כל מה שחשוב ויפה
איוטה, קולקציית 2021
איוטה, קולקציית 2021. צילומים: רוני כנעני

הומאז׳ אופנתי: שנת הקורונה של איוטה

נעלי בית, קולקציית אאוטדור, ערכות סריגה כמחווה למעצבי אופנה אהובים. ״מעבר לכל בסריגה יש משהו מדיטטבי, שכנראה מאד התאים למצב״, אומרת המעצבת טל צור

״לנו באופן ספציפי הקורונה עשתה טוב״, אומרת טל צור, המנכ״לית של IOTA – מותג עיצוב חברתי לריהוט מבוסס טקסטיל סרוג. ״משהו במצב הקיים גרם לנו לשנות את כיווני החשיבה שלנו ולהעלות למודעות את הצורך להמציא ולייצר קשר ישיר עם הלקוחות, ולא כפי שפעלנו לפני כן״. 

הקורונה עשתה ריסטארט להרבה עולמות תוכן, בתוך כך גם לעולמות הסריגה והקראפט, שהפופולאריות שלהם גדלה עוד לפני. ״ישבנו בסגר הראשון, הכל רתח בחוץ והרגשנו שאנחנו חייבות לעשות דברים אחרים. התחשק לנו לסרוג נעלי בית מגניבות, שיהיה קל לעשות וזה יצא מוצלח, הצענו אותן למכירה באתר והתגובה היתה מעולה. הבנו שעולם ה־DIY הולך וגדל, שנוכל להגיע ללקוחות חדשים, והכל באמצעים השיווקיים הדיגיטליים הטריוויליים – פייסבוק ואינסטגרם״. 

מדובר ביציאה רצינית מהקופסה? 

״נכון שיש פה כביכול סוג של בלבול במיקוד העסקי שלנו, זה אפילו בניגוד למה שממליצים בבתי ספר למנהל עסקים. שם אומרים להתמקד בתוכנית ולהתפתח מתוכה, ואין ספק שכעסק היה פה משהו מבלבל, אבל שחררנו. נתנו ליצירתיות שלנו להתפרע.

״אמרנו לעצמנו שנתמודד עם השאלות האלו אחר כך, והתגובות של הקהל היה פנטסטיות. כולם בתוך הבתים, ההתאמה לעולמות הקראפט שבהם אנחנו עוסקים התאים לתקופה, ומעבר לכל בסריגה יש משהו מדיטטבי שכנראה מאד התאים למצב״. 

צור מוסיפה ומציינת שהרכישות השוטפות של המוצרים המסורתיים לא פסקו, והסיבה לכך היא שנוכח הסגר הביתי, אנשים התחילו להשקיע בבתים שלהם. מה שהשתנה הוא סגנון הרכישה שהפך להיות ישיר ולא באמצעות האדריכלים. כך נוצר דיאלוג עם הלקוחות שפתאום עניין אותם מאיפה הדברים באים, הערבות ההדדית, נשאלו שאלות ונוצר שיח מעניין ופתוח שעד הקורונה היה פחות נוכח. 

העניין החברתי שמאחורי המותג הוא שהשפיע על הרכישה? כי המוצרים שלכן לא זולים.

״אני מאמינה שאנשים לא קונים את המוצרים שלנו רק בגלל שיש פה עשייה חברתית. לקוח לא יקנה נדנדה ב־5,000 ₪ רק בגלל שיש פה עסק חברתי. הוא יקנה את הנדנדה כי היא מוצאת חן בעיניו, ואם יגלה את הסיפור החברתי מאחורי, זה יתרום עוד נדבך להערכה שלו לפריט״.

איך אם כך נכנסתן לתחום ערכות הסריגה?

״הניסיון הראשון של ערכת נעלי הבית שעשינו, נתן לנו תחושה שיש לנו משהו מעניין ביד והחלטנו להרחיב את ההצע בתחום. נכון שיש עוד מי שעושים ערכות סריגה, אבל לנו יש כנראה משהו מיוחד. הבנו שחומרי גלם הם משמעותיים: סריגה יכולה להראות מהמם אם היא עשויה מחומרים טובים, ופחות טוב אם החוטים לא טובים. חוטי הסריגה האקסקלוסיביים שלנו יוצרו גם עבור ערכות הסריגה שפיתחנו, והשילוב של העיצוב עם טקסטיל ברמה גבוה הוא שיצר את ההצלחה והפופולריות״.

בהומאז׳ יש סיפור

איוטה הוא מותג לייף־סטייל שמתמקד בעיצוב פנים ובאביזרים דקורטיביים עכשוויים. הוא הוקם בשנת 2014 על ידי טל צור ושולה מוזס, משקיעה חברתית ויזמית, שיחד חלקו חזון לשימור מלאכת היד ובעיקר של הסריגה. עד היום הן שיווקו בגלריות ובחנויות בעיקר באירופה ובישראל, והשאיפה היא לפנות גם לשוק האמריקאי שכבר נחשף למותג ב־2019 במסגרת יריד ארט בזל ודיזיין מיאמי.

״הבנו שלמרות שאנחנו באות מעיצוב מוצר, יש לנו עניין גדול עם אופנה״, אומרת נועה קוריאל, המעצבת הראשית של החברה. ״העיסוק בטקסטיל ובמקורות ההשראה שלנו הם לגמרי מעולמות האופנה, וכך התקבלה ההחלטה לעשות ערכות סריגה שהן הומאז׳ אופנתי״. 

טל צור

טל צור. צילום: נועם פריסמן

נועה קוריאל

נועה קוריאל. צילום: נועם פריסמן

צילום: נועם פריסמן

צילום: יריב פיין

birds

הערכה הראשונה שיצרו הייתה הומאז׳ למעצב JW אנדרסון, שהשימוש בחוליות שרשרת מסיביות בנעליים המעוצבות על ידו הפך לסימן ההכר המובהק שלו. באיוטה נתנו פירוש חדש לעיצוב השרשרת המקורי שמובא בסריגה.

בנוסף על חוטי הסריגה ערכת הסריגה כוללת גם סוליית כפכף שעשויה חבל וגומי ושנרכשת בהתאמה למספר הנעל, לצד הוראות עבודה שמובאות בסרטוני יו־טיוב, כשקוריאל עצמה היא שמסבירה ומדגימה. ״גם כאן מדובר בניסיון חדש שגילינו שהוא אפשרי. תמיד עשינו דברים שהיו כרוכים בתהליכים ארוכים ומייגעים, זה בא מתוך רצון עז להיות מדויקות וכביכול בלתי מתפשרות. נוכח המצב צילמנו בעצמנו וגילינו שאפשר לעשות גם את זה מצוין״. 

הערכה השנייה היא הומאז׳ למעצב המוערך ג׳קומס (Simon Porte Jacquemus) שהשתיים מאוד אוהבות. קוריאל מסבירה שהייחוד שלו הוא בעיסוק בגדלים ובפרופורציות של פריטי אופנה, בין השאר בתיקים. ״ברוח זו עיצבנו ערכות סריגה שהן הומאז׳ לתיק ׳לה צ׳יקיטו נואוד׳, תיק שהופיע על מסלולי תצוגות האופנה בגדלים שונים, החל מתיק מיניאטורי ועד לתיק בגודל שאדם יכול לעמוד בתוכו״.

הערכה של איוטה מאפשרת לסרוג שני תיקים: תיק יומי, ותיק מטבעות קטן. אחד ״הטריקים״ בסריגה הוא שבשימוש בחוטים בעוביים שונים, עם הוראות זהות, אפשר לסרוג את אותו התיק בגדלים שונים לחלוטין. 

״רצינו לייצר קיטים שהמשימה שלהן תרגש״, מסכמת צור, ״שזו לא תהיה עוד סריגה אלא סריגה של מוצר שיש בו אמירה ואולי סיפור, ובהומאז׳ יש סיפור. המטרה שלנו היא להמשיך ולחפש מעצבים שבהשראתם נעצב ערכות סריגה נוספות. זה מהלך הוליסטי שמאפשר לאנשים שאוהבים אופנה ולייף־סטייל להתחבר לעולמות התוכן שלנו״.

מעבר לערכות הסריגה השקתן גם קולקציית אאוטדור.

״כן. קולקציית החוץ עוצבה בסמיכות לקורונה והתפתחה עוד יותר בתקופה הזו בעיקר בגלל השהיה הרבה בבית״.

הקולקציה כוללת סדרת כריות ושטיחים שמשולבות בהם ידיות, מה שמאפשר להשתמש במוצרים בפנים ובחוץ ולעבור בין החללים בקלות. בזכות המשקל הקל של המוצרים אפשר להזיז, להרים ולגרור אותם בקלות בין הבית והחוץ. עוד כוללת הקולקציה סדרה של שמיכות סרוגות בעבודת יד ושמיכות צמר שמשולבות בהן רצועות לתלייה על הכתף. חלק מהשמיכות הסרוגות מוצעות גם בסריגה עצמאית.

מה הלאה? 

״ביום שישי נשיק בסטודיו שלנו ביפו את שיתוף הפעולה החדש עם סטודיו ABS של אבי בן שושן, שנולד בתחילת מרץ בשנה שעברה, מתוך ניסיון להבין את החיים בצל הקורונה. הוצפנו במחשבות על רגעי פיקניק, טיולים עם סלים ותיקים מלאים בדברים משמחים, ויצרנו ארבעה אוביקטים שנבעו מפנטזיות על שוטטות.

״הקולקציה מורכבת משני סלים, כד ומראה שמאפשרים מחוות אינטימיות בין האוביקט לאדם. הייתה לנו ההזדמנות להישאר קרוב לבית, לחבר שתי דיסציפלינות וליצור קולקציית קפסולה המשלבת בין קרמיקה למלאכת הסריגה והטקסטיל״.

ולטווח רחוק יותר?

״המטרה שלנו היא להמשיך ולפתח מוצרים ייחודיים המבוססים על טכניקת הסריגה ואיתם לגדול ולפרוץ גלובלית. אנחנו צוות קטן ורזה, עושות הכל תוך זמן תגובה מהיר, חמש נשים שמתנהלות כסטארט־אפ: מתעניינות בשיתופי פעולה ורוצות לחבור לחברות גדולות ברמה אסטרטגית.

״אין ספק שהקורונה עצרה הרבה מהתוכניות שלנו, אבל כבר הוכחנו שאנחנו יודעות להתמודד טוב בכל סיטואציה. בסופו של דבר סריגה היא שפה גלובלית שאפשר לתקשר איתה בכל העולם״.

שיתוף הפעולה עם סטודיו ABS של אבי בן שושן. צילומים: יעל רסנר

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

תגובה אחת

  1. שני

    מקורי ושובה לב

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden