כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

אפשרות של ספר

אני שמח לפתות את קטגוריית פורטפוליו CHAT עם אפשרות של ספר (יש גם עמוד בפייסבוק), מסוג הפרויקטים שהייתי מאד מאד שמח לקחת בהם חלק בתור סטודנט. מדובר בפרוייקט משלב פחות או יותר שתיים מהאהבות הכי גדולות שלי: ספרים ועיצוב. לפני הכל כמה מילים על הפרויקט, שמבקש לבחון את אופיו ומעמדו של הספר כעבודת אמנות (Book Art), ולהציג ולעודד את ייצורם של ספרים הנעשים על ידי אמנים, שאינם קטלוגים או סיכום רטרוספקטיבי של עבודתם.

בחדר הפרויקטים של גלריה זומר הוקמה תחנה פעילה ומאובזרת לייצור ספרים, באמצעות מפגשים עם אמנים שונים. התחנה פתוחה במשך שעות פעילות הגלריה ומכילה עמדות עבודה שמופעלות על ידי שמונה מעצבים צעירים, כולם סטודנטים מצטיינים מהמכון הטכנולוגי בחולון, ותהליך העבודה חשוף למבקרי הגלריה. לפני שבוע ביקרתי בגלריה ושוחחתי עם אחת הסטודנטיות במקום וחשבתי לעצמי שוב – איזה כיף להם שיש להם הזכות לקחת חלק בדבר הזה.

חלל העבודה. צילום: תהילה שטנגר

שישה אמנים נבחרו לעבוד בחלל וליצור ספר אמן בשיתוף עם מעצב שהותאם להם מבעוד מועד. אמנים אלה – שי איגנץ, גיא גולדשטיין, ניר הראל, שי יחזקאלי, רועי קופר, אלונה רודה – הם חלק בלתי נפרד מהתפתחות הפרויקט. ספריית הגלריה, הממוקמת מול הכניסה לחדר הפרויקטים, משמשת לתצוגת ספרים שונים שנוצרו על ידי אמנים מהארץ ומחו"ל ומהווה הזמנה לדפדוף ולרכישה של ספרי אמן. הספרים שמוצגים בספריה הושגו בשיתוף פעולה עם אמנים, מוסדות והוצאות ספרים שונות מרחבי העולם.

הספריה. צילום: תהילה שטנגר

– – –

עד כאן הסברים כללים ומכאן רשות הדיבור לאביגיל ריינר:

avigailreiner: אהלן

 

Yuval Saar: שלום! שנתחיל?

 

avigailreiner: אפשר שתי דק׳ להביא כוס מים?

 

Yuval Saar: ברור!

 

avigailreiner: יופי, תכף אשוב

 

avigailreiner: חזרתי

 

Yuval Saar: אחלה. הסבר כללי של הפרויקט יש, אז בינתיים אולי תספרי על עצמך כמה מילים

 

avigailreiner: בכיף. אני מעצבת גרפית עצמאית, בוגרת בצלאל, מרצה בשנקר וויצו חיפה לטיפוגרפיה ועיצוב תדמית. אני מתעסקת בעיצוב לאירועי תרבות בעיקר ובעיצוב ספרים, קטלוגים לאמנות וכו'. הרקע שלי הוא עבודה עם אמנים ואוצרים בכל הקשור לתערוכות אמנות. עבדתי אצל מיכל סהר וקובי לוי במשך שלוש שנים והפורטפוליו שלי נמצא און ליין, בלי שום קשר….

 

אל הפרוייקט הזה הגעתי מתוך עניין בספרי אמן, משהו שכאמור התעסקתי ואני עוסקת בו היום, גם באופן אישי ואקספרמנטלי, בלי שום קשר ללקוח ומתוך רצון להתעסק בשאלה על הפורמט הזה, במחקר עליו ונסיון להבין את האפשרויות הטמונות בו.

 

Yuval Saar: בואי נמשיך עם קצת פרטים טכניים – איך נוצר הקשר עם גלריה זומר? יוזמה של מי זה היה?

 

avigailreiner: הקשר לגלריה הוא חד פעמי, והוא מהווה פלטפורמה לעבודה. אנחנו קבוצה עצמאית שנקראת ״אפשרות של ספר״. אנחנו = שני אוצרים (לאה אביר ורן קסמי אילן) אני (אחראית על תחום העיצוב) ואריה רוזן (מפיק). שיתוף הפעולה עם הגלריה נוצר בגלל ״חדר הפרוייקטים״ שמאפשר לפרוייקטים כמו שלנו להתארח. התחנה הבאה של הפרוייקט תהיה במקום אחר, הפרוייקט הוא סוג של ״פופ אפ״, כל פעם נהיה במקום ובקונסטלציה שונה.

 

Yuval Saar: ובכל זאת, איך נוצר הקשר? של מי היה הרעיון דווקא להתארח בגלריה זומר?

 

avigailreiner: הרעיון הגיע משני האוצרים, רן ולאה. הלכה למעשה עירית זומר פנתה ללאה לפני מספר חודשים בבקשה לארח תערוכה באוצרותה. חשוב בכל זאת להדגיש שהקשר לגלריה אינו הכרחי עבור הפרוייקט מכיון שהוא יכול להתקיים בכל מקום וזמן, והוא לא חד פעמי.

 

Yuval Saar: ברור. מי הסטודנטים שנרשמו לקורס?

 

avigailreiner: אז ככה, זה לא ממש קורס. אנחנו יצרנו כמה שיתופי פעולה עם מספר גורמים וחסויות לפרוייקט (איי דיגיטל, אפסון) ובינהם המכון הטכנולוגי בחולון שלמעשה מספק לנו מעצבים שיעבדו עם האמנים על הספרים. הסטודנטים נבחרו בקפידה על ידי יהודה חופשי שהיה אחראי מטעם המחלקה לתקשורת חזותית בחולון. הסטודנטים הם סטודנטים מצטיינים שבנוסף להזדמנות לעבוד בתחנה עם אמנים על ספרים ״אמיתיים״ גם מקבלים נקודות זכות. (אותנו זה לא ממש משנה מה הם מקבלים, כל עוד הם נהנים מהעבודה ועובדים יחד עם האמנים בצורה מוצלחת, מה שקורה כעת…)

 

Yuval Saar: זה באמת מסוג הפרויקטים שהייתי שמח להשתתף בהם בתור סטודנט…

 

avigailreiner: ברור!

 

Yuval Saar: מה את יכולה לספר על התגובות עד עכשיו של כל המעורבים בפרויקט?

 

avigailreiner: קודם כל, התגובות נלהבות ביותר. אנחנו מקבלים אינסוף פניות לתיבת המייל שלנו, אמנים שמבקשים ליצור ספרי אמן ומרוגשים מהאפשרות שאנו נותנים לעשות זאת. בשלב זה נאלצנו לעצור את שטף הפניות בשל העומס.

 

בנוסף אנו מאפשרים לאנשים להגיע להתבונן באוסף עצום של ספרי אמן שהבאנו מחו״ל ומהארץ, ועל כן התחנה למעשה פעילה – גם ביוצרים וגם במתבוננים. השלב שאנו נמצאים בו כרגע הוא נסיון למצוא מימון לכל הספרים הנהדרים שאנו מקבלים, כמובן שתהליך העבודה גם כולל סינון של חומרים רלוונטים יותר ופחות.

 

Yuval Saar: אז אני אשאל שאלה שחשבתי לשאול בסוף אבל אולי זה מתבקש לשאול עכשיו: האם לא יכולה להתעורר פה מראית עין של ניצול הסטודנטים? הם אמנם נהנים ומקבלים נקודות זכות אבל האמנים מקבלים ככה ספר אמן בחינם. מה יקרה אם אחד האמנים ירצה להשתמש בספר שלו לאחר מכן ולהפיק עוד 10 כאלו? מה הסטטוס של זכויות היוצרים של הסטודנטים?

 

avigailreiner: יש הסכם ידוע מראש ומוסכם על המכון, הסטודנטים והאמנים לגבי זכויות. כל הנוגעים לדבר חתמו עליו ויש לו תוקף משפטי כאמור… ההסכם אומר שלסטודנטים יש זכויות על הספר כמו כל מעצב ולאמן יש זכויות על האמנות שלו. לנו יש זכויות כמו סוג של הוצאה לאור, ולכן במקרה של הוצאה לאור כל הנוגעים בדבר מקבלים את מה שמגיע להם על פי ההסכם. נראה לי שזו בעיקר הזדמנות אמיתית עבור הסטודנטים לעבוד בעולם האמנות, לעבוד עם ״לקוח״ ולייצר ספר שהוא פרי עמלם.

 

Yuval Saar: אוקי. מבלי לההיכנס לפרטי פרטים זה נשמע בינתיים הוגן, מה שמאפשר לנו לעבור למהות: מה הרלבנטיות של ספרי אמן בעידן הדיגיטלי?

 

avigailreiner: שאלה מצויינת! בדיוק את זה נבחן באחת הנקודות הבאות של הפרוייקט. לעת עתה אנו מרגישים מ״השטח״, כלומר מתוך האמנים שפונים אלינו (בלי סוף) שיש צמא גדול מאוד דווקא לספרים במסגרת המסורתית שלהם, יש משהו במוצר המודפס שהוא בלתי ניתן להחלפה, גם בעידן הדיגיטלי שלנו.

 

Yuval Saar: אני הראשון שאסכים עם הקביעה הזו

 

avigailreiner: ספר האמן במתכונת הנוכחית שלו, הוא כשלעצמו מוצר של ״טרנפורמציה״, מעבר של האמן מהאמנות שלו אל פורמט זמין, זול באופן יחסי, פומבי, נגיש, בתפוצה רחבה. כשלעצמו הדבר דורש עבודה קשה ומפרכת עבור האמן "לשחרר"את האמנות שלו. המקום הזה מרגיש כמעניין אמנים ומעצבים כאחד.

 

Yuval Saar: מה שמוביל לשאלה הבאה, שאולי איתה היינו אמורים להתחיל – מה זה בעצם ספר אמן? מה ההבדל בינו לבין קטלוג עבודות?

 

avigailreiner: או! קופי פייסט רשמי:

 

ספרים הנעשים על ידי אמנים, שאינם קטלוגים או סיכום רטרוספקטיבי של עבודתם. חריגותו של הספר כתוצר אמנותי באה לידי ביטוי במספר אופנים: לרוב, אמנים אשר מייצרים ספר עושים זאת מחוץ לפרקטיקה השגורה שלהם; המפגש עם ספר מעין זה שונה מן המפגש עם עבודות אמנות במדיה אחרים – ניתן למצוא אותו בחנויות ספרים יותר מאשר בגלריות; הספר, בניגוד לסוגי מדיה אחרים, מזמין מגע אישי וקירבה;  הוא עוקף את חווית האמנות המסורתית על ידי שינוי מימד החלל והזמן רבים ולעיתים קרובות הוא מניח מראש את היותו עותק אחד מני רבים.

 

Yuval Saar: קופי פייסט מאיפה?

 

avigailreiner: מההזמנה שלנו. זו הגדרה שאנו ניסחנו עבור עצמנו ועל מנת להסביר את נקודת המבט שלנו לפרוייקט.

 

Yuval Saar: אוקי. אני מבין שבינתיים מי שרוצה להתרשם יכול לבוא לגלריה. מתי נוכל לראות את התוצרים הסופיים ומה מתוכנן עד סוף הפרויקט?

 

avigailreiner: או! מסיבת השקה, 26.2, בחלל המרכזי של הגלריה (נתפרס, נגדל!) בירות, מוסיקה, תבוא!

 

Yuval Saar: די…. כל הגלריה?

 

avigailreiner: ברור…

 

Yuval Saar: כבר רשמתי ביומן!

 

avigailreiner: מעולה. נראה את הפרצוף מאחורי הכתבות.

מתוך ״אוניברסיטה״, פרוייקט משותף של ג׳ניפר אבסירה והאמן גיא ינאי. צילום: ג׳ניפר אבסירה

תגובה אחת

  1. שיראל

    מגניב ביותר!!

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden