כל מה שחשוב ויפה

אני מאמינה בספציפיות ולא בגנריות. לכל דבר (כמעט) צריכה להיות סיבה או משמעות

בשבוע הבא (ב-14/1) תפתח בפריז תערוכה שרק מהשם שלה היא כבר מוצאת חן בעיני: ״אנחנו אוהבים ספרים״. איך אפשר שלא? בתערוכה יציגו מעצבי ספרים מכל העולם, וביניהם גם נועה שורץ, שחזרה השנה מלונדון שם עבדה כמעצבת בסטודיו של רון ארד (!). שורץ מציגה בתערוכה שלושה ספרים שהיא עיצבה, מתוכם שני קטלוגים: האחד של התערוכה של ארד שהוצגה ב-2013 במוזיאון העיצוב חולון והשנייה של גבי קלזמר שהוצגה בביתן הלנה רובינשטיין בתל אביב.

האם קטלוג הוא ספר? ולמה בכלל להוציא קטלוג מודפס, בעידן הדיגיטלי. ובכלל, מה קורה עם ההכרזות על מותו של הפרינט שלא ממש קורה? (שאלות שמעסיקות אותי לא מעט, אפרופו ההרצאה שאתן ביריד ספרי האמן של ארטפורט, שיתקיים בסוף השבוע הקרוב בתל אביב). ביקשתי משנועה שתספר על הספרים שעיצבה, על התפקיד שלה כמעצבת בתהליך העבודה, על התרומה שלה לתוצר הסופי ועל ההשפעה של השנים שעבדה בלונדון. אבל לפני הכל, כמה תמונות מתוך הקטלוג של רון ארד:

In_Reverse_2013_001_project_image

In_Reverse_2013_006_project_image

Noa:

הי יובל

Yuval:

הי נועה. מה שלומך?

Noa:

הכל טוב. אצלך?

Yuval:

לא רע בכלל! מתכונן לחורף ולסערה…

Noa:

אחרי ארבע שנים בלונדון זה לא באמת נחשב חורף…

Yuval:

או! זה בדיוק הזמן לשאול, ואני בטח לא היחיד… את לא מצטערת לפעמים שחזרת? כאילו, לונדון!

Noa:

לונדון הייתה מאוד טובה אלי מהרבה בחינות אבל החזרה לארץ הייתה בשל מותה של אחותי ולא בשל שיקולים מקצועיים. כמובן שיש געגוע אבל אין חרטה. בסך הכל גם מאוד טוב פה.

Yuval:

מממ… לא התכוונתי להיכנס למקומות האלו, אבל אני מסכים – בסך הכל, אם משתמשים בהרבה הדחקה והכחשה, מאוד טוב פה! בואי נדבר על דברים משמחים: הקטלוגים והתערוכה. שנתחיל בתערוכה דווקא? מה את יכולה לספר עליה?

Noa:

התערוכה – שנקראת We Love Books! – היא חלק מפסטיבל הגרפיקה הצרפתי שיוזם ואוצר מישל בוביה. בשנת 2008 הוזמנו – קובי ברחד ואני, בסטודיו kn שנסגר לפני כשנה וחצי – על ידי דוד טרטקובר (שגם השתתף בתערוכה) להשתתף בתערוכת מעצבי ספרים מכל העולם. השנה הוזמנתי שוב על ידי מישל לאחר שפתחתי סטודיו חדש.

Yuval:

אני אוהב את השם, זה שם שאני יכול להזדהות איתו בלי בעיה

Noa:

מסכימה

Yuval:

ומה מציגים שם? כי את מציגה קטלוגים, לא בדיוק ההגדרה הקלאסית של ספר

Noa:

המונח ספר הוא שם כולל להרבה תת מושגים שנכנסים תחת המטריה הזו. גם קטלוג אמנות הוא ספר, ואני מציגה שני קטלוגים וספר קריאה אחד. מעבר לכך בפסטיבל יהיה גם פוקוס על הפוסטרים של קאזומסה נאגיי היפני והנינג ווגנברת׳ הגרמני.

Yuval:

ואיך זה עובד? מי עוד מציג שם? מה הקריטריונים? מאילו שנים?

Noa:

עד כה לא פורסמה רשימת המשתתפים אבל בתערוכה הקודמת השתתפו מעצבים מכל העולם, החל ממעצב הכריכות הניו יורקי ג׳ון גל (הכריכות של מוראקמי), פוקוס על מעצבים ויטנאמים, ואנחנו הישראלים, שהוצגנו לצד המעצבים האיראנים (גם צ׳יפ קיד האמריקאי השתתף אז)

כל הספרים שהוצגו בתערוכה הקודמות עוצבו והופקו בעשור האחרון. אני מניחה שהדבר יהיה זהה גם בתערוכה הנוכחית. לא קיבלתי הנחיות לגבי שליחת הספרים הנבחרים. ככלל בתערוכה הקודמת, שהתקיימה באשירול שלמרגלות האלפים, היתה אווירה מאוד מרגשת של שליחות ואחוות מעצבי ספרים מכל העולם. וכמובן שלא ניתן היה להמנע גם משיחות רבות על מות הפרינט.

Yuval:

ומה העמדה שלך בנושא? אני מניח שאת לא ממהרת להספיד את הפורמט המודפס

Noa:

אני חושבת שאף אחד לא יכול להספיד. הפרינט מצטמצם וכך גם מלאכת עיצוב הספר אבל אני לא חושבת שזה בהכרח דבר רע. שום דבר לא יחליף את תחושת הדפדוף והמגע כשאתה מחזיק ספר בידיים. הקצב הוא אחר.

Yuval:

אז בוא נדבר תכל׳ס. מה בכלל את מציגה בתערוכה?

In_Reverse_2013_004_project_image

In_Reverse_2013_005_project_image

In_Reverse_2013_009_project_image

In_Reverse_2013_008_project_image

Noa:

אני מציגה את הקטלוג In Reverse שעיצבתי בסטודיו של רון ארד וזכה בפרס הצטיינות של Tokyo TDC לפני כשנה. זה קטלוג לתערוכה שהציג ארד במוזיאון העיצוב חולון.

בתערוכה רון הציג מכוניות מעוכות ומשם עלתה השאלה כיצד אפשר לייצר את אותה פעולה של מעיכת המכוניות בתוך הספר? כיצד הופכים את הפעולה לפואטית? אז הגיע הרעיון של ״מעיכת״, או יותר נכון ייבוש פרחים בין הדפים. מתלת ממד לדו ממד. לשם כך הבאנו עימנו מאנגליה 4,000 פרחים מיובשים מ-60 זנים שונים, כך שבכל קטלוג ישנם שלושה פרחים שונים וכל קטלוג הוא וואן אוף.

כמו כן אני מציגה את הקטלוג efes 1 שעיצבתי לגבי קלזמר (מוזיאון תל אביב) ואת הספר המספח הקומוניסטי / בוריס גרויס (הוצאת פיתום)

צילום: שירה קלזמר

הקטלוג של גבי קלזמר. צילום: שירה קלזמר

Yuval:

אז בואי אני אשאל כבר עכשיו – למה צריך לייצר את אותה פעולה של מעיכה בספר. או במילים אחרות: למה בכלל צריך קטלוג? הרי בינינו, חנויות המוזיאונים והבתים של האמנים מלאים בקטלוגים שאף אחד לא קנה ואף אחד לא קרא את מה שכתוב בהם

Noa:

אני חושבת שקטלוג הוא עוד אובייקט המתלווה לתערוכה, ומשם הגיע הרעיון של מעיכת הפרח, כיצד אני מעבירה את הרעיון והתחושה שליוותה את רון בפעולה של מעיכת המכונית בין דפי הספר. היה לי חשוב לייצר התרגשות בדפדוף, ובקטלוג, ואני חושבת שהפעולה הזו הצליחה לייצר את זה.

זו שאלה טובה למה צריך קטלוג ויש היום באמת הרבה פלטפורומות שונות ומצויינות אבל לא כתחליף לאובייקט. שום דבר לא יחליף את האובייקט המדופדף המעניק תחושה וטקטיליות שאף מסך מחשב לא יוכל להעביר.

Yuval:

אני מסכים איתך שבינתיים שום דבר לא יחליף את התחושה והטקטיליות אבל אני שואל שוב, אולי מזווית אחרת – הרי כמו שאת יודעת משקיעים בקטלוגים כל כך הרבה אנרגיות ומשאבים וזמן וכסף, והשאלה מה נשאר בסוף ולכמה אנשים זה מגיע. אני לא טוען שצריך לבטל את מוסד הקטלוג, אבל אני כן שואל אם זה לא משהו שכולם עושים כי ככה צריך, כי ככה עושים, כי זה איזה סמל סטטוס מפעם

Noa:

ברור שיש כאן עניין של מסורת אבל בסופו של דבר עד שכולנו לא נעבור לבודהיזים עדיין נרצה דברים יפים שיהיו שלנו. כשאתה רוכש קטלוג אתה לוקח איתך זכרון, לוקח חלק מהתערוכה אליך הביתה. בעוד שרוב הקהל לא יוכל לרכוש עבודת אמנות, רכישת הקטלוג היא הדבר הכי קרוב לכך. אני רוצה להאמין כאדם, ולא כמעצבת דווקא, שרוב האנשים כן קוראים את הטקסטים וחוזרים לדפדף בקטלוגים ובספרים שכבר קראו ודפדפו בהם. כמו כן היום גם כמויות ההדפסה של כל קטלוג ירדו מ-1,000 ל-500 עותקים, ולפעמים אפילו פחות מכך. זה דבר נפלא שהמהפכה הדיגיטלית הצליחה להעניק

GabiKlasmer_catalouge_spreads

Yuval:

מה היה אם כך האתגר בקטלוג של גבי קלזמר? כי גם שם קשה להעביר את החוויה התלת ממדית של העבודות שלו לנייר. נכון?

Noa:

לגבי היה מאוד חשוב שהקטלוג יהיה אובייקט, וזה מה שהנחה אותנו בגישה העיצובית. לא הרגשנו שהיה אתגר מבחינת העברת העבודות לדו מימד. קיבלנו צילומים טובים ועבדתי ביחד בשיתוף פעולה מלא לאורך כל הדרך עם גבי והצלמת (שירה קלזמר)

Yuval:

אז פה, אם יורשה לי להיות שוב קצת פרובוקטור, אני רוצה לשאול מה הערך המוסף של המעצב בתוצר הסופי? כי בסופו של דבר זה לשים תמונות יפות בתוך העמוד. ואני מרשה לעצמי לשאול את זה כי גם אני מעצב וברור לי שזה לא כל כך פשוט, ובכל זאת, מעניינת אותי התשובה שלך – מה את מביאה לתהליך העבודה הזה?

Noa:

זה מאוד רחוק מרק להניח תמונות בתוך עמוד. אני מאמינה בספציפיות של קטלוגים ולא בגנריות. לכל דבר כמעט צריכה להיות סיבה או משמעות, החל מהפורמט, הפונטים, הגריד ועד לבחירה של מתי ואיפה להניח את הדימויים. המכלול העצום הזה והבחירות שישתנו מקטלוג לקטלוג בהתאם לתוכן, זה מה שייצר את החוויה והערך המוסף. לפני שאני בכלל נגשת למחשב אני קודם כל יושבת וקוראת את הטקסטים, עושה מחקר וכותבת לעצמי מסקנות והערות, זה מאוד רחוק מרק להניח תמונות יפות על הדף, אחרת זה פשוט לא מעניין אותי

BorisGrois_Pitum_cover

Yuval:

אז לגבי המספח הקומוניסטי של בוריס גרויס. מה את יכולה לספר עליו?

Noa:

זו מסה פילוסופית של בוריס גרויס (פילוסוף ואוצר), המדברת על הלשון כמפתח למהפכה הקומוניסטית החדשה. זה טקסט מרתק ומהלך אמיץ של אתי דותן מהוצאת פיתום. מכאן כמובן גם הגיע הפורמט, הצבע האדום והחומריות של הכריכה, הלייאאוט והבחירה בפונטים

Yuval:

שאלה קצת קשה: אני מסתכל על העבודות שלך ותוהה – את חושבת שהשהות שלך בלונדון השפיעה על עבודות שלך, לעומת העבודות שעשית קודם לכן, מעבר לעובדה שאז היית צעירה יותר?

Noa:

אין לי ספק שלונדון השפיעה עלי. מעבר לתרבות והאסתטיקה האנגלית והאירופאית גם למדתי המון בסטודיו מהקולגות שעבדו איתי וכמובן שמרון. הוא מורה מצויין ואדם נפלא

Yuval:

את יכולה לתת אולי דוגמה להבדל בין האסתטיקה הבריטית לבין זו המקומית?

Noa:

זה נושא לעוד פורטפליו צ׳אט… אבל מספיק להסתכל על איך נראה הזבל ברחוב ולהבין…

Yuval:

זה נכון… אבל בכל זאת בקטנה

Noa:

הכל כמו הכל אצלם הרבה יותר נקי ומאופק, אבל כשהם מעיזים זה עד הסוף, וזה דבר שאני מאוד מעריכה. העיצוב הוא טוטאלי

Yuval:

כן, אני מבין למה את מתכוונת. אז מה עכשיו כשחזרת? את יכולה לגלות לנו על איזה פרויקטים את עובדת?

Noa:

אני עובדת על מספר פרויקטים בלונדון, קטלוגים ועיצוב לתערוכות במוזיאון תל אביב וכמה עבודות מיתוג. כמו כן גם חזרתי ללמד בשנקר, במחלקה לתקשורת חזותית בקורס ספר (קורס חובה לשנה ד׳) ובסמסטר הבא הנחיה של פרויקט גמר

Yuval:

מגניב! משהו חשוב נוסף לספר לפני שנפרדים?

Noa:

לא, רק תודה לך!

Yuval:

תודה תודה. תמשיכי לעשות דברים יפים ולהיות בקשר

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden