כל מה שחשוב ויפה
ורה ולדימירסקי במוזיאון תל אביב
ורה ולדימירסקי, הדירה האחרונה

הרשימה המשותפת // 5.1.23

ורה ולדימירסקי במוזיאון תל אביב; תודעות צמיחה בגלריה החדשה בטדי; זיכרון עבודה בגלריה אינדי; דפנה נוי בגלריה אלמסן; חותמת אקוסטית בבית התה; לעבור במקום שלא ראיתי מזה זמן רב, בגלריה העירונית כפר סבא

ורה ולדימירסקי במוזיאון תל אביב

״קיר חול״, תערוכת יחיד לורה ולדימירסקי, נפתחה בשבוע שעבר במוזיאון תל אביב (אוצרת: רז סמירה). זו תערוכה מוזיאלית ראשונה לולדימירסקי, זוכת פרס לורן ומיטשל פרסר לצילום ישראלי צעיר, 2021. היא מתארת בעבודתה מסע של חיפוש זהות לאור חוויותיה כמהגרת־עולה צעירה לארץ. בתצלומיה היא משלבת בין ביוגרפיה אישית לתיעוד, בין זיכרון ילדות וגעגוע למיתוס ובדיה, באמצעות כל אלו היא יוצרת נרטיב חדש.

התערוכה מורכבת מארבע סדרות צילום נשזרות זו בזו. תהליך העבודה של ולדימירסקי מרובד: צילום ישיר שהופך לקולאז׳, הצבות של צילומים בחלל וצילום מחדש, תוך דגש על אור מקומי טבעי ושבירת החלל הפנימי של הדימוי. בחירותיה האסתטיות העכשוויות מאזכרות מגמות צילום אוונגרדיות של ראשית המאה ה־20. ברגישות, בהומור, ועם עין חדה לסביבת המרחב הביתי האישי והפרטי אל מול האדריכלי הציבורי והקולקטיבי, היא מייצרת חווית צפייה רבת עוצמה ומציעה מפגש בין תרבותי של עבר והווה, של פה ושם.

פני שטח ומעמקים

פני שטח ומעמקים

So Long

So Long


תודעות צמיחה בגלריה החדשה בטדי

בית הספר לאמנות הקוביה מתארח בגלריה החדשה בסדנאות האמנים בטדי בתערוכה הקבוצתית ״תודעות צמיחה״ שתפתח מחר (6.1, אוצרת: תמר גיספאן־גרינברג). תודעת צמיחה הוא מושג שטבעה חוקרת הפסיכולוגיה קרול דווק וממנו שואבת התערוכה השראה; מושג מייצג דפוס חשיבה המבוסס על האמונה שבאמצעות מאמץ ואימון תודעתי ממוקד אפשר להשיג הכל. על פי תפיסה זו, אתגרים הם חלק מתהליך למידה הכרחי, טעויות הן עניין חיובי, ומיומנויות נרכשות על ידי פעולות חוזרות והתמסרות להן.

התערוכה עוסקת באינטואיציה ובפעולות אמנותיות השמות דגש על המשך ועל ההתפתחות בתהליך היצירה. גלגולים חומריים ורעיוניים מפגישים בין מרצים, מרצות, בוגרים ובוגרות של הקוביה ממגוון של שנים. משתתפים.ות: מרים אדלר, יונתן אולמן, הלן בורובסקי, עדן בנט, שי יחזקאלי, שני כץ, רות מגל, טל ניר, אלכס קרמר, פנינה שלוי, עירית מקוב.

יונתן-אולמן, רפליקה. צילום: טל ניסים

יונתן-אולמן, רפליקה. צילום: טל ניסים

שי יחזקאלי, איש נופל. צילום: מ״ל

שי יחזקאלי, איש נופל. צילום: מ״ל


זיכרון עבודה בגלריה אינדי

״זיכרון עבודה״, תערוכה קבוצתית, תפתח הערב (5.1) בגלריה אינדי (אוצרת: קרן זלץ). זיכרון העבודה הוא מרחב עיבוד המשויך לחלק המודע וההכרתי של האדם. מנגנון קוגניטיבי זה מאפשר לנו לשמור מידע לפרק זמן קצר, של כמה שניות או דקות בודדות, ולהשתמש בו על מנת להגיב באופן מיידי לאירועים שמתרחשים סביבנו. המנגנון נשען על קלט חושי – צלילים, ריחות, צורות ועוד – ומצליח לייצר רגע של היפרדות מהזכרונות הרבים המאוחסנים אצלנו ולבצע במהירות את הפעולה הנדרשת.

זיכרון העבודה מקשר בין האינפורמציה החושית הנרשמת ב״פנקס המנטלי״, לבין הזיכרון לטווח ארוך, שם נמצא מידע קודם שניתן לשלוף אותו למרות שהוא כבר לא נמצא במודעות של האדם. נקודת המוצא של העבודות בתערוכה הקבוצתית היא צילום אחר, בין אם מדובר בצילום מתוך ארכיון היסטורי, אלבום משפחתי או ממרחבי הדימויים ברשת. משתתפים.ות: איילת השחר כהן, אריאל הכהן, הילה לביב, לי אורפז, רונן זן, רננה אלדור.

אריאל הכהן

אריאל הכהן

הילה לביב

הילה לביב

לי אורפז

לי אורפז


דפנה נוי בגלריה אלמסן

LIFT, תערוכת יחיד לאמנית דפנה נוי, תפתח הערב (5.1) בגלריה אלמסן (אוצרת: בר גורן). התערוכה עוסקת בגוף האנושי ובחומר כאחד, ובוחנת את ההשתנות הפיזית שלהם במרחב ובזמן. נוי היא אמנית שמגיעה מעולם המחול והכוריאוגרפיה, והגוף הוא מוטיב מרכזי בעבודותיה, שבהן היא חוקרת את תנועתו במרחב החברתי, התרבותי והאדריכלי.

בתערוכה זו היא נכנסת למוסך – מרחב מלוכלך, עמוס מכונות כבדות, המשויך לעולם גברי. אין זה מוסך גנרי, אלא המוסך של הקיבוץ שבו גדלה ושאביה מנהל במשך שנים. התנועה והמכניקה המאפיינות את המוסך משמשות עבורה כלי למחקר ולמידה. בתערוכה זו נוי פועלת במגוון רחב של מדיומים דרכם היא מבטאת את רעיונותיה ומחקרה, מאלמנטים כוריאוגרפיים, דרך וידאו, סאונד, צילום והדפס. עבודותיה מתייחסות לחלל שבו הן מוצגות כך שהוא הופך לממד נוסף בעבודתה.

דפנה נוי, LIFT

דפנה נוי, LIFT


birds

חותמת אקוסטית בבית התה

״חותמת אקוסטית״, תערוכת סאונד קבוצתית, תפתח בשבת (7.1) בבית התה בבית הנסן בירושלים. בתערוכה יציגו אנסמבל דראון עולם, האנס לינגנס ואיציק גיל אביזוהר שלוש עבודות מקוריות שנוצרו עבור בית התה כחלק מתוכנית הרזידנסי של הגלריה. שלושת העבודות עוסקות בניסיון לתפיסה, תיעוד והנכחה של מרחבי סאונד.

בעבודה ״עד עולם״ איציק אביזוהר לכד הדהודים של חללים שונים, בתוך כותלי בית המצורעים לשעבר (בית הנסן) ולתוכם הוא יוצק צלילים מהעולם החיצוני. ״גבעת המטוס״, יצירתו של האנס לינגנס, מתעדת ומשרטטת את מרחב הסאונד הגיאופוליטי של האזור, ודרך האיכויות השונות את מרקמי החיים והמתחים המצטלבים באזור זה. ביצירה הקבוצתית ״היה אור הלבנה כאור החמה״ התפרשו חברי אנסמבל דראון עולם על פני שטח גדול בוואדי בעל תכונות אקוסטיות מובחנות במדבר יהודה, וביצעו יצירת משך המבוססת על האזנה ונגינה.

בית התה, בית הנסן. צילום: דור קדמי

בית התה, בית הנסן. צילום: דור קדמי


לעבור במקום שלא ראיתי מזה זמן רב בגלריה העירונית כפר סבא

תערוכה קבוצתית של תלמידי.ות מגמות האמנות בכפר סבא תפתח הערב (5.1) בגלריה העירונית בעיר (אוצרת: הגר רבן). בהשראת השורה ״אני אוהב לעבור במקום שלא ראיתי מזה זמן רב״ הם יצרו עבודות המתייחסות לזיכרונות ילדות הקשורים במיקומים שונים בעיר. עבודות רבות עוסקות באזורים מרכזיים, כגון קריית ספיר או פארק כפר סבא וחלקן מתייחסות לגינות משחקים או בתי ספר יסודיים ברחבי העיר.

חלק מהעבודות מוקדשות למקומות בעלי ערך מיתולוגי כמו יער אוסישקין או גלידה פינגווין, וחלקן מתייחסות למיקומים הלקוחים מתוך עולמם הפרטי של היוצרים: כיכר תנועה, קצה רחוב או עץ בודד, אשר ליוו את ילדותם והתבגרותם לאורך השנים. תערוכה זו מהווה אירוע שיא של שיתוף פעולה מתמשך בין הגלריה העירונית למוסדות החינוך בעיר.

דן זבולון, העץ. צילומים: מ״ל

דן זבולון, העץ. צילומים: מ״ל

עידן שילה, תרבות שוליים

עידן שילה, תרבות שוליים

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden