כל מה שחשוב ויפה
תום לרנטל Tomma Bloom. צילומים: רוני כנעני; הדמיות: איתי מילר
תום לרנטל Tomma Bloom. צילומים: רוני כנעני; הדמיות: איתי מילר

תום לרנטל: הנחתי את האבן הראשונה בשביל האבנים הצהובות שלי

תום לרנטל זכתה במקום הראשון בתערוכת WantedDesign מנהטן בקטגורית הריהוט והאביזרים, עם הקולקציה ״סוניה ורנה״ - בדי ריפוד ואריחי קיר בפרשנות עכשוויות לאסתטיקה של הארט־דקו, בהשראת עבודתם של סוניה דלוניי ורנה לליק

יובל: הי תום, מה קורה? ואיפה בעולם אני תופס אותך כרגע?

תום: היי יובל! הכל ממש טוב, כיף להיות פה. אני עכשיו בניו יורק ותכף חוזרת לבוסטון

יובל: מה זה אומר חוזרת לבוסטון? תעשי לנו רגע תקציר הפרקים הקודמים, איך התגלגלת מהמחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר לאמריקה?

תום: וואוו, זה ספר שלם! סיימתי במחלקה לעיצוב טקסטיל ב־2017, בדרך עשיתי תואר שני בתוכנית הבינתחומית באמנויות באוניברסיטת תל אביב, ואז ב־2018 ארזנו זוגתי ואני את החפצים ונסענו להתחיל הרפתקה חדשה בארצות הברית. היינו בניו יורק שנתיים וקוביד הבריח אותנו לבוסטון. בחודשים האחרונים אנחנו בין לבין ולכן ״חוזרות״ לבוסטון

יובל: נייס! ומה עשית/עושה בניו יורק ובבוסטון?

תום: הדרייב למעבר היה להגשים חלום ישן ולפתח את העשייה האמנותית שלי בניו יורק. איך שהגענו פתחתי את הסטודיו שלי, תומה בלום, שמתמקד בעיצוב משטחים לעיצוב פנים. למעשה הסטודיו עובר איתי כל פעם 🙂

יובל: כן, אני זוכר שפרסמנו לפני שנתיים את קולקציית הביכורים שלך, ששאבה השראה מהמקומות שגורמים לזמני להרגיש כמו בית. את כבר מרגישה בבית?

תום: נכון! אני חייבת להגיד שמהרגע הראשון ניו יורק (לא בוסטון, אני בהכחשה) הרגישה כמו בית. יש משהו בעיר שדוחף אותך לנוע קדימה ולהיות בעשייה מתמדת, ואני מרגישה שזה מתחבר טוב עם הדרייב הפנימי שלי. חוצמזה שההון האנושי מטורף ואתה זוכה לפגוש אנשים שלא חשבת שתפגוש בחיים. אז כן, הכי בבית בעולם

תום לרנטל

Wanted Design

Wanted Design

יובל: והנה, ניו יורק מרגישה את זה ומעניקה לך פרס בתערוכת WantedDesign מנהטן! מה את יכולה לספר על התערוכה, על הפרס, ועל מה זכית

תום: ואוו, זאת הייתה חוויה מטורפת! WANTED DESIGN הוקם לפני עשור על ידי Claire Pijoulat ו־Odile Hainaut במטרה לפתח ולקדם את המעצבים הצעירים המקומיים והבינלאומיים יחדיו. השנה הן חברו ל־ICFF, תערוכת הריהוט העכשווי הבינלאומית הגדולה ביותר בארצות הברית והציגו יחד בג׳אביץ סנטר. עבור מי שלא מכיר – ג׳אביץ הוא מרכז הכנסים הכי גדול במנהטן… מספר הנרשמים לתערוכה עמד על 16,000! מטורף.

ב־WANTED יש קטגוריה שנקראת LAUNCH PAD, שמטרתה להציג מעצבים צעירים עם פרוטוטייפים ומוצרים לשוק, ולתת להם במה וחשיפה ראשונית. כל שנה הם בוחרים את הצמד הטוב ביותר – בקטגורית הריהוט והאביזרים לבית ובקטגורית התאורה. אני זכיתי להיות הטובה ביותר בקטגורית הריהוט והאביזרים, עם הקולקציה החדשה שלי ״סוניה ורנה״ שמציגה בדי ריפוד ואריחי קיר.

הכי מצחיק שהגשתי את מועמדותי לתערוכה בעודי בבידוד שבועיים כי באתי לבקר בארץ, בדקה ה־99.99, ככה שהפרשי השעות היו מאוד משמעותיים ואפשרו לי לעבוד על ההגשה שלי

הביטוי הטבעי ביותר שלי הוא עיצוב פרינטים דו־ממדיים, אבל לאחרונה התחלתי לתהות איך אפשר לתרגם אותם לתלת־ממד, לאפשר לצופה לחוות ממד חושי שהוא שונה מהמרקם של הבד, אבל עדיין מדבר טקסטיל

יובל: קטעים. ספרי על הקולקציה, מה היא כוללת ומה הייחוד שלה

תום: הקולקציה היא פרשנות עכשוויות לאסתטיקה של הארט־דקו, והיא מושפעת מעבודתם של סוניה דלוניי ורנה לליק (ומן הסתם גם נקראת על שמם). דרך הקולקציה עסקתי בבחינה של המוטיבים הבסיסיים ביותר של עיצוב טקסטיל – צבע, צורה ומקצב ואת האופן שבו הם באים לידי ביטוי באופן תלת־ממדי.

כמעצבת טקסטיל, הביטוי הטבעי ביותר שלי הוא עיצוב פרינטים דו־ממדיים, אבל לאחרונה התחלתי לתהות איך אפשר לתרגם אותם לתלת־ממד, לאפשר לצופה לחוות ממד חושי שהוא שונה מהמרקם של הבד, אבל עדיין מדבר טקסטיל

יובל: ומה הפיתרון שהגעת אליו?

תום: אני עדיין לא חושבת שהגעתי לפתרון, אבל כן הנחתי את האבן הראשונה בשביל האבנים הצהובות שלי. התרגום של פרינט לתלת־ממד בא לידי ביטוי בקולקציה הנוכחית בסדרה של אריחים תלת־ממדיים ומאוד (מאוד!) נפחיים לקיר, ככה שהמוטיבים של חזרתיות, מקצב ומרקם באים לידי ביטוי בה באופן מוחשי לחלוטין. האריחים יצוקים ידנית ועשויים גבס פולימרי, ככה שהם עמידים ויכולים לעמוד בתנאים קשים 🙂

הדבר שהכי הופתעתי ממנו, זה השילוב בין אור וצל באריחים, שזה ממד שאני בכלל לא מכירה כמעצבת טקסטיל

יובל: זו פעם ראשונה שעבדת עם חומרים קשיחים, שהם לא טקסטיל ״קלאסי״?

תום: כן ולא, סבתי עסקה בין היתר בקרמיקה, אז הכרתי את התחושה של חומר בידיים, אבל לא בצורה מקצועית

יובל: תגידי משהו גם על הצבעוניות? והצורות? הזכרת ארט דקו וסוניה דלוניי ורנה לליק, אבל אני משוכנע שלא כולן מכירות את השמות האלו

תום: ארט דקו הוא זרם באמנות המודרנית שהתפתח בראשית המאה ה־20 והוא מוכר בעיקר כסגנון גאומטרי, עשיר, שעסק בהפשטה של צורות, מוטיבים ודינמיות, ששואבת השראה מהקוביזם. סוניה דלוניי ורנה לליק הם אומנים שמזוהים (בין היתר) עם זרם זה.

לליק היה מעצב תכשיטים ואמן זכוכית שנודע בעיקר בזכות הפרטים הקטנים והעושר של העבודות שלו. הפרטים הקטנים, הדיוק והמבניות בעבודה שלו, היא יוצאת דופן בעייני. היום היו מגדירים את סוניה דלוניי כאמנית רב־תחומית: היא עסקה בציור, באופנה ובטקסטיל. בכל תחום שעסקה בו אפשר היה לראות את כתב ידה הייחודי – צורות גדולות, צבעים ומקצב שנוצר כתוצאה מהיחסים בין השניים.  העבודה שלי שואבת השראה מהשניים מתוך היחסים שבין צבעים, צורות ופרטים קטנים, אבל בטוויסט עכשווי לחלוטין עם צורות מנופחות ומודרניות

תום: לגבי הצבעים….. הרבה שואלים אותי את זה. כל עבודת הצבע של היא מאוד אינטואטיבית. אני חושבת שזה פשוט משהו שאני מרגישה ומתרגם בעבודה שלי באופן טבעי. אני עובדת הרבה עם גואש, מערבבת צבעים, כרטיסיות צבע, ככה שזו יכולת שאני מפתחת עם השנים

יובל: יפה! אז אני זוכר את פרויקט הגמר שלך משנקר מ־2017, מין מערכת תלבושות תאטרלית כזו, ואני תוהה איפה בקולקציה הזו את רואה המשך של מה שלמדת בשנקר ואיפה משהו חדש?

תום: מעניין שבדיוק תהיתי בסוגיה הזו בעצמי ושלפתי מהארכיון שלי כמה סמפלים שפיתחתי בפרויקט גמר לפרויקטים עתידיים. אין לי ספק שהבסיס להיות מעצבת נמצא בשנקר, החל מיכולת ביטוי חזותית, דרך משמעת ועד לחשיבה ביקורתית. אותם הדברים שעניינו אותי אז מעניינים אותי גם היום בכל הנוגע לעיצוב, ואני מוצאת להם ביטוי בדרכים שונות, ככה שאני חושבת שהמשהו החדש הוא אני והיכולת שלי לייצר את מערכת ההקשרים שמתאימה למה שאני מעצבת

יובל: אז מה עכשיו? מה התכניות לקולקציה החדשה? איזה תגובות קיבלת ביריד?

תום: התגובות ביריד היו מעל ומעבר למה שציפיתי, בייחוד האינטראקציה עם אנשי מקצוע אחרי שנה ומשהו בבית, שהייתה פרייסלס. כחלק מהזכייה בתערוכה ניתנה לי האפשרות להשתתף בתערוכה בשנה הבאה, שתתקיים במאי. אז אני עובדת במרץ על הקולקציה הבאה ומפתחת את המשך המחקר שלי אודות טקסטיל ותלת־ממד

יובל: יש למה לצפות. מה עוד? משהו חשוב נוסף להגיד לפני שנפרדים?

תום: בהחלט יש למה לצפות! גם עבורי 🙂 אני רוצה להגיד שאם יש מישהו שם שרוצה לעשות, לייצר, לשתף פעולה ואפילו סתם להתייעץ – אשמח מאוד לסייע! כשהקמתי את העסק שלי היו הרבה אנשים שתמכו בי, ואשמח לעשות זאת גם

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden