כל מה שחשוב ויפה
ג'יין לבטון. צילומים: סדן הפקות אמנות
ג'יין לבטון. צילומים: סדן הפקות אמנות

ג׳יין לבטון: ״הצללים שבפנים״ בגלריה העירונית בראשל״צ

פורטפוליו Promotion: האמנית ג׳יין לבטון בתערוכת יחיד חדשה בגלריה העירונית לאמנות, בית גורדון־לונדון, ראשון לציון. אוצרת: שרי פארן

בסטודיו קטן מתחת לבית ירושלמי יפהפה עובדת ג׳יין לבטון בסבלנות אין קץ, שעות רבות וטוטליות ביצירת עבודות. חלקן מורכבות מגזרי בד ממוחזרים, צבועים ידנית, בדימוי עשים (פרפרי לילה) שעל פי המסורת הרוחנית מסמלים את הנשמה, החופש וקוצר החיים. דימויי העש מתחברים לכדי אובייקטים המאזכרים שנדלירים ענקיים.

לצידם ניצבים כיסאות מנוקדים בשחור לבן, שבורים, רעועים ובלתי ניתנים לישיבה. ספרים שנזרקו נאספים על ידה, תוכנם נתלש והיא משאירה רק את הכריכות המקבלות טיפול טקסטואלי עשיר ומאוירות בכתב לא קריא. לאובייקטים הללו מצטרפת רשת שאליה מוצמדים פתקים רבים, רשומים בכתב ידה של לבטון, רשימות והרהורים בבחינת יומן אמנית.

 

שני המיצבים שיצרה לבטון בשני חללי הגלריה העירונית בראשון לציון מורכבים מאובייקטים הצבועים בצבעים עזים ומשדרים עולם של צללים. השנדלירים לא מאירים אלא עוסקים בהצללות. הכיסאות, שבעולם הממשי אמורים לשבת עליהם, לא ניתנים לישיבה. הם מפורקים ושבורים. הספרים לא נועדו לקריאה ומסמלים עולם נכחד של תרבות ורוח אינטלקטואלית.

האובייקטים נראים כאילו הוצאו מתפאורה למחזות של בקט, המעלים בצופה תחושות של מתח וחוסר נוחות. הם מוטבעים בחותם זיכרונות מהעבר הרחוק של לבטון, שנולדה בצפון אנגליה התעשייתית והקודרת. האפלוליות העוטפת את האובייקטים נובעת מפגיעות עמוקה שנחרטה עמוק בנפשה, כשהייתה יהודייה בין גויים ונרדפה באופן מתמיד. בית הספר היוקרתי, שהיה צריך להעניק לה חוויות ילדות וריגושים, התהפך עליה ונהיה מאיים ומפחיד. היא הפכה מופנמת ובעלת רצון להיעלם. במשך שנים רבות חיפשה את המקום האמנותי שלה שהפך לבסוף למקור לנחמה ולתשוקה. תוך כדי חיפוש מתמיד אחר אמצעי ביטוי שיוכלו להחצין את שלל הרגשות המשתוללים בתוכה, מצאה לבטון את הנתיב של אמנות סיזיפית, מוקפדת ואסתטית.

birds

לבטון יוצרת אמנות המביעה מחאה וצעקה בצד היותה מושלמת ומהודקת בביצועיה. לקדמת הבמה היא מביאה שחקנים מוכרים מהעולם היומיומי אך מוציאה מהם את ערכם השימושי ומשאירה את הקליפה בלבד. מבחינה פילוסופית היא נעה על קווי רוחב של האמנות הפוסט־מודרניסטית המחייה לעיתים תקופות היסטוריות סגנוניות בלבוש חדש. במקרה שלה, היא מחייה תווים סגנוניים גותיים הבאים לידי ביטוי בגודל, דחיסות וריבוי פרטים דקורטיביים באובייקטים. היא יוצרת מעין נאו־גותיקה טבולה ברוח מסורת הוואניטס – הבל החיים, קוצרם וודאות  המוות.

המיצבים מורכבים מפסבדו־אובייקטים, נטולי פונקציה, באמצעותם היא מעבירה ביקורת חברתית על חברת השפע הצרכנית, המתעללת בכדור הארץ. החומרים שלה ממוחזרים והיא מחייה אותם מחדש. הכהות הנפשית, שהייתה שנים רבות בת לווייתה, והמשבר שהחברה המודרנית חווה בעת הזאת, שזורים באובייקטים אמנותיים יפהפיים.


ג׳יין לבטון | הצללים שבפנים
אוצרת: שרי פארן
הגלריה העירונית לאמנות, בית גורדון־לונדון, אחד העם 8, ראשון לציון
פתיחה: 24.3; נעילה: 24.6

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden