כל מה שחשוב ויפה
עליזה שינזון בגלריה פריסקופ
עליזה שינזון בגלריה פריסקופ. צילומים: תומי הרפז

עליזה שינזון: שיר הלל לאור

יצירות האור של עליזה שינזון, בתערוכה ״זמן אור״ בגלריה פריסקופ, נעות בין הפיגורטיבי והאבסטרקטי, וחושפות יצירתיות רעיונית־צורנית לצד שימוש חומרי המעיד על הכרות מעמיקה עם עולם החומר

כשהמעצבת עליזה שינזון עברה לפני 14 שנים לסטודיו חדש בהרצליה פיתוח, היא עיצבה בעבורו שולחן פיסולי, ומבחינתה אך מתבקש היה לשלב איתו גוף תאורה במופע תואם. מאז הכל היסטוריה, וליתר דיוק – מאז הכול אור.

״ממד האור תמיד היה חלק מפרויקטים שעיצבתי, אך בעיקר בהבט הפונקציונלי וכחלק מנוכחות תלת־ממדית של החללים״, אומרת שינזון, שהסיטואציה שאבה אותה לרומן סוחף איתו והתערוכה ״זמן אור״, שתינעל בסוף השבוע בגלריה פריסקופ, מעידה שמאז הוא ממשיך ללבלב, לחיות ולבעוט.

פסלי תאורה מעוצבים כשקיות אור שקופות; קופסאות אור המכילות אבנים שנמצאו בחוף הים; תמונות אור שמספרות סיפורי גלים שמתנפצים; או אלמנטים פיסוליים מוארים המבוססים על עיבודים של בדים שקופים, בנראות שהיא ספק רוחות רפאים ספק יצורים עתידניים – חוברים בחלל הגלריה לעולם של הארה, תרתי משמע.

״מבחינתי התערוכה היא שיר הלל לאור. תערוכה שמחה שמזמינה לגעת״, אומרת שינזון, והתחקות אחר עבודותיה מגלה ששיר ההלל שהיא שרה כולל לא מעט ״בתים״ בדמות מנעד מואר מגוון ומרתק. אור, צל, תנועה, שקיפות ומטען אסוציאטיבי עשיר המרבה לשאוב מהטבע, מתורגמים על ידה ליצירות החותרות להדגיש ולעורר איכויות רוחניות שהן מעבר לנתפס בעין הרואה.

״האור מתפקד כחומר ארצי ממשי הנתפס באופן חושי, והן כמהות נעלמת, נשגבת המגלה דברים ונותנת להם משמעות״, כותבת אוצרת התערוכה, אילנה כרמלי לנר. ״ההתבוננות בעבודות מעצימה את חווית האל־זמניות והאל־חומריות של האור המעניק לעבודות נופך קסום ומיסטי״.

זמן אור היא תערוכת היחיד השנייה של שינזון. קדמה לה תערוכה שהתקיימה לפני שלוש שנים בגלריה המהווה חלק מהסטודיו שלה, שבה עסקה ״בהחייאת הטבע״, כשהכליאה אלמנטים מהטבע עם אור. העבודות הקודמות, לדבריה, ״היו יותר ויזואליות ורגשיות, ואלה המוצגות בתערוכה הנוכחית הן יותר מושגיות.

״לצד הנוכחות הוויזואלית שלהן הן מכילות רבדים פילוסופיים ומבקשות להפעיל את החושים; להביא את המתבונן בהן לחוות דברים שהם מעבר לנראה ולמצוא את חווית הגילוי הפרטית שלו בתוכו פנימה״. 

כשהאור נכנס החושך יוצא

שינזון היא בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, שבתחילת דרכה התמקדה בעיצוב מערכות מיתוג ושילוט. ב־1990 היא הקימה סטודיו עצמאי לעיצוב רב־תחומי, ועם הזמן הרחיבה את פעילותה גם לעיצוב חללים ציבוריים, דוגמת חנויות ואולמות תצוגה, משרדים, בתי מלון, לובאים ועוד.

ברזומה שהיא זוקפת לזכותה אפשר למצוא פרויקטים רחבי־הקף שביצעה בארץ ובעולם, כמו מלון ה־Venitian במקאו, אצטדיון סמי עופר בחיפה, אצטדיון הוולודרום המיועד למסלולי רכיבת אופניים בהדר יוסף בתל אביב, ורשימה ארוכה של פרויקטים נוספים.

מה שמרתק אותי הן האיכויות של טוב ושמחה שהאור מביא איתו, וזה שהוא מחדד רגשות חיוביים. אור שחודר לנשמה מפיח בה חיים, ולדידי הוא כמו ניצוץ של אושר ואהבה שמעורר ומאתגר בתוכי עולם ומלוא

״המשיכה ליצירה ולאמנות תמיד הייתה אצלי ברקע, גם כשהלכתי ללמוד תקשורת חזותית״ אומרת שינזון, על מה שעם השנים תפח והפך לעשייה שהאור הוא המוקד שלה והיא נעה סביבו, מטפלת בו כחומר וכדימוי בעל משמעות רוחנית וסימבולית ופורצת עוד ועוד את גבולותיו. 

״פרנסיס בייקון אמר שעל מנת שהאור יהיה כה בהיר החושך חייב להיות נוכח, ואני מאמינה שכשהאור נכנס החושך יוצא. מה שמרתק אותי הן האיכויות של טוב ושמחה שהאור מביא איתו, וזה שהוא מחדד רגשות חיוביים. אור שחודר לנשמה מפיח בה חיים, ולדידי הוא כמו ניצוץ של אושר ואהבה שמעורר ומאתגר בתוכי עולם ומלואו״.

birds

יצירות האור של שינזון נעות בין המוחשי והמופשט, הפיגורטיבי והאבסטרקטי, וחושפות יצירתיות רעיונית־צורנית לצד שימוש חומרי המעיד על הכרות מעמיקה עם עולם החומר. ״אני אוטו־דידקטית ככלל, ובכל הקשור לחומרים בפרט; לומדת, חוקרת ובוחנת אותם לעומק, מתנסה איתם עוד ועוד ועושה הקשרים אינטואיטיביים מחומר לחומר. כך, עד שאני מגיעה למיצוי מקסימלי ומרגישה שאני מכירה את החומר לפני ולפנים״.

שתי הקולקציות שעומדות בלב התערוכה הן ״ריקוד האור״ ו״טבע חי״. הראשונה היא קולקציה חדשה שעוצבה במיוחד לתערוכה, ומציגה פסלי אור שמבוססים על ״הקפאת״ בדים שקופים בשילוב פולימרים ומסגרות מתכת עדינות.

הבד כמו נשפך באופן טבעי ואז אני מקפיאה את תנועתו. מה שנותר זה רק זיכרון הקיפולים שלו, כשכל קפל וכל קמט הופכים להיות סיפורים שהאור הכלוא בתוכם ומופץ דרכם חושף זוהר ויופי שאינם ברורים מאליו

״הבד כמו נשפך באופן טבעי ואז אני מקפיאה את תנועתו. מה שנותר זה רק זיכרון הקיפולים שלו, כשכל קפל וכל קמט הופכים להיות סיפורים שהאור הכלוא בתוכם ומופץ דרכם חושף זוהר ויופי שאינם ברורים מאליו״. כך, נראות הגופים, לפי כרמלי לנר, ״מדמה כלי קיבול אמורפיים המפיצים תאורה אמנותית, אור נעים שנע בין גלוי למעורפל, בין מט למבריק, בין אטום לשקוף ובין סטטי למלא תנועה״.

קולקציית ״טבע חי״ – המשלבת אבנים, צמחייה יבשה, פרספקס ויציקות פולימרים – מגלמת את אהבתה של שינזון למרחבי הטבע והים. ״בתקופת הקורונה והסגרים נהניתי מפריבילגיה של קרבה לים. הרביתי לרדת לחוף, לשוטט ולקושש אבנים, ואז לחזור לשקט של הסטודיו וליצור״.

משיטוטים אלה נבטה הקולקציה המאופיינת כקוביות אור, שמופען מדמה קוביות קרח והן מכילות בתוכן את האבנים וצמחייה יבשה; אלמנטים שהופקעו על ידי שינזון מקיומם השולי והזניח לטובת יצירתה, המאירה אותם ומעניקה להם קיום חדש. 

בדומה לעין שקלטה את האבנים על החוף והפכה אותן למוטיב אמנותי, גם הגופים המעוצבים כשקיות אור נולדו מתמונה של רגע אקראי, שנקלט בעין היוצר של שינזון. ״הלכתי לקנות תוכים לאחותי, ועל הדרך קניתי לעצמי דגי זהב.

״כשיצאתי מהחנות הסתכלתי על השקית שבה שחו להם הדגים, והשילוב בין השקיפות, המים והתנועה שלהם לכד אותי והצית את הרעיון״, היא מספרת על מה ששאב אותה לעולם הפולימרים והחומרים השקופים שמאפיינים רבים מעיצוביה; ״הייתה לי פנטזיה, ואני מאמינה שפנטזיות צריך לממש״.

מוצג שונה שבולט בתערוכה הוא כיסא The One. עיצובו נרקם מקילומטר (!) של חוטי סיליקון שנארגו והושחלו בין שתי שכבות של פרספקס, צהוב ושקוף, כשהאור המגיע מאחור חודר ומופץ דרכן. ״בהתחלה האור החזק והמחשבה על ישיבה עליו מרתיעים, אבל אחר כך הם מתקבלים כמשהו משמח, כי הישיבה בכיסא נוחה וגורמת לתחושה מרוממת, פיזית ורגשית כאחד״.

במקביל לעיסוקה האמנותי, שינזון ממשיכה כל העת בעבודתה כמעצבת חללים, ומגדירה את העשייה הכפולה כאיזון בין שכלתנות ורוחניות. עם זאת, היא מוסיפה, ״היום אני מרגישה ששחררתי את מה שהיה בתוכי. אם פעם ההבט האמנותי היה נלווה, היום הוא התפרץ והפך לישות המובילה״. 


עליזה שינזון | זמן אור
אוצרת: אילנה כרמלי לנר
גלריה פריסקופ, בן יהודה 176, תל אביב
נעילה: 19.6

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

Log in as an administrator and view the Instagram Feed settings page for more details.

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden