מדוקדק שהשאיר. בהמשך היינו צריכות ״לרפא״ את חלקי המיצבים (הקיימים ושלא) ובשלב שלישי הוספנו גם ״שכבת שמע״, מתוך טקסטים שמאיר כתב בהקשר של כל הצבה

ההצבה הרביעית – ממנה נגזר שם התערוכה – היא למעשה עבודת קולאז׳ על שני קירות, אותה הרכבנו כפאזל סבוך ורב שכבתי.

פיתוח ״המוזיאון״ שחרר את אגסי מהקושי להכיל את הריבוי שהוא חש בתוכו ככותב ואמן היוצר במגוון עצום של סגנונות. המוזיאון והדמויות הבדויות ״פתרו״ עבורו מצב מתמשך של מורכבות, שניסה ללא הרף להכיל

ליאוני: אחד הדברים הבולטים והמשמעותיים ביותר שראינו במפגש עם העבודות הוא מקומו של הטקסט בתוכן – בכל אחת מההצבות וגם ברישומים ובוודאי בהצבה של הקולאז׳ הגדול – Two Chickens in Love.

בין אם זו מילה אחת, משפט, ציטוט או שיר – יש נוכחות משמעותית מאד למילה הכתובה. זאת פעולה שמצביעה על החשיבות הרבה שהוא ראה בתקשורת באמצעות טקסט לצד דימוי. מבחינתו, במקרים רבים הטקסט והדימוי הם בעלי אותה מידה של חשיבות

חגית: אני חושבת שאתן מצטרפות למגמה של שחזור תערוכות שהיו סוג של ציוני דרך בעולם האמנות. אולי הבולטת שבהן היא התערוכה של הרולד זימן When Attitude Become Form משנות ה־60, ששוחזרה בפונדציונה פראדה בוונציה (2013)

אורית: כן ׳אפשר לראות את הקשר. גם כאן אנחנו מבקשות להתבונן מחדש באמצעות השחזור, ממרחק של כמעט 20 שנה, ולבחון את העבודה מחדש. במיוחד כשיש בה איזון עדין ומעניין בין עשיה אמנותית לעשייה אוצרותית של אגסי

חגית: אם אני מבינה נכון האמנים הבדויים של אגסי שימשו אותו כמעין הדגמה לריבוי סגנונות. מה רואים בתערוכה, ומה יוכלו הצופים להבין?

ליאוני: המצאת הדמויות אפשרה לו ליצור בחופשיות בתוך מסגרת שהוא עצמו שלט בה וקבע בה את החוקים והכללים, והוא אף הרחיק לכת וכתב התכתבויות בינו לבין חלק מהדמויות וכך הרחיב את היכולת שלו לספר אודותיהן ואודות פעולתן האמנותית, וכך בעקיפין – אודות עצמו

במובנים מסויימים פיתוח ״המוזיאון״ שחרר את אגסי מהקושי להכיל את הריבוי שהוא עצמו חש בתוכו – של כותב, של אמן היוצר במגוון עצום של סגנונות. ׳המוזיאון והדמויות הבדויות ״פתרו״ עבורו מצב מתמשך של מורכבות, שבה ניסה ללא הרף להכיל בעת ובעונה אחת מבעים אמנותיים מרובים.

המוזיאון הרגיע בו את חוסר היכולת להחליט איזה סוג של אמן הוא וכן את הקושי שחווה בחשיפת האמנות שלו

חגית: מאין הגיעו התרנגולות לכותרת? זו מטאפורה, זה הומור פנימי, איך בחרתן ולמה?

אורית: זה סיפור מרגש. השם לקוח מעבודה שאגסי הציב בבריסטול. עבודת קולז׳ גדולה המורכבת מרישומים מעטפות וחלקי טקסט. בתיעוד ההצבה של הקולאז׳ הגדול ראינו שמאיר קרא לו בשם הזה ולא ידענו למה, אבל היה בשם משהו פואטי ומצחיק, וחשבנו שיתאים לשם התערוכה. כשהרכבנו אותו מצאנו בין כל חלקיו ציור של שני אפרוחים שצייר דני בנו, שהיה אז בן 5

חגית: באמת מרגש. זו דוגמה לכמה שהוא היה רגיש לסביבתו וליקט השראה מכל דבר ובכל מקום.

תסבירו את החשיבות של המבט לאחור – לאמן שהיה ואיננו עוד, מה תדגישו מהמורשת שלו?

אורית: אנחנו מוצאות שהעשייה שלו עדיין רלוונטית ואפשר למצוא הדהוד לזה בעבודות של אמנים צעירים. על אף שלא מספיק מכירים את העבודה שלו

חגית: מלמדים על מאיר אגסי בבתי ספר לאמנות?

אורית: קשה לומר בוודאות, אך ככל שעובר הזמן אנחנו נוכחות לדעת שיש עוד ועוד אמנים שהושפעו מכתיבתו

חגית: נכס לא אבוד. בהצלחה! 


מוזיאון מאיר אגסי 

אוצרות: אורית מור, ליאוני שיין
הלובי מקום לאמנות, רח׳ ארלוזורוב 6, תל אביב
עד 17.8

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden