כל מה שחשוב ויפה
בטי בופ
בטי בופ

יותר אשה מכלב: טל ברלי בעקבות בטי בופ

טל ברלי בוחנת את דמותה ״פורצת הדרך״ של בטי בופ בספר חדש: ״היא לא רק דמות סקסית. היא עוברת הטרדה מינית ולא נכנעת. היא נעזבת על ידי בעלה ומחזירה אותו הביתה. היא מטיסה מטוס. היא רצה לנשיאות״

יובל: בוקר טוב טל, מה שלומך בימים אלו של תחילת הקיץ? ומזל טוב על הספר יותר אשה מכלב? שיצא לאור בהוצאת גמא. כמה זמן לקח לך להוציא אותו לאור?

טל: די מהר. כמה חודשים, התעכבתי רק בעיצוב הגרפי. ותודה רבה

יובל: התכוונתי כמה זמן לקח לך לכתוב אותו מהרגע שהחלטת להתמקד בדמותה של בטי בופ ועד שהוא הודפס…

טל: הדוקטורט שעליו מבוסס הספר לקח זמן רב, בעיקר כדי לשכנע את ההגמוניה האקדמית שאנימציה היא קורפוס מחקר ראוי. אחר כך נח לו הדוקטורט כמעט עשור עד שהגיעה הקורונה ואיתה השקט והזמן להוציא ספר. ואז הכל לקח כמה חודשים. את בטי אני אוהבת שנים

יובל: יש לי הרבה מה לשאול, אבל בואי נתחיל מבטי: תני לנו איזה תקציר של מיהי בטי בופ, לטובת מי שלא מכיר

טל: בטי היא דמות היברידית – חצי כלב חצי אשה, שנולדה בניו יורק ב־1930 לאחים פליישר, בתקופה של כאוס חברתי־כלכלי־תרבותי. גילה הרשמי היה 16. היו לה עיניים גדולות, אוזניים ואף כלביים, גוף נשי חושני. בירית על הירך. היא נולדה כבת הזוג של בימבו הכלב כתשובה לאחים דיסני מקליפורניה שהיו להם את הזוג מיקי ומיני מאוס

יובל: ומי היו האחים פליישר?

טל: הם היו אנימטורים מניו יורק שהיוו את התחרות היחידה לאחים דיסני. מקס נולד באוסטריה ודייב כבר בניו יורק. הם יצרו את הדמויות הידועות כמו בטי בופ, פופאי וסופרמן, היו ידועים באהבתם לטכנולוגיה והמציאו את הרוטוסקופ. הם היו חלוצים בשילוב תמונה ומוזיקה בסרטים המצוירים, ויצרו את סדרת האנימציה הידועה out of the inkwell בשנים 1915-1929

טל ברלי

טל ברלי. צילום: נועה גורן

יותר אשה מכלב?

יותר אשה מכלב? צילומים: אחיקם בן יוסף

יובל: ומה בדמותה של בטי בופ משך אותך? למה דווקא היא?

טל: בטי הילכה עלי קסם בגלל כמה דברים: היא מאד דמתה לדמות של אמה מאור, שסבתא שלי, המעצבת אסתר ברלי יואל, עיצבה. היא עיצבה את הכרזות של שמו.

במשך שנים ידעתי שסבתא שבאה מהמבורג עיצבה את הדמות הזו; גם המעצב גלי הוס שאצלו נמצאת הבובה עצמה אישר זאת. לעומתו ולעומת הידע שלי, בספר של העיצובים הראשונים (איפה היינו ומה עשינו של דנקנר וטרטקובר) היא קיבלה קרדיט רק לעיצוב סמלי שמן, ומישהו אחר לעיצוב הדמות עצמה שמבוססת על ציור גרמני.

בנוסף, כשהתחלתי ללמוד אנימציה בניו יורק, למדתי על היותה הדמות הנשית הראשונה באנימציה. שילוב של לימודי מגדר ואנימציה גרמו לי להתחיל לבחון את הדמות הבדיונית הזו, שהייתה מקור להזדהות ובמקביל לביקורת

יובל: אז מאיפה התחלת את המחקר? והאם הייתה לך איזו נקודה שאליה רצית להגיע?

טל: התחלתי מלראות כל סרט שהיא הופיעה בו, יש לי אוסף קלטות מטורף עליה, ולאט לאט התחלתי לבחון את הסרטים. פרספקטיבות המחקר התהוו מאוחר יותר: היא נבחנה לאור תיאוריות פמיניסטיות – בין גבר ואשה; דמותה ההיברידית נבחנה לאור הפמיניזם האנתרופולוגי בין אשה וחיה; ודמותה הסוריאליסטית נבחנה לאור הפמיניזם הפסיכואנליטי. לא הייתה נקודת יעד אלא תהליך חקר

היא נבחנה לאור תיאוריות פמיניסטיות – בין גבר ואשה; דמותה ההיברידית נבחנה לאור הפמיניזם האנתרופולוגי בין אשה וחיה; ודמותה הסוריאליסטית נבחנה לאור הפמיניזם הפסיכואנליטי. לא הייתה נקודת יעד

יובל: ומה הבנת תוך כדי?

טל: שהיא אכן פורצת דרך. שהיא ייצרה מודל שקראתי לו ״מודל העלמה בופ״, המורכב מילדה־נערה מינית, המודעת לכוחה העולה בכפיפה אחת עם הפופולריות שלה בקרב הקהל, והוא כוח חתרני המנוצל לתועלתה של הדמות. הבנתי שהיא הייתה דמות שלא נכנעה להגמוניה הגברית שהשכילה לתעל את חולשותיה לטובתה

יובל: למה חתרני? כי לא פעם נשמעה ביקורת על הלבוש, המיניות, ההחפצה

טל: כי בטי בדמותה ההיברידית הצליחה להפוך לטקסט של התנגדות למקובל ולחולל שינוי תרבותי. ההגמוניה ששלטה בשדה האנימציה הייתה של חיות והיא הכניסה דמות אנושית נשית. בהכניסה מיניות נשית לשיח ההגמוני הגברי היא יצרה חתרנות ואי ציות למבנה חברתי דכאני.

החתרנות שלה הגיעה בצעדים קטנים אבל מאוד משמעותיים לתקופתה. היא יצאה לעבודה כזמרת בפאב, היא לא נענית להצעת נישואים, היא נלחמת בבעלה…

והייתה גם החתרנות של פליישר כנגד ההגמוניה הנוצרית ששלטה באנימציה

יובל: למה הכוונה?

טל: האחים פליישר היו יהודים גלותיים. לעומת האחים דיסני שהיו סמל לאמריקאים הלבנים ההגמוניים. אני רק מציינת בניתוח מדי פעם את חתרנותם בהקשר לסרטים, סרטים על Halloween או גן עדן והגיהנום, אבל הם לא עיקר השיח

יובל: תזכירי לי רגע על איזה שנים אנחנו מדברים?

טל: 1930 עד בערך 1934-5. אחר כך קוד הייז, הצנזורה, טישטשה את המיניות שלה והרחיקה אותה מהמסך

יובל: ואת מגיעה לזה מתי? בשנות ה־2000?

טל: כן, כי בטי חוזרת למסך בשנת 1988 בסרט מי הפליל את רוג׳ר ראביט, בדמותה היא. 50 שנה בערך אחרי שירדה מהבמה היא חוזרת ומשחזרת את רגעיה הגדולים, כאילו לא עזבה. אם כן, מצאתי שהשנים לא הקהו את ההתעניינות בדמותה, ההפך הוא הנכון.

מצאתי שאכן דמותה של בטי בופ היא דמות יוצאת דופן שחוללה שדה פעולה חדש ואחר; טוותה מודל חדש שאליו נשאבות הדמויות הבאות שמכוננות את אותו מודל. היא שינתה יצוג ישן וייצרה מודל חדש

בטי בופ היא דמות יוצאת דופן שחוללה שדה פעולה חדש ואחר; טוותה מודל חדש שאליו נשאבות הדמויות הבאות שמכוננות את אותו מודל. היא שינתה יצוג ישן וייצרה מודל חדש

יובל: ועדיין סופרמן או פופאי או מיקי מאוס יוצר מפורסמים. זה בגלל שהם גברים? ושהמיניות שלהם (לכאורה?) פחות מוחצנת?

טל: הם מודלים אחרים. אני לא בטוחה שילדים יודעים מיהו פופאי היום. סופרמן שייך לגיבורי־על שתמיד יהיו רלוונטיים במודל משלהם; מיקי מאוס ודונלד דאק יהיו תמיד פופולריים כחיות מחמד. אני לא חושבת שבגלל ״גבריותם״.

בטי היא גם אנושית וגם מינית. היא אכן כפי שציינת משקפת ומשתקפת במראה גברית, אך בה בעת, היא גם יצרנית של נשיות עצמאית, פעילה ואסרטיבית. היא מציגה מודל ליברלי יותר והחופש שהקרינה בעת ההיא התקבל  כשחרור מיני, יותר מאשר פגיעה בנשיות. היא סללה את הדרך הן בתכנים והן מבחינה חזותית לדמויות נשים מצוירות רבות אחרות בעלות כוח ועוצמה

Boop Oop A Doop

Boop Oop A Doop

Chess Nuts

Chess Nuts

Ha! Ha! Ha!

Ha! Ha! Ha!

Stopping The Show

יובל: אז יש לי שאלה – מתי אמרת שכתבת את הדוקוטורט?

טל: התחלתי ב־2010, סיימתי ב־2014. בין 2000 ל־2010 ניסיתי לשכנע על כתיבת מחקר באנימציה

יובל: אז האינטרנט והמדיה החברתית היום הם לא מה שהם היו לפני עשר שנים, וגם תנועת הפמיניזם ומי־טו ועוד מחאות חברתיות. משהו השתנה בתפיסה שלך את בטי בופ או את המחקר? היום לעומת לפני עשר שנים?

טל: רק מחזק אותי

יובל: תסבירי

טל: אני מציינת שבסוף בטי מתמיינת שוב לדיכוטומיה נשית  פשטנית, בדרך כלל זו האם הקדושה והזונה. במקרה של בטי זו המינית הסליזית או המתוקונת הילדית הצבועה בוורוד שכל ילדה אוהבת.

זאת אומרת שתי מגמות עיקריות מפרקות את הזהות הדיאלקטית  שלה: האחת מקצינה את מאפייניה המיניים כמו פצצת מין מהלכת; השנייה מקבעת את הדימוי של הילדה התמימה והמתוקה עם שימלה וכלבלב משווקת לילדות כחמדמדה.

אותי מאכזב לראות שהדמות פורצת הדרך הזו, ששינתה את עולם האנימציה, שהפכה לגיבורת תרבות, התמיינה כפשוטה לשתי דיכוטומיות נשיות מוכרות, כביטוי לחוסר יכולת להתמודד עם מודל העלמה בופ שהיא חוללה. בספר אני ממש מערערת על כך

אותי מאכזב לראות שהדמות פורצת הדרך הזו, ששינתה את עולם האנימציה, שהפכה לגיבורת תרבות, התמיינה כפשוטה לשתי דיכוטומיות נשיות מוכרות, כביטוי לחוסר יכולת להתמודד עם מודל העלמה בופ שהיא חוללה. בספר אני ממש מערערת על כך ומפנה זרקור לדמות המרתקת שלה. אני מראה את המנגנונים, הן הסמיוטים והן הסימבוליים, שאפשרו את עמידותה ואורך חייה של בטי.

ההתמיינות של או או (דיאלקטיקה גברית) לא קיימת בדמות היברידית. ולכן בזכות אי ההתמיינות הראשונית שלה היא מאפשרת דיאלקטיקה חדשה של גם וגם בתוך לוגיקה נשית

יובל: אני עדיין לא בטוח שהבנתי למה עשר השנים לאחר מכן רק חיזקו את העמדה שלך. אני מנסה לחשוב על דמות מקבילה שהייתה עולה ככה היום למסכים שלנו ולא בטוח שזה היה עובר בשקט (לא מצד כולם כמובן)

birds

טל: אבל אתה שוב בוחן אותה כפשוטה, היא הרבה יותר מאשר דיכוטומיה. ריבוי הניגודים בדמות שלה הוא שאפשר לה להשתנות שוב ושוב ובכל פעם להבליט צדדים אחרים באופציה הרב גוני.

היא לא רק דמות סקסית. היא עוברת הטרדה מינית (ראשונה באנימציה) ולא נכנעת. היא נעזבת על ידי בעלה ומחזירה אותו הביתה. היא כוכבת המטיסה מטוס. היא רצה לנשיאות

יובל: ממש לא, אני לא בוחן אותה. ואני לא טוען שהיא דיכוטומיה. אני שואל מה בעשר השנים האלו חיזק אותך כי המציאות היום היא לא מה שהייתה לפני עשר שנים

טל: אני לא טוענת שהיא לא מה שהייתה לפני עשור. אני טוענת שכיום דמותה לא מוערכת על היותה ראשונה ומודל חיקוי. גם כשאנחנו בוחנים היום את סימון דה בובואר, אנחנו אומרים שבמשפט של לא נולדת אשה אלא נעשית אשה, יש תובנות חדשות ומענינות להבנייה החברתית שכולנו חווים. אבל בה בעת אנחנו מציינים שבחייה היא נהגה באופן שמבזה נשים כשהביאה את הסטודנטיות שלה עבור בן זוגה פול סארטר.

בטי היא מי שהיא. אכן צויירה על ידי גברים במראה גברית אבל מה שאני טוענת שלא רק!!!! עשר השנים הבהירו לי כמה היא הייתה מיוחדת. בהתחלה היא אכן הייתה רק דיו בקסת יוצריה אבל עם אהדת הקהל היא זו שהכתיבה את סדר היום

יובל: יפה. נראה לי שזהו, אלא אם יש לך משהו חשוב נוסף להוסיף?

טל: שאני ממש אוהבת אותה

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden