כל מה שחשוב ויפה
רונה דויד, All This Fuss Over a Jar of Pickles?
רונה דויד, All This Fuss Over a Jar of Pickles?

איינדהובן 2021 // רונה דויד

בפרויקט הגמר באקדמיה לעיצוב באיינדהובן, רונה דויד יצרה מיצג וידיאו המוקרן לצד 30 ליטר של מלפפונים חמוצים, שעוסק בחוסר משמעות

רונה דויד, בת 29, בוגרת התואר שני ב־Information Design. לפני הלימודים באיינדהובן סיימתי לימודי תואר ראשון במחלקה לתקשורת חזותית במכון הטכנולוגי חולון, ועבדתי בתור מעצבת וקרייאטיב ב״גפן טים״ (סוכנות קריאייטיב שהתמזגה עם וויקס ב־2019). 

איינדהובן

הקורונה החלה כשהיינו בטרימסטר השני ללימודים, וחייבה אותנו בשגרה חדשה שבה הלימודים מתקיימים בצורה דיגיטלית בלבד. המרחב הדיגיטלי לא היה זר לי כמרחב עבודה, אך מה שדרש הסתגלות היה המעבר משגרה שבה אני כל הזמן נפגשת וחשופה לסביבה למקום שבו אני פוגשת בעיקר את עצמי, ויכולה לבחור מתי להתייעץ עם סטודנטים אחרים. 

בהתחלה חששתי מהמפגש עם עצמי, אך בסופו של דבר זאת הייתה חוויה משחררת מאוד, שאפשרה לי לשאול מה מעניין אותי לחקור באמת, לחדד את הקול שלי כמעצבת ולפעול פחות מהמחשבה על הביקורת. 

פרויקט הגמר

במהלך הלימודים באיינדהובן, במחלקה שמתעסקת במציאת כלים עיצוביים כדי להנגיש ידע, מצאתי את עצמי מתעסקת לא מעט בשאלות כמו ״מה הם גבולות הידע?״ ו״איפה נמצאת הנקודה שבה אנחנו לא יכולים להבין יותר את העולם שבו אנו חיים?״.

כשחיפשתי אנשים שניסו לענות על השאלות האלו לפניי, נתקלתי בטקסט של לודוויג ויטגנשטיין שהגדיר את גבולות השפה כגבולות עולמנו, ובכך הדגיש את כוחה של השפה ככלי המגדיר את תפיסת המציאות שלנו ואת היכולת שלנו להפוך את המציאות הזו לסיפור קוהרנטי. אם זה אכן כך, איזה סיפור השפה שלנו מאפשרת לנו לספר? 

רונה דויד. צילום: ניקול מרנטי

רונה דויד. צילום: ניקול מרנטי

ישנן מספר דרכים שבהן אפשר להגדיר את המילה ״שפה״, אך ההגדרה שליוותה אותי בתהליך העבודה היא זו שמגדירה אותה ככלי ליצירה של משמעות. ההבנה שאנו תופסים את המציאות באמצעות כלי שתפקידו לייצר משמעות, הובילה אותי לתהות מה קורה כשאנחנו מנסים להשתמש בשפה כדי להבין את חוסר המשמעות שמאפיין את הקיום שלנו לא פעם.

חוסר משמעות מוחלט הוא לא דבר שאפשר לבטא באמצעיים שפתיים, מכיוון שגם להגדיר משהו כחסר משמעות, נותן לו משמעות מסויימת. הדרך שבה בחרתי להתמודד עם הפרדוקס הזה, היא לנסות להבין מה מאפיין תחושה של חוסר משמעות, ומצאתי שפילוסופים שונים מגדירים אותה באמצעות ניגודים.

לכן, הרגשתי שעל מנת לדבר על הנושא הכל כך אבסטרקטי הזה אני זקוקה למטאפורה שכוללת בתוכה ניגודים פנימיים, ומתח בין פעולה הישרדותית לבין סוף ידוע מראש. המלפפונים החמוצים, שבסופו של דבר, הפכו לנושא העבודה שלי, הרגישו כמו המטאפורה המושלמת, לאור העובדה שההימצאות שלהם בצנצנת נועדה להאריך את חייהם, על אף שבסופו של דבר גורלם להיאכל (וגם בגלל שיש בהם אלמנט הומוריסטי, שיוצר ניגודיות עם הכבדות של הנושא). מרגע שבחרתי בחמוצים התחלתי בתהליך ארוך של צילום ואיסוף של חומרים ויזואלים ושל סאונד, ובערבוב שלהם יחד.

התוצאה הייתה All This Fuss Over a Jar of Pickles?, מיצג וידיאו המוקרן לצד 30 ליטר של מלפפונים חמוצים. המיצג הוא אסופה של מחשבות על משמעות החיים, מלפפונים חמוצים ועל המתח בין המשמעות הרבה שאנו מייחסים לקיום שלנו לבין הקיום חסר החשיבות של החמוצים.

Dear Language

פרוייקט הגמר הוא תולדה של עבודת התזה שלי, שמתארת את מסעי לעבר גבולות השפה או גבולות התודעה שלי, וכוללת בתוכה שבעה מכתבים שכתבתי לאנשים ודברים שפגשתי בדרך. כשהתחלתי לכתוב את עבודת התזה, חשבתי שהיא תהיה נטו עבודה כתובה שתוביל אותי לפרוייקט הגמר, ולא דימיינתי שהיא תהפוך לפרוייקט עיצובי בפני עצמו, אחד הפרוייקטים העיצוביים היותר מורכבים קונספטאולית שעבדתי עליהם.

מעבר לכך שרציתי שהעבודה תהיה מענגת ברמה האסתטית, היה לי חשוב שהיא תהיה מעניינת וסוחפת גם ברמת הטקסט, ולכן בנוסף לכובע המעצבת היא דרשה ממני לחבוש גם כובע של חוקרת וכותבת. 

עתידות

סמוך לסיום הלימודים התחלתי לעבוד בחברת פינטק באמסטרדם, כך שכרגע התוכניות לעתיד הן להישאר בהולנד, בתקווה למצוא דרך לשלב גם פרוייקטים מחקריים יותר עם העבודה.

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden