כל מה שחשוב ויפה
אורן אלבז. צילום: מאיר אזולאי
אורן אלבז. צילום: מאיר אזולאי

אורן אלבז רוצה לעזור לנו להתמודד טוב יותר עם מזג האוויר

״אקלים הוא משהו שהאנושות מתמודדת איתו באופן יום־יומי״, אומר  אורן אלבז, מעצב מוצר בכיר ב־Tomorrow.io, ״ולדימוי יש תפקיד חשוב בלהעביר את המידע״

כשאורן אלבז, מעצב מוצר בכיר ב־Tomorrow.io, נסע להודו עם המשפחה שלו (זה היה לפני הקורונה), הפתיע אותם טייפון במהלך הטיול. ״אתה יודע איזה פחד זה? כל העצים קרסו״, הוא נזכר. ״היום כבר הייתי בודק לפני מה צפוי מבחינת מזג האוויר והייתי נערך בהתאם״.

וזה בדיוק מה שהחברה שהוא עובד בה עושה: Tomorrow.io מספקת תובנות והמלצות איך להתמודד עם תופעות מזג אוויר, במיוחד בסביבת האקלים המשתנה של ימינו. היא מסייעת למדינות, לעסקים ולאנשים פרטיים להתמודד עם האתגרים שמציב בפניהם מזג האוויר, ועוזרת להם לקבל החלטות הקשורות במקרי קיצון של מזג אוויר, בעזרת טכנולוגייה שמספקת תובנות והמלצות שיעזרו להם להימנע מנזקים והפרעות.

בין לקוחות החברה אפשר למצוא את חיל האוויר האמריקאי, פורד, ג׳ט בלו, דלתא, פייסבוק, אובר, פורשה, AWS ועוד – לצד חברות תעופה, חברות חשמל, שילוח, רכבות, ליגות ספורט, גופים ביטחוניים וממשלות ברחבי העולם.

״אקלים הוא משהו שהאנושות מתמודדת איתו באופן יום־יומי. כבן אדם פרטי, כשאתה נוסע לחו״ל, או שאתה צריך להתכונן לאירוע מיוחד – זה התרחיש הרגיל שכולנו מכירים. אצלנו אתה לא צריך לחפש מתי יירד גשם, אתה רואה את האירועים הקרובים אליך״. 

אבל למה אני צריך דווקא אותך? יש הרי עוד שירותי מזג אוויר.

״בניגוד לחברות אחרות, הביזנס העיקרי שלנו הוא מזג האוויר, ואנחנו עושים הכל כדי להציג לך אותו הכי נוח והכי מדויק שאפשר״.

בשנה שעברה הכריזה החברה על כוונתה לבנות לוויינים ראשונים מסוגם שיוכלו לשפר את חיזוי מזג האוויר בעולם כולו. ״אנחנו מפתחים לווין משלנו עם מכ״מ שיוכל לסרוק את כל כדור הארץ. הרדארים הקיימים לא מספיקים – תהיה לנו פריסה שבעזרתה נוכל לספק מידע על מזג האוויר לכל העולם״.

אנחנו יכולים להודיע לחברות משלוחים כמו וולט או אובר שצפויות הצפות ושהן לא יוכלו להוציא את השליחים; לסייע למכוניות חשמליות לעשות אופטימיזציה למסלול ולהאריך את חיי הסוללה; לשלוח התרעות לעיריות על הצפות ברמת הרחוב

איזה פעולות חברות יכולות לבצע בעזרת המידע שלכם?

״אנחנו יכולים להודיע לחברות משלוחים כמו וולט או אובר שצפויות הצפות ושהן לא יוכלו להוציא את השליחים שלהן. אנחנו יכולים לסייע למכוניות חשמליות לעשות אופטימיזציה למסלול ולהאריך את חיי הסוללה. חברות ביטוח יכולות לחשב פרמיה לביטוח רכוש בהתאם לתנאי מזג אוויר. בארצות הברית יש לפעמים ברד בגודל של אבנים, וחברות הביטוח שולחות התראות ללקוחות שלהן להכניס את המכונית לחניון או לאזור בטוח אחר. 

״בארץ, לדוגמה, הגשם יורד במכות וגורם להצפות, עם כמות גדולה של משקעים בזמן קצר. אנחנו יכולים לשלוח התרעות לעיריות על הצפות ברמת הרחוב. היום כשעיריה נערכת להצפות היא לא יודעת איפה יירד הגשם, אנחנו יודעים להגיד לה״. 

איך זה עובד?

״אנחנו מקבלים מידע מסנסורים כמו מכמ״ים שונים של מזג אוויר (ובעתיד יהיו לנו את הלווינים), ואנחנו יודעים לקחת כל מיני מודלים קיימים ולחבר אותם למודל שלנו, שיודע לזקק את המידע בצורה האופטימלית״.

לחות גבוהה, ראות נמוכה, גשם קל וכן הלאה

אלבז, בן 44, בוגר המחלקה לתקשורת חזותית (2007) בבצלאל, החל את דרכו המקצועית לאחר הלימודים בעולם הפרסום, עד שהצטרף לחברת ICQ, חלוצת האינסטנט־מסג׳ינג הישראלית. אחר שנתיים כמעצב מוצר במיי־הריטג׳ הוא הקים ב־2012 את TinyTap, מרקטפלייס של משחקים לגיל הרך, וב־2020 הצטרף ל־Tomorrow.io.

כיום הוא אחד מארבעה מעצבים בחברה, כשכל מעצב אחראי על תחום אחר (אנטרפרייז; מרקטינג; אפליקצית מובייל; אפליקציית ווב). ״כשאנחנו פונים לצרכן הפרטי אנחנו מנסים להביא משהו אחר משאר האתרים. היום אנשים ׳צורכים׳ את מזג האוויר בטבלאות, ואנחנו מנסים לשבור את זה, שלא תצטרך לחפש מה רלוונטי עבורך. אנחנו כבר נציף לך את מה שחשוב״.

איך זה בא לידי ביטוי?

״לדוגמה, היו לנו אייקונים מופשטים יחסית שלקח יותר זמן להבין. עיצבנו אייקונים יותר חווייתיים שמציגים איך ייראה האירוע המרכזי הבא: לחות גבוהה, ראות נמוכה, גשם קל וכן הלאה. מזג האוויר הוא מאוד ויזואלי, לדימוי יש תפקיד חשוב בהעברת המידע: מתי יתחיל לרדת גשם, מתי הוא ייפסק. אתה לא רואה את הטבלה עם כל המספרים, אבל אם אתה רוצה להתעמק יותר כמובן שהיא שם״.

מה הכי חשוב אם כך? 

״בסופו של דבר אנחנו רוצים לספק חוויה שתהיה זכורה לטובה, והכי חשוב שהמשתמש יכנס ויגיע למה שהוא מחפש כמה שיותר מהר. שלא תצטרך לפשפש יותר מידי, אבל אם תרצה תוכל לחפור ולגלות מידע מדויק. 

״אנחנו מנסים להבין את היוזר, למה הוא הגיע אלינו, איך הוא הגיע. ואז אנחנו מנסים להבין איך אנחנו עושים משהו שונה משאר אתרי מזג האוויר. אנחנו מנסים להביא חוויה אחרת, מה שאנחנו קוראים לו weather advisory. 

״התפקיד שלנו זה להנגיש מידע מדעי – לפשט את כל התהליך, להוריד עומס, להדגיש תובנות חשובות, לאפשר ללקוח – על סמך המידע שהוא רואה – לקבל את ההחלטות הנכונות ואפילו מציעים לו מה לעשות; לעצור משלוח, להקדים אימון וכן הלאה״. 

אפרופו מה הלאה, מה עוד נשאר לכם לעשות אם הכל עובד?

״לאחרונה יצרנו ווידג׳טים לאתרים, למדינה ספציפית או לבעיה נקודתית. לדוגמה, ווידג׳ט לאש: באוסטרליה יש בעיה של שריפות ואתה יכול לשים באתר שלך ווידג׳ט שיתריע על מזג אוויר שיכול לגרום לשריפות. 

״בנוסף, פיתחנו דף בריאות: יש אנשים שאלרגים לחלקיקי צמחיה בתקופות מעבר, שגורמים להם עיטושים וגירודים, ואנחנו מספקים התראות של זה. יצרנו אנימציות של חלקיקים שעפים, שמציגים לך בצורה ויזואלית ברורה את המצב. יש מדינות כמו סין והודו עם זיהום אוויר מטורף – ואנחנו יכולים להתריע גם על זה״.

birds

כשאתה מסתכל על תחילת הקריירה שלך, מה השתנה ומה נשאר אותו דבר?

״הטכנולוגיה ללא ספק הקלה על היכולת להוציא את התוצר העיצובי ההחוצה, אבל הכלים הבסיסים נשארו אותם כלים: טיפוגרפיה, קומפוזיציה, היררכיה וכן הלאה. עד לא מזמן האתגר היה לעמוד בקצב השינויים שקורים בעולם העיצוב. יש כלים חדשים, טכנולוגיות חדשות, אבל מבחינתי האתגר הוא לקחת מוצרים מורכבים ולפשט אותם. זה מה שלוקח לי הכי הרבה זמן בעבודה: לקחת את כל התהליך המורכב שמתחיל בלווין בחלל, ממשיך במודלים סטטיסטיים, ולתרגם ולהנגיש את המידע ללקוחות שלנו, עד לרמת הטלפון. 

איך ייראה העתיד? הוא לא יראה טוב, יהיו עוד אסונות מטורפים. צריך להיערך נכון ולצמצם את הנזק ככל האפשר

״מעבר לכך, אנחנו עשור בתוך מהפכה עיצובית מדהימה. פעם היו פחות מתייחסים אליך כמעצב, והיום אנחנו מעורבים בכל ההחלטות, עובדים איתנו, סופרים אותנו, זה הרבה יותר מודגש. נותנים לנו יד חופשית להציע איך אנחנו רואים את הדברים.

״תהליכי העבודה השתנו והמעצב נמצא בתהליך מתחילתו ולוקח חלק חשוב בפיתוח המוצר. שיטות עבודה כמו חשיבה עיצובית עוזרות לנו להגיע למוצר טוב ומדויק יותר עבור הלקוחות שלנו, כמו גם שיטות הקולברציה שהתפתחו והשתפרו, והעבודה עם צוותים מרחוק שהתגברו בעקבות הקורונה״.

בכל מקרה נראה שמבחינת מזג האוויר תמיד תהיה לכם עבודה.

״כן. איך ייראה העתיד? הוא לא יראה טוב, יהיו עוד אסונות מטורפים. צריך להיערך נכון ולצמצם את הנזק ככל האפשר״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. מושון

    וואו, איזה מוצר מעניין וראוי לעבוד עליו. ברכות…

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden