כל מה שחשוב ויפה
מרים איסק. צילום: ליסה ריץ׳
מרים איסק. צילום: ליסה ריץ׳

מרים איסק מבקשת שתהיו מודעים להטייה התרבותית שלכם

עם למעלה מ־40 אלף עוקבים בחשבון האינסטגרם, מרים איסק, מעצבת מוצר בחברת Salto, מעודדת את תעשיית ההייטק להשאיר מאחור את הדעות הקדומות ולתת הזדמנות לנשים, לחרדים ולכל מי שהרזומה שלה לא סטנדרטי

כשמרים איסק מספרת למי ששואל מה היא עושה, היא עונה מעצבת תוכנה, כי ״זה יותר קל מלהגיד מעצבת UX ואני לא צריכה להתחיל להסביר מה זה אומר״. אבל אז, היא מספרת, הרבה פעמים מגיעים המבטים המופתעים שמלווים בשאלות: ״באמת? איפה למדת את זה? איך את יודעת לעשות את זה? הרבה פעמים לא מעריכים אותי במבט ראשון״.

הסיבה לכך היא הרקע יוצא הדופן של איסק בתעשיית ההייטק. ההפתעה מתגברת עוד יותר כשמגלים שלעמוד האינסטגרם שלה, שבו היא מסבירה, מלמדת ונותנת טיפים על עיצוב יש מעל 40 אלף עוקבים, ושהיא הספיקה לעשות שיתופי פעולה עם חברות כמו אדובי ופייסבוק.

איסק, בת ה־35, נולדה במנצ׳סטר שבאנגליה. היא רצתה להיות מעצבת אופנה, התקבלה לסנטרל סנט מרטינס בלונדון, אבל אז החליטה לחזור בתשובה ולעלות לישראל. ״ידעתי שיש לי כישרון לעיצוב אז עשיתי קורס עיצוב גרפי בירושלים, רק של נשים, וחשבתי שאני אעצב הזמנות ודברים כאלו. גם חשבתי שאחזור בסוף לאנגליה ושבעלי יהפוך לרבי. זו הייתה תקופה מאתגרת אבל הייתי מלאת מוטיבציה״.

ב־2010 למדה עיצוב אתרים והתחילה לעבוד עם קהל לקוחות מקומי וקהילות יהודיות באמריקה. ״עניין אותי תחום ה־UX/UI, רציתי לדעת איך אתרים עובדים, אם הם עומדים במטרות העסקיות; סקרן אותי להבין איך היוזרים מקבלים את המידע, אם הם לוחצים על מה שהם אמורים ללחוץ.

״לא רק עיצוב לטובת עיצוב אלא גם המרות, AB טסטינג, עיצוב למובייל, רספונסיבי וכן הלאה. עשיתי לעצמי שם בעולם ה־UX, עבדתי עם חברות מעולמות הלמידה באונליין, חינוך, אי־קומרס, וב־2017 התחלתי לשתף את הידע שלי״.

היא קראה ספרים, למדה מתודולוגיות והחלה לשתף עם העולם את הדרך, מהסקיצות לעיצובים הסופיים, ״את הדרך שבה אני חושבת, את הטכניקות שבהן אני משתמשת. נוצרה קבוצה וזה התפוצץ באינסטגרם, בלינקדאין, בטוויטר. זה היה מטורף למישהי כמוני, אנחנו לא מדברים על שיתוף מתכונים או אופנה״.

לבסוף הגיעה לעבודה ב־Salto, שמפתחת פלטפורמת אוטומציה וניהול לשינויים במערכות תוכנה עסקיות – ומסייעת לחברות להתמודד עם הקשיים שנערמים בשימוש במאות תוכנות הניהול (כמו סיילספורס לדוגמה) לניהול מגוון תהליכים ארגוניים.

״הרבה אנשים עובדים על קונפיגורציה אבל לא תמיד אתה יודע מי עשה את השינוי, איך לחזור אחורה, ופה אנחנו נכנסים. אפשר להחזיר את ההגדרות למה שהיה קודם, זו לא קופסה שחורה שאתה לא יודע מה יש בה, וזה נועד לכל המצבים שהעובדים לא היו בטוחים מי עשה מה ומתי. אנחנו מאפשרים יותר נראות של תהליכים״.

את יכולה לתת דוגמה?

״נניח שאתה משנה באחד העמודים של המערכת שאתה עובד איתה את השדה של הטייטל. אבל השדה הזה קשור גם לחלקים אחרים של הפלטפורמה, זה שינוי שמשפיע גם עליהם, והמשתמשים באותם מקומות לא יידעו מה קרה ולמה השם של השדה השתנה.

״עם סאלטו אתה יכול לראות את כל ההקשרים בכל הפלטפורמה, ואתה יכול לדעת על מה זה יכול להשפיע, לדוגמה, לפני שאתה עושה את השינוי. אתה יכול לדחות את השינויים, לעשות רשימה של כל מה שעשית לאורך זמן, אתה יכול לחפש מי עשה את השינוי, וכן הלאה״.

עוזרת איפה שאני יכולה

כמעצבת הבכירה בסאלטו, איסק עובדת עם מנהלי המוצר והמפתחים, ״מקונספט ל־wireframe, אבות טיפוס, מה קורה אם משהו לא עובד, תיעוד; הכל. לפעמים אנחנו מעצבים משהו ואז מנהלי המוצר אומרים שזה לא מה שהם התכוונו אליו. כתוצאה מכך מה שלמדתי עם הזמן זה שצריך להכניס את מנהלי המוצר כמה שיותר מוקדם בתהליך, וגם את המפתחים, כמה שיותר מהר. אתה צריך את הפידבק לפני, לא פחות מאחרי. יש להם תובנות שלי לא יהיו, שיקדמו את התוצר הסופי״.

מה הכי חשוב בתהליך העיצוב?

״להיות סקרנית, לשאול הרבה שאלות. לא לחשוב שאת יודעת הכי טוב, להיות פתוחה לפידבק. שיתוף פעולה הוא חשוב; הכל זה שיתוף פעולה, לחשוב ביחד עם אנשים ממחלקות שונות, עם לקוחות, עם אנשי התמיכה, עם המפתחים. ככה תגיע למוצר הכי טוב. ״ומבחינת UI – קונטקסט, נגישות, עקביות. לקחת את הזמן ולוודא שמה שעשית עובד, לא להציף את היוזר, פוקוס על פעולה אחת בכל פעם״.

מה את יכולה לספר על ההשתלבות שלך בתעשיית ההייטק?

״בעבר – לא בסאלטו – חוויתי גם אפליה מגדרית, וזה היה קשה כאישה כשאת מקבלת תגובות משני הצדדים. דתיים נוטים לפעמים לזלזל בנשים עובדות, מבחינתם הן צריכות להישאר בבית ולאפות חלות. לעומת זאת, אנשים בתעשייה מאוד מכבדים אותי וזה היה נורא נחמד כשדחפו אותי, למרות שזה היה קשה, מבחינה תרבותית. מהבחינה הזאת אני אסירת תודה לסאלטו שמעודדים גיוון״.

איך את חווה את זה?

״אני מודל לחיקוי לנערות צעירות, הרבה נשים פונות אלי לקבל עצות, הן נכנסות לאינסטגרם ומספרות לי שאני המודל שלהן: יהודיה, אישה, בהייטק. הן נדהמות ומופתעות. נשים פונות אלי ומתעניינות איך להיכנס לתחום, מתייעצות על משכורות, תהליכי גיוס, תהליכי עבודה – ואני עוזרת איפה שאני יכולה. או נשים שרוצות לעשות עלייה רואות שאני עובדת בהייטק בישראל, ואני מלמדת נשים דתיות קורס UI ונותנת להן פרויקטים.

״מצד שני, גם אלו שרוצים להעסיק עוד נשים דתיות, עדיין מבקשים תואר, אבל זה לא יכול לקרות כי לנשים רבות אין תואר אקדמי. יש עוד מה לעשות כדי להיות יותר פתוחים לנשים מרקעים שונים, ואתה רואה את זה בארצות הברית, שלא מחפשים תואר בהכרח. הייתי שמחה לראות את זה גם פה – שיהיו יותר פתוחים לאנשים שעשו לדוגמה קורסים באונליין״.

מה היו התגובות הכי מפתיעות שקיבלת?

״הייתה אישה שגרה במיאמי שאמרה לי וואוו, אני אוהבת את האינסטגרם שלך ואני רוצה להיכנס לעולם ה־UX, אני באה לישראל ואשמח להיפגש. נפגשנו, היא הראתה לי את התיק עבודות שלה, פרסמתי את התמונה שלנו בלינקדאין ומישהי שאלה אותי אם אני ממליצה עליה. עכשיו היא עובדת בארצות הברית באפל.

״תהיו פתוחים לנשים שהרזומה שלהן לא בהכרח סטנדרטי. תנו לנשים הזדמנות: שימו מאחורה את הדעות הקדומות ואת ההטייה התרבותית שלכם ותראו שתופתעו״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden