כל מה שחשוב ויפה
דניאל וידאל לוי
דניאל וידאל לוי. צילום: אדוארדו פלדמן

דניאל וידאל לוי מכינה את העולם לעידן הרכבים האוטונומיים

שלג בכביש מהיר? משאית שהתהפכה? ילד קופץ לכביש? שמש מסנוורת? שום תרחיש לא מפחיד את דניאל וידאל לוי, מובילת מוצר ב־Cognata, יצרנית סימולטרים לרכבים אוטונומיים

כשדניאל וידאל לוי נוסעת בכביש ורואה סיטואציה לא שגרתית, או כלי רכב יוצא דופן, כשהיא לא נוהגת, היא מוציאה את הטלפון, מצלמת, ומעלה את התמונה לקבוצה הפנימית של Cognata. לא מדובר באיזה תחביב מוזר אלא בהבט מקצועי חשוב של עבודתה, כמובילת המוצר (produt director) בחברה שמפתחת סימולטור לרכבים אוטונומיים.

״הדבר שהכי חשוב ללקוחות שלנו הוא הריאליזם״, היא מסבירה; ״שמה שקורה בסימולטור יהיה כמה שיותר ריאליסטי ודומה לעולם האמיתי. אנחנו שמים על זה דגש, יש לנו מוצר בשל ומדויק, ובסוף הם יוצאים ומתאמנים עליו. זה חייב להיות מדויק.

״וגם חשוב להם המגוון. יש המון מקרים מיוחדים שבהם פוגשים בכבישים:  משאיות בצורות שונות, משאית על משאית, אופנועים בצורות מוזרות, פרות. יש לנו קבוצה פנימית שבכל פעם שאחד מעובדי החברה נתקל במשהו מוזר בכביש הוא מצלם ומעלה לקבוצה, ואז בכל החברה חושבים מה אפשר להוסיף למערכת. לא מזמן הייתי בנסיעה בדרך לצפון והיה אופנוע מסיבי בטירוף עם מנורות בהמון צבעים, משהו שבלילה יכול לבלבל. כמובן שצילמתי והעליתי לקבוצה״. 

Cognata – הלחם המילים Cognition ו־Data – היא ספקית עולמית מובילה של פלטפורמת סימולציה למערכות ADAS (תומכות נהיגה) ולרכבים אוטונומיים (AV) בקנה מידה גדול. החברה הוקמה ב־2016 כסטארט־אפ בתחום האוטו־טק, עם 50 עובדים בפארק המדע ברחובות.

החברה עובדת עם חברות טכנולוגית רכב ויצרניות רכב מובילות כמו יונדאי. פלטפורמת הסימולציות של החברה מאיצה את תהליך היציאה לשוק על ידי אספקת פתרונות סימולציה עבור כל מוצרי הנהיגה האוטומטית, החל מאימון ובדיקה ועד לפריסה בשטח.

ברכבים האוטונומיים מותקנים מצלמות וסנסורים שונים שמאפשרים להם לזהות אוביקטים מסביבם, איפה הם נמצאים ומה המהירות שלהם, לצד ניתוח מידע יותר מדויק מהסביבה של הרכב. לכל רכב יש עד עשרה סנסורים בגבהים ובגדלים שונים, כל חברה ופס היצור שלה. ״אנחנו יודעים לתמוך בצורה גנרית בסוגי סנסורים שונים, או לדוגמה אם יש מצלמה שמותקנת בגג הרכב בשני קצוות, אנחנו יכולים לייצר מצלמה אחת ביניהן. הכל תלוי מה הצורך של הלקוח. 

במקום שהרכב יסתובב בכביש, החברות יכולות לבדוק את הרכב בסימולטור שלנו בכל נקודה ושלב בפיתוח שלהן, עם תכנת הנהיגה שלהן, כמו נסיעה בעולם האמיתי: התחושה הסביבתית, השליטה ברכב, התגובה של הרכב

״ההנחה המקובלת בשוק היא שכדי שרכב אוטונומי יוכל לעלות לכביש, הוא צריך לעבור 11 מיליארד מייל. יש כל כך הרבה אופציות לתקלות, תאונות, עץ נפל, מישהו קפץ לכביש. הפלטפורמה שלנו עושה את כל האימונים האלו כאילו בכביש אמיתי, ב׳ריל־טיים׳, אפילו בעיר ספציפית או כביש מסוים.

המטרה של המוצר הראשון שלנו, הסימולטור, היא להאיץ את תהליכי הפיתוח, עם כל האתגרים הרבים שהחברות האלו צריכות להתמודד. זה עולם תלת־ממדי שנראה ממש כמו עולם אמיתי, והוא מאפשר ללקוחות שלנו – יצרני הרכבים – לייצר את אותם תרחישים שמסוכן לפגוש במציאות – ילד קופץ לכביש, אוטו מסונוור מהשמש, וכן הלאה. במקום שרכב שלהם יסתובב בכביש, הם יכולים לבדוק את הרכב בסימולטור שלנו בכל נקודה ושלב בפיתוח שלהם, עם תכנת הנהיגה שלהם, כמו נסיעה בעולם האמיתי: התחושה הסביבתית, השליטה ברכב, התגובה של הרכב״.

ומה המוצר השני?

״שירות נוסף שאנחנו נותנים מבוסס על הקלטות אמיתית שאנחנו מקבלים בסנסורים בשטח מלקוחות. אנחנו יכולים לקחת הקלטה של רכב נוסע וליצור את אותה הקלטה מזווית של סנסור אחר, תוך כדי שאנחנו משתמשים בטכנולוגיית עומק שפיתחנו.

״לדוגמה, לקוח רוצה להתאמן בנסיעה בשלג בכביש מהיר? במקום שיוציא רכב שיילך ויסע בכבישים ויקליט את המידע בעצמו, הוא יכול לקבל אותה מאיתנו. אנחנו יוצרים את ההקלטה וחוסכים עלויות של סנסורים שלא צריך להתקין וגם של הנסיעה.

״יחד עם זה יש לנו טכנולוגיה של labeling: אנחנו יודעים לתייג מה נמצא בכל תמונה בכל נקודת זמן – רמזור, מכונית וכן הלאה – ואתה יכול לקחת את המידע ולהשתמש בו. אנחנו יודעים לייצר דאטה לפי בקשת הלקוח, לייצר לו תמונות בעולם תלת־ממדי ולהציע לו את הדאטה שהוא רוצה להתאמן עליו״. 

סלעים, סופות ואבק

וידאל לוי, בת 30, שירתה בממר״ם בתפקידי פיתוח וניהול מוצר, והיא בעלת תואר ראשון במדעי המחשב. ״הבנתי שאני הרבה יותר מתחברת לצד של המשתמשים, והמשכתי לעסוק בתחום לאחר שהשתחררתי מצה״ל״. היא עבדה במשך שנתיים כמנהלת מוצר בסטארט־אפ והצטרפה לקוגנטה לפני שנה וחצי, כמנהלת מוצר, ובזמן הקצר גייסה עוד שתי מנהלות מוצר לצוות הנשי, עניין יוצא דופן ביחס לתעשייה.

״אנחנו מנתחות את הצרכים של המשתמשים, מלוות פגישות עם משתמשים, חוקרות את השוק. משם אנחנו מתרגמות את התובנות והמסקנות לתוך הפיתוח, לפיצ׳רים, מתעדפות את מה שצריך. אני בונה את תכנית העבודה עם צוותי הפיתוח, מלווה את כל התהליך עד ההטמעה אצל הלקוחות״.

מי המשתמשים שלכן?

״היוזרים שלנו הם אנשים טכניים, מפתחים בצוותים שונים שמתעסקים ביכולת של זיהוי, בתכנון הנסיעה ובאלגוריתמים: איך הרכב מתכנן את הנסיעה בעקבות מה שהוא זיהה. נגיד, רכב שנוסע מולו במהירות איקס והוא צריך לעבור נתיב.

״זה עולם שכמעט כל יום קורים בו דברים חדשים. הוא מאוד מתפתח, עם מודלים חדשים, סנסורים חדשים שאנחנו רוצים לבדוק ולתמוך בהם, מבחינת חקר שוק, דרישות, רגולציה, מקרים שהיה מעניין להכניס לסימולטור וכן הלאה״.

birds

איך זה עובד?

״הסימולטור מאפשר לבחון את המקומות שבהם נבחן הרכב האוטונומי: רובם מבוססים על מקומות אמיתיים בעולם – מינכן, פיטסבורג, כבישים מהירים, תנאי שטח. הוא מציג את הסביבה באיכות מאוד מאוד גבוהה שמאפשרת נסיעה בכל מיני מכשולים מאתגרים ולא בנאליים – גשרים, דיונות, הרים, עיקולים חדים ואתגרים רבים אחרים שהסביבה הזו משלבת, לאו דוקא בכביש סלול.

״יש לנו לקוחות לדוגמה שממש ביקשו להכניס לסימולטור סלעים בגדלים מסוימים, סופת חולות, תנאי אבק. אלה אתגרים בפני עצמם, בתחום שלם בפני עצמו של נסיעה בתנאי שטח. ואנחנו מאפשרים גמישות ללקוחות להכניס דברים בעצמם כמו צמחיה, בוץ, שלוליות או אנשים, שהם יכולים למקם בעצמם. המערכת מאפשרת המון גמישות״.

ומה עם תאונות?

״תאונות הן עיקר המהות וסיבת הקיום של קוגנטה: למנוע תאונות שהיו יכולות להימנע. השאיפה היא שהלקוחות שלנו יעשו סימולציות על אותם מקרים ושלא ייצאו לכביש בלי שהם מוכנים.

תאונות הן עיקר המהות וסיבת הקיום של קוגנטה: למנוע תאונות שהיו יכולות להימנע. השאיפה היא שהלקוחות שלנו יעשו סימולציות על אותם מקרים ושלא ייצאו לכביש בלי שהם מוכנים

״יש את המקרה מוכר של טסלה, שמשאית בהירה שכבה על הכביש ובעקבות הסנוור של אור השמש המכונית האוטונומית לא יכלה לזהות אותה והתנגשה בה. גם את זה סמלצנו במערכת והלקוחות יכולים לבדוק איך הרכבים שלהם היו מתנהגים באותו מצב.

״אלה דברים שקשה להתאמן עליהם ולצפות אותם. בסוף הם מחליטים איך להתנהג ומה לבחון: יש הרבה סטנדטים מוכרים בתעשייה שמבחינה בטיחותית מצופה מהם לעמוד בהם, וכמובן שאנחנו מנגישים את אותם מקרים בסימולטור״. 

אז רכבים אוטונומיים הם העתיד?

״העתיד יותר קרוב ממה שאתה חושב. יש כבר רכבים אוטונומיים בעולם, אם ביפן או סין, בעיקר שיתופיים. ויש רמות שונות של אוטומציה – הכי גבוה זה קח את האוטו והוא יידע לנסוע. אנחנו לא שם עדיין, אבל גם בישראל יש ניסויים שקורים בזמן שאנחנו מדברים, וההערכה היא שכבר בשנה הבאה יהיו רכבים אוטונומיים שנוסעים על הכביש. זה יתחיל מאזור מסוים בעיר מסוימת, מאוד מבוקר, אבל כאמור זה הרבה יותר קרוב ממה שאנחנו חושבים״. 

את רגועה? 

״גם אני בן אדם וגם לי בפעם הראשונה זו הייתה חוויה מטורפת. אבל אני מאמינה שברגע שנתחיל לפגוש אותם ביום־יום זה ייראה לנו רגיל. אם פעם לא היו רכבים, ומטוסים נראו כמו משהו מטורף, ככה גם רכבים אוטונומיים: ניסע בהם כמה פעמים ובסוף, עם הזמן, תיווצר תחושת אמון. 

״הייתי שמחה לראות את זה בקרוב. תחשוב על הבטיחות בדרכים, על הנהג העייף והשיכור שלא מרוכז – אחד הגורמים הכי גבוהים לתאונות דרכים. חיי אדם יכולים להינצל, וזה מבלי לדבר על הנוחיות. זה ערך גדול לאנושות״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden