כל מה שחשוב ויפה
דור זליכה לוי, בבואה בבריכת הקשתות ברמלה. צילומים: רון פלד
דור זליכה לוי, בבואה בבריכת הקשתות ברמלה. צילומים: רון פלד

דור זליכה לוי // בבואה

דור זליכה לוי מציג את ״בבואה״, מיצב הקרנה וסאונד שנוצר עבור החלל ההיסטורי של בריכת הקשתות ברמלה. ״העבודה ממשיכה את העיסוק שלי בזהות התרבותית היהודית־ערבית והבחינה שלה מחדש בהקשר עכשווי בישראל״

הפרטים הטכניים

״בבואה״, מיצב וידאו וסאונד בבריכת הקשתות, שאצרה סמדר שפי במסגרת המרכז לאמנות עכשווית, רמלה. העבודה תוצג מיום ראשון 19.6 ועד יוני 2023.

מי אני

דור זליכה לוי, אמן, יוצר מיצבי הקרנה וסאונד, סרטי וידאו ומופעים חיים. סאונד הוא אלמנט מכונן ביצירותיי, העוסקות בשימור ועיבוד של זיכרונות אישיים וקולקטיביים. יצירותיי מהדהדות סיפורים שהודרו מהמרחב התרבותי הישראלי, מעניקות להם צורות חדשות ומאירות אותם בהקשר תרבותי עכשווי. קולות נשכחים מתעוררים לחיים ומושמעים מחדש באופן שמאפשר הקשבה והתמסרות.

העבודה

״בבואה״ הוא מיצב הקרנה וסאונד שנוצר במיוחד עבור החלל ההיסטורי של בריכת הקשתות ברמלה. הבריכה, על הארכיטקטורה הייחודית שבה, משמשת אותי כמעטפת וכמצע לנגינה של יצירה מוסיקלית מקורית שהופקה והותאמה במיוחד עבורה.

היצירה, בת 20 דקות, מבוססת על שירים ערביים פופולריים שפייטנים יהודים חיברו להם מילים בעברית. השירים בשתי השפות הוקלטו מחדש והם מושמעים במקביל משמונה רמקולים שנתלו ברחבי הבריכה. מנגינת השירים הערביים והפיוטים היהודיים זהה, כך שהשמעתם במקביל יוצרת יחסים הרמוניים מורכבים בין קולות השירה בעברית ובערבית.

העבודה ממשיכה את העיסוק שלי בזהות התרבותית היהודית־ערבית והבחינה שלה מחדש בהקשר עכשווי בישראל. רבות מהעבודות שהצגתי על הציר הזה מבוססות על סאונד כאלמנט מכונן, וכוללות הפקה של מוזיקה מקורית בשיתוף פעולה עם מוזיקאים מתחומים שונים.

את המרכיב הוויזואלי בבבואה מהווים דימויים מעוגלים שמקורם בכלים מוזיקליים עתיקים שצולמו בזמן הנגינה עליהם: עורות המתוחים על גבי תופים ועיטור שמקורו בפתח תיבת התהודה של כלי המיתר עוּד. כלי הנגינה מצולמים מבפנים, והקרנתם על קירות הבריכה מהווה מבחינתי הזמנה עבור הצופה להיכנס פנימה, אל תוך העבודה, למסע של האזנה אקטיבית ועמוקה.

birds

מגיעות תודות גם לשאר העוסקים במלאכה: על העיבודים, ההפקה והניהול המוזיקלי – יניב רבה; על השירה – יהלה לחמיש, דימא קבלאן וגיל רבי; על הנגינה בעוּד – יניב רבה; על כלי ההקשה – רועי פרידמן; על המיקס וההפקה הנוספת – אביעד סינמנס; ועל צילומי ההצבה – רון פלד.

תעבירו את זה הלאה

״בבואה״ נתפרה למידות של בריכת הקשתות ברמלה מכל בחינה אפשרית, מהאקוסטיקה ועד ההקשר התרבותי והחברתי. כשאני כל כך עמוק בתהליך העבודה הזה, קשה לי לנתק אותה כרגע מהחלל שבו היא מוצגת. אם בכל זאת הייתי צריך לנסות לחשוב על השלב הבא, הייתי מפנטז על ירבטאן סרניצ׳י, מאגר המים השקוע באיסטנבול. סביר להניח שכשאגיע להציג שם, אצור בסופו של דבר עבודה אחרת.

עומק הדיבור عمق الكلام, בית הגפן. צילום: אלעד שריד

עומק הדיבור عمق الكلام, בית הגפן. צילום: אלעד שריד

פלוס אחד

התחקיר ותהליך העבודה על ״בבואה״ נמשכו כשלוש שנים, כשבמהלכם יצרתי מספר עבודות נוספות בקנה מידה צנוע יותר. עבודה שיש לה קשר ישיר לבבואה היא ״עומק הדיבור عمق الكلام״, שנוצרה במסגרת זומו לוד, הוצגה לראשונה בבית הגפן וכעת מוצגת בבית הנסן.

מדובר בעבודת סאונד המבוססת על שיר אהבה שנכתב במיוחד עבורה בעברית ובערבית, תוך שמירה על קשר מבני ומצלולי בין שתי השפות. השיר הולחן והוקלט בשני קולות, שמתנגנים שלוש פעמים ביום מרמקולי כריזה שופריים, הניצבים במרחק ניכר אחד מן השני. בינה לבין בבואה יש קשר מובהק ואני שמח שהן מוצגות במקביל.


רוצה להשתתף במדור? שלחו לנו מייל לכתובת [email protected]
לקריאת כל המדורים לחצו כאן

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden