כל מה שחשוב ויפה

חג מתן תורה

איור: דולה יבנה

עיצוב: דוד חליבה

עיצוב: אמרי זרטל | צילום: לע"מ / יעקב סער

עיצוב: עדה רוטנברג

עיצוב: דורון עדות

עיצוב: אמיתי סנדי | צילום: שריף סרחן

עיצוב: עדי שטרן

 

 

 

בחג פסח האחרון התפרסם בגלריה פרויקט מיוחד, שלשם שינוי אני חושב שהתואר 'פרויקט מיוחד' באמת הולם אותו. פנינו לשמונה מעצבים ומאיירים בבקשה לעצב עטיפה לתנ"ך ולהציע פרשנות מקורית לעטיפה. מתוך השמונה, שבעה הציעו משהו חדש, ואילו רק אחד – דוד טרטקובר – הציע עבודה קיימת (של האמן מיכאל סגן כהן). כל אחד מהמשתפפים הסביר את כיוון המחשבה שלו, וד"ר רות קלדרון, חוקרת יהדות, מייסדת ויו"ר מכללת עלמא – בית לתרבות עברית, הציעה את הפרשנות שלה להצעות השונות.

זו לא משימה קלה בכלל. אני זוכר שמצד אחד קינאתי במשתתפים, כי האתגר גדול ואפשר להפעיל את המוח בלי יותר מדי מגבלות. מצד שני, אמרתי לעצמי, תודה לאל שאני לא משתתף בפרויקט כי מאיפה בכלל מתחילים? על מה מתמקדים? איזה מסר יש לספר הזה? מה הרלבנטיות שלו לחיי היום יום שלי? וכן הלאה, סוגיות שכמו שאפשר לשים לב המשתתפים התמודדו איתן בדרכים שונות.

את ההסברים, תמונות המשתתפים ודבריה של קלדרון אפשר למצוא כאן. תגובות, הערות ותובנות יתקבלו בברכה. חג שמח.

 

דוד טרטקובר מציע את עבודתו של מיכאל סגן כהן

*כוכבית מייצגת שדות חובה

26 תגובות על הכתבה

  1. חובבן

    דעות פוליטיות קרובות.
    ההבדל שאחד אמן והשני צעקן.

  2. אסתי

    יופי של פרוייקט שנושא בעצם קיומו אמירה חשובה ומעניינת ביותר.

    התוצאות בעייתיות ביותר לטעמי.
    ולא נשאר לי אלא בפעם המיליון לבחור בטרטקובר. שם יש עומק. שם יש הבנה רחבה של כל נושא על כל גווניו ושכבותיו ולא רק איזו אמירה אופנתית שנעה בגבולות הבראנז'ה.

    יוכל, הרשני להוריד את הכובע שאין לי (או את זר השיבולים או הקוצים) בפנייך.
    רעיון ענק וכתבה נהדרת וחשובה.

  3. מיכל

    הפער בין העבודה של מיכאל סגן כהן, שהציע טרטקובר, לבין העבודות האחרות הוא עצום.

    מאפיין אחד די בולט שמבדיל בין העבודה הזו לשאר הוא הצניעות (פרמטר גודל האגו), וידיעת המקום שלך לעומת מקומו של הנושא בו אתה עוסק. מצרך נדיר, אבל חשוב, גם למעצבים.

    ועוד משהו, יובל: "ואפשר להפעיל את המוח בלי יותר מדי מגבלות" – (?) הרשה לי להטיל ספק. זה אחד הנושאים האחרונים שמאפשרים את המשפט הזה.

    מלבד זאת, מגבלות הן תמיד מנוף לעיצוב טוב יותר.

  4. יובל

    ברור שיש המון, הכוונה שלי הייתה מגבלות של לקוח או של הוצאה לאור. ברור שמטיבו ל הנושא והאכסנייה יש מגבלות, לא לכך התכוונתי.

    לגבי התוצאות – אני בכוונה לא אומר מה דעתי, זה נראה לי לא נכון לחלק ציונים או להגיד את מה אני אוהב יותר או פחות בפרויקט שבו ביקשתי מאנשים לתרום מזמנם, כך שלא אתייחס לתוצאות ולהבדלים בין הגישות השונות, שכולן אגב ראויות בעיני

    ותודה אסתי

  5. טלילה

    [למה התאריך באתר הארץ הוא ה-8 באפריל?]
    העבודות מקוריות ומרתקות, ואני חושבת שזה מאוד במקום ללכת על אמירה פוליטית. אם לא בזה אז במה? אם לא עכשיו אימתי?
    אהבתי במיוחד את העבודות של אמרי זרטל, דולה יבנה ודוד חליבה. חכמות וקולעות.

    לא הבנתי את ההתלהבות מטרטקובר/ סגן-כהן

  6. עודד

    ומעורר מחשבה. שוב, כל הכבוד.

  7. מעצב זוטר

    חכמה, עמוקה ופשוטה, תמצית העיצוב.

    שטרן ועדות גם הציגו קונספט מעניין בהחלט ולמרות הפער בין מה שיבנה הציגה למה שעולה מהאיור שלה, גם שלה מעורר עניין וויזואלי ואינטלקטואלי.

    ובלי שום כוונה לפגוע, בידיעה ברורה שהכוונה לא משנה והפגיעה עלולה לקרות, העבודה של סנדי יותר מתאימה למגמת עיצוב גרפי בתיכון, אפילו הצורה שבה הוא מתאר את הריווח ותיקון הצבע בפוטושופ פשוט, מה לעשות, מעוררת גיחוך.

  8. רוני ה.

    כמו שאמרה כאן אחת המעצבות – כש"הארץ" מזמין פרויקט כזה ברור למה מצפים והמעצבים מיהרו להתיישר. אני חושב שכל מעצב עטיפות של ספרי קריאה מכיר את הספרים שלו יותר ממה שהמעצבים האלה מכירים את התנ"ך.

  9. יובל

    לגבי הטקסט של סנדי – בעיני הוא מעביר בדיוק את הבנאליות והשרירותיות של המוות. זה טקסט מודע לעצמו, והגיוך הוא חלק מהעניין, אם זה לא היה מובן

    ורוני ה. –
    לא ציפינו לכלום מהמעצבים וכל אחד פנה למקומות קצת אחרים. את (אתה?) חושבת שזה מפגן של שטחיות ובורות – נא להסביר בבקשה. לא חוכמה רק לשחרר אמירה כזו לחלל האויר

  10. רוני ה.

    התנ"ך הוא טקסט דתי, ספרותי, היסטורי ועוד. הוא נכתב לפני אלפי שנה ורוב חוקי היהדות של ימינו מבוססים דווקא על התלמוד ("התורה שבעל פה") ולא עליו. הנסיון של רוב המעצבים האלה לתמצת את התנ"ך לפלקט פוליטי ולהשליך עליו את דעותיהם על מדינת ישראל או על הדתיים הוא סימן לשטחיות ולבורות. במה זה שונה ממה שעשתה טטיאנה סוסקין שכרכה את הקוראן עם חזיר ונכנסה על זה לכלא?

    כשקוראים מה כתבו המעצבים האלה רואים שהם לא רק בורים בתנ"ך, אלא הם גם בורים בפוליטיקה ובחיים בישראל.
    – "נדמה לפעמים שכשמדברים בשם אלוהים הכל מותר, שליטה על עם אחר, רצח ראש ממשלה."
    – "התנ"ך הוא הבסיס לכל דיון היסטורי, מוסרי, פוליטי, חברתי ואפילו ספרותי בישראל של ימינו."
    – "[ילדים מתים הם] ראיה לצורה שבה מדינת ישראל ועם ישראל מפרשים ומיישמים את ערכי התנ"ך בימינו אנו."

    הטענות האלה אינן נכונות והן פלקטיות בדיוק כמו העיצובים של בעליהן.

    ואני חושב שכעורך היית צריך לפחות להוציא מהרשימה את העבודה הנחותה של סנדי, ואולי עוד כמה, ואם אתה בוחר בכל זאת בצעקנות ובקיטש היית צריך לפחות לנסות לאזן את התמונה עם מעצבים שטחיים וטפשים מן הימין אם היית מוצא כאלה.

  11. גלית חתן

    לא אהבתי שום דבר, אבל ממש כלום
    אפילו לא זה שטרקטובר הציע, למרות שהוא הכי סביר

    ואני חייבת להגיד שהיו לי ציפיות ולכן זה די מאכזב

  12. יובל

    כשמעצבים עטיפה לספר אין ברירה אלא לתצמת את העלילה לפלקט כזה או אחר, מורכב יותר או פחות. זה טיבו של המדיום. למען הסדר הטוב, אני לא העורך של העיתון, אבל בכל מקרה אני לא חושב שמתפקידנו להפעיל צנזורה על העבודות – לא פוליטית, לא אסתטית ולא של טעם טוב כזה או אחר. אני בטח לא חשב שתפקידי לתת להם ציונים או הערכה.

    לגבי הציטוטים שהבאת מדבריהם של המעצבים – אני חושב שזה לפחות נתון לויכוח אם הם צודקים או לא.

  13. רוני ה.

    המטרה העיקרית של עטיפה לספר למכור את הספר. אני חושב שהעבודות האלה לא יגרמו אפילו לאדם אחד לקנות את התנ"ך, ולכן הן לא עטיפות לספר במובן המקובל.

    הטענה שהעורך (מי שזה לא יהיה) לא אמור להפעיל צנזורה היא במקרה הטוב מיתממת. שרשרת האירועים העוברת בין ההחלטה לעצב עטיפה (פוליטית) לתנ"ך לבין הבחירה באנשים ידועים לביצוע העיצוב ועד התוצאה של "תנ"ך עם תמונות של ילדים מתים על העטיפה" היא ברורה מכדי לטעון שאין בה הבעת עמדה פוליטית.

    לעניין הציטוטים – אני בטוח שאפשר למצוא בארץ כמה דיונים שלא מתבססים על התנ"ך, אני חושב שממשלת ישראל לא פועלת על פי חוקי התנ"ך ולכן הטענה שילדים מתים הם היישום העדכני של התנ"ך היא מחוצפת, ואני חושב שאפילו הקנאים הדתיים הגדולים ביותר לא חושבים "שכשמדברים בשם אלוהים הכל מותר". קצת פחות התלהמות והגזמה לא יזיקו לאנשים האלה.

  14. יובל

    ואת עניין הבעת העמדה הפוליטית. משמשים בתנ"ך כל יום כמעט לבצע פעולות עם משמעות פוליטית כזו או אחרת, ולא ברור לי איפה הבעייה בשיצוש ככזה בעטיפה לתנ"ך או בהחלטה שלא לפסול עטיפה או הפוך – להזמין עטיפה ממעצב כזה או אחר

    ושוב, לעניין הטענה האחרונה שלך – זה נכון שממשלת ישראל לא פועלת על פי חוקי התנ"ך אבל אני ממש לא מסכים איתך שאפילו הקנאים הדתיים הגדולים ביותר לא חושבים "שכשמדברים בשם אלוהים הכל מותר"

    ממש ממש לא

  15. אמיתי סנדי

    במציאות שאני חי בה, רבנים מגיעים לתת לחיילי צה"ל תדריך לפני יציאה לקרב. הם פותחים את התנ"ך ומראים להם שאלוהים ציווה להשמיד את עמלק, נשים ילדים וכו'. ואז הם אומרים להם שהפלסטינים הם עמלק, ולכן זה ממש בסדר להרוג בהם ללא ייסורי מצפון.

    אבל אולי את\ה חי\ה במציאות אחרת, שבה הרבנים האלה לא קיימים. לא יודע.

  16. רוני ה.

    יש כאן פרויקט שיזם אותו עיתון שמאל, שהכותרת שלו היתה למצוא עטיפה עכשווית (פוליטית) לתנ"ך והוא הוגש לקבוצת אנשים מן השמאל. אז התוצאה שהתקבלה, כצפוי, היא אוסף של קלישאות פוליטיות שמאלניות. מאחר שזה מה שביקשתם, זה מה שקיבלתם, ולכן ברור שלא תנקטו צנזורה. עיתון יותר אובייקטיבי או יותר על רמה היה לדעתי נוהג אחרת, אבל אני לא קובע מה יעשה עיתון הארץ.

    השאלה האם תפקידו של עורך הוא להפעיל צנזורה היא לא כל כך פשוטה. אני חושב שעורך של מדור אמנות, תרבות, ספרות וכד' בהכרח מפעיל "צנזורה", גם אם זה נעשה בצורה רכה ולא בדחייה על הסף. יש הרבה דרכים לגרום למה שמופיע להיות לפי טעמך, ואני בטוח שאתה מכיר יותר דרכים ממני איך לעשות את זה.

    השאלה מה מותר ומה אסור בדת היא שאלה כבדה ולא כאן המקום לדון בה. אני יכול רק לומר שבנסיבות המתאימות גם כל חברה אזרחית וחילונית תבצע דברים החורגים מהמוסר המקובל, וזה נובע לדעתי מהאופי האנושי ולא מהדת.

  17. רוני ה.

    הפלסטינים הם לא עמלק לפי דיני היהדות, ואני לא שמעתי על הרבנים האלה. אשמח לקבל הוכחות אם יש לך. בכל אופן, הטענה המובלעת שלך שהילדים שנהרגו בעזה נהרגו בגלל "דין עמלק" היא מבחינתי הוצאת דיבה על צה"ל, ואני חושב שאתה צריך להיות הרבה יותר זהיר לפני שאתה יוצא בהאשמות כאלה.

  18. אמיתי סנדי

    על מעורבות רבנים בהסברה לחיילים אתה יכול לקרוא למשל כאן:
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1058728.html

    אתה בוודאי יודע שבדת יש יותר מפירוש אחד לתנ"ך.

    כמי שמכיר את התנ"ך, אתה בוודאי יודע שלא רק עמלק זוכה לטיפול של טיהור אתני בתנ"ך.
    לפי התנ"ך, כשיהושע כבש את הארץ הוא החריב ערים על יושביהן, כולל נשים וילדים.
    מה היה חטאם של אותם ילדים? הם ישבו בארץ שיהושע רצה לכבוש.

    יום אחד עצר אותי חב"דניק שרצה שאניח תפילין. שאלתי אותו מדוע הרג יהושע את אותם ילדים. הוא אמר שזהו ציווי אלוהי. זוהי לא איזוטריה, זה במיינסטרים של היהדות.

    אבל לא רק רבנים ודתיים משווים את הערבים ו\או עמים איסלאמים אחרים לעמלק.

    הידעת למשל שאחד מעוזריו הבכירים של נתניהו השווה את איראן לעמלק?

    ראה כאן: http://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=628

    מעבר לזה, את הילדים צה"ל הרג לא רק בגלל
    היתר ההלכתי.
    צה"ל הכין מראש תוכנית מבצע שכללה הרג מאסיבי של אזרחים, ראה כאן:

    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1057768.html

  19. רוני ה.

    אני יודע שהיו רבנים שהסבירו לחיילים, ואני לא מתלהב מזה, אבל אני שוב אומר שלפי היהדות הפלסטינים הם לא עמלק ואני לא חושב שהיו רבנים שטענו את זה. גם הטענה שהבאת בשם עוזר בלתי מזוהה של נתניהו היא עדות שמיעה בלבד, וממישהו שאני מניח שהוא חילוני ולא פוסק הלכות. כשחילוני מדבר על "עמלק" זה בדרך כלל כהשוואה להמן הרשע (שנחשב מצאצאי עמלק) ולא נראה לי שאיזה עוזר של נתניהו חושב שיש להשמיד את כל הפרסים.

    כשאני מדבר על בורות בתנ"ך אני מתכוון בין השאר לדוגמה שלך על יהושע. מדובר על תקופה שהיתה לפני יותר מ-3000 שנה ואם אתה רוצה להתייחס אליה בהגינות, אתה צריך לשפוט אותה לפי הנורמות שהיו קיימות אז; ובכל מקרה זה לא רלוונטי לימינו כי כפי שאמרתי למעלה, החוקים ביהדות השתנו מאז.

    המבצע בעזה כלל גם הרג של אזרחים וזה נעשה בכיסוי משפטי. בכך אין חדש, ולצערי הכתובת היתה כתובה על הקיר כבר בזמן ההתנתקות. כששאלתי בזמנו כמה מהכותבים השמאלנים כאן שדחפו להתנתקות מה לדעתם ישראל צריכה לעשות כאשר יירו עליה מעזה (וזה היה ברור כבר אז) זכיתי לשתיקה מוחלטת. אבל מי שמנהל מדינה לא יכול לשתוק והוא חייב לקבל החלטות קשות שעולות לעתים גם בחיי אזרחים וילדים. בכל מקרה, המציאות הזאת קשה לא בגלל היהדות ולא בגלל התנ"ך.

  20. יובל

    כצפוי, אנחנו לא ממש משכנעים אחד את השני, ומבחינתי בכל אופן קצת מיציתי את הדיאלוג.
    לגבי הטענה שלך ש"יש הרבה דרכים לגרום למה שמופיע להיות לפי טעמך, ואני בטוח שאתה מכיר יותר דרכים ממני איך לעשות את זה" – אני רק יכול להגיד שזה ממש לא המקרה. נדמה לי שאתה נותן לי פה יותר מדי קרדיט.
    גם כל העניין של עיתון שמאל, עטיפה עכשוית פוליטית, אנשים מהשמאל – גם על זה יש לי מה להגיד, אבל שוב, נדמה לי שאתה סבור שיש פה איזו קונספירציה.
    אם אתה חושב שידעתי מה עמדותיהם של זרטל, חליבה, יבנה, רוטנברג, עדות או שטרן אתה ממש טועה. גם אם ניקח את טרטקובר, לכאורה לפי מה שאתה אומר ידענו מה הוא יציע, אבל לא כך הדבר.
    ולגבי הכיסוי המשפטי של המבצע בעזה – אני מקווה שאפילו אתה לא באמת מאמין בטיעון הזה. יש כל כך הרבה עוולות שנעשות תחת כיסוי משפטי, זה ממש לא אומר שזה בסדר

  21. איילת מזרחי

    את העטיפה של דורון עדות-הוא פשוט הוציא את תוכן העניינים אל מחוץ לספר,שלא כמו בשאר הספרים שבהם הוא נמצא בפנים וכך בעצם הוא ייחד את ספר,הספרים, של עם ישראל,אם לרגע שכחתם. מה גם שהוא מיקם אותו באמצע הכריכה,דבר שמרמז לדעתי,על עמוד השדרה-אמצע הגוף-מלשון עוצמה-כשם שעמוד השדרה מחזיק את הגוף כך גם התנ"ך מחזיק את העם היהודי. גם העיצוב של מיכאל סגן הכהן, שהביא דוד טרטקובר יפה, הוא הביא את 3 צבעי היסוד- צבע יסוד לכל נושא-תורה,נביאים, כתובים ללמדך שהתנ"ך הוא היסוד של עם ישראל. יחד עם זאת, אני תוהה, אם יש צורך לעצב מחדש את ספר התנ"ך והאם אין בכך זילות למעמדו וקדושתו כך שבעצם ייראה ככל ספר שאינו ספר קודש ולא כספר-הספרים

  22. אמיתי סנדי

    והנה הגענו לשורש הבעיה של הדת, כל דת:
    היא מקדשת ערכים.
    כשמקדשים ערכים, קשה מאוד לשנות אותם.
    וכך אתה מוצא את עצמך במצב שבו רבנים רבים מחנכים את צאן מרעיתם ערכים שהיו הנורמה לפני 3000 שנה.

    אתה מגלה תמימות מפתיעה, עד כדי עיוורון חלקי, למרכזיות של ערכי הגזענות ושנאת הזרים ביהדות העכשווית.

    אני מרגיש שאני ואתה פשוט לא חיים באותה מציאות, אם אתה מצליח שלא לראות את הכתובות על הקיר ולא לשמוע את הרבנים מדברים.

  23. חגי שוורץ

    אמית – אתה צודק. ערכים זה דבר רע מאוד. פויה ערכים. הכי טוב זה לחיות בלי ערכים בכלל, להשתכר כל לילה ולחיות בערפול חושים.
    לנושא, אני חייב להסכים עם רוני, שייצג את דעתי בצורה מעוררת כבוד, למרות העדיפות המספרית. להגיד שלא ידעת מה הדעה הפוליטית של האמנים שפנית אליהם זה האנדרסטייטמנט של המאה. בחייך, *באמת* לא ידעת שרובם יתנו איזה אימג' רדוד ומדמם כדי לתאר ספר שנשאר רלוונטי אלפי שנים אחרי שנכתב? אתה באמת רוצה לומר שלא יכולת ליצור קשר עם איזשהו אמן דתי או לכל הפחות ימני?
    מה שהכי משעשע פה זה ההבדל הבסיסי בין העבודות האלו לתנ"ך. הרבה אחרי שישכחו מקיומן של הפוסטרים ההזויים הללו (שזה בעוד שבוע בערך), התנ"ך ישאר איתנו כ"ספר הספרים", ולא בכדי.

  24. חגי שוורץ

    אם נשים בצד לרגע את הדיון העקרוני, אני חייב לומר שהעבודה שלך, לטעמי, היא הכי פחות מוצלחת מבחינה ויזואלית (ואת זה חשבתי עוד לפני שראיתי שמי שהכין אותה זה אתה. אז לא מדובר פה בקנטרנות). הפונט לא מתאים (זה לא פונט תנ"כי אמיתי. אין תיוג באותיות), ההנחה של הטקסט לא מתסדרת עם האימג' (למה להסתיר? למה לבן לא קריא?) והמרכוז לא משהו. אם אתה כבר מביא תמונה "חזקה" (לדעתך), לכל הפחות תן לה את הכבוד המגיע לה…

  25. יובל

    היתממות או לא אם נדמה לך שאני יודע מה דעתם של דורון עדות, של אמרי זרטל או של דוד חליבה על מה שקורה בעולם – אתה לא יכול לטעות יותר. כך גם לגבי עדי שטרן, ואני יכול להמשיך. ברור שידעתי מה דעתם של אמיתי סנדי ושל דוד טרטקובר אבל פה זה נגמר

    אם תשים לב לרשימת המשתתפים תגלה שכולם מעצבים או מאיירים, רובם ידועים, וזו גם הייתה הכוונה – לא לפנות למעצבים שאף אחד לא שמה עליהם אלא לכאלו שכבר עשו משהו בחיים שלהם.

    ולא, *באמת* לא ציפיתי שיביאו אימג' רדוד ומדמם (כאילו אגב אין בתנ"ך כאלו אימג'ים למכביר, אבל זה סיפור אחר). אתה לא חייב להאמין לי כמובן אבל מה לעשות – לא הייתה שום כוונה פוליטית מאחורי הפרויקט.

    אבל, אם יש טקסט פוליטי מכונן זה התנ"ך, והוא משפיע על החיים שלנו כל יום, הין אם זה מוצא חן בעיני ובין אם לא, כך שלצאת נגד מישהו שבחר להביע עמדה ערכית ופוליטית נגד הדבר הזה זה נראה לי קצת מיתמם

  26. אמיתי סנדי

    יש לך בעיה בהבנת הנקרא.
    ערכים הם לא הבעיה – הבעיה היא קידוש ערכים.

    ערכים, לדעתי, זה דבר טוב – כל עוד מקפידים לבחון אותם בשבע עיניים כל העת כדי לוודא שהם עדיין טובים לנו.

    ולגבי חוסר האסתטיות של העבודה שלי: כן, גם אתה כנראה לא הבנת שאני טוען שילדים מתים זה לא דבר יפה, וכך גם הספר שמקדם את הרעיון שהרג ילדים הוא מצווה אלוהית.

    ולסיום, הנה עוד דוגמא לעוד רב יהודי שמציע לנו פירוש אקטואלי לערכים הנצחיים של התנ"ך הקדוש:

    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1091464.html

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden