כל מה שחשוב ויפה
NOON, קולקציית חורף 20/21
NOON, קולקציית חורף 20/21. צילומים: דור שרון

NOON: הסלואו־פאשן של הנעליים הגיע לשינקין

דנה שי ורותם אסיאס (NOON) החליטו שתקופת הקורונה היא הזמן הנכון לפתוח חנות לנעליים שהן מעצבות, ״שילוו את הלקוחה לאורך כל היום, שלא יהיו בהכרח נעליים לערב או נעליים למהלך היום״

דווקא בתקופת הקורונה, דנה שי ורותם אסיאס – בעלות מותג הנעלים NOON – החליטו שהן רוצות לפתוח חנות. פיזית. במקום הכי טבעי שלהן, בשכונה שבה הן גרות, ברח׳ שינקין בתל אביב. הן קפצו למים העמוקים, עם הרבה אופטימיות ואמונה, ופתחו חנות שבה הן מציגות את מבחר הנעלים שלהן לצד פריטים של מעצבים מקומיים ומותגים קטנים ועצמאיים שהן מייבאות ביבוא אישי מאירופה ומארצות הברית. 

במרכז התצוגה נמצאת קולקציית חורף 20/21 שבה המשיכו שי ואסיאס לעסוק באלמנטים נשיים, שבהן עסקו גם בקולקציות הקודמות. לדוגמה, פרטים מעולמות ההלבשה התחתונה כמו קרסים של חזייה, מחוכים ומלמלות, תוך תרגום שלהם לעולמות החומר והצורה של עור.

הצבעוניות של קולקציה הנוכחית (שטווח המחירים שלה 1,900–930 ₪) שקטה וכוללת צבעי אדמה וטבע מחממים. למרות שנעל נחשבת למוצר נוקשה, השתיים מעידות על הקולקציה שהיא מורכבת רק מנעליים רכות ונוחות, והן מדגישות את הרכות של העורות שאיתם הן עובדות.

בין הפריטים המוצעים אפשר למצוא כפכפים, נעלים, מגפונים ומגפיים בתפירה עדינה. אם בקולקציית הקיץ היו הרבה מוטיבים של קשירות בעור, קולקציית החורף כוללת התנסות בחומרים חדשים, כמו שילוב של רשת עם עור, הוספת פרטים שלקוחים מעולמות הלנז׳רי, לצד פיתוח טכניקות שמדגישות את רכות העור.

NOON, קולקציית חורף 20/21 NOON, קולקציית חורף 20/21 NOON, קולקציית חורף 20/21 NOON, קולקציית חורף 20/21

NOON, קולקציית חורף 20/21

אסיאס: ״הלקוחה שלנו היא בטווח גילאים רחב, לא בת 16, אבל אחת שמחפשת נעליים נוחות, שאפשר לנעול לאורך זמן. הלקוחות שלנו אוהבות להעז בצבע, בפרטים, בעקבים ובצלליות, וחשוב להן חומרי הגלם, הגימור והאיכות״.

״נכון להיום לקוחות מגיעות לחנות בשינקין במיוחד בשבילנו״, מוסיפה שי. ״אנחנו מבינות כעת כמה חנות פיזית היתה נדרשת. אנחנו מוכרות הרבה באינטרנט אבל עדיין רכישה של נעליים בחנות פיזית, נוחה יותר למרבית הלקוחות״.

מחצית היממה

הסיפור של שי ואסיאס החל כשניהלו יחד את הסטודיו של מותג האופנה אלף־אלף. בהמשך דרכיהן התפצלו כשאסיאס פנתה ללימודי תואר שני בעיצוב בשנקר ושי ללימודי עיצוב נעליים בגילדה.

שי, בת 35, בוגרת לימודי עבודה סוציאלית. בשלב די מוקדם של העבודה בתחום עשתה לדבריה ״יו־טרן״ ועברה ללמוד עיצוב נעליים בגילדה. אסיאס, בת 40, למדה לתואר ראשון במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר. לאחר שסיימה את הלימודים עבדה באופנת זיפ, משם עברה לסטודיו של אלף־אלף, אז פגשה את שי. 

בסיום הלימודים התאחדו שוב, הפעם כדי לעבוד על מותג של עצמן. לאסיאס, בשונה מלשי, לא היה ברור מלכתחילה שהיא בעניין של נעלים. אצל שי זה היה די ברור: ״הכרחתי אותה!״, היא אומרת בחיוך.

ב־2017 הן השיקו את NOON ביריד שופוני. ״השם NOON – צהריים – נבע מהרצון לייצר נעליים שילוו את הלקוחה לאורך כל היום, שלא יהיו בהכרח נעליים לערב או נעליים למהלך היום. שתינו נועלות נעלי עקב והנוחיות של הנעליים שלנו חשובה ומתאימה לכל חלקי היממה. בנוסף המשמעות של NOON היא מחצית היממה ואנחנו שתיים. היו עוד הרבה משתנים בבחירת השם, אבל אנחנו אוהבות אותו מאד״.

דנה שי (מימין) ורותם אסיאס

דנה שי (מימין) ורותם אסיאס. צילום: מ״ל

החנות של NOON

החנות של NOON. צילומים: מ״ל

החנות של NOON

birds

את האימומים והעורות הן ייבאו מאיטליה, והתחילו בקולקציה קטנה מאוד – חמישה דגמים ובלי מגוון רחב של צבעים. ״המערך הטכני לייצור של נעלים כל כך נרחב שמן הסתם הקולקציה הראשונה לא כיסתה את ההשקעה והיינו חייבות להיות זהירות״, אומרת אסיאס. 

הן משיקות שתי קולקציות בכל שנה, ״למרות שבכל קולקציה יש נעלים שאפשר לנעול לאורך השנה כולה״, אומרת שי. כל קולקציה כוללת כ־13 דגמים שונים שמיוצרים בכמויות ובסדרות קטנות, ולדבריהן יש פריטים שהן מייצרות בסדרה חד פעמית. 

עוד לפני החנות מרבית המכירות היו באינטרנט, כמו גם בירידים ובמספר מצומצם מאד של בוטיקים. הן מתנגדות לשיטת מכירה בקונסיגנציה, שכל כך מקובלת בארץ, ולכן הן ממעטות למכור בחנויות אחרות ומעדיפות להתמקד ברשת, וכעת בחנות משל עצמן. הן מודות שהן מקבלות הרבה פניות מחנויות פרטיות, אבל הן אינן מעוניינות להחזיק מלאי גדול בחנויות זרות, כשאין להן שליטה בכמויות הנמכרות ובמלאים.

בישראל כמו בישראל

הנעלים של NOON מיוצרות בארץ, לעומת חומרי הגלם שמיובאים מאיטליה ומספרד. הייצור נעשה בראשון לציון, במפעל ליצור נעלים שעושה הכל בעבודת יד ובאופן מסורתי לחלוטין.

מה עם קיימות? 

שי: ״נכון, אנחנו לא פועלות בשוק ׳הטבעוני׳. אנחנו רוכשות עורות ששייכים לתעשיית המזון. מדובר בבעלי חיים שגודלו לטובת תעשיית המזון וניצול העור שלהן הוא בבחינת ניצול מקסימלי של החומר. מעבר לכך, אנחנו פועלות בעולמות הסלואו־פאשן, מקיימות סחר הוגן והאריזות שלנו הן כולן מחומרים מתכלים וממוחזרים״. 

איפה תהיו בעוד 10 שנים? יש תקרת זכוכית שאתן חייבות לנפץ?

אסיאס: ״אין מבחינתנו תקרת זכוכית, אנחנו שועטות קדימה. אנחנו רוצות למכור בחו״ל ורואות את עצמנו מנהלות מערך הרבה יותר גדול, לא בהכרח בארץ״.

יש מעצבים בינלאומיים שאתן לוקחות מהם דוגמה או השראה?

״אנחנו מעריכות מותגים שהם לא בהכרח מהיקרים ביותר, אבל הם איכותיים ומאד יפים כמו: wandler, Byfar או About Arianne. גם בארץ קיימים יצרני נעליים ראויים כמו דניאלה להבי, לאקס, VAS וכדומה, ועדיין מדובר בתעשייה מאד קטנה וכמעט נכחדת.

״בארץ קשה במיוחד לייצר נעלים – עלויות היצור גבוהות ונדרש ריבוי של ספקים כדי להשלים ייצור. לכל פרט נדרש ספק נפרד והמעקב אחרי הייצור הוא לא פשוט. באיטליה או בספרד לדוגמה, אפשר לייצר נעליים במקום ייצור אחד. אנחנו בודקות אפשרות לייצר בחו״ל, אבל בסטנדרטים המוקפדים שלנו״.

NOON, קולקציית חורף 20/21 NOON, קולקציית חורף 20/21 NOON, קולקציית חורף 20/21 NOON, קולקציית חורף 20/21 NOON, קולקציית חורף 20/21

בינתיים הן עושות הכל בעצמן, רק שתיהן עובדות בחברה (״גם אורזות, גם מוכרות וגם מנקות)״. לצערן, העסק עדיין לא מספיק כדי לפרנס את שתיהן ומעבר לעיסוק הרב והסוחף ב־NOON, שי בונה אתרים קמעונאיים בשופיפיי ואילו אסיאס מנהלת את הסטודיו של המותג NORTHERN.

״בישראל כמו בישראל״, אומרת אסיאס, ״גם מעצב טוב מתקשה להרוויח. העבודה הקבועה נותנת לנו עוגן, ומשחררת אותנו מההיסטריה של מאיפה יגיע הכסף בכל חודש. אנחנו בקשר יומיומי ואינטנסיבי, עושות שיחת בוקר ושיחת ערב, סוגרות פינות. כל אחת עושה משמרות בחנות ובעיקר אנחנו חושבות על האיזון המסחרי״.

יש משהו שאתן רוצות לעצב אבל חושבות שירתיע את הקהל הישראלי?

שי: ״לפני הכל אנחנו מותג מסחרי ואנחנו מבקשות לפנות לקהל לקוחות כמה שיותר רחב ובודקות את זה בכל קולקציה וקולקציה. סגנון העיצוב שלנו לא שמרני בהגדרה: אנחנו מותג אלגנטי, אבל תמיד יהיה אפשר למצוא בקולקציה שלנו צבעים נועזים כמו פוקסיה לצד צבעים סולידיים כמו שמנת או שחור וחום״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden