כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

אלסנדרו מנדיני, לאלסי. צילום: באדיבות טולמנ׳ס

אלסנדרו מנדיני 1931-2019

המעצב האיטלקי אלסנדרו מנדיני שמת בשבוע שעבר, האמין בערכים רנסנסיים־הומניסטיים, שחתרו להעמיד את האדם במרכז ולא להסתפק רק בפונקציונליות שמאפילה על הפואטיות של העיצוב

בעמוד הבית של אטלייה מנדיני, בבעלותם של האחים האדריכלים אלסנדרו ופרנצסקו מנדיני, מופיע מקבץ מרצד של תמונות קטנות ומתחלפות. הפנייה למבקרים באתר מסבירה את הרעיון העומד מאחורי העיצוב הקופצני, שמערב פרויקטים מדיסציפלינות שונות, כרצון לפנות לרגש ולספק התרשמות רגשית, ולא להציג ארכיון ״יבש״ גרידא. הפנייה מתמצתת את תפיסת העולם של מייסדי האטלייה, שבשבוע שעבר התייתם ממתווה דרכו, האח הבכור ומעצב העל אלסנדרו מנדיני, שהלך לעולמו בגיל 87 אחרי שישה עשורים של פעילות פורייה, מגוונת ורבת עניין.

מנדיני, שנולד במילאנו בשנת 1931 וסיים לימודי אדריכלות בפוליטכניקום שבעיר הולדתו ב־1959, היה שחקן מפתח בזירת העיצוב הרדיקלי ומהדמויות שהביאו את בשורת הפוסטמודרניזם לסצינת העיצוב האיטלקית במחצית השנייה של המאה ה־20. כמו רבים מבני דורו, לצד עיסוק בתכנון אדריכלי, עשייתו הרב־תחומית הקיפה עיצוב פנים ומוצר, גרפיקה וציור, וכן מעורבות גבוהה בעולם האקדמיה: הוא לימד באוניברסיטה של מילאנו ונמנה על מייסדי האקדמיה ״דומוס״ ללימודים גבוהים מתקדמים.

אלסנדרו מנדיני לאלסי. צילום: באדיבות טולמנ׳ס

כתיאורטיקן ושוחר תרבות שעסק גם בכתיבת ספרים ומאמרים, שימש מנדיני כעורך במגזינים קזה בלה ומודו, מגזין שהוא עצמו הוציא לאור, וב־1979 – עם מותו של האדריכל ג׳יו פונטי שייסד את המגזין דומוס ושימש כעורכו האגדי מאז הקמתו ועד פטירתו – התמנה מנדיני לתפקיד שבו כיהן עד 1985. ארבע שנים מאוחר יותר, ב־1989, הוא הקים יחד עם אחיו את אטלייה מנדיני, שבו היה פעיל עד יום מותו.

בתחילת דרכו כאדריכל צעיר עבד מנדיני עם האדריכל מרצ׳לו ניזולי, וקולו הייחודי החל לבלוט עד מהרה, כבר בתחילת בשנות ה־60: קול שניזון מערכים רנסנסיים־הומניסטיים, שחתרו להעמיד את האדם במרכז ולא להסתפק רק בערכי מסחר ופונקציונליות, שלשיטתו האפילו לא פעם על הפואטיות של העיצוב. בתוך כך הוא נחשב גם לאבי זרם העיצוב המחודש, שהאמין בעיצוב כאמצעי לביטוי רגש ורוחניות ושאף להעניק לאוביקטים בנאליים של חיי יום־יום ערכים מוספים ולמתוח את גבולותיהם למקום חדש.

גישתו הרדיקלית הביאה אותו לחבור בשנת 1978 לקבוצת אלכימיה, שייסד האדריכל אלסנדרו גריירי, ושבין חבריה נמנו אטורה סוטסאס, מיקלה דה לוקי ונוספים. הקבוצה ביקשה להתנער מערכי המודרניזם ומנורמות עיצוב ממוסדות וערערה עליהן באמצעות לכסיקון אסתטי שקרא תיגר על מה שנחשב אז לדבר הנכון ולטעם טוב, וכלל צבעוניות, צורניות לא שגרתית והרבה הומור ואירוניה.

כורסת פרוסט. צילום: באדיבות טולמנ׳ס

אלסנדרו מנדיני לביזאצה. צילום: באדיבות HeziBank

בתקופת חברותו באלכימיה עיצב מנדיני את כורסת פרוסט, שהפכה לאייקון המזוהה עמו יותר מכל; כורסה נדיבת ממדים ועתירת פרטים דקורטיביים בסגנון בארוקי, שעוצבה כמחווה לסופר הצרפתי מרסל פרוסט. היא בוצעה מעץ בעבודת יד שכללה גם גילוף ידני, וצבעוניותה, ששאבה השראה מהזרם הפוינטליסטי באמנות, התבססה על נקודות קטנטנות בצבעי יסוד, הן בריפוד והן במסגרת העץ. במרוצת השנים זכתה הכורסה האיקונית לאין־ספור גרסאות, מהן שיצר מנדיני עצמו תוך שימוש בחומרים כמו קרמיקה, ברונזה או שיש.

כמעצב מנדיני שיתף פעולה עם מיטב המותגים המובילים, וביניהם ביזצה, הרמס, סברובסקי ונוספים. קשר מיוחד, מקצועי וחברי כאחד שנמשך שנים, הוא קיים עם המותג אלסי, כשהטביע את חותם כתב ידו המשועשע במנעד אוביקטים שעיצב בעבורו. אחד הבולטים שבהם הוא ANNA G, חולץ פקקים המדמה דמות אישה מחייכת, שמיד עם הופעתו בשנת 1994 הפך לבסט סלר, ובהמשך התרחב למשפחה שלמה של אובייקטים שעוצבו באותה שפה אנושית.

חולץ פקקים ANNA G, אלסנדרו מנדיני, לאלסי. צילום: באדיבות טולמנ׳ס

מוזיאון חרוניגר, הולנד. צילום: Wutsje ברישיון CC BY-SA 3.0

בזירת התכנון האדריכלי נודע מנדיני בתכנונו של המגדל הצהוב־זהוב, אחד משלושת המבנים של מוזיאון העיצוב חרונינגן, בעיירה חרונינגן שבהולנד; בתכנון מגדל גן עדן, מבנה הנצחה בהירושימה, יפן; בתכנון מוזיאון אלסי באומנגה, שבצפון איטליה; בעיצוב חנויות של המותג סווטש ברחבי העולם, של חללי תצוגה של ביזצה ושל אלסי, ועוד.

פועלו העשיר של מנדיני זיכה אותו במהלך השנים בפרסים, ובכלל זה שלוש זכיות בפרס הנחשב מחוגת הזהב באיטליה, וכן בתארי כבוד יוקרתיים, שהוענקו לו מטעם גופים נחשבים בארצות הברית, צרפת, ואף בישראל, כחבר כבוד של האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל. עם מותו אבד לעולם העיצוב הבין־לאומי אחד מבכירי בניו, כשהוא מותיר אחריו מורשת של תפיסה תרבותית רחבה ושל יצירתיות מקורית ומעזה להתחמם לאורן ולשאוב מהן השראה.

אלסנדרו מנדיני לקרטל. צילום: באדיבות הביטאט

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden