כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

חוזה מנואל פררו, סדרת SKYLINE ל־LZF

מילאנו 2019: הטכנולוגיה שולטת ביורולוצ׳ה

טבעות וכדורים, לצד גיאומטריה ריבועית; זכוכית, פלסטיק ואלומיניום לצד אריגים, עור או גומי. יותר מכל, המנעד הרחב שהוצג ביורולוצ׳ה סימן את העובדה שהטכנולוגיה היא המגמה השלטת בעולם האור העכשווי

הימים שבהם מנורה הייתה ״פשוט״ מנורה, אמצעי להאיר את החלל ולאפשר התמצאות, נראו תמימים ורחוקים מתמיד ביורולוצ׳ה 2019, תערוכת התאורה הדו שנתית שהתקיימה השנה במקביל ליריד הרהיטים במילאנו. המנעד הרחב שהוצג בה נע בין קלאסי למודרני, בין מחוות לעבר לבין התייחסות לטבע, כהשראה או בהבט מקיים, אך יותר מכל סימן את העובדה שהטכנולוגיה היא המגמה השלטת בעולם האור העכשווי.

בחתירה לפרוץ גבולות מסורתיים וליצור דרכי תקשורת חדשות בין אדם, תאורה וסביבה/חלל, תפיסת האור כחומר לכל דבר ועניין משתלבת היום עם תפיסה הרואה בגוף התאורה עצמו כלי תכנוני, ומניבה טיפולוגיות חדשות. כך, שם המשחק הוא פתרונות מודולריים וגמישים, שמותירים בידי המתכננים חופש לשחק איתם ועם האור שהם מפיצים, ככלים ליצירת חוויית חלל ולחיזוק הרעיון האדריכלי. פתרונות מסוג זה מופיעים כמערכות תאורה יצירתיות המושתתות על שילוב של מספר אלמנטים ומאפשרות לייצר קונפיגורציות שונות וקומפוזיציות מגוונות, בהתאמות ייעודיות לסוגי חללים שונים: הן יכולות להימתח לכל גובהם, לחצות אותם, לזרום על קירותיהם ותקרתם, להגדיר בהם אזורים או אפילו לייצר מעליהם מעין קשת.

HUARA, ארטמידה. צילום: קמחי תאורה

טכנולוגיית הלד, שחוללה מהפכה בתחום התאורה ופתחה חלון הזדמנויות לשימושים חדשים ולמימוש עיצובים חדשניים, ממשיכה לאתגר את התעשייה במטרה למצות את יתרונותיה עוד ועוד, כשבה בעת היא פוזלת לכיוונים חדשים כמו זה שהציג גוף התאורה HUARA, שעיצב סטודיו אלמנטל הצ׳יליאני לחברת ארטמידה: גוף אלקטרוני שמבוסס על מתח נמוך ולא על הולכה חשמלית. הפוטנציאל שטמון בטכנולוגיה זו הוא היכולת להוסיף לזרם החשמל נתוני מידע נוספים, שבמקרה זה מאפשרים קיום אינטראקציה שמבוססת על מגע אנושי, שונה מזו המוכרת והמקובלת בין גוף תאורה ומשתמש. הגוף הכהה, שעשוי מפלסטיק ומדמה אלמנט גלקטי מצולע, מתבהר ומפיץ אור בעת מגע עמו, וככזה הוא פתוח למופעים יצירתיים מגוונים.

במישור הצורני ככלל, נראו הרבה קווים עגולים כטבעות, דיסקים שטוחים או כדורים נפחיים, לצד גיאומטריות מלבניות, ריבועיות וקובייתיות; עיצובים שצומחים לגובה כעין טוטמים בתצורות שונות; וההתייחסות לכבלי התלייה חשפה שתי מגמות מנוגדות: האחת מדקקת אותם במטרה להצניע את קיומם ככל שאפשר ולשוות לגוף התאורה מראה מרחף, והשנייה מעניקה להם מקום של כבוד כחלק בלתי נפרד מהעיצוב. בגזרת החומרים בלט שימוש בזכוכית בשלל מופעים קלאסיים או עכשוויים־מתוחכמים, בפלסטיק ובאלומיניום. עניין מיוחד עורר שימוש יצירתי בחומרים חדשים ופחות מוכרים בתעשיית האור כאריגים, עור או גומי. הנה כמה גופי תאורה נוספים שלכדו את עינינו.

אריק לוי, STICKS לחברת VIBIA. צילום: קמחי תאורה

הרעיון העומד בבסיס סדרת STICKS, שעיצב אריק לוי לחברת VIBIA, הוא יצירת מערכת יחסים בין החלל לבין האדריכלות שמייצרת אותו. ה״סטיקים״ עשויים אלומיניום עם שילוב תאורת לד, כשכל אחד מהם סובב על ציר משלו ובכך מעניק חופש בלתי מוגבל להפנות את האור לכיוון הרצוי ולהדגישו: אפשר לחבר אותם מקיר לקיר כמו גם לתקרה, לחלופין לחבר את הרצפה לקיר, להתקין אותם בקו ישר או באלכסון, להצליב ביניהם ליצירת זוויות וכן הלאה. התאורה הופכת כך לכלי פיסולי שמאפשר התאמה לצרכים משתנים כיד הדמיון הטובה.

עיצובה של סדרת ZERO GRAVITY, מבית מותג התאורה Panzeri, מגולם בשמה; תאורה מינימליסטית ומרחפת, שכמו אינה מושפעת מכוח הכבידה. פרופילי המתכת הדקיקים, במופע עגול, אליפטי או מרובע, תלויים על כבלים שנוכחותם כמעט נעלמת, ואגב כך הם נדמים כאלמנטים מוארים המרחפים בחלל כסוג של קסם.

ZERO GRAVITY, מבית Panzeri. צילום: קמחי תאורה

פורמהפנטזמה, WireLine ל־FLOS. צילום: קרני תכלת

לעומת גוף התאורה ״זירו גרביטי״, שמצניע את כבלי התלייה, WIRELINE, שסטודיו פורמהפנטזמה עיצב למותג פלוס, בניצוחים של צמד המעצבים האיטלקי אנדריאה טרימרצ׳י וסימונה פרזין, דווקא חוגג את נוכחותם כמרכיב האסתטי העיקרי. הכבלים עשויים גומי ששוטח למראה של חגורות/רצועות, כשביניהן משתלב אלמנט התאורה העשוי זכוכית בשיחול ומדגיש קונטרסט בין הממד המתועש של הגומי לבין הזכוכית.

BABU היא סדרת גופי תאורה לסביבת החוץ מבית המותג קונטרדי, בעיצובו של מסימיליאנו רגי. גופי הסדרה מאופיינים כדיסקים עגולים וגדולים, שמקובעים לבסיס מתכת נמוך, עטופים באריג דקורטיבי ומוארים באמצעות תאורת לד. האריג מעוטר בהדפסים ארכאיים ושבטיים ״חסרי גיל״, כשהדיגום התלת־ממדי מייצר עניין אופטי ומהדהד הקשרים תרבותיים־אסתטיים שונים.

מסימיליאנו רגי, BABU לקונטרדי

חוזה מנואל פררו, סדרת SKYLINE ל־LZF

מותג התאורה הספרדי LZF השיק בתערוכה את סדרת גופי SKYLINE שעיצב חוזה מנואל פררו: גופי תאורה לתלייה או כקבועי קיר, שמעוצבים כשכבות של פורניר עץ טבעי, רשת חוטי מתכת וזכוכית אקרילית. השכבות שמופיעות בגבהים שונים מדמות קו רקיע אורבני, ואת האור האופקי שמופץ מהן מהם אפשר להפנות בהתאם לרצון, למעלה או למטה.

עיצוב בשכבות, שמייצר קשת של תצורות אור ושקיפויות צבעוניות, מאפיין גם את גוף התאורה ONLINES שעיצב האדריכל ז׳אן נובל למותג נמו. השכבות עשויות לוחות פלסטיים צבעוניים, שמותקנים על בסיס אלומיניום עם מסילות תאורת לד ומשמשים כדיפיוזרים שלהן.

ז׳אן נובל, ONLINES. צילום: כלי אור

סטודיו La line, BIG לארטמידה. צילום: קמחי תאורה

LA LINEA, שיתוף פעולה בין המותג ארטמידה למשרד האדריכלים הדני ביג, הניב מערכת תאורה מרשימה שמושתתת על ״שפופרות״ אור גמישות, המאפשרות להפתיע עם אינספור מניפולציות צורניות בחללי פנים וחוץ כאחד. השפופרות, שאורכן נע בין 2-2.5 מ׳, עשויות סיליקון, כשאופן החיבור ביניהן אינו נראה לעין, ולדברי האדריכל ביירקה אינגלס, מייסדו ובעליו של ביג, גמישות המערכת מאפשרת לקבוע את מידת נוכחותה במקום בו היא מותקנת: להצמידה לקווי האדריכלות כך שתזרום עמם, ולחלופין להדגישה כך שתבלוט מהם.

האחים המעצבים ארנן וארוון בורולק פיתחו למותג פלוס מערכת תאורה המשלבת חגורות עור כאלמנט תלייה לא שגרתי: מודולים של פסי לד ליניאריים עטופים בעור מחוברים באמצעות חגורות עור גמישות עם אבזמים. מערכת התאורה, שכנגזר משילוב החגורות נקראת BELT, מצטיינת באפשרויות התקנה גמישות, כשהיא יכולה ״לצמוח״ לתוך החלל, להסתובב, ״ליפול״ כלפי מטה וכן הלאה.

האחים בורולק, BELT ל־FLOS. צילום: קרני תכלת

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden