כל מה שחשוב ויפה
נגה דוד
נגה דוד. צילום: מ״ל

נגה דוד רוצה שאת החופשה הבאה שלנו נזמין במובייל 

מנהלת חווית משתמש באשת טורס מתמודדת עם עולם האפשרויות הלא נגמר של הזמנת חופשה בחו״ל. ״מהמסך הראשון צריך לתת להבין שיש עוד הרבה אפשרויות ושאפשר לשחק עם זה. יש המון מידע בשטח נתון, שצריך להיראות נקי, אסתטי וברור״

בניגוד למה שאפשר היה לחשוב, כשפרצה הקורונה, העולם נכנס לסגר ועולם התעופה הושבת, נגה דוד – מנהלת חווית משתמש באשת טורס (head of ux) – המשיכה לעבוד כרגיל. ״בזמן שרוב החברה יצאה לחל״ת מחלקת הפיתוח המשיכה לעבוד״, היא מספרת, תוך שהיא מפרטת את הפרויקטים שעליהם עבדה.

״הפרויקט הכי גדול שעבדתי עליו היה איזור אישי ללקוחות אשת טורס. הפרוייקט התחיל בימים אלו את הפיתוח, ולאחר העלייה לאוויר תתאפשר הרשמה והתחברות אישית באתר – על מנת לעודד נאמנות לקוחות, הנהנים מהנחות והטבות יחודיות וניהול הזמנות עתידיות (בשלב הבא).

״זו הייתה תקופה שבה הבנו את חשיבות דפי התוכן באתר. מעבר לדפי מוצר (או תוצאות חיפוש), לאשת יש המון תכנים ועמודי אינפורמציה, כשאלו לא היו מותאמים כלל למובייל, וזה היה אחד הפרויקטים שלי. זה מאוד חשוב, כי הם נותנים ערך מוסף מעבר למכירת מוצרי תיירות באתר שלנו.

״ובנוסף עיצבתי מחדש את תצוגת תוצאות החיפוש של הטיסות, חשבנו על איחוד חבילות הנופש וטיסה פלוס מלון, שתוכל להבין את האפשרויות על כל מושב, להראות את כל הטיסות, האפשרויות, טיסות לא ישירות עם עצירה, עם או בלי כבודה: איך אני מראה את זה, וגם לאפשר במהלך ההזמנה להוסיף פעיליות לחופשה״.  

אמרת עיצבתי מחדש, אבל לא למדת עיצוב.

״לעצב מבחינתי זה להכווין, לתת מסגרת, לקבל תוצרים ולהגיד את זה לרווח, את זה תורידו, לא הגיוני לשים את זה פה״. 

איך פיתחת את הרגישות הזו?

״מאפיין לא צריך לדעת לעצב, אבל הוא צריך חוש אסתטי, סימטריה, ניקיון ויזואלי, סדר. אין לי כישרון עיצובי, אבל הווייר־פריימינג שלי יהיו מאוד ברורים, וזה מה שלומדים בחווית משתמש: איך לסדר אלמנטים במסך שיעשו היגיון במוח, שהמוח יוכל לעבד יותר בקלות״.

זה לא מה שגם מעצב עושה?

כן, אבל הוא צריך לקחת את זה קדימה גם מבחינת צבעים, צורות, אותיות, והמאפיין צריך לחשוב יותר על הצד של השימושיות: איפה יותר נכון לשים כפתור, מה יקרה כשילחצו עליו, לאיזה מסך זה יעבור; כמו בנייה של שלד, שיש מהנדס בניין ויש אדריכל.

״אני לא אומרת שמעצב לא יודע לאפיין, אבל כמות הזמן שלי יש להשקיע רק באפיון נותנת לי יותר מרווח לחשוב על שימושיות, על פונקציונליות, על הרכבה נכונה של איך אני ניגשת למשתמש שלי בתהליך מורכב, כמה מידע אני מעמיסה עליו.

״ואני גם לא אומרת שמעצב לא יכול להית מאפיין, אני פשוט חושבת שכל אחד מהתחומים האלה צריך את ההשקעה והזמן שלו, שצריך לתת לכל אחד את הכבוד הראוי שלו. לוקח זמן להבין את זה״.

עם או בלי כבודה, הושבה, ארוחה

דוד, בת 37, בעלת תואר ראשון ושני (2015) בפסיכולוגיה מאוניברסיטת חיפה. בתואר השני התמחתה בביו־פסיכולוגיה, חקר המוח, ואת ההסבה לתחום חווית המשתמש היא עשתה לאחר שלמדה קורס בטכניון בהנדסת גורמי אנוש (״זה המקור של חווית משתמש, התחום בפסיכולוגיה שמדבר על השימושיות במוצרים יומיומיים״).

מה עניין אותך בחווית משתמש?

״להפוך את הידע שיש לי בתחום למשהו פרקטי, לא להמשיך ולהישאר באקדמיה במחקר״. במשך שנה היא עבדה כמאפיינת ב״אמן״, חברת בת של אמן מחשבים שמתמחה באפיון ועיצוב חווית משתמש, והייתה מעורבת בפרויקטים כמו האתר של עיריית תל אביב, מערכות פנימיות של חברת נתיבי ישראל ועוד. משם עברה לחברת גיימינג, גם כמאפיינת, ולפני שלוש שנים החלה לעבוד באשת טורס, אחת משלוש חברות התיירות הגדולות בישראל, לצד איסתא וגוליבר.

״אנחנו עובדים באשת גם עם לקוחות פרטיים וגם עם הרבה גופים גדולים, שיש להם מועדוני לקוחות ואנחנו מתאימים להם את האתר שלנו, כמו בזק, יוניליבר או חבר.

״במסגרת העבודה אני עובדת עם סטודיו חיצוני, עם צוות הפיתוח הפנימי ובעיקר מול מחלקת ה־QA שתמיד מסתלבטת עלי. כשעושים בדיקות ויש רמות חומרה של באגים, הדבר החמור אצלם זה אם האתר נופל או לא עולה, ואצלי זה ריווח לא נכון…״.

birds

מה היה האתגר כשנכנסת לאשת?

״החברה עושה את המעבר מחברת תיירות מסורתית לדיגיטל, ויש לה מחלקת פיתוח פנימית שגדלה וגדלה. בכל פעם שאתה מחפש טיסה או מלון, יש המון מערכות שצריכות להתמשק אחת עם השנייה, כדי להציג לך בסופו של דבר את התוצאות הרלוונטיות ליעד ולתאריך שחיפשת.

״נכנסתי חזק מאוד לתחום של חווית המשתמש, תחום שאשת משקיעה בו הרבה מאמץ. כשעושים את המעבר לאונליין ולדיגיטל, מבינים שאתה צריך לעבוד עם כל כך הרבה מערכות ולכן אנחנו עובדים גם עם חברות אנליטיקס, מנטרים ועוקבים אחרי ביצועים. לשמחתי לאחר שנתיים המכירות באונליין גדלו ב־40 אחוזים״.

מאיפה מתחילים?

״התחלתי מלשפר את הנראות, ההתנהגות והפונקציונליות במובייל. עמוד הבית היה תפריט של כל המוצרים שלנו, כשכל מוצר בנוי אחרת. שיפרתי דברים קיימים ולאט לאט התחלתי ליצור מודולים חדשים.

״לדוגמה, טיסה ומלון. מה זה חבילות נופש? אתה מקבל תוצר מוגמר של טיסה ומלון שהחברה התאימה לך. בשנים האחרונות נכנס לשוק האפשרות להרכיב לבד, יש לך את החופש לבחור איזו טיסה שאתה רוצה ואיזה מלון שאתה רוצה, להזמין אותם ביחד כמוצר אחד. זה מודול שעבדתי עליו המון.

״כשאתה קונה מוצר גדול או יקר, ההנחה היא שלא תזמין אותו במובייל – אוטו תלך לסוכנות, מוצר חשמל גדול תקנה בדסקטופ, בעוד שקניות בסופר תרגיש בנוח גם במובייל. הנתונים מראים שרוב הגלישה באתר נעשית במובייל, ורוב הרכישות בדסקטופ״.

אז האתגר זה לגרום לי להזמין טיסה במובייל?

גם לגרום לך להזמין במובייל וגם המרות, אבל גם שהמידע יהיה ברור, אסתטי ונעים. וזה נהיה מאתגר יותר: מאז שנכנסו חברות הלואו־קוסט לדוגמה, והחלה מדיניות השמיים הפתוחים, המחיר של טיסה הפך להיות מורכב יותר.

״אני יכולה להתיישב במטוס ולידי יישב מישהו ששילם מחיר אחר לגמרי: עם או בלי כבודה, הושבה, ארוחה. אני צריכה לשקף את כל זה ללקוח – איזה טיסות יש באותו יום ומה כולל כל מחיר במסך, בשקלים, ועם איזה מלונות הוא יכול לשלב את זה. אני צריכה מהמסך הראשון לתת לו להבין שיש לו עוד הרבה אפשרויות ושהוא יכול לשחק עם זה. יש המון מידע בשטח נתון שצריך להיראות נקי, אסתטי וברור. 

״ויש עוד המון אתגרים. אנחנו אחת החברות היחידות בתחום התיירות שמאפשרת פיצול כרטיסי אשראי בתשלום. זה פלואו שהייתי צריכה לבנות מאפס וזה מאוד מאתגר: מתי עושים את זה, איך זה נראה על המסך, איך אתה מחלק את התשלום. ככל שאתה נכנס לזה זה הולך ומסתבך. ואז נגיד שהתחרטת, מה עושים אז?״.

מה בסוף הכי חשוב?

״ככל שאתה מבין את מבנה המוח ואת קשרי הלמידה בסינפסות, אתה מבין שאתה רוצה – או צריך – לייצר הרגלים אצל אנשים. איך תייצר את החוויה הכי טובה במסך ולא בשיחת טלפון? ברור לי שלפי החוויה הראשונה זה מה שיקבע את ההרגל שלך הלאה. 

״אז יש את אלו שיגידו מחיר הכי חשוב, ויש את אלו שיגידו דווקא ארוחת הבוקר. אתה צריך לייצר פלואו אחד שיענה לכולם. זה האתגר. לעשות משהו שיתעלה על העובדה שלכל אחד יש צרכים אחרים.

״ולכן, להיות מאפיין טוב זה קודם כל להבין שלא תמיד כולם יסתכלו על מה שאתה עושה איך שאתה מסתכל, ולהבין שהם גם לא יגידו לך את זה. זה תחום שחשוב בו מדידות, אנליטיקס, כי אני מבינה שאם אני אשאל אותך מה הכי נוח לך, אתה לא בוודאות תדע להגיד לי.

״מאפין צריך להיות הגיוני, עם קומון־סנס. אני לא אומרת שמה שאני עושה בהכרח נכון, אני פשוט אומרת שיש לי יותר זמן לעשות את זה ולהבין ולבחון את מה שאני עושה. וכן, לפעמים אני מרגישה את חוסר הידע שלי בעיצוב״. 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden