כל מה שחשוב ויפה
רעות אלון. צילום: רננה פלצ׳ינסקי
רעות אלון. צילום: רננה פלצ׳ינסקי

רעות אלון עוזרת למהגרי עבודה לבנות עתיד טוב יותר

רעות אלון, מנהלת עיצוב בחברת הפינטק Rewire, מסייעת למהגרי עבודה לבצע פעולות פיננסיות, ומתמודדת עם האתגר של פנייה למשתמשים מעשרות מדינות בשמונה שפות שונות

כשרעות אלון הצטרפה ב־2019 כמעצבת מוצר לחברת הפינטק Rewire, אחד הדברים הראשונים שהיא רצתה לעשות היה לעצב מחדש את החוויה שמספק המוצר שפיתחה החברה. ״כשהתחלתי לעבוד פה העיצוב היה מאוד מבוסס טפסים, הרגיש מאוד טכני, כאילו מפתח יצר את כל החוויה של הדבר הזה.

״כשאמרתי שאני רוצה לנסות לעצב את החוויה מחדש, אמרו לי ׳תחכי, רק הגעת, אל תיכנסי לזה; המוצר עובד, יש לקוחות׳. על דעת עצמי החלטתי לעבוד על זה בסופי שבוע ובערבים, והדלקתי אנשי פיתוח בארגון על הרעיון״.

מה היה הרעיון?

״עיצוב מחדש של כל חווית המשתמש. היינו מרחק שנות אור מהמתחרים למרות שהיו לנו המון לקוחות והצמיחה החודשית הייתה טובה. ולכן היה קשה להצדיק את העבודה הזו: הייתי צריכה לשכנע שצריך לחשוב על חווית משתמש כמו שאתה חושב על קוד. הבעיה היא שקשה לכמת חוויית משתמש בכסף; קשה לשים לזה מספר״.

Rewire נוסדה בשנת 2015 במטרה לסייע למהגרי עבודה לבצע פעולות פיננסיות במדינות שאליהן עברו, ובראשן העברות כספים למשפחות שנשארו במדינות המקור. האפליקציה מאפשרת למהגרים למצות את הפוטנציאל הפיננסי שלהם ולבנות עתיד טוב יותר להם ולבני משפחותיהם. 

בשנה האחרונה אלון מובילה את תהליך העיצוב מחדש של האפליקציה של ריווייר, תוך כדי התמודדות עם שורה של אתגרים: הצורך להפוך אותה לידידותית ונגישה בכל השפות, להטמיע שורה של שירותים חדשים שמתווספים ללא פגיעה בנוחות, לשמור על אחידות גרפית בכל השפות על אף השונות הגדולה ביניהן ועוד. 

״החברה לקחה על עצמה את כל הניהול הפיננסי של עובדים זרים. אלה אנשים שמתנהלים בשתי מדינות שונות – במדינה שבה נולדו ובזו שאליה עברו לעבוד. יש להם חשבונות חיסכון, משפחה שהשאירו מאחור, חשבונות שהם ממשיכים לשלם. אנחנו מנסים להיות ההאב הפיננסי ולתת להם את כל הפתרונות – מלהפקיד משכורת דרך להעביר תשלומים ועד הוספת שירותים משלימים״.

את יכולה לתת דוגמה?

״קח לדוגמה פיליפינים שעובדים בישראל וצריכים לשלם ביטוח לאומי בפיליפינים. זה שירות שהוספנו באפליקציה, במקום שיצטרכו לשלוח כסף לבן משפחה בפיליפינים שיילך וישלם שם״.

כיום האפליקציה של Rewire מוצעת בשמונה שפות שבהן מדברים כ־600 אלף לקוחות החברה, מהגרי עבודה שעובדים בישראל ובעשרות מדינות באירופה. רובם ככולם לא בקיאים באפליקציות פיננסיות וחלקם אף מתקשים כללית בהפעלת מכשירים דיגיטליים. 

״האתגר הראשון והכי משמעותי הוא העובדה שהלקוחות שלנו לא מגיעים משוק אחד. אלה לא רק לקוחות ניגרים או פיליפינים, שאתה יודע מה המוצרים הפיננסיים שהם נוהגים להשתמש בהם, מה האסתטיקה שמדברת אליהם. הם מכל העולם.

״זה אומר לתרגם את כל האפליקציה עם איזורים יעודיים ללקוחות ספציפיים. זה לתת את האקסטרה מייל, זה לא רק לשלוח את הכסף. זה לתת עוד בנפיט של פתיחת חשבון כמה שיותר מהר, בלי כל הטופסולוגיה, משהו הרבה יותר דיגיטלי מהיר״.

להוריד את מספר השאלות

אלון, בת 32, היא בוגרת לימודי תעודה בתקשורת חזותית (2008) ובעלת תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים (2011), שניהם מאוניברסיטת אריאל. ״אבא שלי אמר שעיצוב זה לא מקצוע, אבל אני ידעתי שעיצוב זה הדבר שאני רוצה לעשות״. תוך כדי הלימודים היא עבדה במשרה מלאה כמעצבת בסטארט־אפ קטן. לאחר מכן עבדה כארט דירקטורית במשרד פרסום במשך שלוש וחצי שנים, שם התחילה את הדרך בעולם הדיגיטל.

״אז הבנתי שהתחום שהכי מעניין אותי זה חווית משתמש. עברתי כל מני חברות סטארט־אפ קטנות, חברת פורקס (אני גיקית של קריפטו), עבדתי במשך שנה וחצי כמנהלת מוצר ומעצבת בחברה שמתעסקת במכירת יין כשהוא עוד בחבית, מבוסס על בלוקצ׳יין. זה עובד, אבל השותים הכבדים של יין לא נמצאים במקומות האלו…״.

ואז הגעת ל־Rewire. איפה התחלת את תהליך העיצוב מחדש?

״רק לתהליך של עיצוב בניית פרוטוטייפ עובד הקדשתי משהו כמו שנה וחצי, כולל ראיונות עם משתמשים. לא יצא כלום ללקוח במשהו כמו שנה וחצי, זה היסטרי: זה להבין משתמשים, מתחרים, הכל כדי להגיע לתוצאה הכי טובה.

״תהליך שליחת הכסף היה הפיצוח העיקרי. הדבר הראשון שמשתמש צריך לעשות זה להזין את הפרטים של האדם שהוא מעביר לו את הכסף. לכן הדבר הראשון שעשינו היה לאפשר לאפליקציה לשאוב את הפרטים מאנשי הקשר בטלפון.

״בהמשך הוספנו אפשרות שכרגע בפיתוח: אני לא יודע איפה המשתמש רוצה לקבל כסף אז האפליקציה יודעת לשלוח סמס כדי שיזין את הפרטים; או שמירת אמצעי תשלום שונים במקום אחד, כמה שאתה רוצה, מסוגים שונים. המטרה הייתה בכמה קליקים פשוטים לבחור איש קשר, סכום, ללחוץ סנד ולסיים – להוריד את מספר השאלות ששואלים את הלקוח כל הזמן.

״כך, אם עד היום האפליקציה הייתה ממוקדת בשליחת כסף, עמוד הבית שלה דומה לעמוד הבית של רוב הבנקים שאתה מכיר. יש באלאנס, אתה יכול לראות העברות אחרונות, אבל שמרנו על האיזון העדין בין המיין ביזנס ללהמשיך להציע עוד שירותים״.

מה זה אומר מבחינת הלוק אנד פיל של האפליקציה?

״היה קונפליקט שהיינו צריכים לפתור: ההבדל בין הקהל הניגרי לפיליפיני לסיני היה מאוד גדול בין מה שכל קהל מחשיב כנקי, אסתטי מושך לעין, והיינו צריכים למצוא משהו יחסית פשוט שיהיה לנו קל לתת את מה שהם מחפשים.

״התוצאה היא שבעמוד הבית יש חצי מסך עם היתרה על רקע וידאו. לפיליפינים זה הפריע לעומת ההודים והניגרים שאמרו איזה יופי. מתוך זה החלטנו לתת למשתמש לבחור איך נראה עמוד הבית שלו – סטטי או זז, דארק מוד וכן הלאה; שהם יבחרו מה הם רוצים לראות. זה מאפשר לנו עוד כלי לציין אירועים מיוחדים. לדוגמה, כשמגיע ראש השנה הסיני לשים וידאו מתאים ברקע, ולהראות להם שאנחנו מכירים אותם; או להציע דברים מהמרקטינג, העברות חינם וכן הלאה״.

כמה אתם מחוברים למשתמשים שלכם?

״יש לנו מנהלות קהילה שמחוברות בקשר ישיר כל הזמן עם הלקוחות ואיתנו. Rewire היא אחד המקומות היחידים שקל לי להשיג ראיון עם משתמש. הפידבק שהם נותנים לי שווה הכל, בלי זה בחיים לא הייתי מצליחה לעשות דברים כמו שצריך. הרבה ראיונות לא כוונו בכלל למשהו ספציפי – איך אתה מתנהל, מי נשאר במדינת מקור שלך, אתה מתכוון לחזור – זה להכיר את הפרסונות מאחורי הלקוחות שמשתמשים במוצר״.

מה משותף בכל זאת למשתמשים? 

״יש סדר ומוסכמות בכל השירותים הפיננסים. לפני שהתחלתי לעבוד דבר ראשון בדקתי את כל הבנקים בגרמניה, הולנד, אנגליה וכן הלאה – יש גריד יחסית ברור איך דברים צריכים להיראות. הכל צריך להיות מאוד ברור, בלי ממשק מיוחד, מכובד, מסודר, שהעין תוכל לסרוק במהירות את המסך ולהבין מהר מה קורה״.

birds

בפרספקטיבה של העבודה בתחום, מה השתנה ומה נשאר אותו דבר?

״הדבר היחיד שמעצב צריך זה לא לפחד ללמוד דברים חדשים, לא להיתקע במקום שבו הוא נמצא; ללמוד כל הזמן תוכנות חדשות, לפתח את עצמך כל הזמן כדי לא להישאר במקום. מגיעים צעירים לתחום שלומדים וקולטים הרבה יותר מהר, צריך לשמור על הקצב, זה לא פשוט. צריך לדעת לאמץ את זה, לקחת את הרוח החדשה הזו.

״אני אומרת צעיר ואני בסך הכל בת 32, אבל זה הבדל של שמים וארץ. זה קשה, אתה צריך כל הזמן ללמוד, להישאר מעודכן״.

מה ברקע שלך בכלכלה ומנהל עסקים עוזר? 

״אני לא מתעסקת רק בעיצוב: חלק נכבד זה לעבודה עם הפרודקט, תמחור; אני לא רק מקבלת בריף ומעצבת, ומצד שני לא מציירת גרפים של רווח והפסד של שירותים כמו הלוואות, למרות שאלה דברים שלמדתי ושאני מכירה.

״אם אבא שלי לא היה מתעקש על התואר אני לא בטוחה שזה מה שהייתי עושה. בסוף יצא שאני עובדת בבנק דיגיטלי, מי ידע שככה הדברים יתגלגלו. אני אוהבת את הערך החיובי שאנחנו נותנים, לעזור לעובדים זרים להתנהל בכוחות עצמם. לי אישית זה מאוד חשוב״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden