כל מה שחשוב ויפה
סטודיו BEAM, טרומפו. צילום: יואב גורין

סטודיו BEAM: ארוחת טעימות ארוכה ומתמשכת

עודד ספיר מסטודיו BEAM לעיצוב תאורה פחות מתחבר לחומרים חדשניים. ״כנות החומר היא ערך ולחומרים שאנחנו עובדים איתם יש ערכים שקשה לשחזר״

על ציר ההתייחסויות לעיצוב, שנע בין תפיסות פואטיות לתפיסות פרגמטיות יותר ביסודן, המעצב עודד ספיר מתעכב פחות על הבטים פואטיים. עיצוב, לדידו, הוא מרכיב במשוואה הכורכת אותו עם יזמות: ״אני מאמין שהחיבור בין שתי המהויות הוא טבעי, ומשמעותו לגרום לדברים לקרות״, הוא אומר.

״במישור העיצובי, זה אומר שיש לך רעיון ואתה הופך אותו למוצר, ובמישור היזמי זה אומר לא לחכות ללקוח, אלא ליצור כל הזמן ברצף וללא תלות בבריף ספציפי או בפרויקט כזה או אחר. עד כמה שזה נשמע בנאלי, החיים הם מקור השראה בלתי נדלה.

״אפילו צליל שחפץ משמיע או מחבר של ארון יכולים להוליד רעיון לעיצוב חדש. גם אם רעיון כלשהו מתברר כטעות, יש לו ערך בכך שהוא מבהיר ׳מה לא׳ ומוביל לדבר הבא״. 

פעמון לודו. צילומים: יואב גורין

מילק

עודד ספיר (משמאל) ועוז אוחיון. צילום: סטודיו BEAM

ספיר הוא בעליו של סטודיו BEAM לעיצוב תאורה, שאותו הוא חולק בשותפות עם המעצב עוז אוחיון, חברו לספסל הלימודים במחלקה לעיצוב תעשייתי במכללת אסכולה־מימד (ז״ל). את מפגשו הראשון עם התחום הוא מגדיר כ״רגע של התגלות״; לא פחות.

״הייתי כבר רשום ללימודי אדריכלות נוף, כשנתקלתי במודעה על יום פתוח שמתקיים במכללה. כסקרן בלתי נלאה קפצתי לראות במה מדובר ומיד הבנתי שאני שם כדי להישאר״. ההבנה הזאת, מסתבר, הוכחה כנכונה, ומה שריתק אותו באותו יום פתוח, ממשיך לרתק אותו מאז כל יום מחדש.

לא רבים על רעיונות

בעבודת הסטודיו הגדרת החלוקה המקצועית בין ספיר לאוחיון נובעת, לדבריו, מההבדלים ביניהם. ״אני ׳פריק׳ של חומרים וטכנולוגיות, שכל הזמן מחפש חידושים ורעיונות חדשים, ואילו עוז הוא ׳פריק׳ של מציאת פתרונות בהבט הפיתוח הטכני של מוצרים. התפיסה שלו חותרת לזיקוק ותמצות התהליך תוך שימור הפוטנציאל שגלום בחומר ובהתייחס אליו, וכך אנחנו משלימים אחד את השני.

״אנחנו לא ׳רבים׳ על רעיונות: העיצוב מתגבש כסוג של משחק פינג פונג שאנחנו מנהלים, והשותפות המקצועית בינינו היא הזוגיות הכי ארוכה שהייתה לי בחיים״. ואמנם, ההשלמה שספיר מדבר עליה מוכיחה את עצמה ב־14 שנות עשייה פוריות, שהניבו גוף עבודות הכולל 13 קולקציות ורשימה ארוכה של פרויקטים בתחום התאורה שביצעו בארץ וברחבי העולם. הסטודיו, המשמש אותם גם כחלל ייצור, ממוקם במושב אחיסמך והיום עובדים לצדם שבעה מעצבים תעשייתיים.

מלאך מסדרת אדיסון. צילומים: יואב גורין

מטרו

לתאורה ולממד שהיא יוצקת לעיצוב אוביקטים כתוכן חומרי נוסף, הוא נמשך כבר כסטודנט, וכל הפרויקטים שלו בשנות הלימודים תמיד עירבו תאורה. ״כשהקמנו את הסטודיו בשנת 2007, זיהינו שבתחום האירועים קיים חוסר/צורך במערכות תאורה מיוחדות, ועיצוב תאורה לאירועים הפך למרכז העשייה של הסטודיו שנקרא אז Beam Design״.

שנות האירועים היו בעבורם שנים אינטנסיביות, שכללו גם ביצוע פרויקטים גדולים בחו״ל והטסת צוותים לצורך זה, אך כשסצינות המסחר והמלונאות בארץ התחילו לפרוח ספיר ואוחיון לא נותרו אדישים. ״זה היה עיתוי נכון להרחיב את זירת הפעילות שלנו, ומשם נסללה הדרך גם לפרויקטים משרדיים, שהיום מהווים נפח משמעותי מעבודת הסטודיו. עבדנו במקביל בכל הנישות, וכשהרגשנו שהתבססנו בתחומים האחרים החלטנו למכור את פעילות האירועים ושינינו את שם הסטודיו לסטודיו BEAM״.

שינוי השם לא שינה את אופי פעילותו, וכמי שמאמינים אמונה גדולה בהתמקצעות, התאורה ממשיכה לעמוד בלב העשייה של ספיר ואוחיון. ״אין גבול לדמיון ולמה שאפשר ליצור עם תאורה, מה גם שהכניסה של נורות הלד סימנה פריצה של ממש והאפשרויות הן אינסופיות״. 

פחות מתחברים לחומרים חדשניים 

הקולקציות מבית הסטודיו מגוונות. כל קולקציה כוללת מספר דגמים, שמרביתם מאפשרים התאמה לדרישות משתנות של גודל, חומר, צבע וכדומה, והחומרים המשמשים לעיצובם הם בעיקר עץ לסוגיו, זכוכית, אקריל ומתכות שונות כברזל, פליז או אלומיניום. ״אנחנו פחות מתחברים לחומרים חדשניים. כנות החומר היא ערך, ולחומרים שאנחנו עובדים איתם יש ערכים שקשה לשחזר״, הוא מדגיש.

הסטודיו מכיל בשטחו מסגריה משוכללת, ובמקביל מקיים שיתופי פעולה עם קבלני משנה לביצוע תהליכים ספציפיים. בתוך כך, עיבוד החומרים ואופני הייצור מתבצעים במנעד טכניקות ושיטות, מהן המשלבות תהליכים חצי תעשייתיים עם עבודת יד.

לוגי ארוך וקצר. צילומים יואב גורין

טיל מסדרת אדיסון

אלנה מסידרת סקץ׳

גופים סרוגים במשרדי אלגוטק (עיצוב סתר אדריכלים). צילום: עוזי פורת

אחת הקולקציות המעניינות שמדגימה שילוב כזה היא קולקציית הסרוגים, שנוצרה בשיתוף פעולה של ספיר עם המעצב אריאל צוקרמן ומעצבת הטקסטיל אדוה ברונר. הקולקציה משלבת סריגת קרושה ידנית משאריות של טקסטיל תעשייתי, כשהיריעות הסרוגות ״מולבשות״ באופנים שונים על כדורי פלסטיק או זכוכית תוך יצירת מופעים אורגניים.

כציון דרך כלשהו בעבודת הסטודיו מציין ספיר את קולקציית SLIMS. ״ניתוחים טיפולוגיים הם חלק מהדינמיקה שלנו בגיבוש עיצובים חדשים, ואחרי תקופה ארוכה למדי שעיצבנו גופים ׳מסיביים׳, התעורר בנו רצון לעצב משהו מינימליסטי יותר.

״כך נולדה סלימס, קולקציה שהיא תרגום מודרני לשפה תעשייתית־מסורתית באופן שבו היא משמרת את הצורניות הנוסטלגית באמצעות מבנה שהוא מעין קונטור בלבד, כשהאור המופץ דרכו מהדהד אותה״. 

סדרת סלימס. צילום: יואב גורין

סלימס על רגל. צילום: יואב גורין

פלויד מסדרת הסלימס. צילום: אלעד גונן

צוללת, הדמייה

הבשורה האחרונה של ספיר ואוחיון היא הרחבת המערך החומרי שמשמש בעיצובי הסטודיו עם שחקנית חדשה: קרמיקה. ״החומר סקרן אותי והלכתי לקורס כדי ללמוד אותו ואת מאפייניו. אחרי שהתנסינו בעבודה איתו יצרנו קולקציה של גופי קרמיקה ׳פשוטים׳, שכבר קיימים על המדף.

״משם עברנו להמשך פיתוח. נכון לעכשיו אנחנו רגע לפני השלמת אבטיפוס לגוף ליניארי־מודולארי בעבודת יציקה, שמופעו המדמה צוללת מתקבל ממספר מודולים״.

הגוף החדש, שאף ייקרא צוללת, עתיד לקרום עור וגידים כמוצר בקרוב, ולצד פיתוחים דוגמתו שמתגבשים כתהליך, ישנם כאלה שקורים על הדרך או שמתבצעים בתפירה אישית ייעודית. לדברי ספיר זה גם חלק מהקסם ומהאתגר שהעיסוק בעיצוב מזמן להם: ״התשוקה שלנו היא לגעת בכמה שיותר דברים, וכך הדינמיקה התמידית והמשתנה היא כמו ארוחת טעימות ארוכה ומתמשכת״.

פרט של קוואטרו. צילומים: יואב גורין

פרט של מילק

פרט של מטרו

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. נירה כלב

    משהוא בגופי התאורה משדר לוחמנות.משהו משרה אוירה קצת קודרת נופל עליך מלמעלה כמו
    כלי מלחמתי.הביצוע מאוד יפה ומקצועי.אבל אור צריך להאיר בכל המובנים.ולא לשבת עליך
    בכבדות .אישית אני מאוד אוהבת נחושת.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden