כל מה שחשוב ויפה
סטפאנו ג׳ובנוני ל־QEEBOO
סטפאנו ג׳ובנוני ל־QEEBOO. צילומים באדיבות רנבי

סטפאנו ג׳ובנוני: עיצוב הוא שירה ודרך לתקשר את הזהות שלנו

שפנים ככיסאות; ג׳ירפה כמנורת עמידה; דובים, כלבים וגורילות כמנורות שולחן; צבים כשולחנות או ספריות: QEEBOO, מותג העיצוב של סטפאנו ג׳ובנוני, ״מדבר בשפה גלובלית, שאינה בורגנית, מתיימרת או אידיאולוגית״

מי אמר שכיסא צריך להיות מורכב ממושב וארבע רגליים? אם שואלים את המעצב האיטלקי סטפאנו ג׳ובנוני, אז התשובה היא שזה ממש לא הכרח. כיסא יכול להיות גם שפן, שהסילואטה שלו מהדהדת את הקונפיגורציה המוכרת של כיסא. אוזניו הארוכות יכולות לשמש כמשענת גב, ואפשר גם לשבת עליו הפוך, ואז להשעין את המרפקים על האוזניים. 

לא מדובר על אוביקט דמיוני או מופרך, כי ג׳ובנוני חתום על עיצוב כיסא כזה; משחק יצירתי של פונקציונאליות ומבנה בדמות שפן חביב (בארץ להשיג ברנבי), ואחד הפריטים המובילים בקולקציות המותג שבבעלותו – QEEBOO, שהקים בשנת 2016 כמותג של פריטי ריהוט, תאורה ואביזרים משלימים. 

ג׳ובנוני, שחי ועובד במילאנו, הוא דמות מובילה בסצנת העיצוב הבינלאומית, מי שחתום על עיצובים רבים מבית מיטב המותגים הנחשבים ומכונה, בין היתר, על ידי עמיתיו כ״המלך מידאס של העיצוב״, וכ״אלוף ׳המצוין והפופולארי׳ של שנות ה־2000״ (תואר שהעניק לו אלברטו אלסי). 

ואכן, בראיון לפורטפוליו הוא מצטייר כמעצב שתפיסת עולמו רחוקה מכל מגדל שן אליטיסטי; הומניסטית, נשענת במפורש ובמתכוון על תרבות פופולארית, שוחרת הומור שובבני ומתוחכם, וחותרת ״לדבר עיצוב בגובה העיניים״. 

מאדריכל למעצב

ג׳ובנוני נולד ב־1954 בעיר לה ספציה שבמחוז ליגוריה באיטליה. ב־1978 סיים לימודי אדריכלות באוניברסיטת פירנצה, שבה גם לימד עד 1991. למרות היותו אדריכל, כבר בתחילת דרכו המקצועית נמשך ג׳ובנוני לעיצוב מוצר, ובשנות ה־80 אף שיתף פעולה עם אטורה סוטסאס ואלסנדרו מנדיני, מקבוצות ממפיס ואלכימיה, שכמוהו היו אדריכלים בהכשרתם, אך העדיפו לעסוק בעיצוב מוצר.

בהשראתם, כך נראה, באותן שנים הוא חבר לקבוצת אדריכלים צעירים שלמדו איתו באוניברסיטת פירנצה ונמנה על מייסדי תנועת ה״בולידיזם״, שביקשה לפרוץ את גבולות העיצוב המסורתי לטובת עיצוב ״פשוט״ ונקי קווים, אך חייה היו קצרים. באותה תקופה הוא אף הקים עם האדריכל גידו ונטוריני, ״בולידיסט״ כמוהו, סטודיו משותף בשם קינג קונג; שם שהיה, מסתבר, סוג של סימן לבאות, כשהיום הוא מאוזכר בקולקציה של קיבו בדמותה של המנורה קונג, שמעוצבת כגורילה. 

סטפאנו ג׳ובנוני ל־QEEBOO

סטפאנו ג׳ובנוני ל־QEEBOO

סטפאנו ג׳ובנוני

סטפאנו ג׳ובנוני ל־QEEBOO

birds

עם רזומה עשיר שנצבר בלמעלה מארבעה עשורים, נראה שג׳ובנוני לא נח לרגע מאז החל את דרכו בעולם העיצוב. גוף העיצובים שלו כולל אינספור אוביקטים שעיצב, מהם שהפכו לאייקונים נחשבים, דוגמת הסדרה ג׳ירוטונדו, שעיצב למותג אלסי במסגרת שיתוף פעולה פורה וארוך במיוחד, או כיסא הבר ״בומבו״, שעיצב למותג מגיס. לצד זאת הוא זוקף לזכותו פרויקטי אוצרות וניהול אמנותי של אירועי עיצוב נחשבים ברחבי העולם, הוראה ומחקר במוסדות אקדמיים, ורשימה לא מבוטלת של פרסים בהם זכה לאורך השנים. 

תחת שרביט ניהולו של ג׳ובנוני, קיבו משתף פעולה עם קבוצה נבחרת של מעצבים בינלאומיים מוכשרים, וביניהם סטודיו פרונט, סטודיו ג׳וב, מרסל וונדרס, ריצ׳רד הוטן, המעצב היפני דאי סוגסאווה, אנדריאה ברנזי, מרקנטוניו והמעצבת הצ׳כית ניקה זופנק. כולם נבחרו על ידו ״בשל יכולתם להציג נרטיב באופן פואטי ובצורניות רעננה, שמייצרים ערך רגשי גבוה״.

יש אוביקטים שנחשבים כסמל למעמד כלכלי־חברתי, ויש שנחשבים כסמל לסטייל. בשני המקרים הם משרתים התרברבות יהירה במעמד החברתי או התרבותי, כשהם מציגים־מייצגים את בעליהם באמצעות החפצים המצויים ברשותם, במקום להציג את מי שהם באמת

ואמנם, עיצובי המותג רחוקים מכל תדמית בורגנית־ממוסדת או מסורתית, נגישים ומתאימים לקהלים רחבים ומגוונים. ״מוצרים ׳מעוצבים׳ תמיד מזהים ומסמנים מעמדות חברתיים, ובהתאם לכך עושים סלקציה של קהל הלקוחות״, אומר ג׳ובנוני. ״יש אוביקטים שנחשבים כסמל למעמד כלכלי־חברתי, ויש שנחשבים כסמל לסטייל, שמבקש להוכיח את מידת האנינות של בעליהם. בשני המקרים הם משרתים התרברבות יהירה במעמד החברתי או התרבותי, כשהם מציגים־מייצגים את בעליהם באמצעות החפצים המצויים ברשותם, במקום להציג את מי שהם באמת.

״מערכת היחסים בין אדם ואוביקט היו מאז ומתמיד ׳דרמטיים׳ למדי, מפני שהאוביקטים נחשבו כמה שמגדיר אם אדם הוא עשיר או עני, תרבותי ונאור או בור חסר השכלה. זו הסיבה שבאמצעות האוביקטים שאני מעצב אני תמיד מנסה לבטל, או לפחות להפחית ולצמצם, את הקשר הדרמטי הזה ואת ההגדרות הנלוות אליו״. 

סטפאנו ג׳ובנוני ל־QEEBOO סטפאנו ג׳ובנוני ל־QEEBOO סטפאנו ג׳ובנוני ל־QEEBOO

כך, עיצוב טוב, לשיטתו של ג׳ובנוני, כמוהו כתכנית טלוויזיה טובה ״משהו ׳שמדבר׳ בשפה ברורה ומיידית, שמובנת לקהלים רחבים״. ולכן הקולקציות של קיבו מאופיינות בעיצובים צבעוניים ומשעשעים, השואבים השראה מהסביבה המוכרת של חיי היום־יום, ממבנים אדריכליים, מפירות או מדמויות של חיות: שפנים ככיסאות, כמעצורי דלתות או כתחנות עגינה לטלפון סלולרי; ג׳ירפה – מאוהבת אם להיצמד לשמה הרשמי בקולקציה – כמנורת עמידה; דובים, כלבים או גורילות כמנורות שולחן; צבים כשולחנות או ספריות, ועוד.

כל אלה מגלמים לדידו ערך רגשי חשוב שהוא מבקש לצקת למוצרים שהוא מעצב, ורואה בו מרכיב הכרחי בעיצוב מוצרים ככלל. ״תמיד חקרתי את השפה הפיגורטיבית בעיצוב כביטוי עמוק לתרבות פופולרית. אוביקטים שמבוססים על שפה נרטיבית ופיגורטיבית מעוררים תחושות רגשיות בקרב הקהל הרחב. כבר בתחילת הקריירה שלי, כשעיצבתי לאלסי את משפחת האוביקטים ג׳ירוטונדו, הבנתי את הפוטנציאל של שפה כזו להוות ׳מדחף׳ רגשי לקהלים גדולים״.

המגיפה תשנה את עולם העיצוב באופן עמוק

שנת 2020, על מכלול האתגרים הקשים שהציבה, לא עצרה, לדבריו, את פעילותו של קיבו. ״אחרי ההצלחה של כיסא השפן, הקונג, והג׳ירפה המאוהבת, אנחנו ממשיכים בדרך שהתווינו ולאחרונה השקנו מספר אוביקטים איקוניים חדשים שמרחיבים אותם; כמו עיצובי הצבים של מרקאנטוניו, מאורת החתולים והכלב סקוטי שאני עיצבתי, או מגדל אייפל והשנדלייר הנופל, שבמקום להשתלשל מהתקרה מוצב על הרצפה. המגדל והשנדלייר עוצבו על ידי סטודיו ג׳וב, ולדעתי הם מסטרפיסים״.

ישנם ״אינטלקטואלים״ שצופים את הקץ של חברה צרכנית ואת סופה של הגלובליזציה לטובת עולם חדש וירוק, ללא מוצרים. אני גורס שאם החברות יפחיתו את הייצור שלהן, זה יהיה כישלון חרוץ לכלכלה המערבית

עם זאת ג׳ובנוני סבור ש״המגיפה תשנה את עולם העיצוב באופן עמוק. השאלה היא איך אפשר לשמור על הקונטקסט של עיצוב, מפני שאני מאמין שהיום התוכן הסמנטי של המילה הוא מיושן ואפילו ׳פאסה׳. 

״ישנם ׳אינטלקטואלים׳ שצופים את הקץ של חברה צרכנית ואת סופה של הגלובליזציה לטובת עולם חדש וירוק, ללא מוצרים. אני, לעומת זאת, גורס שאם החברות יפחיתו את הייצור שלהן זה יהיה כישלון חרוץ לכלכלה המערבית. כבר עכשיו אנחנו יודעים שבשנת 2023, 48% של שוק מוצרי היוקרה יהיה שייך לשוק הסיני, והתפיסות האידיאולוגיות של אותם האינטלקטואלים שמשמיעים אותן הן לגמרי מגוחכות בתקופה דרמטית שבה חברות עושות מאמצים כדי לשרוד.

״קיבו, לדוגמה, הוא מותג צעיר שפעילותו צמחה בכ־%50 למרות המגיפה, והפוטנציאל שלו גדול מפני שאנחנו מדברים בשפה גלובלית, שאינה בורגנית, מתיימרת או אידיאולוגית, אלא חכמה ורגשית; שפה נרטיבית־אוניברסלית, שיכולה לתקשר עם הדמיון של האנשים ועם התשוקות והמאווים שלהם״. 

סטפאנו ג׳ובנוני ל־QEEBOO סטפאנו ג׳ובנוני ל־QEEBOO סטפאנו ג׳ובנוני ל־QEEBOO סטפאנו ג׳ובנוני ל־QEEBOO סטפאנו ג׳ובנוני ל־QEEBOO

בשוק רווי של המאה ה־21 ועוד יותר מכך על רקע תקופה מתעתעת כמו זו שחווה העולם, ג׳ובנוני תופס את המעצבים כמי שתפקידם לתמוך בסיטואציה המורכבת. ״מצד אחד השוק בעידן הנוכחי ככלל הוא רווי ושופע מוצרים, ומצד שני מדובר בתקופה מאתגרת עבור החברות. 

״המעצבים הם אלה שיכולים לתמוך בהן ולסייע להן לשרוד את הזמנים הלא פשוטים באמצעות עיצוב אוביקטים מוצלחים שיעוררו חלומות חדשים, וכך יאפשרו לחברות להמשיך לצמוח. עיצוב הוא הרבה יותר משפה שבה אנחנו משתמשים כדי ליצור אוביקטים.

״עיצוב הוא שירה ודרך לתקשר את הזהות שלנו, את היצירתיות ואת הדמיון. הוא נכס מכריע בעבור החברה האנושית בהקשריו התרבותיים, ההיסטוריים והטכנולוגיים, ובאופן משמעותי ביותר גם במינוף הכלכלה״. 

כשוחר אדוק של נרטיב כבסיס לעיצוב, אין ספק שעיצוב הוא הנרטיב של ג׳ובנוני; הסיפור שלו. והארכיטקטורה? ״אני אדריכל וגם עסקתי בכך בתחילת הדרך. עברתי לתחום העיצוב מפני שהבנתי שהוא יאפשר לי יותר חופש יצירה. אבל כמובן שאני אוהב אדריכלות, ולפעמים אפילו מוצא את עצמי תוהה מה היה קורה אם הייתי ממשיך את דרכי כאדריכל״. 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

3 תגובות על הכתבה

  1. אליהו אריק בוקובזה

    כמי שעוקב, ואוסף, את החפצים בעיצובו משנות ה-90 אצל ALESSI, אותי הקולקציה הזאת מאד מאכזבת. קודם כל חוסר מקוריות, אם זה העתקת הרעיון של מנורת הסוס והארנב של MOOI, או מנורת הדובי של מוסקינו אצל KARTELL. והרעיון בכלל, כבר הפך להיות מוצר זמין וזול באליאקספרס. לגרסאות של הליין הזה אין שום יתרון, וסביר שיועתק במהרה משום שנוצר בעקבות טרנד ולא יוצר אותו. שנית, נראה שלא כל מה שעובד בקטן עובד גם בגדול או בענק… החפצים הקטנים הקודמים מלאים בשנינות מרומזת , והגברת הווליום לא עושה להם טוב. צילומי הקטלוג יפיפיים, ומוכיחים שהחפצים נוצרו ליצר אימפקט אינסטגרמי, שהם לא ממש מסוגלים לייצר, והארט שמסביב נדרש להשלים. בקיצור – אני מוותר.

    1. ששת

      אליאקספרס, מדויק.
      ריהוט לדירת פנטהאוז בחריש

  2. נירה כלב

    הגיע הזמן להבין שהתעשיה מכלה אוצרות טבע ולשים קצת ברקס. כאשר אתה מיצר פריט שלא
    נמכר אתה מבזבז משאב טבע. בגלל שאתה ילד שרוצה לשחק בארגז החול של הטבע ,אין זה עושה אותך מועיל.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden