כל מה שחשוב ויפה
נדב ירון
נדב ירון. צילום: מ״ל

נדב ירון: האתגר הכי גדול בתעשיית הפינטק הוא לרכוש אמון, והכל עובר דרך העיצוב

נדב ירון, מנהל העיצוב וחווית המשתמש ב־Fundbox: ״אנחנו מאוד שקופים מתוך אמונה שכשאתה שקוף יש אמון. אנחנו מציגים את כל הקלפים על השולחן, אתה תבחר מה מתאים לך״

בגיל 20, באמצע השירות הצבאי, אביו של נדב ירון לקח אותו אחד מסניפי רשת החנויות של באג. ״הוא הבין שאני לא הולך להיות בן אדם של השכלה פורמלית, ושאל מה אני רוצה ללמוד״, מספר ירון. ״ראיתי ספרים על פוטושופ ופלאש, ולאחר שהתייעצתי עם המוכר קניתי אותם ובלעתי אותם״.

וכך החלה הקריירה של ירון, כיום בן 42, מנהל עיצוב וחווית משתמש של פאנדבוקס, בעולם העיצוב. הוא לא למד באופן פורמלי, ואת צעדיו הראשונים עשה בחברת קורל תל שיושבת בחיפה, כשעסק בבניית אתרים ״בשיא הבועה של ההיי־טק. היה שם צוות עיצוב מאוד מוכשר שפשוט עשה לי בית ספר לעיצוב, עד לרמה של לסרוק עלים ולהפוך את הסריקה לטקסטורה.

״לאחר שנתיים עברתי לתל אביב והמשכתי במסע שלי בעולם העיצוב. למזלי הצלחתי לעבוד בכל סוגי החברות: מניהול העיצוב של אוטודסק בתל אביב, חברה בינלאומית עם 8,000 עובדים, ועד סטארט־אפים של שלושה עובדים, חברות בוטיק שיכולתי להוביל בהן תהליכים משמעותיים ולבנות מוצרים וחוויה״. 

לפני שלוש שנים החליט ירון להפוך לעצמאי, אבל אז הגיעה הפנייה מפאנדבוקס. ״החלטתי שנמאס לי ממשרדים, הרבה לפני הקורונה, וכשקיבלתי את הפנייה מפאנדבוקס אמרתי שאני לא מעוניין. הגעתי בכל זאת לפגישה, והבנתי שהמקום של עיצוב בא ראשון בחברה; זה משהו שלא חוויתי קודם לכן.

״בדרך כלל עיצוב צריך להילחם על המקום שלו, אבל פה מהיום הראשון אמרו לי קודם כל UX; אנחנו רוצים מוצר שלקוחות יאהבו. ברגע שמנכ״ל החברה אומר לך ׳אני צריך בן אדם שיתן לי מוצרים יותר טובים׳, ונותן לך את כל המשאבים שזה יקרה, זה קונה אותך״.

להעסיק עוד עובדים, לתקן את הטרקטור

פאנדבוקס הוקמה לפני שמונה שנים, אחרי שאימו של מנכ״ל ומייסד החברה ביקשה הלוואה מהבנק לעסק קטן שהקימה, והבנק סירב לבקשתה. ״העסק שלה היה רווחי, הכל היה בסדר, והבנק עדיין אמר לא. כך הוקמה החברה שבגדול מה שהיא יודעת לעשות זה לתת קווי אשראי לעסקים ולעזור להם לגדול.

״אנחנו עובדים היום רק עם השוק האמריקאי, עם בעלי עסקים – כמו בתי קפה, עורכי דין, חנויות אופניים – שרוצים לגדול, להעסיק עוד עובדים, לתקן את הטרקטור, והבנק אומר להם שתהליך בדיקת הזכאות להלוואה יקח ארבעה חודשים, וגם אז לך תדע מה תהיה התשובה.

״האלטרנטיבה שאנחנו מציעים היא בוא לפאנדבוקס, תמלא טפסים במשך חמש דקות ותקבל תשובה תוך פחות משלוש דקות, בהסתמך על הנתונים שמילאת ושאספנו על העסק שלך – כמה אנחנו מוכנים להסתכן ולתת לך קו אשראי. אנחנו גם עושים את הגבייה, גם פורסים תשלומים וכן הלאה". 

מה כולל הטופס שבעל העסק צריך למלא?

״קודם כל כמה כסף אתה רוצה, אם זה קו אשראי או סכום חד לעשות עם הכסף. אנחנו עובדים תחת רגולוציה, יש לנו מחלקת ליגל ענקית; תעשיות מסויימות שלא נעבוד איתן בכלל כמו תעשיות מין או הימורים.

״לאחר מכן אנחנו צריכים לוודא שאתה עסק אמיתי, מי הבעלים של העסק, באיזו תוכנת ניהול חשבונות אתה עובד ומה חשבון הבנק שלך. אנחנו נכנסים לחשבון ויש משקל גדול איך אתה מתנהל מול הבנק. רק אז אתה מקבל תשובה אם קיבלת או לא את ההלוואה שביקשת.

״אם קיבלת הלוואה אתה מגיע לדשבורד שדומה לחווית כספומט – כמה כסף אתה רוצה למשוך – ואז מתחילה לך תכנית התשלומים. הכסף בדרך אליך תוך יום עסקים, זה משהו מאוד חריג בעולמות האלו״.

איפה האתגר שלך כמעצב? כי יש מוצר שכבר עובד.

״האתגר הכי גדול בתעשיות כמו הפינטק הוא לרכוש אמון, והכל עובר דרך העיצוב. כל מה שקשור לכסף הוא אישיו אצל הרבה אנשים: אני סומך עליך שאתה לא לוקח לי עמלות גבוהות, שאני יכול לסמוך עליך וכן הלאה.

״זה מתחיל באיך אתה מתקשר, איזו מין חברה אתה. ברנד שנראה גדול, שהשפה שלו פחות טכנולוגית ומתוחכמת ויותר שקופה למען הלקוח, לא אגרסיבית – שם זה מתחיל. אנחנו אף פעם לא מחביאים שדות שהיית צריך למלא או לאשר, אנחנו מאוד שקופים מתוך אמונה שכשאתה שקוף יש אמון. אנחנו מציגים את כל הקלפים על השולחן, אתה תבחר מה מתאים לך.

״יש שלבים בחווית הכניסה שלא קשורים לאיך אתה מתנהג – גם בהבט של לבטוח בך וגם בהבט הטכני. כלקוח פוטנציאלי אתה משקיע לקום ולקחת מהארנק את מספר החשבון שלך או לא? אנחנו עושים הרבה טסטינג, ממש ברמת המילה, איך אתה מניע לפעולה.

״אנחנו יודעים לעקוב אחרי כל פעולה, עושים המון ראיונות עם לקוחות – מה עבד ומה לא, מה היה לך קשה. יש צוות תמיכה – ראינו שהתחלת תהליך ולא סיימת, משתדלים ללמוד איפה אנחנו יכולים לשפר את איכות המוצר והאמון. זה אתגר שאף פעם לא יגמר, אף פעם לא יהיה 100 אחוז אמון, וזה מרתק״.

עיצוב צריך להיות רוחבי

כשירון הצטרף לפאנדבוקס, החברה הייתה באמצע תהליך מיתוג מחדש, מחברה קטנה של עשרה עובדים בתל אביב לחברה גדולה שהמשרדים שלה יושבים בתל אביב, בסן פרנסיסקו ובדאלאס. ״עבדנו עם סטודיו בינלאומי, הגישו לנו שלוש אסטרטגיות, המנכ״ל בחר אחת, ובשורה התחתונה החלטנו שזה לא מתאים.

״לקחנו את כל החומרים, אמרנו תודה והחלטנו לעשות הכל אין־האוס. הלוגו הקודם היה משושה שנראה לפעמים כמו קופסה. עשינו מחקר, מה אנחנו רוצים שהלוגו יגיד, מה הוא ידגיש, מה הוא יגיד, למה העובדים מתחברים, והתוצאה היא לוגו טיפוגרפי עם הדגשה על ה־fund שמשדר אנרגיה, תנועה, גדילה, בלי צבע אחד: יש לנו שישה צבעים לשפת המותג, ולכל צבע שתי גרסאות – בהירה וכהה״.

כולם עבדו על העיצוב? יש חלוקה למרקטינג או פרוקדט בצוות?

״צוות העיצוב אחראי גם על המוצר וגם על המרקטינג, איך להביא את הלקוחות למוצר ושישתמשו בו. אני לא מאמין בלהפריד בין המרקטינג לפרודקט: ככה מי שיעצב את הבאנר בפייסבוק יעצב גם את המסך במוצר: הוא מבין את הנקודות שצריך לבנות בהן אמון, איפה צריך להשקיע, ללמוד מהטעויות וללוות את התהליך״.

זה לא נכון בעיקר לחברות קטנות?

״זו גישה. יש כאלו שמפרידים בין UX ל־UI. אני לא מאמין בזה וככה אני גם מגייס – אנשים מולטי־דיסציפלינריים, שיודעים לעשות UX, יודעים לבצע, טיפוגרפיה נכונה, לעבוד מול ספר מותג, שיש להם את כל הכישורים הנדרשים. אני גם פחות מאמין בחלוקה של מעצבים לכל חלק במוצר (דשבורד, פיימנט, ריסק וכן הלאה), וחושב שעיצוב צריך להיות רוחבי.

״כשיש משימה היא נכנסת לכל הצוות ובסוף יש מעצב אחד שמקבל עליה את האחריות. הצוות כצוות מכיר את הבעיה שצריך לפתור, את הקיק־אוף אנחנו עושים כולם ביחד למטרות הפרייה הדדית. זה יוצר צוות מגובש ואחיד״. 

מה אתה עושה ביום־יום?

״ביום־יום אנחנו מתעסקים במוצר המרכזי שזה קו האשראי, ויש לנו כל הזמן מוצרים חדשים: ההלואה החד־פעמית, אנליטיקות, שירותים מסביב שאנחנו יכולים לתת למשתמשים כדי ליצור ערך מוסף – תובנות על העסק, על עסקים אחרים בתחום העיסוק שלך. לשמחתי העבודה לא נגמרת: זה אולי נראה פשוט אבל היכולת שלנו להשתפר ברמת האחוז היא אדירה. 

״ואנחנו בגדילה – יש לנו המון אתגרים בעולם המרקטינג. אם תשים עוד שישה אנשים בצוות לכולם יהיו ידיים מלאות כל יום, וזה לא יחודי רק לנו. זה גם מאתגר ברמת השעות – הבוקר בסן פרנסיסקו זה סוף היום שלנו. בזמן שהם רעננים אנחנו אחרי 200 פגישות ולא קל לתאם את השעות, אבל זה כיף, במיוחד כי יש לך יכולת לעשות מחקר, איי־בי טסטינג וממש להשפיע״.

אתה יכול לתת דוגמה?

״כן: כשאתה מזין בדשבורד כמה כסף אתה רוצה למשוך, חשבנו שיהיה מגניב אם תוך כדי שאתה מקליד את הסכום יהיה מחשבון שיראה לך בזמן אמת מה העמלות שתצטרך לשלם בסוף ההלוואה. חשבנו שזה נכון מבחינת חוויית משתמש ושקיפות. 

״אבל אז גילינו באופן גורף שכל מי שנחשף לנתון לא משך כסף מקו האשראי שלו, כי עמלות זה לא משהו שאתה ישר רוצה לראות. הבנו מהר מאוד שיהיה נכון יותר להעביר את זה לשלב הבא: אתה כותב סכום, לוחץ על כפתור שאומר לך הנה הסכום וזו העמלה. זו הייתה ׳יריה ברגל׳ ופסיכולוגית זה פחות עבד.

״דוגמה נוספת היא כשאתה רוצה למשוך את הכסף, הרבה אנשים פחדו ללחוץ על אישור הסכום כי הם לא ידעו אם זה השלב האחרון או לא. הכנסו עוד שלב של משיכה וביקורת – עדיין יכול לשנות את דעתך. ויש מיליון דוגמאות כאלו כל יום: להציג מידע מעל השדה שאתה ממלא או מתחתיו; בניסוחים של האימיילים, להגיד כמה נשאר בקו האשראי שלך? ללוות בהודעת סמס?

״זה מאתגר לעבד את המידע ולנהל את השיח מול מנהלי המוצר. ובסופו של דבר זו בעיקר קרקע פוריה: מעצב יכול לבוא מחר עם רעיון מגניב, וקדימה, בוא ננסה: תוביל, תריץ, תבדוק. יש פה קרקע פוריה לחדשנות״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden