״עבריינים״: סדרת מתח אפקטיבית ולא מתיימרת
מאז שעלתה למסכים שלנו (זאת אומרת, של אלה מביננו שלא השתמשו ב־VPN) רשת הסטרימינג של תאגיד דיסני, היא הלעיטה ועדיין ממשיכה להאביס אותנו בתכנים (לעיתים בלתי הכרחיים) של מארוול ומלחמת הכוכבים. אבל בין העונה השנייה של ״לוקי״ לעונה הראשונה והמעייפת של ״אנדור״ אפשר ללקט כמה פנינות וסדרות ראויות שלאו דווקא מקבלות את הבמה הראויה.
בדומה לנטפליקס, דיסני+ אכן מציעה תכנים מגוונים (יחסית), אך בשונה ממנה יש לה קהל שבוי, שסביר להניח ש־90% מהרצון שלו לשלם על מינוי שנתי של כמה מאות שקלים נובע מהכוונה לעקוב אחרי כל תוכן אפשרי של שני המותגים שהוזכרו לעיל.
יותר מוקדם השנה הייתה זו העונה השנייה והמופתית של ״הדוב״ שהייתה דוגמה מצוינת לעובדה שהתכנים הנוספים שדיסני מציעה לנו (בלי רעש, צלצולים ויח״צ באמצעות מרצ׳נדייז) ראויים לתשומת לב הרבה יותר גדולה מזו שהם מקבלים. הפעם, זו סדרת הפשע והמתח ״עבריינים״.
קודם כל, תיאום ציפיות: היא אמנם לא עומדת בסטנדרטים של ״הדוב״, דרמה כתובה היטב ועם תצוגות משחק עוד יותר, אבל בשטח שלה ובז׳אנר שאליו היא שייכת, ״עבריינים״ היא אחת הסדרות האפקטיביות שיצא לכם לראות השנה, מאלה שהכותבים שלהן יודעים בדיוק לאן הם רוצים לקחת אותן.
מאחורי הסדרה עומד היוצר ג׳יי בלקסון היחסית אנונימי לקהל הישראלי. הוא אחראי על ״הגל החמישי״, סרט מדע בדיוני בכיכובה של קלואי גרייס מורץ שנכשל כישלון חרוץ. גם צוות השחקנים של ״עבריינים״ לא יצלצל לכם מוכר, למעט ג׳מה ארטרטון, שכיכבה בסרטים כמו ״הנסיך הפרסי: חולות הזמן״, ״ג׳יימס בונד: קוואנטום של נחמה״ ו״התנגשות הטיטאנים״.
בלקסון משתמש באלמנטים מוכרים לעייפה מסרטי פשע ושוד שכבר ראינו בעבר. אבל זה בדיוק מה שעושה את הסדרה הזו לטובה – היא לא מתיימרת לתת משהו אחר מלבד קצת אקשן ומתח עשויים היטב
נקודת הפתיחה של הסדרה החדשה לבית דיסני+ היא לא מי יודע מה, בעיקר בגלל יוצר וקאסט אנונימי למדי עם הצלחות מעטות. אבל בחיים יש הפתעות, ו״עבריינים״ היא בהחלט אחת הנעימות שבהן, במיוחד בתקופה הנוכחית.
ניית׳ן סטיוארט ג׳ארט (״אוטופיה״) הוא ג׳ו פטרוס, אזרח אמריקאי שומר חוק לכאורה, החי בפרבר מנומנם בארצות הברית יחד עם בן זוגו ג׳ולס ושני ילדיו. ג׳ו חולם על חתונה ועל פתיחת ביסטרו בלב השכונה. מתחת לפני השטח מסתיר ג׳ו סוד מפוקפק: שלוש שנים לאחר שביצע את השוד האחרון שלו בלונדון עם צוות מיומן, רוצח מסתורי מחסל אותם בזה אחר זה. כדי להגן על משפחתו חוזר ג׳ו ללונדון כדי לחבור לחברי הצוות הנותרים ולפתור את התסבוכת שאליה נקלע.
על הנייר הסיפור של ״עבריינים״ הוא לא מקורי. בלקסון משתמש באלמנטים מוכרים לעייפה מסרטי פשע ושוד שכבר ראינו בעבר. אבל זה בדיוק מה שעושה את הסדרה הזו לטובה – היא לא מתיימרת לתת משהו אחר מלבד קצת אקשן ומתח עשויים היטב. נכון, יש חורים בעלילה והמניעים של חלק מהדמויות מעט טיפשיים, ולמרות זאת זוהי סדרה מהוקצעת, מותחת ומלאת אקשן אפקטיבי שיספק אתכם לאורך שמונה פרקים.
הפרקים נעים הלוך וחזור מההווה לעברו של ג׳ו ובכל פעם חושפים חלק אחר בפאזל הגדול שנפרש בפני הצופים. הרבה דברים לא ברורים בתחילתה של הסדרה, אך לאט לאט, ככל שהיא מתמקדת, תבינו יותר. ישנם מהלכים שתוכלו לזהות מקילומטרים וישנם מהלכים שיפתיעו אתכם.
התסריט שכתב בלקסון מתכתב עם בעיות חברתיות בהקשרים של גזענות ושנאת האחר, וחוטא גם בסוג של צלבנות כשהוא מנסה לכוון חיצים לאנשים עשירים ותאבי בצע. בהתחלה היה לכל הדבר הזה פוטנציאל גדול וחלק נכבד מהפרקים (הראשונים לפחות) הוקדש לנושאים האלו. אך בחצי השני של הסדרה העניין כולו ננטש, ועלילת הצד (הסאב־פלוט) שליוותה את ג׳ו נזנחה לטובת קטעי אקשן (ראויים).
העובדה שהמסרים של בלקסון מפוספסים לא פוגמת יותר מדי בהנאה שבצפייה, אבל היה ראוי לתת להם יותר מקום. להציב אדם שחור והומוסקסואל כדמות ראשית בסדרת אקשן זה לא מספיק. בלקסון לא הלך כאן עד הסוף עם האג׳נדה שהתיימר להעביר.
״עבריינים״ לא מתוחכמת מספיק כדי להיות סדרת הדגל של דיסני+, אבל היא גם לא עושה סימנים שהיא רוצה להיות כזו. זה גם בדיוק העניין – היא ממש לא צריכה. קולעת בול בפוני, עושה את הג׳וב שהיא באה לעשות, ג׳ימבו קפל ציוד והביתה. ג׳יי בלקסון הוא לא יוצר מהשורה הראשונה ויש מצב שגם לא מהשנייה, אבל ״עבריינים״ היא פוטנציאל לא רע שהוא חייב לדעת לנצל לטובתו.
עבריינים | דיסני+
יוצר: ג׳יי בלקסון
שמונה פרקים; בריטניה, 2023
3.5 כוכבים
תגובות