כל מה שחשוב ויפה
יאיר חזות
יאיר חזות. צילום: לילית ווסקרציאן

יאיר חזות מצפה לראות תיעוד כמו שצריך

כשיאיר חזות, מוביל חוויית משתמש ב־Zoomin, חיפש מידע על הראוטר שלו, הוא לא האמין שב־2021 הוא עדין מקבל לינקים לקבצי פי־די־אף. זה (גם) קשור לעובדה שזוםאין מתמחה בלספק חוויית משתמש חלקה לתוכן טכני

כשיאיר חזות חיפש לקנות רמקולים, גם הוא – כמו כולם – חיפש עליהם מידע באינטרנט. הסיבה שהוא ויתר על דגם מסוים שמצא חן בעיניו במיוחד, לא הייתה המחיר, אלא העובדה שהתיעוד הרשמי של היצרן, שהיה קיים על הרמקולים ברשת, לא נראה טוב; וזו לא הייתה הפעם הראשונה.

״לא מזמן חיפשתי מידע לגבי הראוטר שלי, ובתוצאות החיפוש קיבלתי לינקים לפי־די־אפים״, מספר חזות, מוביל חוויית משתמש (head of ux) בחברת Zoomin. ״התעצבנתי וסגרתי את האתר. פי־די־אף? לפחות תציגו לי את זה בלייאאוט שמותאם למובייל. כשאתה רוצה לקנות מוצר והמחיר שלו יקר, או שאתה קונה מוצר מחברה גדולה ורצינית, אתה מצפה לראות תיעוד כמו שצריך. זה משהו שתומך בהחלטה שלך, האם אני אקנה את המוצר הזה או לא״. 

זוםאין, שהוקמה ב־2016, מסייעת לארגונים גדולים לספק חוויית משתמש חלקה לתוכן טכני בכל נקודות המגע של הלקוחות עם המוצרים שבהם הם משתמשים, כדוגמת פורטלי תוכן, סיילפורס ומוצרי החברות עצמם. בין לקוחותיה חברות ענק כמו מאסטרקארד, דל, דוקוסיין, מקאפי ו־HPE.

״אנחנו לוקחים את כל הדוקומנטציה של החברה, מאנדקסים אותה, מוסיפים המון אינטלגנציה ויוצרים פורטל. אנחנו יכולים לפרסום אותו בהרבה מקומות, ומי שיחפש את המידע יפגוש את התוכן שלך בכל מיני מקומות. 

״כל מוצר שיוצא היום לאוויר העולם, פיזי או לא, מגיע עם ספרון, השאלה באיזה פורמט. אם פעם כשקנית טלוויזיה קיבלת ספרון, היום לפני שאתה קונה תחפש אותו באונליין. או ראוטר לאינטרנט: הכל נמצא אונליין, ואנחנו מוסיפים לו יכולות חיפוש. יותר מזה: אם התחברת למערכת ויש לך ראוטר מסוג מסוים, כשתעשה חיפוש נציף לך את המידע הרלוונטי לראוטר שיש לך. וכשהחברה מוציאה עדכון, תוכל למצוא גם אותו״.

ServiceNow Homepage

ServiceNow Homepage

למה צריך אתכם? החברות לא יכולות פשוט לפרסם את המידע ברשת וא זאני אמצא אותו כשאני מחפש בגוגל?

״זה לא רק זה. לא שינינו את העבודה של החברות המאוד גדולות, שכל הזמן כותבות תוכן. אנחנו פשוט יודעים לקחת את זה להרבה מקומות, גם לעובדים שלהן לדוגמה, שנותנים שירות: כשנפתחת להם קריאה והם צריכים לפתור אותה במינימום זמן ומאמץ, במקום שתלך, תחטט ותשאל, אנחנו ניתן לך את המידע. אנחנו מזהים את הבעיה וממליצים על תשובות ופתרונות בעזרת אינטלגנציה מלאכותית. 

״או רשת פאסט־פוד גדולה, שצריכה לספק מידע בהמון שפות – איך לשמור על הגבלות הקורונה בסניפים, איך מטפלים במזון, איך להכין אותו. לא דמיינתי שזו מה שעושה דוקומנטציה; לא דמיינתי שנעזור להכין המבורגרים…״.

פי 10 יותר טוב 

חזות, בן 37, הגיע לתחום ללא השכלה פורמלית. ״הגעתי לעיצוב מנטו אהבה, אני לא יכול לעשות שום דבר אחר״, הוא מספר. ״מהפעם הראשונה בגיל 16 כשלמדתי פוטושופ וביליתי שעות על המחשב, דרך השירות הצבאי שלימדתי את עצמי. ככה נכנסתי לעולם הזה. ובגלל שבמשך השנים לא הייתה לי השכלה פורמלית, תמיד חשבתי שאני לא יודע מספיק, וחיפשתי לפצות. בגיל 19 כבר הזמנתי מאמזון ספרים על פונטים, ועשיתי הרבה קורסים במהלך הקריירה״. 

העבודה הראשונה שלו הייתה לבנות אתרים בפלאש, ולאחר שהשתחרר מהצבא עבד כפרילאנס ובנה פורטפוליו שאיתו פנה לחברות. במשך שש שנים לאחר מכן עבד בחברת netvertise והתמחה באי־קומרס. ״כל דקה שהייתי שם הייתה כמו אוניברסיטה, הייתי כמו ספוג. באיזשהו שלב החברה ואני התבגרנו, ואז התחלתי לעשות שם מוצר, הבנתי בצורה הוליסטית את המרחב הזה״.

ובמשך שנתיים וחצי ניהל את העיצוב בחברת אינבסטינג.קום (״עשינו רידיזיין, הגעתי בדיוק כשקנו את הדומיין ולא היה עדיין ברנד. עבדנו ביחד שישה מעצבים, זו הייתה בין האפליקציות הכי מורדות בארץ, בחיים לא הייתי אחראי על כל כך הרבה מיליוני יוזרים״.

Imperva homepage

Imperva homepage

birds

ב־2019 הצטרף חזות לזוםאין. ״כשהגעתי בניתי את צוות העיצוב. לפני כן החברה הייתה קטנה ועבדה עם פרילאנסרית שליוותה את החברה. כיום הלקוחות שלנו הן החברות הכי גדולות בעולם, ויש להן דרך מאוד ברורה איך הן שואפות להיראות. אנחנו לוקחים את המוצר שלנו ומלבישים אותו בלוק־אנד־פיל שלהן, לפי הדיזיין סיסטם של אותה חברה. כך, כשתגיע למידע הרלוונטי  באתר שלהן, לא תדע שאתה בזוםאין״.

אז זה קצת ווייט־לייבל במובן מסוים.

״בחלק מהמקרים. הצוות שלי גם בונה את המוצר, לא רק מתאים אותו, עובד על פיצ׳רים חדשים או קיימים שצריך להוריד. אנחנו תמיד רוצים להיות טובים יותר: יש לנו בחברה פרויקט בשם 10x – תחשוב שבא הבוס שלך ואומר לך תעזוב את מה שאתה עושה ותחשוב איך אתה עושה מוצר לא יותר טוב, אלא פי 10 יותר טוב.

״אם פעם היה לוקח לנו זמן עליה לאוויר של שישה חודשים, ירדנו לשישה שבועות ואנחנו רוצים לרדת לשישה ימים. זה החזון, לשם דוחפים אותנו. בהתחלה לא היה לנו דיזיין סיסטם מסודר של המוצר. למה זה לקח שישה חודשים? כי בכל פעם התחילו מדף חדש.

״עוד דגש שאנחנו שמים הוא נגישות. זה עולם מדהים. אנחנו עובדים עם חברות שעובדות עם הממשל הפדרלי בארצות הברית, בעוד שבארץ לא שמים על זה יותר מידי דגש. זה היה הפרויקט שהכי אהבתי לעבוד עליו״.

מה אתה עושה? איך נראה היום־יום שלך?

״בגדול, רוב העבודה שלי הוא לוודא שהתוצרים יוצאים ללקוחות כמו שצריך, אבל לא רק. זוםאין היא פעם ראשונה שאני עובד עם לקוחות חיצוניים, עד עכשיו הלקוחות היו הצוות הפנימי של הפרודקט. כשאתה עובד עם לקוחות זה אחרת, במיוחד עם לקוחות מכל העולם, אפילו בפידבק. אתה צריך להבין מה הם ירצו לראות, איך הם ירצו לראות. זה לעבוד עם פרסונות וסוגים שונים של לקוחות. 

״וכשאתה עובד עם חברות כאלו גדולות, אסור לך לפשל. כשאתה יודע שבצד השני צורכים מיליוני אנשים כל חודש את המוצר שבנית, אסור שמישהו יתן פרשנות לא נכונה למה שיצרת. האתגר הוא שבסוף, מי שקונה את המוצר שלנו לא בהכרח משתמש בו אלא הלקוחות שלו. יש לנו אחריות כפולה – מישהו רכש מוצר ומישהו אחר משתמש בו, אבל אני לא יכול לדבר איתו. 

האתגר הוא שבסוף, מי שקונה את המוצר שלנו לא בהכרח משתמש בו אלא הלקוחות שלו. יש לנו אחריות כפולה – מישהו רכש מוצר ומישהו אחר משתמש בו, אבל אני לא יכול לדבר איתו

״ואז, מי אני, יאיר מיבנה, שיגיד לחברות האלו מה הן צריכות? לוקח זמן עד שאתה מבין, לדוגמה, מאיפה יגיעו הלקוחות שלהם למידע. אם יש באונס־רייט מטורף, הם יכולים להגיד לך שזה לא טוב, אבל אתה יכול להגיד שזה דווקא טוב: מישהו הגיע לאתר, מצא את מה שהוא צריך ויצא ממנו מרוצה. האנליטיקס שלנו יודע להגיד איזה תוכן נקרא, ואיזה מסקנות אפשר להבין מזה״. 

מה הכי חשוב בעבודה ובמוצר?

״מצד אחד אני רוצה לעזור ללקוח להמשיך את השפה העיצובית שלו, שמי שנכנס לאתר שלו ירגיש שהוא באותו בית, או באותו רחוב אבל בבית אחר. מצד שני אני חייב לשמור על המוצר שלי, על האחידות שלו, על ההתנהגות שלו. יש פה משחק מעניין ולפעמים קשה. כשבא לקוח גדול ואתה צריך להסביר לו למה זה לא טוב מה שהוא מבקש, ולמה דווקא ככה זה יותר טוב. לפעמים אתה מסביר באמצעות דאטה ולפעמים הם פשוט מקשיבים לנו.

״מעבר לכך – ניווט, חיפוש וקריאות. הגעתי למידע, אני צורך מידע, אל תפריעו לי. בלי הסחות דעת. אם אתה בדפים אחרים, באקספלורינג או שאתה עושה חיפוש או נביגציה, נציג לך את התשובות הכי רלוונטיות שמתאימות לך״.

מה השתנה מתחילת הדרך שלך? ומה נשאר אותו דבר?

״מה שנשאר זה שגם אם אני לא יודע כלום עכשיו, תן לי, אני אלמד לבד, אני אעשה את הדרך ונגיע למוצר מדהים. מעולה. הרצון שלי לחקור, להתפתח, הפיקסל פרפקט שלי, לא השתנו; הורגים אותי פה על זה.

״יש לי חרדת קודש ללייאאוט – אנחנו מתעסקים עם המון דאטה, ולהציג הרבה דאטה בדף זה קשה: שלא יהיה מעייף, איך אתה סורק את הדף, את התוצאות, את התוכן – זה מאוד מאוד חשוב לי, מחלון פופ־אפ ועד ללייאאוט שלם״.

Avaya Homepage

Avaya Homepage

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden