כל מה שחשוב ויפה

נקודת מבט: אמנות בעקבות הפסח במוזיאון ישראל

הפרויקט המשותף של בית אבי חי ומוזיאון ישראל כולל שלושה סרטונים קצרים שמחברים בין עבודות מאוסף המוזיאון להגדת הפסח, ליציאת מצרים ולטבע, כמושא למבטם של אמנים

יובל: הי עינב, בוקר טוב, מה שלומך בימים אלו של פוסט סגר שלישי טרום חג הפסח ובמלאת שנה לקורנה?

עינב: בוקר טוב יובל, אני בטוב, אלו ימים של עשייה מבורכת לקראת פעילות פסח במוזיאון, ואני מלאת נוסטלגיה לימי הסגר הראשון שעוד נהננו מזמן איכות משפחתי ושיטוטים ביערות שמקיפים את המושב שבו אני מתגוררת

יובל: מה תפקידך במוזיאון?

עינב: אני עובדת באגף הנוער כאחראית על סדנאות לקהל הרחב, מלמדת בטריפטיכון, ובפרויקט נקודת מבט, שעליו התכנסנו לשוחח, הייתי אחראית תוכן ויועצת אמנותית

יובל: נייס. קודם כל מגיע לכם מזל טוב על האוצרת הראשית החדשה של האגף. ובואי נצלול לתוך נקודת מבט: איך זה התחיל? מאיפה הגיע הרעיון להוציא את רומי נוימרק למסע בעקבות פסח באמנות?

עינב: תודה, בהחלט מרגש שהגיעה אוצרת חדשה לאגף.

הסרטונים הם שיתוף פעולה בין המוזיאון לבית אבי חי. מוזיאון ישראל הוא לב ליבה של התרבות והאמנות הישראלית ובו אוסף אנציקלופדי רחב: ארכיאולוגיה של ארץ ישראל, תרבות ואמנות יהודית ואמנות בין־לאומית וישראלית. בית אבי חי הוא מרכז רב־תחומי שעוסק בנושאים מרכזיים בתחומי התרבות, המחשבה והיצירה בחברה היהודית והישראלית. 

מתוך החיבור בין שני המוסדות עלה הרצון לעסוק בסוגיות שונות הקשורות לחג הפסח, מנקודת מבט מרעננת וחדשה באמצעות אוסף היצירות ממוזיאון ישראל. יצאנו למחקר משותף ובחרנו להעמיק בשלושה אלמנטים מרכזיים: הראשון – הגדת פסח; השני – הטבע כמושא למבטם של אמנים והקשרו לחג האביב ולפריחה; והשלישי – יציאת מצרים כאירוע מרכזי ומעגלי, רלוונטי לכל דור ודור. 

כבר בשלב מוקדם ידענו שרומי נוימרק היא בחירה מושלמת להביא את התכנים האלו אל הקהל

יובל: למה היא הבחירה המושלמת? (ולא שאני טוען אחרת…)

עינב: מלבד היותה אישה (שזה כבר מושלם), היא מצליחה לחבר בין תכנים עמוקים לקהל באופן קליל, נעים ורהוט

יובל: אהבתי. בואי נדבר על העבודות והסרטונים: במה נתחיל? אולי בטבע?

עינב: יאללה

רומי נוימרק ושטיח שיר השירים, יעקב קנטורוביץ

רומי נוימרק ושטיח שיר השירים של יעקב קנטורוביץ. צילומים: דנה בר סימן טוב

יעקב קנטורוביץ, שטיח שיר השירים

יעקב קנטורוביץ, שטיח שיר השירים

יובל: ספרי לי הכל על שטיח שיר השירים

עינב: שטיח שיר השירים שעיצב יעקוב קנטרוביץ בשנים 1910-1914 פותח את הסרט ״המבט אל הטבע״.  הסיבה לכך היא נקודת המוצא לסרט  – תיאורי הפריחה בשיר השירים והקשרם לחג הפסח כחג האביב.

בשטיח תיאורי חיות, טבע ופריחה של נופי ארץ ישראל: אלו נופים המשקפים את האוטופיה הציונית, את המבט הכמה והמשתוקק אל הארץ המובטחת. על השטיח נראה תיאור גן דמיוני ובמרכזו עץ תמר גדול שסביבו מיני ציפורים, צביים וחיות אחרות.

לאורך השוליים, במסגרת צרה, ארוגים פסוקים משיר השירים. מעצב השטיח, יעקב קנטרוביץ,  ניהל את מחלקת האריגה בבצלאל ומאוחר יותר יסד את בית המלאכה בחסות בצלאל: ״מרבדיה״.

הסרט עוסק בבחינת הגישה לטבע באמנות הישראלית ובקשר לעולם הערכים של היוצרים. לכן, בחרנו להציג יצירות שבהן עולם הערכים של היוצרים משתנה מתקופה לתקופה ומשקף הלך רוח תרבותי, חברתי ולאומי

יובל: השטיח הוא אכן עבודה יוצאת דופן… והסרט? מה הנחה אתכם בעבודה על הסרט (או הסרטים)? כי זה לא כמו לכתוב לייבל או טקסט קיר. מה הפורמט של סרט איפשר לכם?

עינב: הפורמט שונה מעצם היותו דיגיטלי. סרטים ברשת הם האפשרות להגיע הכי קרוב שאפשר לקהל הישראלי והבין־לאומי שצורך אמנות, אך מנוע מלהגיע למוזיאון בימי הסגר. בעקבות משבר הקורונה וסגירת המוסדות המוזיאליים הצורך בשימוש במדיה גבר והקרבה לקהל צרכני האמנות באמצעים דיגיטליים הפך למשמעותי וחשוב יותר. 

גם בימים אלו, כשהמוזיאון פתוח, עולם התוכן הדיגיטלי הוא ערוץ תקשורת מרכזי עם הקהל; הסרטים משמשים כגשר עבור המבקר לתיווך הביקור במוזיאון, להתבוננות ביצירות האמנות מזווית נוספת, ומאפשרים המשכיות לחוויית הביקור במוזיאון.

אבל בסוף תהליך העבודה דומה מאוד לתהליך אוצרותי

עינב זיו אילון

עינב זיו אילון. צילום: יקי אילון

זויה צ׳רקסקי

זויה צ׳רקסקי

הגדת ששון, 1320 בקירוב

הגדת ששון, 1320 בקירוב

birds

יובל: באיזה אופן הוא דומה לתהליך האוצרותי?

עינב: תהליך האוצרות לא תמיד מתחיל מקונספט. לפעמים יש יצירות שמביאות את העיסוק התיאורטי ולפעמים נושא המחקר הוא שמתווה את החיפוש אחר היצירות שיכולות לאשר או להפריח את טענת המחקר. 

במקרה של הפרויקט שלנו, התהליך היה דו־ערוצי. כלומר, התחלנו את המחקר מקונספט אבל תוך כדי התהליך נתקלנו ביצירות שפתחו לנו ערוץ חדש למחשבה. לדוגמה, הסרט ״שאגאל: יציאת מצרים בירושלים״ התחיל דווקא מיצירות אחרות שעסקו בנושא יציאת מצרים וחירות. 

במהלך המחקר נחשפנו לרישום ההכנה שאייר שאגאל לשטיח הקיר שתלוי בטרקלין הכנסת, והבנו שההתמקדות ביצירות שאגאל תאפשר לנו להביט מקרוב על יצירתו, ולהעמיק באופן שבו יציאת מצרים רלוונטית לכל דור ודור; גם התבוננות קרובה ליצירה וגם התבוננות רחבה על התרבות והחברה הישראלית

יובל: ותהליך העבודה, איך הוא התבצע?

עינב: מכיוון שמדובר בפיילוט, כמו בכל ניסיון ראשון יש ניסוי ותהייה. לכן, תהליך העבודה היה לעתים גישוש ואיתור ולעיתים היה ברור וידוע. גיבשנו צוות חשיבה של המוזיאון שכלל את אלדד שאלתיאל, ממלא מקום של אוצר ראשי של אגף הנוער; את טליה וייס בן־עמי, אוצרת מחלקת הדרכות; ואותי, כאחראית תוכן ומנהלת אמנותית של הפרויקט. מהצוות של בית אבי חי היו אייל לויט, מנהל ההפקות; עמיחי חסון, המנהל האמנותי; ואלון לוי, במאי הסרטים. 

תחילה העלינו כיוונים ורעיונות לנושאים שיכולים להיות רלוונטיים לסרטים. בשלב מוקדם הבנו שאנחנו רוצים לייצר סרט שיתייחס באופן רחב, בין־תחומי ותקופתי, ויכלול מספר יצירות מאגפים ומחלקות שונות מאוסף המוזיאון. 

ברוב הסרטים, אחרי שגיבשנו נושאים מרכזיים התחיל תהליך המחקר ואיתור היצירות. השלב הזה הצריך מאמץ משותף ורוחבי של האוצרים מכל אגפי המוזיאון: בסרט אחד יש לנו עבודות מהאגף לאמנות ותרבות יהודית שמדברות עם יצירות אמנות ישראליות מודרניות ועכשוויות. 

בשלב הזה כבר היו ברשותנו לא מעט יצירות מרתקות מתוכן יכולנו לבחור, לדייק ולראות איך אנחנו יכולים לשזור אותן לנרטיב אחד, לספר דרכן סיפור של הגדה או לבטא דרכן את המבט של האמן אל הטבע

שמואל חרובי

שמואל חרובי

יובל: ואז מה?

עינב: אז התחילה מלאכת כתיבת התסריט, שהייתה שלב משמעותי בדרך. גם כאן היה דרוש מאמץ רב אגפי של אוצרי המוזיאון ושל צוות החשיבה המשותף של המוזיאון ובית אבי חי. התסריטים נכתבו ויצאנו לדרך! נקבעו ימי צילום שהשתנו לפחות שלוש פעמים בגלל הקורונה והסגרים אבל בסוף זה קרה. והשלבים הבאים מזכירים מאוד עשייה קולנועית – צילום, עריכה והנה – יש סרט

יובל: בסופו של דבר, מה חשוב לכם בסרטים?

עינב: חשוב לנו לאפשר לכל צופה להתרגש כשהוא מביט ביצירת אמנות, גם אם זה דרך המסך. אין תחליף לתחושה המופלאה שמגיעה מפגישה אמתית עם יצירת אמנות, אבל בכל זאת, בימים שבהם היצירות במוזיאון והקהל בביתו, היה לנו הרצון להביא את היצירות אל הסלונים כמה שאפשר: את ריחות הפריחה עם איוריו של שמואל חרובי, ואת ההתרגשות לקראת הליל סדר עם ההגדה של חמי בכור. 

אנחנו יודעים כמה כוח יש ביצירה לרגש, לעורר ולהפיח רוח, במיוחד בימים מאתגרים כאלו. משמח לומר, שהיום, כשהמוזיאון פתוח לקהל, אפשר ליהנות משני העולמות – גם לצפות בסרטים ברשת וגם לחוות התבוננות קרובה ביצירת אמנות במוזיאון. מוזמנים

יובל: עשה לך חשק לעוד סרטים? יש עוד תכניות בכיוון הזה?

עינב: לחלוטין, זה היה שיתוף פעולה מפרה ומהנה. אני מאמינה שזאת רק ההתחלה

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

Log in as an administrator and view the Instagram Feed settings page for more details.

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden