כל מה שחשוב ויפה
יוסי וולף עם temi 2. צילומים: מ״ל
יוסי וולף עם temi 2. צילומים: מ״ל

יוסי וולף רוצה למכור לנו רובוט במחיר של לפטופ

אחרי שהקים שלוש חברות רובוטיקה, יוסי וולף מאמין שהאתגר הוא לא במדעים המדויקים אלא בעולמות האמנות ומדעי הרוח. ״רובוט לא צריך להיראות כמו כלב או בן אדם. אם אתה רואה רובוט עם עיניים, אל תקנה״

בשנת 2015, אחרי קריירה עניפה בעולם הרובוטיקה בעולם הבטחוני, יוסי וולף החליט שהוא רוצה יותר, במקום למכור רק לממשלות – רצינו להגיע לבתים, לגעת ביותר אנשים. זה קרה בעקבות ביקור שגרתי אצל סבתו שהפך מבחינתו לאירוע מכונן.

״הלכתי לבקר את סבתי זכרונה לברכה, והידיים שלה התחילו לרעוד. היא הייתה במצב מצויין מבחינה קוגניטיבית אבל כשהיא הגישה תה ועוגיות זה היה מכמיר לב. ירדתי למטה, קניתי לה הליכון, והיא אמרה לי תעיף את זה מפה, זה מוצר של זקנים. זה העליב אותה. שאלתי סבתא, רובוט את רוצה? והיא אמרה רובוט זה מגניב״.

לא היו כבר מוצרים אחרים דומים?

״ידעתי שהיו נסיונות בעולם לעשות רובוטים לקשישים וכולם נכשלו. החלטתי שאני מקדיש לזה את הקריירה. תמיד הייתי אומר לסבתא שלי אני החייל שלך, גרתי דקה ממנה, את צריכה אני בא. עם הרובוט אני יכול מיד להגיע, את אפילו לא צריכה לחכות ואני יכול להגיע בווידאו, לצרף רופא, אם חס וחליל נפלת הרובוט יכול להגיש לך דברים, ויהיה לך מעין סנשו פנשו. זה היה הרעיון, עם זה יצאנו לדרך.

״תוך כדי פיצוח התחלנו לחשוב על עוד שימושים של הרובוט – לדוגמה חנויות, לקבל פנים של לקוחות, אבל בעיקר לשרת אנשים בודדים או שקשה להם כבר להחזיק את הסמארטפון. היום אנחנו חברה מספר 1 בעולם בתחום״. 

איפה אתה משרטט את הקו בין רובוט עם מאפיינים אנושיים למוצר טכנולוגי?

״לעומת מאות חברות שנכשלו – הבנו שהוא לא צריך להיראות כמו כלב או בן אדם – בדרך כלל תאכזב ותהפוך את הרובוט לצעצוע מאוד יקר וגימיקי. אין צורך ברגליים כדי לנוע במרחב, אין צורך באזניים או עיניים. כל הרובוטים היפנים של כלב שעושה סלטה או עולה מדרגות – כולם כשלונות עסקיים. זו טעות מיסודה, אין לזה שום הצדקה.

״מעבר לזה, קודם כל מחיר זול. הצלחנו להגיע לרמת יצור שעולה לנו לייצר רובוט בפחות מ־1,500 דולר ואז אפשר למכור במחיר של לפטופ. זה היה לנו חשוב מאוד, הבנו שזה לא יכול להיות מאוד יקר בשביל להגיע להרבה אנשים. אנחנו ישראלים משוגעים ובשביל לעשות את זה זול זה לא רק להגיד – פיתחנו את החיישנים מאפס והשקענו בתהליך הרבה כסף.

רובוט לא צריך להיראות כמו כלב או בן אדם. אין צורך ברגליים כדי לנוע במרחב, אין צורך באזניים או עיניים. כל הרובוטים היפנים של כלב שעושה סלטה או עולה מדרגות – כולם כשלונות עסקיים. זו טעות מיסודה, אין לזה שום הצדקה

״הדבר השני שהיה לנו מאוד חשוב הוא שחווית המשתמש תהיה קרובה למושלמת. אם זה מיועד לסבתא שלי, אז כל דבר שהוא יותר מכפתור אחד – איבדתי אותה. לרובוט יש כפתור אחד על הראש שהוא הכפתור המרכזי – זה צריך להיות ברמה של לכבות ולהדליק את האור.

״הדבר השלישי זה לא לעשות רובוט רק כי קוראים לו רובוט, אלא לתכנן מכונה שהיתרון שלה יהיה ברור. בחרתי בעולם של וידאו בשילוב של מהפכת סירי ואלכסה. לא יכולתי להתאפק מלהוסיף דליברי, היכולת להעביר דברים ממקום למקום, והוספתי מגש – משלוח מים, סנדוויצ'ים, תרופות, ואפשר גם להוסיף סנסור לגילוי חום, טמפרטורה, קורונה.

״בסופו של דבר מה זה רובוט? נקודה שמחברתי בין העולם הפיזי לעולם הדיגיטלי בתלת־ממד, בניגוד ללפטופ שמחבר אותך לסביבה בדו־ממד. אנחנו חיים בעולם תלת־ממדי״.

בן של ציירת 

ב־15 השנה האחרונות הקים וולף שלוש חברות רובוטיקה, ובכולן היה אחראי על המוצר: עיצוב, פיתוח, UI וכן הלאה. האחרונה בהן, temi, מפתחת, מייצרת ומוכרת מגוון רובוטים בעלי יכולות ניווט אוטונומי ובינה מלאכותית.

לרובוט של temi יכולות רבות – כמו משלוחים בתוך מבנים, שירות לקוחות, ליווי, בקרה וניטור, רפואה מרחוק בווידאו, קבלת קהל, הדרכה, חינוך ועוד – שמאפשרות לו להשתלב במגוון רחב של עסקים ברחבי העולם: בתי אבות, בתי חולים, קמעונאות, מלונאות, בנייני משרדים, מסעדות, בתי ספר ואוניברסיטאות, גלריות, שדות תעופה ועוד. החברה מייצרת בממוצע כ־1,000 רובוטים בחודש ומשווקת אותם למפיצים בכ־30 מדינות בעולם.

איך הגעת לעסוק בעיצוב ופיתוח?

״אני מאוד מאוד מעריך עיצוב, מבין את החשיבות של עיצוב בהצלחה של המוצר – הוא צריך להיות גם טוב וגם סופר סקסי. גם בביטחון – להתבלט, למשוך את משתמש לגעת בו, להשתמש בו. כמובן שתמיד בסוף יש מעצב תעשייתי שמעצב את הרובוט, ויש מי שעושה את המשא ומתן בין העיצוב לפיתוח, וזה היה אני – לגשר בין החלום לשטח.

״מעבר לזה אני בן של ציירת, זה חשוב: ברובוטיקה האתגר הוא לא בתחום המדעים המדויקים אלא בתחום האמנות ומדעי הרוח. איך מגשרים על הפער בין הציפיות והדמיון של מה רובוט צריך לעשות – מסאז׳, קפה, להביא בירה – לבין מה שהוא יכול לעשות, מה שהטכנולוגיה יכולה לספק. האתגר בלשים מכונה כזו בסביבה ביתית לטובת בני אדם הוא קודם כל איך אתה מקבל אותו״.

הוא למד פיזיקה ופילוסופיה באוניברסיטת תל אביב אבל לא סיים את הלימודים ויצא לדרך עצמאית בגיל 26. ״התאהבתי בחברה קטנה בתחום הפיתוח של רובוטים, זה נורא יצירתי ונורא מגוון זה קצת כמו לגו – יש בזה מצלמות, מנועים, תוכנה, ממשקים – זה נורא כיף. כאיש פיתוח היה לי חופש להחליט, לשנות.

״התחלנו ממש מכלום, השוק הבטחוני היה יותר טבעי לצמוח בו כי יש שם יותר תקציבים וצורך יותר מובהק. ROBO-TEAM הפכה להיות חברה בטופ שתיים העולמי של רובוטים מצילי חיים, שמשרתים את הגולנצ׳יק בסביבות מסוכנות, במנהרה של חמאס, בגדר המערכת או חפץ חשוד באפגניסטן. הקמנו חברה ומאד מכרנו בלמעלה מ־100 מיליון דולר מוצרים רובוטיים לממשלות בכל העולם.

״גם שם העיצוב היה מאוד אקוטי – ארגונומי לגב, המשקל קריטי, פשטות הפעלה תוך כדי לחץ של מלחמה. נאלצנו לתרגם את הרובוטיקה לשימוש בשדה הקרב, אין יותר מורכב מזה עם כל הנשק והמים והאפודים עליך. זה היה בית ספר אדיר. היום זו חברה מאוד מצליחה, אני את שלי עשיתי שם. הייתי שם אחראי על העיצוב וה-R&D״.

birds

מה עושים הרובוטים האלו?

״שלוש משימות מרכזיות: איסוף מודיעין טקטי. אתה הולך בקסבה ואתה רוצה לדעת מה יש מימין, משמאל, בגב, אתה יכול לשלוח אותם ולאסוף מודיעים. הוא צריך לדעת לטפס מדרגות, אין אינטרנט, בכל מזג אוויר. יש רובוטים במשקל של שני קילו שאפשר לזרוק לתוך חלון ולא משנה איך הוא נופל, אתה רואה מה קורה.

״יש את ה־12 קילו שעולה במדרגות, יש את ה־50 קילו שיכול לשבור דלת ויש את ה־400 קילו שיכול לקחת על הגב משקלים של תחמושת או מצלמה. הממשקים הם מדהימים כי אתה רוצה שהחייל יהיה עסוק בסביבה שלו, אז הרובוט עוקב אחרי החייל, אתה לא צריך להפעיל אותו. זו הייתה פריצת דרך״.

איך אתה נמנע מזה שהרובוט הביתי יעצבן אותי?

״קודם כל הוא לא נושך. הוא מאוד מאוד מאוד אלגנטי, ארגונומי. עשינו 20 סייקלים של עיצוב כולל יצור, כדי שלא תשמע אותו, הוא שקט נורא. הוא לא נתקע בכלום לעולם – יש לו מעין כיפת ברזל דמיונית שהוא רואה את כל המכשולים – הוא לא יתקע בכלום. הוא יפנה אליך מאוד בעדינות, אין לו פינה מחודדת, הוא כולו עגול. 

״היה דיון כל הזמן מה צריכים להיות הממדים שלו. ככל שהוא יותר גבוה הוא יותר יציב, ככל שהוא יותר נמוך הוא פחות נוח לשימוש. הגעתי למסקנה שאני חייב למצוא עוגן שממנו אני אצא והעוגן הוא שולחן. לשמחתי לשולחנות בעולם יש גובה סטנדרטי וגובה המגש של הרובוט הוא בדיוק גובה של שולחן, וגובה הראש הוא בדיוק מעל השולחן – נעים, לא גבוה, לא מאיים – אתה לא תראה עליו בורג אחד. הוא נראה כאילו הוא יציקה אחת.

לשולחנות בעולם יש גובה סטנדרטי וגובה המגש של הרובוט הוא בדיוק גובה של שולחן, וגובה הראש הוא בדיוק מעל השולחן – נעים, לא גבוה, לא מאיים – אתה לא תראה עליו בורג אחד. הוא נראה כאילו הוא יציקה אחת

״כל הדברים האלו היו נורא חשובים ולכן הוא לא כל כך מציק. ועדיין אנחנו מתמודדים עם זה שאתה רוצה להגיד לו temi בוא לפה והוא לא בא. צריך להגיד לו לאן ללכת. וכשהוא יגיע הוא יחפש אותך ויסתכל עליך. ואם תרצה תלחץ על כפתור ותתקשר לנכדה שלך או תשים מוזיקה ביוטיוב.

״זה ניסיון אמיתי בהשקעה של מיליונים להגיע לארגונומיה של בני אדם. זה הרובוט היחיד היום שנמכר בכמויות שכל כולו מעוצב לבני אדם. שואב אבק או רובוט במפעל לא מענין אותו בני אדם. temi מיועד כולו לסבתא שלי וקשישים מאוד אוהבים אותו: הוא נעים להם, הוא קל, הוא מגניב, נותן הרגשה נוחה. מרגיש מאוד ׳אפלי׳, מינימליסטי, בלי אוזניים, בלי עיניים, בלי זנב. אני תמיד אומר אם אתה רואה רובוט עם עיניים אל תקנה״.

ומה הלאה?

״אנחנו בהתחלה של ההתחלה של ההתחלה. זו תקרת זגוגית בגובה ארבעה מטרים, סדקנו סדק קטן. בהתחלה הוא היה נתקע בקיר זכוכית, הוא פשוט לא ראה אותו. אחר כך אנחנו רוצים שיעלה במעליות, שיילך בבניין ויביא דברים, אז איך אתה מתחבר למעליות: איפה הוא עומד בתוך המעלית; אם באים עשרה אנשים הוא נותן להם לעלות או שהוא נדחף? 

״אנחנו בקשר עם יצרני מעליות, עם סייבר סקיוריטי, ולכל מדינה יש את התקנות שלה. בכל מדינה זה אחרת. שפה אחרת. זו התתמודדות שלנו ואנחנו כל הזמן משפרים. אנחנו יוצאים עם temi 3 עוד מעט – יותר טוב, יותר מהיר, מעבד יותר חזק, מסך יותר גדול. זה כמו ההבדל בין אייפון 1 לאייפון 10. ואנחנו מוציאים לו אחים. לדוגמה במשלוחים – ראנר פיקולו של מסעדות, בבניינים, מסעדות. טבלנו את הרגל באוקיינוס. 

אתה לא מחפש מוצר חדש?

״אני מכור ליצירתיות ולמורכבות הזו, ויש  עכשיו תחום חדש שאנחנו מתחילים לקדם: רובוטיקה לישומים בעולם החקלאי. מה שלמדנו עד עכשיו על רובוטים, אם תחבר את הכל ביחד, תקבל מוזיקה שיכולה מאוד לעזור בסביבה של שדות חקלאיים גדולים. אחרי שמכרנו לחייל ומכרנו לסבתא, הדבר הבא מתבקש שיהיה למכור לחקלאי״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden