כל מה שחשוב ויפה

ענת קציר: הספרדים הם כמונו, אבל עם סטייל (והרבה)

שבוע העיצוב הספרדי, שמתקיים השבוע במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, הוא הזדמנות לסטודנטים להיחשף לעיצוב שהוא חלק מתרבות עשירה עם מסורת ארוכת ימים מצד אחד, ומצד שני יש בו משהו נון־קונפרמיסטי, אומרת ענת קציר, מרצה בכירה במחלקה ומארגנת הפעילות. ביום רביעי הקרוב בין השעות 10:00־13:00 יתקיים בבצלאל כנס פתוח לקהל הרחב, שבו יציגו האורחים את עבודתם ואת התפישה המקצועית שלהם

Anna Colorer. Tame Impala, The less I know The Better

Anna Colorer. Tame Impala, The less I know The Better

Yuval:

הי ענת

Anat:

הי יקירי, מה שלומך?

Yuval:

בסדר גמור. מצחצחת את הספרדית שלך?

Anat:

לצערי אני יודעת יותר קטלונית מספרדית. אולה ואדיוס אני יודעת…

Yuval:

גם משהו. מרשימת האורחים נראה שהולך להיות השנה מעניין במיוחד

Anat:

נכון. אני לגמרי מופתעת מהעובדה שכל המעצבים הכי מדהימים שהזמנתי ענו מיד ומעוניינים להגיע. חלקם דיוות לא קטנות. כנראה שכוח המשיכה של האזור המטורף שלנו די גדול…

Yuval:

זה באמת מפתיע בכל פעם מחדש. אבל אם כבר אנחנו בהכללות, מה את יכולה להגיד על כולם ביחד? יש כזה דבר עיצוב/איור ספרדי?

Anat:

אני כמובן חושבת שיש הרבה מן המשותף ביניהם, למרות שאני בטוחה שהם רואים את זה קצת פחות. אחד הדברים המרשימים בעיצוב הספרדי הוא תפישת הצבע והחיוניות האינסופית שיש בו. עיצוב סקסי ומלא סטייל (כמו הספרדים עצמם, בוא נודה!)

Yuval:

נודה לגמרי. אבל זו לא קצת קלישאה? את חושבת שאם נשאל אותם הם גם יגידו שהעיצוב הספרדי הוא כזה, או שזה מה שמצופה מהם ולכן זה מה שהם עושים? (וזה נכון כמובן לכל לאום ולכל הכללה)

Anat:

אני חושבת שאלו דברים שנמצאים בדי.אנ.איי שלהם, לא בהכרח דברים שהם עוסקים בהם במודע. צבע וחיוניות הם כמובן הדברים החיצוניים הסגנוניים. אותי מעניינת במיוחד המוטיבציה שלהם, האופן שבו הם חושבים ופועלים. מצד אחד הם חלק מתרבות מאוד עשירה עם מסורת ארוכת ימים, אבל מצד שני יש בספרדים משהו נון־קונפרמיסטי. הם חושבים מחוץ לקופסה, מחפשים פתרונות אחרים. קצת דומים לנו מהבחינה הזו. בעצם, אם הייתי צריכה להגדיר את ההבדל בין הספרדים לישראלים, הייתי אומרת שהם כמונו, אבל עם סטייל (והרבה)

Yuval:

אאוצ׳… אבל כן, יש להם סטייל. תגידי, עד כמה הכרת קודם את העיצוב הספרדי וכמה היית צריכה לחפש את האנשים הנכונים שיבואו לפה?

Anat:

להזכירך, עשיתי את תואר המאסטר שלי בברצלונה אז הייתי שם כמעט שנתיים. אמנם ברצלונה זה לא בדיוק ספרד אבל יש לי הרבה חברים בספרד ואהבה גדולה לספרדים (על סוגיהם השונים) ולתרבות הספרדית. כמובן שלקראת שבוע העיצוב הספרדי עשיתי תחקיר רציני. הכרתי פחות את תחום ה-motion graphics והאינטראקטיב בספרד אז הפעלתי הרבה חברים פה ושם כדי להגיע לטובים ולמעניינים ביותר (והגעתי בעזרת השם).

מעניין שהאתגר הגדול היה דווקא להביא נשים מעצבות. רוב תחומי העיצוב נשלטים על ידי גברים, ורבות מהנשים המדהימות שפניתי אליהן לא הרגישו שהאנגלית שלהן מספיק טובה כדי להעביר סדנה באנגלית (מה שלא הפריע לגברים כמובן). צריך לזכור שבספרד עדיין מדובבים את כל הסרטים ותוכניות הטלוויזיה, כך שהם לא נחשפים לאנגלית כמונו. זכיתי אפילו לראות מערבון עם ג׳ון וויין בגליסיאנית…

Bernardo Rivavelarde, Future Nature

Bernardo Rivavelarde, Future Nature

Yuval:

אז מה הולך לקרות השבוע?

Anat:

במרכזו של השבוע יהיו כמובן חמש הסדנאות שיעבירו האורחים לסטודנטים של שנה ד׳. מאחר שאני כבר יודעת מה יהיה בכל סדנה – אני יכולה לומר לך בוודאות שהייתי שמחה להצטרף לכולן. אני ממש מקנאת בסטודנטים שיש להם את ההזדמנות הנדירה הזו לעבוד באופן אינטנסיבי אחד על אחד עם היוצרים המדהימים האלהף והאמת שבשבוע שעבר היה אפשר ממש להרגיש את ההתרגשות במסדרונות (או שאולי זו רק אני).

ביום רביעי ה־7 בדצמבר בין 10:00־13:00 נקיים כנס פתוח לקהל הרחב, שבו יציגו האורחים את עבודתם ואת התפישה המקצועית שלהם. מהיכרות איתם – יהיה מעניין!

Yuval:

תני לנו כמה היילייטס על האורחים

Anat:

אז ככה: ברנרדו ריוולרדה – הוא אמן אמיתי באימג׳ מייקינג. הוא הוכתר בכל כך הרבה כתרים – הוצאת Taschen בחרה בו שוב ושוב לאחד מהמעצבים הגרפיים הטובים בעולם – שהייתי בטוחה שהוא אפילו לא יענה לי למייל. הופתעתי לגלות אדם מקסים, בלתי אמצעי ויצירתי בצורה יוצאת דופן. הוא מאותם מעצבים-אמנים שיש להם תשוקה אינסופית למה שהם עושים. מה שמעניין במיוחד בעבודה שלו זה היכולת שלו לנוע בטבעיות בין פרויקטים מסחריים לחלוטין לבין פרויקטים אמנותיים שמוצגים בטובי המוזיאונים.

מנואל ססמה – הכרתי אותו לפני שנתיים בשבוע עיצוב בינלאומי באוניברסיטה בגרמניה, שבו העברנו שנינו סדנאות לסטודנטים. מאוד התרשמתי מהעבודה שהוא עשה עם הסטודנטים ומההרצאה שבה הציג את המחקר שלו. למרות שהתואר הראשון שלו הוא בעיצוב ובצילום, הוא לא עוסק בפרקטיקה של העיצוב אלא במחקר (בעיקר בתחומי הטיפוגרפיה הלטינית, בעריכה ובהוצאה לאור. אדם מאוד מרשים.

פאו גרסיה, שותף־מייסד ב־Domestic Data Streamers, היה אורח שבוע העיצוב בירושלים בשנה שעברה. לא הצלחתי להגיע אז להרצאה שלו אבל מאוד התרשמתי ממה שהוא עושה. כל הנושא של data visualisation נמצא עכשיו בחזית העשייה בתחום שלנו. אני לא יכולה לחשוב על תחום יותר רלוונטי. הוא עוסק במחקר של הנושא ובפיתוח של דרכים חדשות להציג מידע במרחב הציבורי. העבודה שלו מעניינת בצורה בלתי רגילה, וחשובה.

ריקרדו קוולו – מה אפשר לומר על המאייר הספרדי (אולי) הכי בולט היום? אם מישהו מהם מייצג את ״הספרדיות״ יותר מהאחרים, זה ודאי ריקרדו. מצד אחד השפה שלו עכשווית ורלוונטית (כמעט היפסטרית), ומצד שני היא עמוסה בסימבוליקה עתיקה, כמעט שבטית. מרתק!

ואחרונה חביבה – אנה קולומר, אחת מהארט דיירקטוריות הכי מוכרות היום בספרד. את השם שלה כל הסטודנטים הכירו. אין אחד מהם שלא הכיר את ״The Less I know The Better״, הוידאו-קליפ שהיא יצרה ל-Tame Impala. בקיצור, התרגשות גדולה.

מה שהקסים אותי כשהצגתי בפני הסטודנטים שלנו את האורחים שיגיעו זה שהם הכירו את רובם. נפלא לראות איך המרחב הווירטואלי מצמצם מרחקים גיאוגרפיים. הכפר הגלובלי מכה שנית…

Yuval:

נייס!

וכן, מה אפשר להגיד על ריקרדו? אני מת לראות מה הוא יעשה עם הסטודנטים. אבל תגידי, לפני שאנחנו מסיימים, אחרי שבוע עיצוב פולני וטורקי ושנייה לפני הספרדי – מה למדת משבועות העיצוב הקודמים שארגנת במחלקה על התרומה של אירועים כאלו לסטודנטים מבחינה אקדמית מעבר לאיזה מגניב שהם באים?

FRIDA by Ricardo Cavolo

FRIDA by Ricardo Cavolo

Anat:

הסיבה שאנחנו חוזרים על המודל הזה בפעם השלישית היא בגלל שנוכחנו שיש לו ערך בלתי רגיל לא רק לחוויה הסטודנטיאלית אלא גם להתפתחות המקצועית שלהם. הם נחשפים לשיטות עבודה ולתפישות עולם שונות, מתנסים בעבודה עם טובי המעצבים בעולם ולומדים את תהליכי העבודה שלהם. בשנה שעברה יצאו פרויקטי גמר רבים מתוך שבוע הסדנאות. החוויה הזו פתחה את הראש לרבים מהסטודנטים ואיפשרה להם להתנסות במשהו שלעיתים נמצא מחוץ לאזור הנוחות שלהם.

לכן גם השנה לא אפשרנו להם לבחור את הסדנה שבה ישתתפו, אנחנו מחלקים אותם בין הסדנאות, כך שמאייר יכול למצוא עצמו בסדנה של עיצוב אינטראקטיבי וטיפוגרף בסדנת motion. זה מחייב את הסטודנט לצאת מהקומפורט-זון שלהם ולפתוח את הראש. הם לעיתים מתמרמרים קצת ברגע הראשון אבל בסוף השבוע כולם עם חיוך ענקי על הפנים.

ולמרות שזו מעמסה לא פשוטה על תקציב המחלקה, ברור לנו שזה חשוב ביותר. אני חייבת לתת קרדיט ענקי לארז גביש, ראש המחלקה שלנו, שנתן אור ירוק לפרויקט גם אחרי שהסתבר שכל הספונסרים שהיו אמורים לעזור תקציבית לא יוכלו לעשות זאת השנה. זה מראה כמובן כמה זה חשוב לנו

Yuval:

בהחלט. משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים? תודות נוספות?

Anat:

אם אתה שואל, אז אני חייבת תודה ענקי לצוות הסטודנטים שעבד איתי על ארגון השבוע זה: איתמר מקובר שאייר ועיצב את הכרזה, שי מוקי וצוף מרחב, איתמר תורן, יוני כהן ודלית שטינבריכר, ושי בן ארי. הם אלה שעיצבו את הפורמטים הרבים שיצרנו, ארגנו את האירועים החברתיים וגם יהיו אסיסטנטים בסדנאות השונות. מי אמר שהולך ופוחת הדור? דור משובח, ביקורתי ומעורב.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden