כל מה שחשוב ויפה

קול קורא: תערוכת עיצוב עטיפות ספרים | שבוע הספר העברי | יוני 2013

מכל הדברים שעיצבתי, הכי אני אוהב לעצב עטיפות של ספרים. עיצוב עטיפות משלב שתי אהבות שלי – קריאה ועיצוב, וכשזה מצליח זה מאפשר לי להגיד משהו על הספר, לתת לו פרשנות חזותית שניה לפני שהקורא מרים את הספר מהמדף או רגע לפני שהוא מתחיל לקרוא אותו. וגם אחריו.

לכן, אני שמח ונרגש לספר על תערוכת עיצוב עטיפות שאני הולך לאצור ושתתקיים בחודש יוני הקרוב.

הנה הפרטים המלאים:

ההחלטה מה להציג על העטיפה היא אחת ההחלטות הקשות בתהליך ההוצאה לאור של ספר חדש: הספר נכתב, עריכת התוכן והלשון הושלמו, המחיר נקבע וטקסט הגב נחתם. כעת נשאר רק להחליט איזה דימוי יתאים לסיפור העלילה, לתחושות שעולות במהלך הקריאה בספר ולז'אנר שאליו הוא משתייך. למשימה זו נקרא המעצב הגרפי, שנדרש לחשוב על הדימוי שיענה על כל הדרישות האלו ושיהיה אטרקטיבי, שימכור, שיגרום למבקר בחנות הספרים להיעצר ולהרים דווקא את הספר הזה, ושיהיה מקובל על המעורבים בתהליך ההוצאה לאור. 

כשהיא מוצלחת, עטיפת ספר לא רק אורזת ומציגה את הספר לקונה הפוטנציאלי. היא מנהלת דיאלוג עם העלילה, משלימה אותה ומציעה לה פרשנות. מבחינה זו למעצב העטיפה תפקיד מכריע בפעולת התיווך של הספר לקורא, גם כשהספר עדיין שוכב על המדף בחנות הספרים, אבל לא פחות חשוב – גם במהלך הקריאה, כשהדימוי ממשיך ללוות את הקורא. אולם, המעצב הוא רק אחד מתוך שרשרת של בעלי תפקידים שמעורבים בתהליך: אנשי שיווק, רכזי מערכת, מוציאים לאור, מפיקי דפוס, מנהלי רשתות הספרים; וכמובן, אסור לשכוח, גם הסופר. כולם אומרים את דעתם ובסוף מישהו צריך להחליט.

במהלך העבודה המעצב מגיש בדרך כלל כמה סקיצות לעטיפות, ומתוכן נבחרת רק אחת. את הסקיצות האלה – שנזנחו ושלא הוצגו מעולם – אנחנו מחפשים. בתערוכה שתוצג בטרמינל עיצוב בת ים בחודש יוני 2013 במהלך שבוע הספר, נקיים תערוכת עיצוב עטיפות ספרים, שתציג לצד עטיפות שיצאו לאור את הסקיצות שלא התקבלו. מטרת התערוכה להציג לקהל המבקרים צמדי עטיפות – זו שיצאה לאור וזו שלא התקבלה, להביא לידי ביטוי את הפרשנות המקורית של המעצבים לצד השיקולים השיווקיים והמכירתיים של הוצאות הספרים, ולחשוף את הקהל הרחב לתהליך שמתרחש בדרך כלל מאחורי הקלעים.

אנו קוראים למעצבים, מאיירים, סופרים והוצאות ספרים לשלוח הצעות לעטיפות שיוצגו בתערוכה. העטיפות שיוצגו ייבחרו על פי השוני בין התוצאה הסופית לבין הסקיצה ובהתאם למצויינות עיצובית בטיפוגרפיה, אימג' מייקינג, קומפוזיציה, צבעוניות וכן הלאה.

את ההצעות יש לשלוח בפורמט pdf בלבד עד ה-24/3/2013 לכתובת: [email protected]

  • יש לשלוח את ההצעות לפי הפורמט הבא: בכל עמוד יש להציב שתי עטיפות זו לצד זו, סקיצה בצד ימין ועטיפה סופית בצד שמאל, ולציין את הפרטים הבאים – שם המעצב, כתובת דואר אלקטרוני, טלפון נייד, שם הספר ושם ההוצאה.
  • בשלב הראשון אין צורך להגיש קבצים באיכות דפוס ולאחר שיתבצע תהליך המיון תתבצע פנייה אישית לכל מעצב לקבל את הקבצים בפורמט המתאים.
  • רשאים להגיש הצעות כל הוצאות הספרים בישראל וכל מי שעיצב עטיפה של ספר שיצא לאור בעברית החל מה-1/1/2000 (פרוזה בלבד – לא ספרי עיון, מתנות, שירה וכן הלאה) .
  • אין הגבלה על מספר ההצעות.
  • אנו לא מתחייבים לקבל אף הצעה מאלו שיוגשו ומשאירים לנו את הזכות לפנות באופן ישיר למעצבים ולהוצאות.
  • אנו שומרים לעצמנו את הזכות לבטל את התערוכה או לדחותה, בכל עת.
  • הצעות שיגיעו בפורמט אחר או עם פרטים חסרים ימחקו אוטומטית ולא יילקחו בחשבון.
  • יש לקרוא לקובץ בשם המעצב או ההוצאה לאור.

לתגובות ושאלות אפשר לפנות בכתובת: [email protected]

*כוכבית מייצגת שדות חובה

3 תגובות על הכתבה

  1. j.gershony-geyer

    למה פרוזה בלבד? האם הפער לא קיים בספרי עיון? האם אז אין השיקולים שיווקיים על חשבון יצירתיות ואיכות העיצוב? חבל.

    1. yuval saar

      גם שם קיים פער, אבל לתפיסתי בחלק גדול מהמקרים הנושא של ספרי העיון מכתיב את העטיפה יותר מאשר ספר פרוזה רגיל. בנוסף, מבחינה אוצרותית חשבתי שלקהל הרחב יהיה קלך יותר להתחבר ולהפעיל את הדמיון בכל הקשור לספרי פרוזה. בכל מקרה תודה על התגובה

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden