כל מה שחשוב ויפה
מאיה קפלן, המחלקה לצורפות ואופנה, בצלאל. צילום: שליו אריאל
מאיה קפלן, המחלקה לצורפות ואופנה, בצלאל. צילום: שליו אריאל

בוגרים 2022 // עיצוב אופנה - ויצו חיפה, בצלאל

חירות האדם, זיהום הים ואלימות כנגד נשים הם בין הנושאים שהעסיקו את בוגרי המחלקות לעיצוב אופנה בבצלאל ובויצו חיפה. 7 פרויקטים בולטים

השבוע הציגו את הפרויקטים שלהם שתי מחלקות לאופנה. בתערוכת הבוגרים של המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל מציגים 32 בוגרות ובוגרים את פרויקטי הגמר שלהם. המחלקה לעיצוב אופנה בויצו חיפה הציגה 18 פרויקטי גמר בתצוגת אופנה. בשני בתי הספר עסקו הבוגרים בנושאים חברתיים, תרבותיים ואקולוגיים, שבאו לידי ביטוי ביצירה עצמה.

מאיה קפלן // בובה אנושית

מה שהוביל את מאיה קפלן מהמחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל הן שאלות על חירות האדם ועל הזכות האנושית הבסיסית לנוע ולהתנהל בעולם באופן עצמאי וייחודי – למרות מגבלות, הכתבות והשפעות של מערכות הסובבות אותנו. היא עסקה בדימוי שלה עצמה כבובה וכמריונטה, שספק שולטת בגופה ובגורלה וספק נשלטת על ידם.

קפלן עיצבה סדרה של שלוש בובות אנושיות, המיועדות למופע בימתי הכולל תלבושות ואביזרים שמעצבים את יכולת התנועה של הדמות. השפה העיצובית של הפרויקט נעה בין אורגניות למכניות. כל החלקים מתברגים לתלבושות המשמשות כקליפה לגוף וניתנים להחלפה. בעיצוב ובייצור החלקים שולבה מלאכת קראפט מסורתית לצד טכנולוגיות חדשניות.

מאיה קפלן, המחלקה לצורפות ואופנה, בצלאל. צילומים: שליו אריאל

מאיה קפלן, המחלקה לצורפות ואופנה, בצלאל. צילומים: שליו אריאל


מאיה כסיף // Blue Sea

מאיה כסיף מהמחלקה לעיצוב אופנה בוויצו חיפה היא גולשת גלים, וככזו היא פוגשת יותר ויותר פסולת בים. ממים צלולים ונקיים הפך הים שלנו למזבלת פלסטיק שמקשה על השרדות בעלי החיים. תעשיית הדייג ותעשיית האופנה ידועות בפגיעתן באופן ישיר בערכי הטבע הימיים, והתוצאות הרסניות. דרך הקולקציה ביקשה כסיף להגביר את המודעות והערכים לשימור הטבע והים. היא עשויה מפסולת שנפלטה אל החוף ומחומרים שאספה בים, שמהם יצרה מערכות לבוש אלטרנטיביות.

מאיה כסיף, המחלקה לעיצוב אופנה, ויצו חיפה. צילומים: מ״ל

מאיה כסיף, המחלקה לעיצוב אופנה, ויצו חיפה. צילומים: מ״ל


יעלה לבסקי // זהות נעליים

יעלה לבסקי מהמחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל יצרה סדרה של שלושה זוגות נעליים, שמשלבות תכנון דיגיטלי והדפסת תלת־ממד של הסוליה מחומר טרמופלסטי גמיש ומנגד – עבודת יד בעור של הגפה. הסדרה פותחה בעזרת חומריות וטכנולוגיות שלכאורה מנוגדות זו לזו, אך מאפשרות חדשנות בתחום עיצוב הנעליים.

יעלה לבסקי, המחלקה לצורפות ואופנה, בצלאל. צילום: הילה חן

יעלה לבסקי, המחלקה לצורפות ואופנה, בצלאל. צילום: הילה חן


שירל אברג׳ל // I Used To Be You

שירל אברג׳ל מהמחלקה לעיצוב אופנה בוויצו חיפה עוסקת במציאות של האוכלוסייה השקופה – דיירי הרחוב. מאחורי כל אדם כזה עומד סיפור שגרם לו להגיע למציאות הזו. הקולקציה מציגה שלבים של מעבר מחיים רגילים של יציבות לאובדן פיזי של קורת גג, אובדן נפשי ועוד. היא כוללת מעיל עוטף כמגן, כובעים ועומס של שכבות – כל אלה מבטאים את המציאות היומיומית של דיירי הרחוב, בשילוב של צבעוניות עזה וחזקה שמבטאת את רגשותיהם.

שירל אברג׳ל, המחלקה לעיצוב אופנה, ויצו חיפה. צילומים: מ״ל

שירל אברג׳ל, המחלקה לעיצוב אופנה, ויצו חיפה. צילומים: מ״ל


מור גרושקו // נקודת מפגש

מור גרושקו מהמחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל ארגה יריעות בד שלטובתן בחרה חוטים, קבעה את אורכם, השחילה אותם, מתחה, חיברה וחזרה על הפעולות הללו שוב ושוב. הקצב החוזר יצר את שילוב החוטים הנכון לה, הכותנה ספגה והושפעה מהפעולות השונות של ידייה, ואילו המתכת קיבעה את התחושות השונות שצפו בתוכה. בסיום העבודה והסרתן מהנול, חשה גרושקו שהן מבטאות את השקט והסדר שידעה בפעולת האריגה, וכעת הן ישתיתו אותו על הגוף באמצעות שפה של אורכים, קשרים ומפגשים.

מור גרושקו, המחלקה לצורפות ואופנה, בצלאל. צילומים: שליו אריאל

מור גרושקו, המחלקה לצורפות ואופנה, בצלאל. צילומים: שליו אריאל


עופרי יוסף אזולאי // משחקי ילדים

הקולקציה של עופרי יוסף אזולאי מהמחלקה לעיצוב אופנה בוויצו חיפה עוסקת בטשטוש הגבולות המיניים במרחב הביתי. מרחב זה אמור להיות מוגן כשהיחס בין מבוגרים לילדים הוא ברור וממוסד. הקולקציה מתמקדת בהפיכת התפקידים הטבעיים ובמתח בין מה שגלוי לבין מה שמוסתר. היא מביאה לידי ביטוי את השילוב הבעייתי בין עולמות המבוגרים לבין עולמות הילדים, ועוצבה מכותנות וטקסטילים ממוחדשים שבהם משתלבים רקמה וחרוזים.

עופרי יוסף אזולאי, המחלקה לעיצוב אופנה, ויצו חיפה. צילומים: מ״ל

עופרי יוסף אזולאי, המחלקה לעיצוב אופנה, ויצו חיפה. צילומים: מ״ל


שיראל קבצ׳ניק // Bloom

שיראל קבצ׳ניק מהמחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל עוסקת בהתפתחותה האישית ובתהליך שעברה – תהליך של אהבה וקבלה עצמית. קבצ׳ניק מציגה בצורה גלויה וחושפת שלבים בחייה שבהם לא העריכה את עצמה, עד לשלב האהבה והקבלה העצמית. את התהליך היא מראה באמצעות טקסטילים של כיווצים שיצרה על גבי בד חלק. צורת הכיווצים משתנה בצורתה ובגודלה לאורך כל הפרויקט: הכיווץ מתחיל קטן ולאט לאט נפתח, ובזאת מדמה את התחושות והרגשות שחוותה.

שיראל קבצ׳ניק, המחלקה לצורפות ואופנה, בצלאל. צילומים: הילה חן

שיראל קבצ׳ניק, המחלקה לצורפות ואופנה, בצלאל. צילומים: הילה חן

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. דליה

    מאד אוהבת לעקוב אחרי ההיצע של בוגרי האופנה. בכל בתי הספר בארץ. כל התלבושות מלאות המצאות האם למה הן נועדו? האם אלו תחפושות? בכל הפריטים מצאתי בגד אחד שהייתי רוצה לעצמי השמלה כחול רויאל עם הכיווצים .

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden