כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

אורייתא: עולם הזוהר של ויקטוריה חנה מקבל פרשנות מאויירת

את הקליפ החדש של ויקטוריה חנה יצרו שלושה מעצבים צעירים - אלה שדה חן, אלין בראי וג׳וניור רומרו - בניהול האמנותי של המאייר עמית טריינין ובהשראת דגלי שמחת תורה ואריזות של נרות חנוכה בצבעוניות עזה ופסיכודלית

Yuval:

הי עמית, מה קורה? מזל טוב על הקליפ החדש של ויקטוריה חנה, אורייתא. נראה טוב!

Amit:

תודה. הברכות מגיעות כמובן גם למי שעיצב אותו בפועל: אלה שדה חן, אלין בראי וג׳וניור רומרו. אני הייתי המנהל האמנותי

Yuval:

בהחלט. ספר איך נוצר הקשר בין כולם לקליפ

Amit:

אז ככה: ויקטוריה ואני מיודדים קצת מלפני שהתחלנו לעבוד יחד, ובאחת מהארוחות הערב המשותפות (היא מבשלת מדהים, דרך אגב) היא הציעה לי לעשות פרויקט ביחד, ומשם זה התגלגל לקליפ. באותה תקופה עוד הייתי ראש מחלקה במנשר, וחשבתי שיהיה מעניין לעבוד עם סטודנטים. עבר קצת זמן ואני סיימתי את תפקידי, אבל הרעיון לא ירד מהפרק, אז החלטתי להקים צוות קטן ופניתי לשלושה סטודנטים שחשבתי שיתאימו לפרויקט לעבוד יחד איתי ועם ויקטוריה על הקליפ 

Yuval:

אז איך מתחילים? קיבלתם את השיר והייתם צריכים לחשוב? היה בריף? היה לך בראש איך זה אמור להיראות?

Amit:

עם ויקטוריה זו הרפתקה ולא ממש עובד באופן המקובל. זה התחיל בזה שנפגשנו כולם אצלי בבית: היא הציעה שני שירים שהיא חשבה עליהם, וכולם מאד התלהבו מאורייתא. הלכנו לראות הופעה שלה כדי להבין יותר טוב אותה ואת התוכן שעליו היא מדברת, כי השיר בארמית והיה צריך להבין את המילים ואת ההקשר שלהם. לאחר מכן קבענו פגישה נוספת להתחיל להראות כיוון ויזואלי שעולה בראש. אלה, המעצבת, הביאה עיצובים מדהימים והיה ברור לכולם שהולכים על זה. אחר כך התחלנו לתת פרשנות מילולית לסיפור של השיר ולתרגם אותו לוויז׳ואל.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

תוך כדי שיחה עם ויקטוריה היא סיפרה על הילדות שלה ועל הקשר שלה לכתבי רבי שמעון בר יוחאי, מחבר הזהר, שממלאים את המרחב הסגור של בית הכנסת בצבעים וחיות לכדי משהו גלובלי חסר גבולות. הבנו שצריך מעבר מעולם סגור ושחור לבן של חרדה, זקנים וכיפות לעולם חלומי צבעוני וחסר הגבולות של רבי שמעון בר יוחאי. כך הוא תפס את התורה, כמו אשה המניקה את חלב החכמה, ואת הוויז׳ואל הזה הבנו שצריך להכניס לקליפ

Yuval:

מה אלה הביאה לאותה פגישה? אתה זוכר? וכמה זמן זה לקח בסך הכל?

Amit:

אני חושב שהפגישה הראשונה היתה בתחילת הסתיו בנובמבר. לפני לא מעט זמן… אז הכל ביחד לקח כשבעה חודשים. לפגישה הראשונה אלה הביאה ארבעה איורים שמתבססים על העיצוב הישן של בוריס שץ וזאב רבן ומתכתבים עם עולם של דגלי שמחת תורה ואריזות של נרות חנוכה בצבעוניות עזה ופסיכודלית; היה ברור שזה הטון הנכון. זה עבר עוד כל כך הרבה שינויים בדרך ודהה עם הזמן אבל בסוף לשמחתי הקליפ יצא הכי קרוב למה שהיא הביאה בהתחלה

Yuval:

כן, זה באמת הזכיר לי את שץ ושמחת תורה ונרות חנוכה. קטעים. מה אתה יכול לספר על התהליך? כי יש כאמור הרבה עבודה מרעיון וכיוון לקליפ באורך מלא

עמית טריינין. צילום: אורון קפלן לוגסי

Amit:

התהליך היה ארוך 🙂 בשלב די מוקדם היה ברור שצריך לעשות סטורי־בורד מפורט, לעשות חלוקת עבודה ברורה בין כולם ולנצל את הכח של כל אחד ואחת מהמעצבים. לדוגמה, היה חשוב לטפל בדמות של ויקטוריה חנה באופן ספציפי; היא לא רגילה לראות את עצמה כדמות מאוירת. אלין לקחה את זה על עצמה ועשתה עבודה נהדרת. ג׳וניור, שהוא גם מאייר וגם האנימטור, היה צריך להניע ולחבר את הכל יחד, ומכיוון שכל אחד בשלב הזה כבר עבד בעבודה מלאה במקום אחר, היה חשוב שקבצים ודברים לא יפלו בין הכסאות ושלא יווצרו חורים ופערים בין החלקים השונים.

האתגר היה ליצור סיפור ויזואלי לטקסט בארמית שהצופה לא מכיר, כשאין מילים פיזיות שעוזרות לך להראות משהו מסויים כמו ״הוא שבר את הגיטרה ועכשיו לקח סיגריה״. לכן האיור נתון יותר לפרשנות ויזואלית, וכאן בא לידי ביטוי הראש היצירתי של כולם, יחד עם העולם שעליו ויקטוריה מדברת

האתגר היה ליצור סיפור ויזואלי לטקסט בארמית שהצופה לא מכיר, כשאין מילים פיזיות שעוזרות לך להראות משהו מסויים כמו ״הוא שבר את הגיטרה ועכשיו לקח סיגריה״. לכן האיור נתון יותר לפרשנות ויזואלית, וכאן בא לידי ביטוי הראש היצירתי של כולם, יחד עם העולם שעליו ויקטוריה מדברת. אלה הבינה מהר מאד את העולם שממנו ויקטוריה באה: כמי שיש לה זיקה עמוקה לשפה ואותיות ובעצמה באה מבית מסורתי, התכנים לא היו זרים לה והחיבור היה מידי ומהיר.

לי היה ברור שצריך ליצור סיפור מסגרת שלצופה יהיה יותר קל לעקוב ומזה נולד הסיפור של הילדה שהיא ויקטוריה עצמה, ושזה יהיה בשחור לבן, וככה זה גם ייסגר שוויקטוריה הבוגרת צופה דמותה כילדה המשתקפת במים

Yuval:

אתה יכול לתת לזה כמה דוגמאות מהקליפ?

Amit:

מכיוון שוויקטוריה היא אמנית קול שבאה מהעולם של העברית וארמית, והנושא של שפה ואותיות הוא חלק משמעותי באמנות ובכתיבה שלה, כמו ברוב הקליפים שעשתה בעבר, היה ברור שהצד הטיפוגרפי צריך להיות דומיננטי לא רק מבחינת הוויז׳ואל הבודד אלא גם מבחינת הסיפור. לדוגמה, ״עילא״, העולם של למעלה: נוצר חיבור לילדה מהפתיחה של הקליפ שמתנדנדת עם דמות דומה לה והמילה יוצרת את המעבר בין העולם של למעלה לזה של למטה.

כשוויקטוריה נמצאת על הצוק, זה משקף את ההתבגרות של הילדה ויקטוריה והמעבר מבית הכנסת החנוק בצבעי שחור לבן אל עולם צבעוני, חסר זהות ספציפית, אגדתי וקסום כמו בפרשנות שלה את כתבי רבי בר יוחאי

Yuval:

מקסים! מה היה התפקיד שלך בכוח ואיזה פידבקים קיבלתם מוויקטוריה בתהליך?

Amit:

הייתי מעורב בהכל: כמו חדר המיון שהכל נכנס אליו ויוצא ממנו 🙂 כל הפגישות נעשו אצלי בבית והייתי מעורב בכל פיפס, מהתפעלות מהאיורים ועד סמסים נוזפים כשלא עומדים בזמנים, בניית סטורי־בורד, החלטה על צבע ואישור של כל הרעיונות והביצוע; מה שארט־דירקטור עושה. אבל האמת היא שהם בכלל לא היו צריכים אותי אלא רק לשייף בקצוות. אלין, ג׳וניור ואלה עבדו באופן כל כך עצמאי שבעיקר הייתי צריך להתאפק ולא להפריע

Yuval:

ומה עם פידבקים מוויקטוריה? מה הייתה רמת המעורבות שלה? איזה הערות היא נתנה?

Amit:

ויקטוריה מאוד מעורבת בהכל. בהתחלה היא חששה כי היא לא רגילה לעבוד עם איור, אבל ברגע שהיא ראתה את האיורים היא הבינה שהיא מקבלת פה מוצר שהיא סומכת עליו ומחבקת אותו בשתי ידיה. ויקטוריה הייתה מעורבת ברמה יום־יומית והיה לה חשוב שהקליפ יהיה מדויק בפרשנות שלה את הטקסט ולא יפגע ברגשות של ציבור חרדי/דתי, שגם אם היא כבר לא חלק ממנו ביום־יום, רגשותיו יקרים לה, וקרה שהיינו צריכים לשנות סמלים ודברים שנראו לה קצת פוגעניים. מעבר לכך היא היתה נפעמת מהעושר והאינטלגנציה והיכולת שלנו להבין את הפרשנות שלה את הטקסט. די מהר אמרה שקרא לה נס ושהיא בחיים לא דמיינה שזה מה שיצא. היא מאד פרגנה והיתה מאושרת מהתוצאה

Yuval:

נייס. מה עוד? משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים? יש קליפ נוסף בתכנון?

Amit:

קודם כל מופע ההשקה של הקליפ יתקיים ביום שבת 6.7 בשעה 21:00 בטרמינל 4, תל אביב. מעבר לכך חשוב להגיד ששיתופי פעולה מסוג כזה הם כיף גדול והזדמנות לעבוד עם קבוצת יוצרים שאני גידלתי ויוצרת שאני מאד מעריך.

קליפ נוסף באופק אין כרגע אבל תערוכה כן: ביום שישי תפתח לי ולמאיירת הנהדרת מיכל בוננו התערוכה ״מדברים על גשם בחמישי״ בגלריית ביתא בירושלים במסגרת אאוטליין (שבוע האיור הירושלמי). עבדנו עליה בחודשים האחרונים יחד והיינו כמו ילדים בחוג יצירה, היה פשוט כיף. אני מקווה שנתראה שם

Yuval:

בהחלט! 

x סגירה

הוסיפו תגובה

3 תגובות על הכתבה

  1. דליה פרידמן

    מאד אוהבת את הסגנון. נוגע ולא נוגע בסמלים הידועים, כמו התורה, הא' הגדולה, מתאים לשפה הארמית ולויקטוריה. והעיקר עושה אמנות יהודית חילונית.

  2. נעמי

    קליפ פנטסטי

  3. נעמי

    קליפ פנטסטי לאמנית מופלאה ומיוחדת עד מאד.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden