כל מה שחשוב ויפה
דירת סטודיו ביפו. תכנון ועיצוב: דיאנה ויינינגר; צילומים: מאור מויאל

מתרבות החמאם לרהיטי איקאה: ״שפה עיצובית קומפקטית, מעודכנת ומחוברת״

דירת סטודיו ביפו בת 30 מ״ר שתכננה ועיצבה דיאנה ויינינגר תשתתף בפסטיבל בתים מבפנים שיתקיים בסוף השבוע. ״נקודת המוצא הייתה לוודא שהיחידה הקטנה מתפקדת כבית לכל דבר״

יובל: הי דיאנה, בוקר טוב. מה שלומך בתקופה מורכבת זו? לא ימים פשוטים ליצור בהם

דיאנה: בוקר טוב:) באמת תקופה קשוחה באופן חסר תקדים. הרצון ליצור תמיד נמצא שם, אבל רק לאחרונה התחושה שהעיסוק בדברים שנתפסים כקשורים לוול־ביינג לגיטימי ורלוונטי מתחילה לחזור

יובל: כן, למרות שדירות ובתים ועיצוב פנים זה הרבה יותר מזה, במיוחד שאנחנו נמצאים לא מעט בבית בתקופות כאלו, וזה הכי מתקשר למקצוע שלך

דיאנה: נכון מאוד, זה הרבה יותר מזה. זה תחום שנוגע ללב הפסיכולוגיה והאנושיות שלנו, אבל בדרך כלל התמריץ להתניע פרויקטים מורכבים מהסוג הזה מתחיל בצורך פרקטי. זה גם מה שאני אוהבת בזה, החיבור בין עולמות של אסתטיקה (שבעיני אפשר לקרוא להם אפילו עולמות רוחניים), לעולמות מעשיים שנפרטים לפרטים יומיומיים ואישיים

יובל: אז בואי נדבר תכל׳ס, על דירת הסטודיו בת 30 מ״ר בשדרות ירושלים ביפו שתכננת ועיצבת ומשתתפת בסוף השבוע בפסטיבל בתים מבפנים. מה את יכולה לספר על הפרויקט, מה הייתה נקודת המוצא שלך

דיאנה: נקודת המוצא היתה לקחת חלל מאוד קטן, וליצור בו חוויה אסתטית ופרקטית יחודית; לוודא שהיחידה הקטנה מתפקדת כבית לכל דבר, עם כל הפונקציות שהיית מצפה למצוא בדירה בגודל רגיל מבחינת מוצרי חשמל, משטחי עבודה, אחסון, אירוח, בידור וכדומה, לצד יצירת שפה עיצובית קומפקטית, מעודכנת ומחוברת לסביבה

דיאנה ויינינגר. צילום: יעל אילן

דיאנה ויינינגר. צילום: יעל אילן

יובל: ומי גר בדירה? היא תוכננה לבעל.ת בית ספציפי?

דיאנה: היא תוכננה להשכרה לתקופות קצרות ולשימוש הבעלים כשנמצאים במרכז

יובל: איך הופכים אם כך 30 מ״ר לבית לכל דבר? מאיפה מתחילים בכלל?

דיאנה: התהליך אצלי תמיד מתחיל מהזווית הפרקטית. מיקום האזורים והשימושים השונים באופן זורם, הגיוני ונח. על גבי זה מתחילים להלביש שכבות של חומרים, מרקמים וצבעים שביחד יוצרים חוויה מזמינה.

אני מאמינה שלחללים יש די.אן.איי שצריך לפענח כדי להגיע לתוצאה שמייצרת את הקסם שנקרא תחושת ביתיות, וזה קורה כשהעיצוב מצליח לבטא את המיקום, את הסגנון האדריכלי של המבנה ואת האדם שהחלל מיועד לו באופן הרמוני. בפרויקט הזה הקו צעיר ועכשווי אך גם אלגנטי ומרפרר לחיבורים שקורים ביפו כעיר ים־תיכונית עתיקה שכיום יש לה וייב מאוד רלוונטי.

אז יש שם חומרים שנתפסים כמודרניים יותר כמו אריחי בטון גדולים, לצד אריחים קטנים ורומנטיים עם גלזורות מבריקות בגוון חמרה; יש פריטי ריהוט מודרני וקליל מאיקאה שהם טייק על מגשי תה אוריינטליים שהם אלמנט מקומי. ההשראה לחיבורים החומרים במקלחת, באריחים גדולים דמויי קורטן (מתכת חלודה) שמשודכים לאריחים קטנים, טורקיזים ומבריקים, מהדהדת את הים ואת תרבות החמאם.

ואת כל זה אני ממקמת בתוך קונטקסט עיצובי עכשווי

יובל: ומבחינה פרקטית? שטחי אכסון? הפרדה בין חללים שקיימת בחללים גדולים יותר? העובדה שחדר השינה הוא גם הסלון והמטבח והכל. איך פותרים את זה?

דיאנה: לפני השיפוץ הדירה היתה מחולקת לחדר שינה וסלון. האינטואיציה הראשונית היתה להסיר את המחיצות, החלוקה לא היטיבה עם הנתונים של החלל. לכאורה יש מחיר לאיחוד בין הסלון לחדר השינה, אך בתוך הקונטקסט הזה, הערך המוסף שמתקבל מהחוויה הפתוחה והמרווחת משתלם ועולה בקנה אחד עם הצרכים והשימוש הספציפיים. 

הבחירה להשתמש באותו החומר, ליבנה, לכל פריטי הנגרות בדירה מייצרת מראה אחיד, שקט ולא עמוס, למרות שהתכנון ממקסם את אפשרויות האחסון

יובל: אז איך תכנון ועיצוב הדירה הזו משתלבים באני המאמין העיצובי שלך? ואולי תספרי גם על הרקע שלך, איך הגעת לתחום?

דיאנה: מגורים עירוניים, בדירות קטנות יחסית, הם נושא שמענין ומעסיק אותי. אני מגיעה לדירות ישנות שבעזרת תכנון מחודש, אפשר לקבל מהן חוויה משודרגת לאין ערוך שמותאמת לשינויים שחלו באורח החיים ובמודעות לעיצוב ולאסתטיקה. אני מרגישה שזה משתלב עם האג׳נדה והצורך לקחת את הקיים, לכבד ולשמר אותו ויחד עם זה להתאים אותו לאדם ולסגנון חייו כיום. ההשפעה המיטיבה של תכנון ועיצוב נכונים משפיעה ברמות העמוקות ביותר על הנפש. 

התחלתי את דרכי בעולם העיצוב בלימודי צורפות ואופנה, ומתוך העיסוק התרפויטי בבית שלי פיתחתי מודעות וסקרנות לעיצוב בקני מידה גדולים יותר והתאהבתי בתחום על כל הבטיו, משלב התכנון, דרך העיצוב ואל ניהול תהליך השיפוץ והביצוע

יובל: את מרגישה שיש קשר בין הצורפות והאופנה לדרך שבה את מעצבת ומתכננת דירות?

דיאנה: בהחלט. אני מרגישה שההשכלה והנסיון בדיסציפלינות שונות בתחום העיצוב משרתות אותי בעבודתי היום.

עיצוב פנים טוב בעיני מגלם הקשרים רעיוניים ותרבותיים מגוונים שמייצרים חיבורים מעניינים, בין היתר בין חומרים שונים. אני מתייחסת לאופן שבו גוף תאורה תורם לקומפוזיציה הכוללת של עיצוב בית, למשל, כמו לתכשיט הנכון שנותן הפיניש שצריך לשמלה או ללוק מסויים

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden