כל מה שחשוב ויפה
עירית אבא בהדגמה
עירית אבא בהדגמה. צילום: ניסים יצחק

עיצוב קרמי בקוביה: בדרך אל החומר

המסלול ללימודי עיצוב קרמי בבית הספר הקוביה: חממה ליצירה וביטוי בחומר, הכרת טכניקות ופיתוח שפה אישית

פורטפוליו בשיתוף בית הספר הקוביה


אחת השאלות שטליה בר, ראש המסלול לעיצוב קרמי בבית הספר הקוביה בירושלים, נוהגת לשאול את תלמידיה, היא מה הביא אותם ללמוד. בר, בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל, שזוקפת לזכותה שנות הוראה רבות, היא בראש ובראשונה אמנית יוצרת בתחום הקרמיקה שמכירה היטב את התשוקה לחומר, כך שלדבריה היא תמיד נפעמת מהתשובות לשאלתה.

״יש בין התלמידים כאלה שאין להם כל רקע קודם והם פשוט נמשכים לרעיון היצירה, אבל מדהים לראות איך אצל לא מעטים צרוב איזה זיכרון ישן של צפייה מזדמנת בעבודת אבניים או התנסות עם חמר, שהלך איתם כל השנים ופתאום ביקש לפרוץ״, היא מספרת. ״מדובר באנשים שעוסקים בתחומים מגוונים ושונים בתכלית, אבל אותו מפגש ראשון כנראה הותיר אצלם משהו פנימי עמוק, שבסופו של יום הוביל אותם אל החומר, גם אם זה קורה שנים אחר כך״.

בית הספר לאמנות הקוביה הוא גלגולו הנוכחי של מה שהיה בעבר מרכז האמנות של ירושלים בשכונת מוסררה. ב־2010 הועתק משכנו לשכונת ניות שבעמק המצלבה. בית הספר שוכן במבנה ותיק לשימור, ששימש תחילה כמרכז למחול/אמנות, ולאחר מכן שופץ כדי שיתאים לשמש כבית ספר לאמנות.

המעבר למקום החדש והמיתוג כבית ספר לאמנות, היוו, לדברי בר, הזדמנות לנקוט יוזמות והתחלות חדשות. כך נולדה היוזמה להקים מסלולי לימודים בתחומי האמנות והעיצוב, שהם מעבר לקורסים עם אופי של חוגי חובבים; מסגרות לימודיות שתכליתן היא לימוד מעמיק שמפתח ומכשיר את הלומדים לרמה מקצועית שמאפשרת להם להמשיך ולעסוק בתחום. ואמנם, היוזמה הוכיחה את עצמה, והיום מסלולי הלימודים הם פעילות הדגל של הקובייה.

הלה סרי

הלה סרי. צילום: נועה בכנר

מוריה להמן

מוריה להמן. צילום: נועה בכנר

טליה בר, ראש המסלול לעיצוב קרמי

טליה בר, ראש המסלול לעיצוב קרמי. צילום: נועה בכנר

המסלול הראשון שנפתח היה מסלול ללימודי אמנות (שבראשו עומדת האמנית עדנה אוחנה), שגובש במתכונת של יום מרוכז בשבוע. ״אחרי שנה, כשראינו כי טוב״, אומרת בר, ״החלטנו להקים את המסלול ללימודי עיצוב קרמי״. המסלול הוא דו שנתי, ולצד יום הלימודים המרוכז כולל יום נוסף לתרגול, שבו התלמידים מגיעים לבית הספר בזמנם החופשי כדי לתרגל את הנלמד ולעבוד בניחותא. 

קהל הלומדים מגוון, מוסיפה בר. ״המתכונת של יום לימודים מרוכז מספקת מענה לכל מי ששואפים ללמוד את התחום, אך מסגרות ׳רגילות׳ במוסדות מוכרים שבהם הלימודים הם אינטנסיביים ונפרשים על פני כל השבוע, אינן מתאימות להם מסיבות שונות, כמו קריירה שהם מנהלים במקביל או נקודת זמן בחיים״.

מנעד הגילאים המשתנה התברר לנו כערך שמייצר ממד חברתי מיוחד התורם ללימודים, עד כדי כך שהגדרנו אותו כסוג של אג׳נדה. הפרמטר שמנחה אותנו הוא התשוקה של האנשים ללמוד את התחום ולעבוד באווירה חברתית, וזה עובד

בתוך כך, התלמידים במסלול לעיצוב קרמי אינם עונים על פרופיל של מסלול ישראלי טיפוסי שדרכו ידועה מראש – שירות צבאי, טיול, לימודים – והכיתה מבוססת על תמהיל בין־דורי המפגיש קבוצות גיל שונות, שהמשותף להן הוא הרצון לגעת בחומר ולהעמיק את הידע שלהם עליו.

״מנעד הגילאים המשתנה התברר לנו כערך שמייצר ממד חברתי מיוחד התורם ללימודים, עד כדי כך שהגדרנו אותו כסוג של אג׳נדה. הפרמטר שמנחה אותנו הוא התשוקה של האנשים ללמוד את התחום ולעבוד באווירה חברתית, וזה עובד. ההתנהלות בכיתה אינטימית והמגוון הגילאי מייצר שיח פורה ונעים. יש לא מעט מקרים שבהם עם סיום הלימודים אנשים ממשיכים את דרכם יחד ומקימים סטודיו משותף״. 

איך קורה ולמה קורה

התפיסה הלימודית של המסלול, לדברי בר, היא תפיסה מאפשרת ששמה דגש על פיתוח אישי. ״אנחנו מאמינים שאדם צריך להביא את עצמו לידי ביטוי, בין אם זה ביטוי מסורתי ובין אם חתרני, בין אם נטייתו היא אמנותית מובהקת ובין אם עיצובית־שימושית. מעבר להקניית כלים ומיומנויות עבודה עם החומר, התפיסה שלנו דוגלת בלהצמיח את האנשים לכיוון שנכון להם.

״צוות המורים מורכב מאמנים מובילים ויוצרים פעילים עם ותק וניסיון גם בהוראה, כך שהם מודעים היטב למקום האישי של היוצר וההכוונה המצמיחה באה לידי ביטוי גם בביקורות על העבודות״. 

תכנית הלימודים משלבת לימוד תיאורטי כמו תולדות הקרמיקה, אך עיקרה מבוסס על עבודה; הכרת טכניקות ופיתוח שפה אישית. הסילבוס מקיף את כל היסודות והנושאים הנלמדים במוסדות לימוד אקדמיים, כעבודת אבניים, פיסול, יציקות, טיפול בפני שטח, טכניקות צביעה, תהליכי שריפה ועוד, לצד הטמעת מושגי מפתח בשדה הקרמיקה, ובכלל זה צורה, מרקם, פני שטח, מבנה וחלל.

מרים פריינד

מרים פריינד. צילום: נועה בכנר

אסנת ויינפלד

אסנת ויינפלד. צילום: נועה בכנר

מורן בן דב

מורן בן דב. צילום: נועה בכנר

אחד מנושאי הלימוד שמייחד את התכנית הוא עיצוב פני שטח, נושא שפותח על ידי צופית צחי, מעצבת גרפית ומורה במסלול, כשיעור העוסק בשילוב עבודת החמר עם עיצוב גרפי־חזותי. ״בדרך כלל הגישה היא שכשהאוביקט מוגמר לא נוגעים בו, אבל בעיצוב פני שטח אנחנו מלמדים איך כן אפשר ׳להלביש׳ אותו ולא רק באמצעות עיטורים.

״כך לדוגמה, באמצעות מעברים מהקונקרטי אל המופשט כמו בתהליכי הפשטה של צילום לציור; פיתוח פטרנים ודימויים חזותיים ודרך שילובם על פני השטח; או יצירת קומפוזיציות צורניות תוך שימוש בטכניקות מגוונות של צביעה ועיצוב כמו שעווה, חריטה, ציור וטכניקות נוספות. מהלכי היצירה והתוצרים שאנחנו רואים מרגשים באסתטיקה שמתקבלת ובעוצמת המבע הרעיוני והיצירתי שלהם״. 

להבדיל מחוגים או מקורסי חובבים המתמקדים ביצירת אוביקטים פר סה, כשהתהליכים הנלווים לעבודה עם החומר מתבצעים על ידי המורה ומונגשים ללומדים, במסלול לעיצוב קרמי הם מתבצעים על ידי התלמידים. ״הרעיון הוא להקנות להם את כל שלבי העבודה מבראשית״, מדגישה בר.

להבדיל מחוגים או מקורסי חובבים המתמקדים ביצירת אוביקטים פר סה, כשהתהליכים הנלווים לעבודה עם החומר מתבצעים על ידי המורה ומונגשים ללומדים, במסלול לעיצוב קרמי הם מתבצעים על ידי התלמידים. ״הרעיון הוא להקנות להם את כל שלבי העבודה מבראשית״

״החמר הוא חומר מרתק אבל גם מתעתע בדרכו, ולכן הגישה היא שהלומדים יבינו מההתחלה איך קורה ולמה קורה, ויעשו הכול בעצמם; החל ממחזור שאריות חומר לשימוש נוסף, דרך בחירת החומרים והגלזורות ועד הכנסת העבודות לתנור. כך הם רוכשים כישורים ומיומנויות של עבודה עצמאית, שבהמשך ישרתו את כיוון העשייה שיבחרו בו, בין אם כיוצרים בעלי סטודיו עצמאי, בין אם כמורים בחוגים, ובין אם בהשתלבות בתעשייה רלוונטית״.

בתום שתי שנות לימוד מוענקת למסיימי המסלול תעודה מהמחלקה לאמנות בעיריית ירושלים, ובגלריה של הקוביה מתקיימת תערוכת בוגרים, שכמו כל תערוכה ראויה נרקמת בעבודת אוצרות עם אוצר.ת חיצוני.ת. ״תערוכה היא תמיד פיק מרגש, אבל שנות הלימודים שקודמות לה אינן נופלות בריגוש שהן מסבות.

״הסביבה שבה ממוקם בית הספר, והעובדה שאנחנו פועלים במבנה עם עבר תרבותי ששימש גם כבית מגורים, משליכות על האווירה הביתית שמלווה את הלימודים ונותנת את אותותיה. אנחנו רואים אנשים שמגשימים אהבה שהייתה להם, שנהנים מהלמידה ומרגישים בטוב עם העשייה שלהם, וזה לעולם מה שמזין גם את העשייה שלנו״.


בימים אלו מתגבשת שנה א׳ של בשנת הלימודים הקרובה במסלול.
מתעניינים מוזמנים לפנות דרך אתר הקוביה או במייל [email protected]

ליאור בוצר

ליאור בוצר. צילום: צופית צחי

מרים פריינד

מרים פריינד. צילום: צופית צחי

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden