כל מה שחשוב ויפה
אלה פלד
אלה פלד. צילומים: ארטליסט

אלה פלד שרוצה שנבין ש״סטוק״ היא לא מלה גסה

עם למעלה משבעה מליון מנויים - ולקוחות כמו נטפליקס, וויקס, מרצדס, גוגל ואיקאה - האתגר של מנהלת מחלקת העיצוב של ארטליסט הוא למצב מחדש את השוק של מאגרי קטעי המוזיקה, הווידאו, האנימציה והאפקטים קוליים

כשבילי אייליש הפכה לסנסציה עולמית, עובדי חברת ארטליסט (Artlist) זיהו במערכת עלייה בחיפושים של קטעי מוזיקה מז׳אנר ה־Sad Pop. ״הבנו שאנחנו צריכים להתכוונן לכך ולספק ליוזרים את התוכן שהם מחפשים״, מספרת אלה פלד, מנהלת מחלקת העיצוב של החברה. באופן דומה, היא אומרת, שבשנת הקורונה היה אפשר לראות עלייה בחיפושים של אנשים עם מסיכות ושל צילומי חוץ (״אנשים לא יכלו לצאת החוצה ולצלם״).

״יש לנו מערכות דאטה שמנטרות בשוטף את מילות החיפוש. כך אנחנו יכולים לזהות טרנדים גלובליים ולהתחבר אליהם. אנחנו משתדלים להרגיש מה קורה ולהקדים את השוק, לא תמיד מצליחים, אבל בטוח מצליחים להדביק את הפער. במקביל אנחנו בתקשורת שוטפת עם היוזרים ומקבלים מהם כל הזמן פידבקים״. 

ארטליסט נוסדה ב־2016 כפלטפורמת מוסיקה המספקת רשיונות שימוש ליוצרי תוכן ווידאו. חמש שנים לאחר מכן החברה מציעה ״פתרון של 360 מעלות״ ללמעלה משבעה מליון מנויים רשומים בכל העולם: יו־טיוברים, אינפלואנסרים ברשתות חברתיות, ולוגרים, משרדי פרסום, צלמי קולנוע מקצועיים ועוד. בין לקוחות החברה נמנים, בין היתר, חברות כמו נטפליקס, אדובי, מרצדס, גוגל, איקאה, וויקס, נייקי, קוקה קולה, דיור ועוד.

כיום מחזיקה החברה בשלושה מוצרים שונים עם מאגרי מדיות דיגיטליות, הכוללים יותר מ־800 אלף נכסים המתעדכנים על בסיס יומיומי: Artlist עם קטעי מוזיקה ואפקטים קוליים; Artgrid עם קטעי וידאו; ו־Motion Array עם טמפלטים, פריסטים, תוספים, מעברים ואנימציות גרפיקה.

בניגוד לפלטפורמות קיימות המצריכות רכישת מנוי מוגבל או רכישת רישיון נפרד לכל קטע וידאו או אודיו, ארטליסט פועלת במתכונת של מנוי שנתי וללא הגבלה – בין אם בכמות התוכן או בשימוש בו, כל זאת תוך כדי שמירה על איכות המדיה שהיא מספקת. 

החיפוש מתבצע בעזרת פילטרים כמו רגש (מרגש, מרים, עוצמתי),  תמה (עסקים, אוכל, טכנולוגיה, חתונה), ז׳אנר (אקוסטי, אמביינט, בלוז, פופ), כלים (תופים, גיטרות, אתני, פעמונים) וכן הלאה, כולל האפשרות לסמן שדות שלא יופיעו בחיפוש״.

מאיפה מגיע התוכן?

״יש לנו חומרים מקוריים שלנו ואנחנו עובדים עם המון מוזיקאים וצלמים עצמאיים, לכולם אנחנו משלמים כמובן תמלוגים יפים. אנחנו גם פונים ליוצרים ומזמינים אותם להצטרף לקטלוג שלנו, ובמקביל מקבלים פניות מכמויות מטורפות של יוצרי תוכן מכל העולם, ועושים סינון.

״אנחנו מייצרים תהליך שוויוני לשני הצדדים. ליוזרים אנחנו מספקים תוכן ברמה ואיכות גבוהה, בלי חששות של זכויות יוצרים, רישיון נקי מאותיות קטנות. למוזיקאים וליוצרי וידאו אנחנו מייצרים עבודה ופרנסה, עם תשלום הולם לחומרים שלהם״.

ומי המתחרים או השירותים המקבילים שלכם?

״הם לרוב או מרקטפלייס, או שירותים יותר נישתיים שלא תוכל בהם למצוא את כל הסגנונות. ויש גם הבדל באיכות: יכול להיות שיש לך קטלוג גדול מאוד אבל לא איכותי. אנחנו חורטים על הדגל שלנו חומרים יחודיים, לא משהו גנרי, עם הרישיון שהוא גולת הכותרת״.

מה זה, מה אני יכול לעשות עם זה

פלד, בת 30, היא בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית במכון טכנולוגי חולון (2018). תוך כדי התואר היא עבדה במשך שנתיים וחצי בתמוז תקשורת שיווקית, ועסקה בעיקר במוצרי פרינט ובביתנים לתערוכות. את ארטליסט הכירה עוד לפני סיום הלימודים, דרך אחד המייסדים – כולם מצפון הארץ.

היא הצטרפה לחברה כמעצבת מהמניין עם סיום הלימודים, וחצי שנה לאחר מכן החלה לנהל את המחלקה. ״עד לפני שנה ומשהו עשיתי את כל עיצוב המוצר, ביחד עם שניים מהפאונדרים, בעבודת צוות מדהימה.

״זה תפקיד מדהים שלא חשבתי שאתגלגל אליו בשלב כל כך מוקדם בקריירה שלי. קיבלתי הזדמנות נדירה שרוב המעצבים לא מקבלים שנייה אחרי סוף הלימודים: להיות אחראית על כל העיצוב והנראות של החברה, אם זה תוכן, ניוזלטרים, באנרים, אירועי HR, פרסום, טפסים של ליגל, קריאייטיב, הפקות פרסומות, וכמובן הכי חשוב – העיצוב של במוצר, השפה, הערכים, להיות מעורבת בהכל״.

מה השתנה מאז שהצטפרת לחברה?

״הקף העבודה גדל, החברה גדלה, הצרכים השתנו, גייסנו עוד מעצבי מוצר. המוצר לא השתנה אלא התפתח, נהיה מורכב ונוגע בהבטים רחבים יותר של יצירת תוכן. כשהגעתי לחברה היא הייתה קטנה יותר, באווירה של סטארט־אפ קטן. המהירות עדיין נשארה, עובדים פה נורא מהר, אבל הפיצ׳רים הפכו מורכבים יותר, והעבודה מתוכננת יותר מבחינה אסטרטגית״.

מה לדוגמה?

״פרסונליזציה: אנחנו עובדים על עמוד For You בשילוב של AI, במחשבה איך להציע תכנים ליוזרים בהתאם לשימוש שלהם במוצר. זה יגביר את הערך שאנחנו יכולים לתת להם, פחות לחפש ויותר להציע. 

״זה כיוון מרגש שאנחנו נכנסים אליו. ככלל כל העולם הפרסונלי והכניסה של אינטלגנציה מלאכותית למוצר מרתקים אותי באופן האישי. זה משהו שיחשוף את היוזר לתכנים נוספים ומדויקים שלפעמים הולכים לאיבוד מתחת לרדאר, יותר יחודיים; אחרי הכל גם לחפש צריך לדעת. 

birds

״או Aspect Ratio, פיצ׳ר קטן ויחודי בארטגריד, שמאפשר ליוזרים לבדוק איך הווידאו ייראה בכל מיני פורמטים – רחב, ריבועי, אנכי. בגלל שיש הרבה יוזרים שמשתמשים בכל מיני מדיומים, אנחנו חושבים כל הזמן איך לתת להם עוד ערך, למצוא את מה שהם רוצים בצורה הכי יעילה ומהירה. אנחנו רוצים למנוע מצב שבו הם מוצאים משהו מושך ואז מגלים שזה לא נחתך בצורה נכונה, או שהפוקוס לא מתאים לפורמט או למדיום שבו הם עובדים. זה היה פיצ׳ר יחסית מהיר, אבל זה נורא כיף, משהו קטן שעושה המון אימפקט״. 

איפה את מסתכלת כשאתם עובדים על פיצ׳רים חדשים?

״המוצרים שאנחנו מסתכלים עליהם זה גוגל, נטפליקס, אדובי, ספוטיפיי, יו־טיוב. אני חושבת שאנחנו נמצאים על התפר בין ספוטיפיי לנטפליקס: גם מוזיקה וגם פוטג׳ – כשהצורך והשימוש הוא אחר; גם באיכות, גם במוצר עצמו, גם בחווית משתמש – המהירות והשינויים שהם עושים, בעבודה מול יוזרים וקהל, שראויה להערכה. מערכת ההמלצות של יו־טיוב לדוגמה, הדרך שהם מנגישים את החומרים, זה כמו לצלול לראביט־הול מדהים שלא נגמר, עם תוצאות שלרוב הן מדויקות״.

מה הכי חשוב במוצר שלכם?

״ליוזרים חדשים הכי חשוב זה להבין את המוצר ואת הרישיון – מה זה, מה אני יכול לעשות עם זה – ובסריקה מהירה הם מקבלים את כל המידע שמאפשר להם להבין אם הם צריכים את המנוי או לא. 

״מעבר לזה קודם כל שיהיה פשוט ונוח לשימוש, אינטואיטיבי, לא במובן של פשטני אלא במובן של נוח, רגיל, שאתה מרכיש שאתה מכיר את זה, שתבין שמדובר בתוכן איכותי שמיועד ליוצרים. בגלל זה הממשק מוגש בדארק־מוד, כדי להתכתב עם העולם של תכנות עריכה ומוזיקה. 

״חשוב לנו שתבין שזה מוצר מיוחד ושאתה יכול לקבל פה את כל מה שאתה צריך, ברמה גבוהה; שתבין שסטוק זו לא מלה גסה, שאנחנו עושים הגדרה מחדש למוצר הזה; שפשוט תרגיש שאתה יכול להשתמש בזה״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

תגובה אחת

  1. משתמש בארטליסט קבוע

    אם אנחנו כבר פה, אז…

    כשאני מסיים לבחור שירים שאני רוצה להוריד, למה זה שולח למייל? למה זה לא עושה זיפ ומוריד לי אותם ישר למחשב? למה זה שולח אותם ללייבררי? רק רציתי להוריד ואז אני צריך לזכור מה סימנתי שאני רוצה להוריד, אנחנו מספר עובדים שיושבים על יוזר של החברה לך תזכור מה כל אחד הוסיף.

    למה הכל כל כך איטי באתר, גם במוזיקה גם בוידאו. עד שזה טוען… במיוחד שורת החיפוש שאמורה לקפוץ מהר.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden