כל מה שחשוב ויפה
שני ברוסילובסקי
שני ברוסילובסקי. צילום: מ״ל

שני ברוסילובסקי מאפשרת לעולם להיות בריא יותר

שני ברוסילובסקי, מנהלת העיצוב בדיאגנוסטיקס רובוטיקס, רוצה לאפשר לרופאים לעשות את מה שבינה מלאכותית לא יכולה: להעניק יחס אישי (ולתת טיפול טוב). ״אנחנו מנצלים את מה שיש למטופלים בשפע ואין לרופאים: זמן״

כששני ברוסילובסקי – כיום מנהלת העיצוב (head of design) בדיאגנוסטיקס רובוטיקס, החלה לעבוד ב־2017 ב־MobileODT, שימייצרת מכשיר לאבחון של סרטן צוואר הרחם שמבוסס על טלפון סלולרי, היא הייתה המעצבת היחידה בחברה. זה היה אחרי ארבע שנים שעבדה כמעצבת בסטודיואים שונים ובחברת דיזייניט (״רציתי לעבוד במקום שעושה תהליכים כמו שצריך״).

״החלטתי שאם אני משקיעה 100 אחוז מהזמן שלי אז שזה יהיה במקום שעושה משהו שאני מאמינה בו״, היא מספרת. ״יש משהו כיפי בלעבוד לסטודיו, בכל פעם אתגר חדש, נושא חדש, זה מאוד מגוון, אבל הגיע השלב שרציתי משהו משלי, קצת כמו ההבדל בין להיות דודים ללהיות הורים״, היא מאבחנת בחיוך.

״ב־MobileODT עבדתי עם צוות רפואי, זה היה מדהים. הם לא ידעו כל כך מה זה עיצוב, לא הבינו למה אני צריכה לדבר עם יוזרים, עם הצוות הרפואי, שלא לדבר על חווית משתמש או חשיבה עיצובית. עשיתי שם הרבה עבודת רגליים, זו הייתה חוויה מאוד מלמדת, איך להשפיע מבפנים. 

״הכנסתי מתודולוגיות של מחקר, של עיצוב, ולקראת סוף התקופה שלי שם נכנסנו יותר לדאטה־סיינס: לא רק להנגיש מכשיר שעולה המון כסף, אלא איך אנחנו יכולים לעזור לאבחן עם כמות המידע שהיה לנו, וככל שהתקדמנו התחלתי להתעניין בזה יותר ויותר, וקצת כמו הדיונים בעולם העיצוב על איך עובדים עם מתכנתים – הצעד הבא יהיה איך מעצבים עובדים עם  מדעני מידע (data scientists)״.

ממש נכנסת לזה. 

״כן. ככלל אני אוהבת ללכת לוובינרים על עולם הבריאות (healthcare). אפילו כשנסעתי לאוסטין לפסטיבל SXSW, בין כל הכיף, המוזיקה וההופעות הלכתי לשמוע הרצאות על בריאות. בטח הייתי המעצבת היחידה בחדר, שלא לומר האישה היחידה בחדר״.

אפשר לראות את עולם הרפואה הרבה יותר מוכן לחיבור עם עולם העיצוב, יש הרבה יותר חברות היי־טק שנכנסות לתחום, אני חושבת שאנחנו רגע לפני הפיצוץ הגדול

״היה לי מעניין לשמוע ולהבין, גם אם כמה היו סשנים משמימים. מתוך העשרה ימים של הפסטיבל הלכתי לכמה הרצאות, פשוט נורא חשוב לי להבין את התחום לעומק. זה נכון לכל דבר, אבל ספציפית פה זה נכון עוד יותר כי רפואה היא תחום יותר מורכב. וברגע שאנחנו כמעצבים מבינים, לא נותנים רק שירות אלא חלק מהשיחה, יותר קל לנו להשפיע״.

עשה לך חשק ללמוד רפואה? 

״ממש. כשעבדתי ב־MobileODT אמרתי ׳אני עוזבת הכל הולכת ללמוד גניקולוגיה׳, אבל בינתיים נשארתי בעולם העיצוב. במקביל אפשר לראות את עולם הרפואה הרבה יותר מוכן לחיבור עם עולם העיצוב, יש הרבה יותר חברות היי־טק שנכנסות לתחום, אני חושבת שאנחנו רגע לפני הפיצוץ הגדול״. 

טובה, יעילה וזולה יותר

ברוסילובסקי, בת 34, היא בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית במכון טכנולוגי חולון (2013). בזמן הלימודים עבדה במחלקת האינפוגרפיקה של כלכליסט, ולאחר מכן במקביל לעבודתה כמעצבת הייתה מעורבת בפרויקטים  חברתיים, כמו ״זיכרון בסלון״ או תכנית Pairs Challenge, שמטרתה הייתה להביא חדשנות למדינות מתפתחות. ״הייתי מעצבת ה־UX/UI היחידה שהגישה מועמדות/ למדנו על עולם הרפואה בהודו, שם נדלקתי ממש על כל עולמות ה־healthcare.

ב־2019 הצטרפה לדיאגנוסטיקס רובוטיקס – גם הפעם כמעצבת ראשונה בחברה – ומאז היא מובילה את תחום העיצוב ועובדת עם צוות שכולל ארבעה מעצבים נוספים. החברה, שהוקמה לפני שלוש שנים על ידי שלושה יזמים ישראלים, שמה לה כחזון להשתמש בטכנולוגיות מתקדמות בבינה מלאכותית כדי להנגיש רפואה ולעשות אותה טובה, יעילה וזולה יותר, גם לצוות הרפואי וגם למטופלים.

הרבה פעמים יש פחד שהטכנולוגיה תחליף את הרופאים, אבל זו לא המטרה שלנו. המטרה היא לייעל, לנקות את הדרך, ולתת להם את האפשרות להעניק את מה שהמכונה לא יכולה לעשות: להעניק יחס אישי ולתת טיפול טוב

לחברה שני קוי מוצר עיקריים. האחד מתעסק ברפואה ראשונית, בחדרי מיון וברפואה מהבית, והשני בעולמות של רפואה מונעת. ״כיום כל תהליכי התיעוד והקבלה בחדרי מיון איטיים ומסורבלים. חלק גדול מהמטופלים יכולים למלא מראש שאלון שמקביל למה שהרופא או הרופאה היו שואלים אותם. על בסיס התשובות שלהם אנחנו מכינים את הסיכום לרופא ו׳מרימים דגלים׳: איזה בדיקות הוא צריך לעשות, מה אולי יש לו, מייעלים את כל החלק הזה״.

אפשר להחליף את הרופאים? זה העתיד?

״הרבה פעמים יש פחד שהטכנולוגיה תחליף את הרופאים, אבל זו לא המטרה שלנו. המטרה היא לייעל, לנקות את הדרך, ולתת להם את האפשרות להעניק את מה שהמכונה לא יכולה לעשות: להעניק יחס אישי ולתת טיפול טוב.

״וזה נכון גם למוצר השני של החברה. בעולמות של רפואה מונעת אנחנו רוצים לשמור על אנשים בריאים. על בסיס המידע הרפואי של מטופל אנחנו יכולים לחזות מה הסיכוי שלו להגיע לחדר מיון בחודשים הקרובים, ולעזור למערכת הרפואית להציע לו לבוא לבדיקה או לטיפול; לא לחכות שהוא לא ירגיש טוב״.

שאלון למטופל

שאלון למטופל

איך זה עובד?

לפני שהרופא מקבל אותך אתה ממלא שאלון – באייפד בחדר המיון או דרך לינק שקיבלת לטלפון הנייד. אנחנו מנצלים את מה שיש למטופלים בשפע ואין לרופאים: זמן. המטופלים יכולים לענות בשפה שבה הם מדברים (גם אם היא לא אנגלית), והרופא יכול לקרוא בשפה שבה הוא שולט. זה מתחיל בשאלות פשוטות כמו גיל, מין, מה מפריע לך היום (תוך כדי סימון על הגוף), וגם בהמשך אנחנו מנסים לשמור על המוצר כמה שיותר פשוט.

״כך אתה ממלא סדרת שאלות, שמתעדכנת לפי התשובות שלך, והצוות הרפואי מקבל את הסיכום החכם ואת ההמלצות, ויכול להחליט איך לפעול. בשלב הבא תוכל לענות על שאלון מהבית ולפי התשובות והמידע האישי שלך נוכל להתאים טיפול ולשלוח לדוגמה מרשם, אם צריך״.

זה ממש קלאסי להיפוכנודכרים.

״כן, ׳הנה תראה, לפי המידע של אנשים שדומים לך הכל בסדר…׳״.

לשאול שאלות, לא להיבהל

בשנה שעברה, מיד לאחר הגל הראשון של הקורונה, הסבה דיאגנוסטיק רובוטיקס את המערכת שלה לשאלון שבעזרתו יכלה החברה לעזור למשרד הבריאות בארץ (ולאחר מכן הארצות הברית והודו), להרכיב מפה אפידמיולוגית לחיזוי ואיתור תסמינים לקורונה. ״זו הייתה תקופה עם הרבה חוסר ודאות״, מזכירה ברוסילובסקי.

״על בסיס התשובות יכולנו להראות קשר בין הקורונה לסימפטומים שלא חשבו עליהם. היינו פה ימים ולילות, וידאנו שהכל עמיד, שומר על הפרטיות של מי שעונה. ביום שישי אחד שלחנו את כל השאלונים בבת אחת למיליוני אנשים ועמדנו פה לוודא שהחללית לא תתפרק. ראינו שהכל עובד, זה היה מאוד מרגש״. 

מה התפקיד שלך כמנהלת עיצוב בכל השרשרת?

״מעבר למבט־על בכל הקשור לעיצוב ולדאוג למעצבים, זה בעיקר לראות איך מכניסים שפה ותרבות של עיצוב לחברה, שבמהותה היא טכנולוגית. הרבה מזה היה ללמוד את המושגים הרפואיים, המדעיים, אם צריך לעשות אינפוגרפיקה של אלגוריתם מורכב אז לוודא שאנחנו מבינים אותו, לזהות את המקום שבו עיצוב נותן ערך מוסף ולהיות שם״.

birds

״לדוגמה, עשינו ניסוי קליני בחדר מיון והתחלקנו לזוגות, מעצב ורופא. זה היה נורא מעניין: אנחנו למדנו איך הצוות הרפואי עושה תשאול קליני, שזה מאוד שונה מאיך שמעצבים מתשאלים משתמשים, והם למדו את השפה שלנו. אחרי שחזרנו עשינו עיבוד נתונים והדבר הכי בולט היה החשיבות של תעדוף: איך לעזור למתושאלים לבחור מה לספר״.

למה הכוונה?

״כשרופאים מתשאלים בעל פה הם יודעים לבחור מבין התשובות של המטופל את מה שחשוב. אנחנו צריכים לתרגם את התהליך הזה: נניח שהוא מספר שכואב לו הראש מאתמול, אבל הוא לא יודע שקוצר הנשימה שהוא מתאר כבדרך אגב הרבה יותר חשוב מכאב הראש. הבנו כמה חשוב לתת לו לספר את הסיפור. עבודת ה־AI נראית מבחוץ נוצצת ולא מורגשת, אבל יש לנו הרבה אחריות על מה שאנחנו עושים״.

במה זה שונה מעבודות קודמות שלך?

״יש דברים בסיסיים שנכונים תמיד: לבדוק מי היוזרים, לבדוק את עצמנו כל הזמן וכן הלאה. אבל יש פה מורכבות גדולה יותר, אנחנו עובדים לא רק עם צוותי פיתוח ומוצר אלא גם עם צוות רפואי, מדענים, אנשים שמעולם לא עבדו עם מעצבים.

״ובטח כשעובדים עם ארצות הברית צריך להבין איך עובדת מערכת הבריאות האמריקאית עם כל המורכבות שלה. יש משהו בסיסי ששונה מאיך שאנחנו תופסים את מערכת הבריאות שלנו לעומת האמריקאים: האם אני רוצה להשקיע כסף וללכת לרופא משפחה, זה משהו שאתה כנראה לא תשקיע בו מחשבה״.

מסך רופאים

מסך רופאים

״גם המבנה של המרפאה – אנחנו מגיעים לקופת חולים, מעבירים כרטיס ומתחילים לדבר. שם אתה נכנס, יש קבלה, בודקים לך מדדים, רופאים עושים בדיקה, הולכים למשרד שלהם. זה עולם אחר, תרבות שירות אחרת, וזה כאמור אם יש לך מזל ויש לך ביטוח בריאות.

״אני מאוד מתחברת בחזון שלנו שאם נוכל לעשות את הדברים חכמים יותר ונגישים יותר, נוכל להנגיש את הטיפול הרפואי, למי שאין לו את המזל להיות בעל ביטוח בריאות מקיף. צריך לעבוד בתחום הרגולוציה, בתי חולים וגופי בריאות שהם יותר איטייים, זה לא מתאים לכל אחד. אבל זה שווה את זה״. 

איך לומדים את מערכת הבריאות האמריקאית? 

״תמיד טוב לבקר בה, למרות שבקורונה זה היה יותר קשה לעשות תצפיות בחדרי טפולים. אבל דבר ראשון לפני הפרקטיקה צריך פשוט לא להיבהל: לשאול שאלות, להבין, ולא להגיד ׳טוב, יש פה ראשי תיבות וטבלה גדולה והם אומרים שזה בסדר אז זה בסדר׳״.

מה הלאה?

״מוצר זה דבר חי, זה לא פרויקט שנגמר. כל הזמן מוסיפים לו עוד יכולות, עוד מורכבות, וגם אפשר להיכנס לעוד תחומים. הפוטנציאל של חווית משתמש טובה הוא ממש על קצה המזלג: ככל שתהיה יותר דאטה ויהיו יותר ומחקרים, נוכל להנגיש עוד טיפולים ולהוריד עוד מהצוות הרפואי, שיוכל להתמקד בדברים המורכבים.

״גם חשוב לי להגיד למעצבים שיבואו לעבוד על מה שחשוב. במיוחד עכשיו בקורונה, כשאין את כל הריפודים של עולם ההיי־טק מסביב, אתה הרבה יותר שם לב על מה ועם מי אתה עובד״. 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden