כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

הזמנה לתצוגת אופנה, 1941. צילומים: אור רוזנבלום, Parsons Paris
x סגירה

הוסיפו תגובה

9 תגובות על הכתבה

  1. דליה פ.

    מרתק! תודה יובל

  2. אילה רז

    יובל היקר,
    תודה רבה על הפורטפוליו המצויין שמסייע לי להיות מעודכנת בכל מה שקורה בעולם האמנות/אדריכלות/אופנה/ עיצוב.
    מטבע הדברים, דבר ראשון אני קוראת בפורטפוליו את הכתבות הנוגעות לאופנה וכך הגעתי לכתבה שלך על אור והתזה שלו העוסקת באופנה בארץ ישראל בשנים 1922-1947.
    קודם כל נדהמתי מהשם היומרני של התיזה המשתמש במילה unpacking להגדרת תקופה בתולדות האופנה בתקופת הישוב בפלשתינה בשנים 1922-1947.
    האם אכן, חושב החוקר הצעיר כי הוא משחרר את סודות האופנה בארץ ישראל מתוך המקום שבו היו כלואים? האם הוא רומז לכך שהוא הראשון שעושה זאת?
    לצערי, את התיזה לא קראתי ולכן אינני יכולה לשפוט את ערכה ואמינותה, אבל אי הדיוקים שמופיעים בכתבה וההתייחסות השטחית לנושא מעלים בי את התמיהה: האם החוקר הנכבד אינו מודע לקיומם של ספרים בעברית בנושא זה?
    אם לא- מן הראוי שיתעדכן ואם כן- רצוי ומקובל לתת קרדיט למקורות החשובים שבהם הוא השתמש.
    מלבד ספרי ״חליפות העתים״ שיצא לאור בשנת 1996, קיימים, בין היתר, שני מחקרים מעולים של דר׳ ענת הלמן:
    בגדי המדינה החדשים
    אור וים הקיפוה
    ושניהם עוסקים בנושא הנדון בהרחבה ובהעמקה.
    לסיכום, חבל שהחוקר הצעיר מתיימר לגלות דברים שכבר גילו לפניו ושוכח לתת את הכבוד המגיע לאלה שעשו זאת לפניו.
    אילה רז, היסטוריונית וחוקרת האופנה בארץ-ישראל.

  3. אור רוזנבלום

    איילה יקרה, אני מודה לך על תגובתך. אבקש לציין כי במחקרי וגם בכתבה הנוכחית אני מציין כי איני הראשון והאחרון שיעסקו באופנה באופן אקדמאי, וכי בישראל ישנן חוקרות רבות מהמעלה הראשונה,כמוך וכמו הלמן, אשר כותבות, מלמדות, אוצרות ומחנכות קהל רחב בצורה מרהיבה. בשום צורה אין רמזתי, או התכוונתי כי אני הראשון לכתוב או ״לשחרר״ מתוך המקום בו היו ״כלואים״ הן בכתבה או בתזה את סודות האופנה הארצישראלית. כטבע הדברים, בראיון מסוג זה הרחבתי עד מידת האפשר על עבודתי האישית אשר נכתבה בפיקוח מלא של Parsons Paris ואנשי מקצוע מובילים בתחום לימודי האופנה, והפרוייקטים עליהם עבדנו במהלך הלימודים. אין טעם, וממילא לא ניתן במסגרת ראיון להביא את כל מבואות התזה הרבים אשר הנך מופיע בהם, כפי שלא ניתן להביא בצורה מיטבית את כל התזה. התזה, לעניות דעתי, שומרת על הגינות מלאה בכתיבתה, ובין היתר כמובן שהינה מתייחסת למחקרים קודמים כשלך ושל הלמן אשר באדיבותך העלת. התקופה הנדונה שימשה אותי, מתוך מחקרים קודמים ועבודה ארכיונית מאומצת, להגיב בצורה רוחבית על משמעות האופנה בארץ ישראל ושחקניה הרחוקים מאור הזרקורים ( כדוגמת המכון לסחר חוץ), תוך מיפוי מסמכים היסטוריים כמו עלונים, הזמנות לתצוגות אופנה שפורסמו בשנות ה־40, מדור האופנה של כתב העת ״קולנוע״, התכתבויות של יחידים ומוסדות/ארגונים, תמלילים כלכליים, מודעות ותצלומים שנאספו בלעדית בארכיון ההסתדרות הציונית בירושלים ולהרהר (בדומה ל Eugenia Paulicelli: Fashion under Fascism) בטיבה והשפעתה של ההשתתפות המוסדית המובהקת הקשורה למדיה המקומית ולקסיקון האופנה הביקורתי המתפתח כפי שאני מציע בקולנוע, ביגוד היומיום, קשרי המסחר והתעשייה לתעשיית האופנה המייצרת ועוד רבות מעבר. אינני מתכחש לעובדה כי העלת את התופרות ״הקטנות״ וציונה רבאו כמקור משני במחקרייך, וכי כתבת גם על התקופה בעצמך; להפך, אני מציין זאת באופן ברור במחקרי אותו אשמח שאכן תקראי. 
כפי שאני מציין בתחילת הראיון, מכובדותיי במקצוע ואלו שיצטרפו הלאה למחקר האופנה הישראלי תפקידנו להמשיך ולחקור אופנה ארץ ישראלית, וישראלית תוך שיתוף פעולה מלא, תמיכה הדדית ומאמץ להרחיב את השיח המרתק והמגוון של האופנה מבחינה אינטר-דסיפלינרית. 
תודה שוב על תגובתך, אור.

  4. שמואל

    ראיון שיחה מרתקים.נהנתי מנושא מענין.האופנה הישראלית של דור המייסדים לא זכתה ,עד עכשיו,לתשומת לב ראויה ואפילו לזלזול קל ומיותר.כן ירבו שיחות על נושא מרתק כזה.תודה למראיין ולמרואיין על שיחה קולחת ראויה.

  5. מאי

    שמחתי לקרוא ראיון מרענן עם סטודנט נמרץ שסיים תואר מחמיא בפאריס.אין ספק שהנושא מרתק.השיחה השוטפת גילתה בקיאות בתחום.הייתי שמחה לקרוא את כל העבודה ולהשכיל.מאחלת בהצלחה לסטודנט בחייו המקצועיים.פרוטפוליו הוא אתר תקשורת ראוי.

  6. שלי

    מעניין להתבונן בממד נוסף של התגייסות כוחות הייצור המקומיים בהבניית הזהות הציונית. בהחלט מרתק . בהצלחה בהמשך הדרך

  7. אורנה

    כתבה מעניינת. תענוג לראות מוכשרים חדשים. בהצלחה

  8. מימי זיו

    מעניין מאד,בהצלחה בהמשך הדרך!

  9. מייק

    כתבה מרתקת בקול רענן ומרתק ,הבחור הזה דודאור יגיע רחוק

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden