כל מה שחשוב ויפה
קיסלוב קיי אדריכלים, מחסן 2, נמל יפו. צילום: מ״ל
קיסלוב קיי אדריכלים, מחסן 2, נמל יפו. צילום: מ״ל

מה חדש // מחסנים 2 ו־3, נמל יפו

האדריכלית תאה קיסלוב מקימה בנמל יפו ״ערמת מכולות״ מנותקת ממעטפת קונסטרוקציית הפלדה החיצונית - ״עולם חדש בתוך עולם ישן״

מי אני

תאה קיסלוב, אדריכלית, מייסדת, בעלים משותף ומנהלת משרד האדריכלים קיסלוב קיי, מכהנת כפרופסור חבר ומנחת פרויקט גמר בבית הספר לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב. מיוזמי ומקימי שכונת המגורים הקהילתית ברחוב רבי חנינא ביפו. בוגרת הפקולטה לאדריכלות ובינוי ערים בטכניון.

במשפט אחד

מיחזור מחסן 3 והחזרתו לציבור כקונטיינר סיטי לפנאי תרבות וקהילה.

מה חדש

כוחו של נמל יפו טמון בהיותו אבן שואבת ברקמה העירונית של צפון יפו. תכנון מחסנים 2 ו־3, כחלק מקונטקסט עירוני רחב, שם דגש על ערכי המקום באמצעות העצמה של תכונות קיימות־פיזיות, נופיות ואנושיות: חללי האנגר גבוהים ומרשימים תחת חופת מסבכים מנדטורית גלויה, כשלתוכם נוצקת פעילות צבעונית, קלה וניידת.

השפה האדריכלית מייצרת דיאלוג פורה בין הישן לחדש; מעין שיר הלל לנמל ועברו, המתנגן בעזרת כלים עכשוויים. שימור הקונטור, המסה והקונסטרוקציה ההיסטורית (מסמליו של נמל יפו) מצד אחד; ויצירת קלילות, תנועה וצבעוניות בעזרת הבנייה החדשה מצד שני – ייצרו חוויה מעודכנת, מרגשת וחדשנית עבור המבקרים והמשוטטים.

לפני תחילת העבודות

לפני תחילת העבודות. צילומים: מ״ל

צילום: שרהלה גור לביא

צילום: שרהלה גור לביא

המחשה: אלעד גייפמן

המחשות: אלעד גייפמן

המחשה: אלעד גייפמן

״ערמת המכולות״ שיצרנו מנותקת ממעטפת קונסטרוקציית הפלדה החיצונית – עולם חדש בתוך עולם ישן. כחלק מתפיסה אורבנית רחבה יותר, נוצרו מעברים חופשיים בתוך המחסנים, המאפשרים זרימת תנועת אורחים בין החוץ לפנים. תכנון הפיתוח בעזרת אלמנטים ניידים ומתפרקים, מעצים את הפעילות התוך מבנית וקושר אותה אל מרחבי השיטוט שבחוץ. החללים הנוצרים בתווך משמעותיים ובעלי אפשרויות שהייה מגוונות, המשתנות בהתאם לאזורי הפעילות והמפלסים השונים.

ייחודו של הנמל, המתורגם דרך סיפוריו ההיסטוריים והתרבותיים, מתאפשר בעזרת פרוגרמה אדריכלית, חברתית, כלכלית וציבורית רחבה, המעודדת זליגה אל ומהסביבה והקהילה באזור.

תכנון הפיתוח בעזרת אלמנטים ניידים ומתפרקים, מעצים את הפעילות התוך מבנית וקושר אותה אל מרחבי השיטוט שבחוץ. החללים הנוצרים בתווך משמעותיים ובעלי אפשרויות שהייה מגוונות, המשתנות בהתאם לאזורי הפעילות והמפלסים השונים

טיימליין

בכל פרויקט שלנו אנו מתחילים מהתבוננות והקשבה למקום, על כל מרכיביו האנושיים והפיזיים.
כך, מקור ההשראה החזק ביותר במקרה זה הוא נמל יפו עצמו – המופלא, הקיים. גישה זו של הסתכלות על כל פרויקט ופרויקט בעין רעננה ובתשומת לב ושוזרת את כל העבודות הקודמות שלנו לעבודה זו. לדוגמה – רחוב רבי חנינא ומרקם שוק הפשפשים ביפו, אקדמיה לאמנות קלישר ליד שוק הכרמל, ופרויקט קמפוס החינוך ברמת גן שבנייתו הולכת ומסתיימת.

תאה קיסלוב. צילום: שרהלה גור לביא

תאה קיסלוב. צילום: שרהלה גור לביא

קמפוס רמת גן. המחשות: ויופוינט

קמפוס רמת גן. המחשות: ויופוינט

מהו פרויקט החלומות שלך ומה צריך לקרות כדי שהוא יתגשם?

פרויקט החלומות הוא הגדרה שלא מתחברת היטב אלינו באטלייה קיי. השאיפה שלנו היא להיות שותפים בתהליכי עומק, בצוותים רב־תחומיים, כשההשפעה שלנו על הפרויקטים תהיה משמעותית מרגע הולדתו הרוחנית של הפרויקט ועד אכלוסו בבני אדם אמיתיים. לדוגמה, השתתפות בפרויקטי חינוך במגזרים מוחלשים ליצירת מערכת חינוך ומבנים המשמשים פלטפורמה לחינוך חדשני, חופשי ומעצים דורות הבאים.

אולי יעניין אותנו גם

מבנה בית ספר שתכננה פרנסיס קרה (Francis Kéré), שזכה לאחרונה בפרס פריצקר. זה פרויקט מעורר השראה לתפקיד האמיתי של האדריכלות – מבני חינוך באפריקה שכל כך נחוצים – דוגמה נפלאה לאידאלים שהופכים למציאות.


רוצה להשתתף במדור? שלחו לנו מייל לכתובת [email protected]
לקריאת כל המדורים לחצו כאן

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

2 תגובות על הכתבה

  1. גלעד

    כמה שטויות בכתבה.
    שמה ברזל ישן בתוך ברזל ישן.
    צבעה כמה מכולות וזהו.
    מיליון רעיונות זהים יש בכל מקום, פשוט תגידי שקיבלת מזה השראה וראית שיש מצב שזה יתאים שם וזהו, בלי זיוני שכל על חדש בתוך ישן ומרחב וכו…
    ואני לא מהתחום בכלל, רק יודע לזהות עבודות סתמיות.

  2. נירה

    המכולות הללו יכולות להיות פיתרון למגורים ברי השגה לצעירים או סטודיו לצעירים
    אומנים.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden