כל מה שחשוב ויפה
דימה קורדון. צילום: מ״ל
דימה קורדון. צילום: מ״ל

דימה קורדון הבין שהעולם לא חייב להיות יפה, אבל שהוא חייב להיות מאוד נוח

האתגר של דימה קורדון, מנהל מחלקת העיצוב של חברת פתרונות האבטחה פרימטר 81, הוא לפנות גם לאנשי ה־IT הוותיקים וגם לדור הצעיר ״שרוצה ממשק וובי, שלא מצריך ממנו לחשוב, שאוהב באזוורדס וטכנולוגיות חדשות״

למרות שזה היה לפני 11 שנה, דימה קורדון זוכר את היום הראשון שלו כמעצב ראשי של קבוצת אתרי Ynet. ״זה היה יום השחרור של גלעד שליט״, הוא מספר, ״ואני זוכר שזה היה היום הכי הזוי בחיים שלי מבחינת עבודה. אלף איש רצים בו זמנית ממקום למקום עם מצלמות, מחשבים, כל אחד צועק. נורא התרגשתי, בדיוק נכנסתי לתפקיד, אתה רוצה לעשות משהו מועיל, אבל אתה לא יודע מה לעשות״. 

11 שנים לאחר מכן, מה הבנת מאותו יום ובכלל ממהתקופה בוויינט?

״ווינט הוא הטופ מבחינת הגשת תוכן, ומה שלמדתי זה שהקהל כל כך שונה ומגוון, שלחשוב שאתה יודע בדיוק מה יקרה לא שווה כלום. כולם נכנסים לדף הבית של ווינט, מכל השכבות גזע, דת, מין, זה נותן לך תמונה רחב של הקהל הישראלי.

״וגם כשיש לך בנגן הווידאו כמה טאבים ואתה יכול להיכנס ולראות סרטונים, מה שקורה בפועל הוא שלמרות שאתה מדגיש את זה, אתה מגלה שהסרטונים היחידים שאנשים רואים הם בטאב הדיפולט, ואז אתה מבין שמה שעשית לא עזר. בזכות הטראפיק הגבוה אתה מקבל פידבק כמעט מידי וצריך לדעת לפתוח את הראש, להתמודד עם התוצאות של מה שעשית, וכל הזמן לנסות לשדרג ולשפר״. 

בשנתיים האחרונות משמש קורדון כמנהל מחלקת העיצוב (Head of Design) של חברת Perimeter 81. החברה מספקת פתרונות אבטחה עבור חברות בכל הגדלים, ומאפשרת התחברות מרחוק במתודולוגיית ZTNA, ראשי תיבות של zero trust network access, ״אפס אמון בהכל, חוץ ממה שהגדירו מראש. 

״כל עוד מנהל הרשת לא הגדיר אחרת, אתה לא יכול להתחבר לשום מקום, גם בתור עובד החברה. אתה מתחבר לענן שלנו בעזרת מכשיר שהוגדר מראש, ומשם אתה יכול לקבל גישה למקום שאליו אתה אמור להגיע.

״האדמין מגדיר מה מותר, למי, מתי, מאיפה, לאיזה פרק זמן ולאן להתחבר. כל עוד אתה עומד בכל הקריטריונים ואתה עונה על כל הדרישות שהגדיר מנהל הרשת, רק אז יש לך גישה מלאה למקום שאתה רוצה להגיע אליו. אם לדוגמה הגדירו לך שאתה יכול להתחבר רק בארצות הברית ואתה בישראל, לא תצליח להיכנס, גם אם זה מהמחשב האישי שלך״.

קורדון, בן 43, למד פסיכולוגיה ומנהל עסקים; החיבור שלו לעולם העיצוב התחיל בשנות ה־90 בגרסת 4 של פוטושופ. ״התלהבתי מלהדביק ראשים לאנשים ולעשות דברים מצחיקים. נסחפתי לזה, קניתי ספר והתחלתי ללמוד את התוכנה כמו שצריך. ברגע שהרגשתי שהספיק לי מכרתי את האוטו וקניתי מחשב חזק. עד היום אני זוכר את עצמי עומד בתחנת אוטובוס בשיא החום ומקלל למה מכרתי את האוטו״.

בשנת 2000 התחיל לעבוד כמעצב מתלמד בחברה שבונה ומעצבת אתרים, שם הבין שזה מה שהוא רוצה לעשות. ״עברתי את כל השלבים בקריירה, מגיפים ובאנרים ועד לעיצוב ואפיון מערכות וממשקים בכל רמות הקושי. ב־13 השנים האחרונות אני מנהל צוותים, מתוכן שש שנים כעצמאי ובאינבסטינג.קום״. כשהצטרף לפרימטר 81 הוא היה עובד מספר 43 וכיום החברה מונה מעל 300 עובדים, שמונה מהם מעצבים שעובדים בסטודיו (״ואנחנו מגייסים״).

״בעזרת פשטות והבנה בסיסית של ממשק, אנחנו גורמים למשתמשים שלנו להתנהל בתוך המוצר עצמו כמעט בלי עזרה, ואנחנו רואים את זה כניצחון מטורף. אלה משתמשים שרגילים לעבוד עם ממשקים מאוד מסורבלים, ופה אנחנו מציעים להם משהו אחר לחלוטין. ברמה של כמה קליקים אתה יכול להתנהל בתוך הממשק, מה שבמקומות אחרים מצריך למידה.

״והכל מנותח לפי פרסונות, קהל היעד. תחום ה־IT הוא תחום שמרני, עם הדימוי של אנשים שרגילים לעבוד עם ממשקים מסורבלים, יושבים בחדר שרתים ומסתכלים על מסך שחור־לבן ולא נוגעים בכלום כל עוד הכל עובד. 

birds

״מצד שני יש דור צעיר שאומר אנחנו לא רוצים את זה; אנחנו רוצים ממשק וובי, קל, לוגי, שלא מצריך ממני לחשוב – אני רוצה להיכנס להגדיר את מה שאני רוצה ולצאת, וכשאני אחזור לשם בפעם הבאה אני לא אצטרך ללמוד את הממשק הזה מחדש. מבחינה שיווקית אנחנו צריכים למשוך גם את אלה וגם אלה.

״וגם הקופי הוא משהו קריטי. יש פרסונות שהכתיבה הטכנית מדברת אליהם, ויש מי שאוהבים יותר באזוורדס, רוצים לשמוע על טכנולוגיות חדשות״.

מה עוד יש לעשות כשהמוצר עובד ויש לקוחות?

״חוץ מחדשנות טכנולוגית (והוזלת מחירים), יש כל הזמן עבודה על פיצ׳רים חדשים. מחלקת הפרודקט עובדת מול הלקוחות, ולאחר מחקר מעמיק שלהם האם הפיצ׳ר הזה נחוץ, אם יש מספיק לקוחות שצריכים אותו, האם יהיו לו שימוש, זה מגיע אלינו. אנחנו חוקרים תהליכים עיצוביים נטו, חוקרים את השווקים, ורק אז מתקדמים.

״או לדוגמה דיזיין סיסטמס: זו לא סתם ספריה של רכיבים. זה חלקית נכון, אבל הנושא המרכזי הוא שיטת עבודה: ולא רק של הסטודיו אלא גם של מחלקת הפרודקט והפיתוח. זה אומר שאנחנו מתכננים ובונים בסיס גמיש ומתוחכם, על מנת שבעתיד נוכל ליצור רכיבים בזמן הכי קצר ובעלות הכי נמוכה מבחינת עלייה לאוויר.

״כל הצוותים חייבים לעבוד ביחד בשיטת עבודה אחידה. להטמיע מהלך כזה בחברה זה לפני הכל לאחד את כל המחלקות ביחד שכולן יחשבו באותו כיוון ואותו ראש. נכון להיום הטמענו דיזיין סיסטם אחד שעונה על כל הצרכים של מחלקת השיווק. אם קודם היינו מסוגלים לשחרר בחודש ארבעה עמודי נחיתה, כיום אנחנו מוסגלים לבנות 25 בשבוע, חלקם בלי התערבות של הסטודיו״. 

מה העיקרון החשוב שעומד בבסיס של העיצוב?

״פשטות. להביא את המשתמש בצורה הכי קלה לביצוע פעולה״. 

איך עושים את זה?

״מחקר, דאטה, ובכמה אחוזים בודדים גם תחושת בטן וניסיון מהעבר. פעם כולם התבססו על תחושות בטן, אבל התקופה הזו הסתיימה. אנחנו גאים בשימוש שלנו בדאטה ונמצאים בעקומת למידה מתמדת; כל הזמן מנסים לנתח ולשפר את עצמנו.

״בחברות קודמות שעבדתי בהן, דברים עלו לאוויר לפעמים בצורה כמעט אקראית, ואחרי תקופה של פידבקים היינו מנסים לנתח את התוצאות. לפני כמה שנים הנושא של דאטה היה פחות על הפרק ואנשים ניחשו. היום אנחנו יודעים שבסוף הכל זה מספרים נטו. גם אצלנו היו מקרים שהייתי בטוח שהקמפיין יעבוד ופתאום גילינו שהוא לא עובד, ואחרי שבדקנו ושיפרנו, אפילו ברמה של צבע, הגרף החל לטפס למעלה; אני מתלהב מזה רצח״.

אתה יכול לתת דוגמה?

״לדוגמה הדשבורד שלנו: יש לכל חברה כמויות גדולות של דאטה  שאנחנו יכולים להגיש בצורה ויזואלית: מספר משתמשים מול מספר מנויים, טראפיק, כמה הרשת עמוסה או פנויה, ואם הרשת עמוסה מדי אנחנו יכולים להציג לדוגמה המלצה להגדיל את הנפח״.

בפרספקטיבה של 20+ שנה בתחום, מה השתנה ומה נשאר אותו דבר?

״שום דבר לא נשאר אותו דבר, הכל השתנה. שאלו אותי פעם מה אני חושב שיקרה בעתיד, והדבר היחיד שפגעתי בו נכון היה שמה שישפיע זה הטלפונים, שאנחנו צריכים להתייחס לזה. כולם מדברים על טרנדים, חלק  פוגעים אבל לרוב לא. השוק מגיב בכל מיני צורות, וגם לכל מדינה יש מנטליות אחרת.

״לגביי, הבנתי שכנראה אני לא אצליח לעשות את העולם יפה יותר. אבל יותר מזה, הבנתי שהעולם לא חייב בהכרח להיות יפה, אבל הוא חייב להיות מאוד נוח: צריך לדעת להנגיש את מה שבאמת חשוב בעזרת המסר שאתה רוצה להעביר. צריך למקד את הלקוח הפוטנציאלי למקומות שאתה רוצה לקחת אותו אליהם, וללוות אותו בצורה זהירה לאורך כל הדרך.

״בסוף יופי זה עניין של טעם. ברגע שאני רואה מוצר או אתר כלשהו שמעוצבים עם אסתטיקה נכונה, שהדברים יושבים במסך כמו שהם צריכים להיות מבחינת טיפוגרפיה, צבעוניות, מיקוד של הגולש, אני יושב ונהנה״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. רופנר

    אלוף!!!

  2. אופיר

    אלוף!!!

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden