כל מה שחשוב ויפה

3D בעיבוד טקסטיל

בחודש שעבר נפתחה בגלריה של ויצו חיפה התערוכה 3D בעיבוד טקסטיל, המציגה עבודות המאופיינות כולן בטיפול תלת-ממדי בחומר טקסטילי. אוצרת התערוכה, ענת גטניו, בחרה מעצבי טקסטיל שמעבדים חומרי טקסטיל שונים בתהליכי יצירה מגוונים, משלבים בין קראפט לטכנולוגיה ובין הידני לתעשייתי, ומציגים בתערוכה תוצרי מחקר ותהליכי יצירה המשלבים בין מסורת הטקסטיל לטכנולוגיות עכשוויות.

ביום חמישי הקרוב (ה-7/5) בין השעות 11:30-09:00 יתקיים בגלריה שיח בנושא תהליכי יצירה בעיבוד טקסטיל, בהשתתפות המעצבים המציגים בתערוכה. ביקשתי מגטניו שתספר על החיבור שלה לתחום, על תהליך בחירת העבודות ועל הקשר בין טכנולוגיה וההיקסמות ממנה לבין התוצר הסופי.

סיון רויז

סיון רויז

״הקשר שלי לעיצוב בארץ התחזק בתהליך האוצרות של הביאנלה השביעית לקרמיקה ישראלית שאצרתי במוזיאון ארץ ישראל ב-2013. אז חרשתי את הארץ ופגשתי (לצד קרמיקאים ואמנים פלסטיים) הרבה מאוד מעצבים שעוסקים בחומר קרמי, והעולם הזה ריתק אותי. הרבה מהם עובדים גם בחומרים נוספים ותמיד מרתק אותי החיבור בין ההבט החומרי לקונספטואלי בעבודות העיצוב.

״צריך גם להבין שהגלריה היא לא כמו כל גלריה או מוזיאון: זה מוסד לימודי, וכל מה שרואים כאן מופנם פנימה על ידי קהל היעד העיקרי של התערוכות – הסטודנטים והמרצים. אמנם באתי מהאמנות, זאת נקודת המוצא שלי, ואמנות ישראלית היא תחום ההתמחות שלי, אבל מזה זמן שאני ׳פוזלת׳ אל עבר העיצוב הישראלי, ומזה שנים שאני מכניסה לתוך תערוכות שאני אוצרת עבודות שמשחקות על הגבול שבין אמנות ועיצוב. ואמנם, התערוכה מעוררת עניין יוצא דופן במכללה כולה, לא רק במחלקה לעיצוב אופנה שבאופן טבעי מסוקרנת ממנה, אלא גם אצל סטודנטים לאדריכלות שעיבודים של חומר מאוד מעניינים אותם וגם אצל המגמות האחרות״.

שירי כנעני

שירי כנעני

שירי כנעני4

ֿאיך בחרת את העבודות?

״ההחלטה הראשונה שלי היתה להתמקד בעולם המקצועי של עיצוב הטקסטיל. לאחר סקירה של התחום הלכתי לראות מה קורה אצל מעצבי טקסטיל פעילים (ומסיבה זו לא בדקתי אמנים פלסטיים הנוגעים בטקסטיל). מהר מאוד הבנתי שמעניין אותי להתמקד בעיבודי טקסטיל, בהבט החומרי והתלת-ממדי של הטקסטיל. ריתק אותי השילוב בין מניפולציות הנוצרות בטכניקות מסורתיות של קראפט וכאלה שנוצרות בשימוש בטכנולוגיות ובחומרים חדשניים. זה היה הבסיס לבחירת העבודות הספציפיות לתערוכה, שזה המכנה המשותף להן״.

״את יכולה לתת כמה דוגמאות לעבודות שאת חושבת שמייצגות את הרעיון שעומד מאחורי התערוכה?

״שירי כנעני, לדוגמה, בודקת את הקשר בין האוביקט התלת-ממדי למשטח הדו-ממדי שממנו הוא נוצר. בטכניקה שפותחה על ידה, התהליך וחומרי ההדפסה גורמים לשינוי ולהתארגנות מחודשת של הבד במרחב, כך שהבד הופך לגוף תלת-ממדי, המתייחס באופן אורגני לדימוי המודפס. כך הופך החומר הטקסטילי לאוביקט ואינו משמש ככיסוי או חומר גלם בלבד.

״כפיר שבת מציג גוף עבודות המורכב מאוביקטים בעלי צורה אמורפית הנראים כממצאים לאחר תהליך של התכלות או קורוזיה. הפריטים בעלי צבעוניות וחומריות של חלודה, עשויים קפלי בד שדחוסים בו סיבי פלדה, לאחר שעברו תהליך מתמשך של הרטבה והחלדה בשמש. פעולות של קיפול, דחיסה וליפוף מכניסות לעבודות תנועתיות וטקסטורה, בעוד שהפלדה והמים מחדירים לתוכם חומריות וצבעוניות טבעיים.

שירה_שובל_ואריאל_בלונדר_1

שירה שובל ואריאל בלונדר. צילום: הרצי שפירא

 שירה_שובל_ואריאל_בלונדר_2

״שירה שובל והאדריכלית אריאל בלונדר משתפות פעולה בפרוייקט המתמשך Jacquard 2.1 rep Tile המוליד חומר חדש משילוב בין ייצור דיגיטלי לעבודה ידנית. זהו טקסטיל מרובה שכבות העוברות חשיפה סלקטיבית לאחר הטבעת דגם (pattern) באמצעות קרן לייזר. קילוף סלקטיבי ידני של שכבות הבד על פי הדגמיות של הטקסטיל חושף שכבות צבעוניות היוצרות עומק, בדומה לאריגה הרב-שכבתית האופיינית לבד הז'קארד. חיתוך הלייזר על פי קובץ דיגטלי, משחזר את פעולת נול הז'אקרד (מכונת ה-CNC הראשונה).

״לילך שפיר מציגה בדים שבהם היא מבצעת מניפולציות המקבעות בהם צורניות תלת-ממדית. על מנת לגרום לבד השטוח ׳לצאת מתוך עצמו׳, היא משתמשת בטכניקת השיבורי, טכניקה יפנית-מסורתית, הכוללת טקטיקות היוצרות חסימות בעת הצביעה: תפירה, קשירה, קיפול וכדומה. הבד המטופל נטבל בצבע, ובנוסף עבר גם תהליך של הדפסת סובלימציה (העברת צבע בעזרת חום) – טכניקה שקיבעה את בליטות הבד שנוצרו בתהליך ההכנה״.

DSC_0339

כפיר שבת. צילום: הרצי שפירא

עד כמה ההיקסמות מהטכנולוגיה היא טרנד ועד כמה היא באמת מקדמת את התחום?

״אני לא חושבת שההיקסמות מן הטכנולוגיה היא טרנד, והיא גם לא באה במקום העיבוד הידני. ראיתי את זה גם בהקשר לשדה הקרמי, שגם אליו נכנסו אמצעים טכנולוגיים הפותחים אפשרויות חדשות. אני רואה שהמעצבים קשורים חזק מאוד למסורות הקראפט ולתולדות הטקסטיל, המשמשים להם מקור והשראה, אך במקביל הם חשופים וערניים לאפשרויות הטכנולוגיות שמזמנות להם את היכולת לפתח צורות וחומרים חדשים, למתוח את גבולות התחום ולהרחיב אותו, וזה לצד דיאלוג קבוע עם הטכניקות הידניות. בתערוכה אפשר לראות דיאלוג בין המסורתי לטכנולוגי בכמה וכמה דוגמאות״.

– – –

הגלריה במרכז האקדמי ויצו חיפה
מציגים: אורי אפרת | מיקה בר | ישעיהו איש גבאי | אירית דולמן | ניקה וקר | איילת יונטף | שירי כנעני | עידית קפלן | סיון רויז | כפיר שבת | שירה שובל ואריאל בלונדר | לילך שפיר
שיח גלריה: יום חמישי (ה-7/5), 11:30-09:00

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden